پرده سینما

شایعه ایرانی الاصل بودن جرج کلونی رد شد!

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

عکس منتشر شده در وب که جرج کلونی را در متروی تهران نشان می دهد!!بالاخره با سخنان جرج کلونی حین اهدای جایزه «آرورا» در ارمنستان، شوخی فراگیری که مدتهاست در مورد ایرانی الاصل بودن او در فضاهای مجازی ایران منتشر شده تکذیب شد! این شوخی و شایعه تا حد تنظیم یک بیوگرافی جعلی برای کلونی نیز پیش رفته بود! و چندی پیش حتی به انتشار عکسی از او در متروی تهران! نیز انجامید [۱]

کلونی حین اهدای جایزه «آرورا» در ارمنستان آشکار کرد اجداد خودش از ایرلند قحطی‌زده فرار کرده بودند. او می‌گوید باید کارهای بیشتری برای قربانیان جنگ و تعصب انجام دهیم.

به گزارش مهر به نقل از گاردین، جرج کلونی در سخنرانی‌ جدیدش از بشریت خواست کارهای بیشتری برای کمک به کسانی که از جنگ و تعصب فرار می‌کنند انجام دهد و گفت پناهندگان «انسان هستند، درست مثل من و شما»

این بازیگر برنده اسکار درباره تقلای اجداد خودش در فرار کردن از ایرلند قحطی‌زده در قرن نوزدهم گفت و از مردم خواست باور کنند که می‌توانند تغییری به وجود بیاورند. کلونی به اعضای حاضر در کنفرانس بشردوستانه در ایروان ارمنستان گفت: «حقیقت ساده این است که تمام ماهایی که امشب اینجا هستیم به خاطر مهربانی کسی اینجا حضور داریم. ما همه روی شانه‌های انسان‌های خوبی ایستادیم که وقتی نیازمند بودیم، بی‌توجهی نکردند.»

او ادامه داد: «خانواده کلونی از قحطی در ایرلند فرار کرد تا به ایالات متحده بیاید؛ کشوری که بقای آن‌ها در آن وابسته به یک اتاق، یک غذا و کسی که کمک‌شان کند بود. ما به آن‌ها می‌گوییم پناهنده، اما آن‌ها هم فقط انسان هستند، درست مثل من و شما. اگر جلوی‌شان بایستید و نگاه عمیقی به چشمان‌شان بکنید، ممکن است تنها یک مزرعه‌دار ایرلندی را ببینید که از قحطی فرار کرده است. اگر قرار است به عنوان انسان زنده بمانیم، نمی‌توانیم دیگران را نادیده بگیریم. نه می‌توانیم مردم سوریه و سودان جنوبی و نه مردم کنگو را نادیده بگیریم.»

کلونی برای اهدای جایزه آرورا، جایزه‌ای که به کسانی اهدا می‌شود که برای نجات جان دیگران خودشان را به خاطر می‌اندازند در ارمنستان حاضر شده بود. او این جایزه سالانه را به مارگریت بارانکیتس اهدا کرد که در جنگ داخلی بوروندی جان ۳۰ هزار کودک را نجات داد. کلونی به او شخصا ۱۰۰ هزار دلار اهدا کرد.  یک جایزه یک میلیون دلاری نیز به این زن نجات‌بخش داده شد تا به سازمان خیریه‌ای که الهام‌بخشش بوده و خود او انتخاب می‌کند، اهدا کند. کلونی، بارانکیتس ۵۹ ساله را که با نام مَگی هم شناخته می‌شود خارق‌العاده خواند و گفت تمام فینالیست‌های دریافت این جایزه انسان‌هایی هستند که دنیا را جای بهتری می‌کنند.

این بازیگر گفت بارانکیتس «یادآور تاثیری است که یک انسان می‌تواند در مقابله با تعصب و ناعدالتی داشته باشد که به نظر فائق نیامدنی می‌رسد» و اضافه کرد: «با به رسمیت شناختن شجاعت،‌ تعهد و از خودگذشتگیِ مارگریت، امیدوارم او بتواند در مورد این مساله الهام‌بخش تک تک ما باشد که می‌توانیم به نیابت از کسانی که حقوق‌شان پایمال شده و بیشتر از همه نیازمند همبستگی و حمایت ما هستند، چه کارهایی انجام دهیم.»

از دیگر فینالیست‌های جایزه آرورا می‌توان به تام کاتنا پزشک آمریکایی اشاره کرد، تنها جراح ثابتی که مسئول نجات جان بیش از نیم میلیون نفر در مرز پرتنش سودان با سودان جنوبی بود. دیگر نامزدها هم سعیده غلام فاطمه، یک فعال پاکستانی که کمپینی برای رهایی کارگران به اسارت گرفته‌شده به راه انداخته و پدر برنارد کینوی، یک کشیش اهل توگو که در جمهوری‌ مرکزی آفریقا به افراد نیازمند هر دو سوی جنگ داخلی کمک کرد، بودند.

جرج کلونی در ارمنستانکلونی که برای نخستین بار از ارمنستان بازدید کرده، مدتی قبل هم به پرزیدنت سرژ سرکیسیان در مراسم یادبود رخدادهای ۱۹۱۵ ملحق شد؛ سالی که به گفته ارمنستان، امپراتوری عثمانی در آن ۱.۵ میلیون شهروند این کشور را به قتل رساند. ترکیه به شدت انکار می‌کند که این عمل نسل‌کشی بوده، اما کلونی طی مراسم اهدای جوایز از دنیا خواست تا «نسل‌کشی ارمنستان» را به رسمیت بشناسد.

 

 

 پانوشت:

 

۱.بیوگرافی جعلی جرج کلونی که ایرانی الاصل بودن او را تأیید می کرد و در فضای مجازی منتشر شده بود به شرح زیر بود: «وی که نوه استاد ژوزف کلونی از هنرمندان ارمنی اصفهانی کلون ساز و قفل ساز ناحیه ای در اصفهان بود، در اواخر دوره حکومت احمدشاه و اوایل دوره حکومت رضاشاه به همراه شریک بلژیکی اش ژان ژاک سن اتین یک شرکت بازرگانی برای واردات قفل های ساخت فرنگ به ایران تاسیس کرد که با شروع رکود اقتصادی در اروپا با تولید کنندگان آمریکایی وارد قرارداد شد و پیش از جنگ دوم جهانی درحالیکه هنوز مسیرهای کشتیرانی برای سفر به ایالات متحده امن بودند با خانواده اش ابتدا به بوستون و بعدا کنتاکی مهاجرت کرد و در آنجا به همراه شریک بلژیکی اش و یک آمریکایی بنام جرج بروس وارن یک مغازه قفلسازی زد که در کمتر از ده سال به یکی از بزرگترین فروشگاههای زنجیره ای ابزار و لوازم فنی تبدیل گردید.

پسر بزرگش نیک کلونی - نیکولاس کلونی - راه پدر را ادامه نداد و وارد حرفه روزنامه نگاری شد. وی دوران خدمت سربازی اش رابعد از پایان جنگ دوم جهانی در آلمان انجام داد و در همان دوران وارد فعالیت های هنری و نمایشی شد و در بازگشت از خدمت با چند رادیوی محلی همکاری کرد و بعد از چندی با دختر شریک پدرش نینا بروس وارن ازدواج کرد و جرج و خواهرش ادا ثمره این ازدواج هستند.

جرج در مصاحبه خود با شبکه خبری سی ان ان در سال ۱۹۹۸ گفت که موفقیت خود را مدیون پدر بزرگ ایرانی الاصلش می داند که درس پشتکار و پایداری در راه هدف را در طفولیت به وی آموخت. او همچنین در مصاحبه اش با باربارا والترز در سال ۲۰۱۰ گفت که هرگز اصلیت خود را فراموش نکرده و علاقه اش به ایفای نقش در فیلم هایی که مسایل خاورمیانه را به تصویرمی کشند نیز همین است. وی نیز اشاره کرد که چند دوست نزدیک ایرانی الاصل دارد که بارها مهمان ایشان در جنوب اروپا خصوصاً ایتالیا بوده.»!!!



 تاريخ ارسال: 1395/2/7
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.