پرده سینما

زندگی کردن بیشتر از عمر مفید! نگاهی به فیلم شرک برای همیشه

موحد منتقم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقد و بررسی فیلم شرک برای همیشه (2010)

 

شرک برای همیشه Shrek Forever After

شرک: فصل آخر/Shrek: The Final Chapter

شرک4/ 4Shrek

 

پوستر فیلم شرک برای همیشه (شرک 4)سرانجام چهارمین قسمت انیمیشن پرطرفدار شرک با عنوانshrek forever after یا final chapter از 21 می 2010 به طور گسترده اکران می شود. این چهارمین قسمت و به احتمال زیاد آخرین قسمت از سری فیلمهای شرک است  و قسمت بعدی یعنی شرک5 خط داستانی متفاوتی خواهد داشت. تیم سولیوان فیلمنامه ارژینال این قسمت را با عنوان shrek goes fourth نوشته بود ولی  دارن لیماک و جاش کلاسنر فیلمنامه نهایی  آن را نوشتند و مایک میچل آن را کارگردانی کرده است. مایک میچل پیش ازاین جزو عوامل نویسندگی و طراحی  انیمیشن هیولاهاعلیه بیگانگان بود وهمچنین در قسمت قبلی شرک و انیمیشن کونگ فوپاندا جز مشاوران تولید بوده است. همانند سه قسمت قبلی این قسمت هم بر مبنای داستان های جن و پریان ساخته شده است. تمامی صداپیشگان قبلی در این قسمت نیز جای کاراکتر های خود حرف زده اند. مایک میرز و کامرون دیاز و ادی مورفی از صداپیشگان آن هستند.

در قسمت جدید، شرک پس از ازدواج با فیونا و بچه دار شدنش حسابی اهلی و خانه دار شده است و دیگر خبری از نعره هایی که شرک بر سر مردم روستایی می زد و باعث فراری دادن شان می شد نیست. شرک برای اینکه ابهت و جذبه غول بودنش را حفظ کند با شیطان pihforks قراردادی امضا می کند. (که اندکی  شبیه آنتونیو هاپکینزاست) قوانین این قرارداد اینگونه هست که شرک نباید هر اتفاقی که دور و برش افتاد دوباره ماجراجویی  کند وگرنه شرک باید  یک روز از زندگی گذشته اش را به او بدهد! شرک نباید با این قانون مخالفت کند و باید استراحت مطلق کند تا به حالت اولیه اش که یک غول واقعی بود بازگردد. بعد از مدتی شرک متوجه اتفاقات عجیب و غریبی میشود و می فهمد که گول خورده است وآن روز روزی نیست جز ..! (در ضمن در قسمت جدید صاحب الاغ (ادی مورفی) پیدا  می شود!)

فیلم زمان زیادی را برای معرفی کاراکتر های دوست داشتنی اش تلف  نمی کند چون اکثر آنها درقسمتهای قبلی فیلم معرفی شده اند به همین دلیل فیلم خیلی زود سر اصل مطلب می رود و قصه اش خیلی زود شروع می شود.

فیلم علاوه بر دوبعدی به صورت سه بعدی نیز اکران می شود. سه بعدی بودن آن به صورت غیرقابل انکاری شگفت انگیز است. اما مثل هر چیز عمومی و مردم پسند روبه رشدی که در بعضی موارد دچار اشتباه می شوند برخی از تمهیدات تصویری قربانی برخی ازتاریکی های موجود درنماهای  فیلم شده اند. به عبارتی وجود صحنه های تاریک در فیلم باعث شده تمهید سه بعدی آن زیاد به چشم  نیاید. مخصوصا  نماهایی که شرک غول هایی مثل خودش را در جنگل های سوخته ای که جادوگران بر فراز آن درحال پروازهستند پیدا مکند و در این سکانسها  این تکنولوژِی  عملا وسیله ای برای ایجاد سرگیجه می شود، صورت های زمخت و تخت در نماهای نزدیک غول های داستان احتمالا باعث وحشت تماشاگران خواهد شد!

داستان های فرعی این قسمت خیلی چفت و بست ندارد و کاملا اضافی به  نظر می رسد. همانند قسمت های قبلی این قسمت هم ارجاع های زیادی به فرهنگ پاپ دارد. اشاره فیلم به جادوگرشهر اوز بسیار خنده دار شده است و ترکیب چندین موسیقی پاپ مثل موسیقی های کلاسیک پاپ همانند آهنگ  «قله دنیا» نمونه ای از این اشارات هستند.

به جز گربه چکمه پوش که در این قسمت حسابی چاق شده است و آنتونیوباندراس جای آن صحبت کرده است بقیه صداپیشگان خیلی بی روح و سرد بجای کاراکتر ها صحبت کرده اند  مخصوصا ادی مورفی که به جای الاغ فیلم حرف زده است.

اسم فامیلی شرک چیست؟ من به شما می گویم!bailey  است. دلیل: خط اصلی داستان کپی برداری نعل به نعل از فیلم زندگی شگفت انگیزی است it is a wonderfull life است، و شرک دقیقا داره جای فردی به اسم bailey در آن فیلم را بازی می کند!

چه بخواهید چه نخواهید شرک بیشتر از عمر مفیدش روی پرده سینما زندگی کرده است. قسمت اصلی فیلم که در سال 2001اکران شد خیلی جذاب و نو بود ولی دنباله های آن یکی پس از دیگری تکراری وتکراری تر شدند و مبنای موفقیتشان فقط موزیکال و کمدی بودنشان بوده است.

شرک اگر می خواهد برای همیشه بماند باید تغییری در خودش ایجاد کندو برای ماندگار شدن باید عوض بشود. که با این قسمت جدید امکان اش خیلی سخت به نظر می رسد!

 

movi60cent@gmail.com

 

 در همین رابطه بخوانید

شرک با 71 میلیون دلار در گیشه شکست خورد!

 


 تاريخ ارسال: 1389/2/30
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>bailey:

یادش بخیر گفتی baileyخاطرات جوانیام زنده شد!یادش بخیر.شرک رو با اون مقایسه نکنید لطفا!!

0+0-

جمعه 28 خرداد 1389



>>>شرک4:

از سایت پرده سینما خواهشمندم اگه امکانش هست لینک دانلودفیلم ها رو هم بزاره .نقدتونم خیلی منفی بود!اگر میشه به این سنت نقد فیلم روز تون ادامه بدین لطفا!!

1+0-

دوشنبه 10 خرداد 1389



>>>علیرضا:

ممنون بخاطر مقالت.این فیلم تازه اکران شده شما چجوری دیدی شیطون؟

0+0-

چهارشنبه 5 خرداد 1389



>>>سمیه:

شرک از اولشم چرت و چرند بود.

0+0-

سه‌شنبه 4 خرداد 1389



>>>محمد:

خیلی جالب بود .ممنون بخاطراطلاع رسانیتون .اگر میشه درباره فیلم:چگونه اژدهای خود را اموزش دهید\"هم بنویسید

0+0-

دوشنبه 3 خرداد 1389



>>>شادوماد:

هر کسی حق داره نظر خودشو بگه و لزوما نظرش با نظر شما یکی نیست. خودت فیلمو ببین و نظر بده!

0+0-

شنبه 1 خرداد 1389



>>>علیرضا:

ای بابا.با صدتا امیدمنتظر دیدن این فیلم بودم .با این نقدت حالمو گرفتی!

0+0-

جمعه 31 ارديبهشت 1389




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.