پرده سینما

ایوبی: از نظر من «فروشنده» اصلاحی نیاز ندارد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

حجت الله ایوبی. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینمارئیس سازمان سینمایی با تمجید از فیلم فروشنده، گفت: این فیلم به نظر من بدون هیچ اصلاحی می‌تواند در ایران نمایش داده شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الله ایوبی که برای حضور در شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن به فرانسه سفر کرده بود، شامگاه 4 خردادماه پس از بازگشت از این سفر درباره دستاوردهای سفر خود و اظهارنظرهایی که درباره فیلم جدید اصغر فرهادی مطرح می‌شود و نیز موفقیت این فیلم در جشنواره کن صحبت کرد.

او در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره این که آیا با توجه به اظهارات سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان اصلاحاتی در فیلم فروشنده برای اکران در ایران وجود داشته باشد، گفت: من این فیلم را دیده‌ام و آن را بسیار دوست داشتم. البته این را بگویم که ما یک شورای معتبر با حضور چهره‌های شاخص به نام شورای پروانه نمایش داریم که مرجع اصلی و معتبر برای نمایش یک فیلم یا انجام اصلاحات مورد نیاز آن است.

او ادامه داد: اگر من عضو این شورا بودم، به نظرم این فیلم هیچ اصلاحی نیاز نداشت و تشکر می‌کنم از آقای فرهادی که همه آنچه را یک فیلمساز ایرانی برای ساخت فیلم در نظام جمهوری اسلامی ایران احتیاج است، از پر کردن فرم و دریافت مجوزهای لازم و در واقع همه آداب و اصول فیلمسازی در ایران را اجرا و رعایت کرده است.

 

فروشنده از کارهای درخشان فرهادی است

 

ایوبی با بیان این که فروشنده یکی از کارهای درخشان اصغر فرهادی است، افزود: او فیلمی ساخته که در ایران به نمایش درآید، این فیلم را شورای پروانه نمایش می‌بیند و مثل فیلم های دیگر مجوز می‌گیرد. حال یا با حداقل اصلاحات یا بدون اصلاحات می‌تواند اکران شود اما از نظر من، این فیلم می‌تواند به نمایش دربیاید.

 

مگر ما نژادپرست یا ضدعرب هستیم؟!

 

رئیس سازمان سینمایی که در فرودگاه امام خمینی (ره) پاسخگوی خبرنگاران بود، درباره سرمایه‌گذاری یک شرکت قطری در فیلم فروشنده اظهار کرد: طبق اطلاعاتی که دارم، «ممنتو» یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم است اما سوال من این است که آیا ما در جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم تولید مشترک داشته باشیم یا خیر؟ تولید مشترک یعنی آوردن سرمایه‌های خارجی به کشور مثل آنچه در پروژه ارمنستان، چین و نیز فیلم رستاخیز اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: این که فردی یا بخشی از هر جایی در فیلمی مشارکت کند، نمی‌دانم چه مشکلی دارد؛ چون مگر ما نژادپرست و ضد عرب هستیم که با یک سرمایه‌گذار مثلاً هلندی یا اروپایی مشکل نداشته باشیم اما با یک سرمایه‌گذار عرب مشکل داشته باشیم؟ بنابراین نمی‌دانم چرا اصلاً این گونه سوال‌ها مطرح می‌شود.

 

برخی حرف‌ها عجیب و غریب است

 

ایوبی همچنین درباره‌ی برخی واکنش‌های منفی که نسبت به فیلم فروشنده در رسانه‌ها مطرح شده است، با خنده پاسخ داد: تا به حال شده است که یک جایزه‌ی خوب جهانی گرفته شود اما از این حرف و حدیث‌ها نباشد؟ نمونه آن، اسکار است و حتی در همین دو سه سال اخیر هم که بنده بوده‌ام، این اتفاق‌ها افتاده است.

 

او گفت: البته نقد کردن و انتقاد خوب است اما گاهی برخی از این حرف‌ها عجیب و غریب است و آدم انتظار آن را ندارد. مثلاً از سیاسیون گاهی حرف‌هایی شنیده می‌شود که به هر حال آن‌ها را متوجه می‌شویم اما برخی در سینما که مدعی سینما هستند یا مدعی مدیریت سینمایی بوده و هستند هم مطالبی می‌گویند که انتظار نداریم.

وی اظهار کرد: در نظر بگیرید که چنین حرف‌هایی گفته می‌شود و کسانی هم هستند که با همه آداب و ادب مورد انتظار ما در فضای سنگین خارجی شرکت می‌کنند. منظورم شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، بابک کریمی، اصغر فرهادی و دیگران دوستان است که تلاش می‌کنند چهره خوبی را از ایران را نمایندگی کنند. هرکدام از این ها برای مصاحبه با رسانه های خارجی درخواست هایی دریافت می‌کنند و سعی می‌کنند در این مصاحبه ها همه چیز را رعایت کنند. بعد چنین حرفهایی را می‌شنوند و طبیعی است که ناراحت شوند.

 

توضیحات ایوبی درباره‌ی سفر به کن

 

حجت‌الله ایوبی همچنین در بخشی دیگر از صحبت های خود ضمن تبریک به مردم ایران و کسانی که سربلندی کشور را دوست دارند بابت موفقیت فیلم فروشنده گفت: این رویداد بسیار بزرگ است چرا که هیچ جشنواره‌ای به اندازه کن در دنیا انعکاس ندارد. آن هم وقتی که سالی شش هزار فیلم تولید می‌شود و همه آرزو دارند در کن باشند. بعد برای ایران موقعیتی پیش می‌آید که دو فیلم آن در این جشنواره شرکت کنند و دو جایزه هم کسب کنند.

وی با اشاره به شکوهی که حضور ایران و موفقیتی در این جشنواره داشت به دلایل خود اشاره و اظهار کرد: من در چند سال گذشته به دلیل مشکلاتی که بود به کن سفر نکردم اما امسال چون رئیس جدیدی در این جشنواره حضور داشت و از شخصیت های برجسته فرانسه است و نیز به دلیل اینکه در آن جا مثل ایران نیست و وقتی کسی مدیر می‌شود چند سال در پست خود باقی می‌ماند تصمیم گرفته ام به این سفر بروم.

وی افزود: البته با توجه به اینکه فیلم فروشنده را هم دیده بودم احتمال می‌دادم در جشنواره امسال اتفاقات خوبی برای سینمای ایران رخ دهد چرا که فکر می‌کردم هر کسی که جزو هیئت داوران باشد باید حتما به دریافت جایزه برای این فیلم امید داشته باشد.

رئیس سازمان سینمایی همچنین درباره برخی بحث هایی که درباره سیاست های خاص جشنواره کن برای دریافت جایزه مطرح می‌شود هم گفت: جشنواره کن 69 سال سابقه فعالیت دارد و این که ما جشنواره ای به این قدمت و شکوه داشته باشیم به زمان نیاز دارد. اما همین که در عرصه بین المللی موفقیتی کسب کنیم همه خوشحال می‌شوند و در دنیا این طور تصور می‌شود که در ایران جشن و سرور برپا شده است.

وی با اشاره به اینکه پس از اهدای جایزه به فیلم فروشنده شبکه های مختلف تلویزیونی را در فرانسه رصد کرده و موفقیت فروشنده خبر اول بسیاری از شبکه های فرانسوی بوده است، ادامه داد: در شرایطی که دیگران تلاش می‌کنند نام ایران با خبرهای خوب همراه نباشد و در کنار ترور و جنگ از ایران یاد شود وقتی نام ایران با سینما آورده می‌شود قطعاً جای خوشحالی دارد همانطور که دبیر هنری جشنواره هنگام ورود فیلم فروشنده به محل برگزاری از کشور ما به عنوان ایران کشور بزرگ سینمای جهان یاد کرد.

ایوبی همچنین درباره این که سازمان سینمایی برای جایزه اصغر فرهادی چه تلاش‌هایی کرده است، گفت: جایزه فیلم فروشنده برای اصغر فرهای و متن درخشانی است که او نوشته بود.

 

وی همچنین یادآور شد: حضور هنرمندان این فیلم و موفقیتشان جای افتخار دارد که البته امسال شنیدم جشنواره کن نگاه ویژه‌ای به خانواده دارد و باید بقیه فیلم ها را هم بررسی کرد که آیا چنین موضوعی وجود داشته است یا خیر.

 

دستاوردهای سفر به کن

 

حجت‌الله ایوبی درباره دستاورد اثر خود به کن هم بیان کرد: این سفر برای صحبت و مذاکره و نیز دیدار با رئیس جشنواره و دعوت از او به ایران همراه بود چرا که ارتباط مستقیم و متقابل هم برای ما و هم برای فرانسه تأثیرگذار باشد.

او گفت: در این سفر با برخی از تهیه کنندگان برجسته فرانسه ملاقات داشتیم و یکی از تهیه کنندگان مطرح این کشور ابراز تمایل داشت که در پروژه‌ای که مورد علاقه ماست برای تولید مشترک همکاری کند که کلیاتی به توافق رسید و جزئیات آن در صورت نهایی شدن اعلام می‌شود.

اصغر فرهادی به همراه ترانه علیدوستی و شهاب حسینی قرار است 1 بامداد جمعه به ایران بازگردند و پس از آن روز دوشنبه هفته آینده هم مراسمی با حضور آن‌ها برگزار خواهد شد.



 تاريخ ارسال: 1395/3/5
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.