پرده سینما

«نه» گفتن به‌مراتب سخت‌تر از انتخاب‌کردن نقش است؛ گفت‌وگو با پژمان بازغی درباره نوید محمدزاده

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

نوید محمدزاده در فیلم ناهیدپژمان بازغی در فیلم ناهید به کارگردانی آیدا پناهنده با نوید محمدزاده همبازی بود. غیر از این او چندسالی با محمدزاده رفاقت دارد و او را خوب می‌شناسد. بازغی معتقد است شکل‌وشمایل بازی نوید محمدزاده در سینما و تئاتر متفاوت‌ است. محمدزاده با هوشمندی نقش‌هایش را انتخاب می‌کند و می‌داند چگونه خود را به نقش نزدیک و آن را مال خود کند. با پژمان بازغی درباره ویژگی‌های بازی نوید محمدزاده گفت‌وگوی کوتاهی کردیم.

 

مهم‌ترین ویژگی بازیگری نوید محمدزاده چیست؟

به اعتقاد من نوید بازیگری با پشت‌کار بالاست. دقت و وسواس اش در انتخاب نقش‌ها بی‌نظیر است. نوید در سال‌های دور در یکی- دو سریال بازی داشت که اگر آن روند را ادامه می‌داد قطعاً الان به بازیگری متوسط تبدیل شده بود. اما خوشبختانه صبر کرد. در دنیای تئاتر حضور یافت و حالا به این جایگاه رسید. به نظرم نوید نه‌تنها در سینما که در تئاتر هم متفاوت ظاهر می‌شود. اگر به نقش‌هایی که در تئاتر بازی می‌کند با دقت نگاه کنید، شکل و نوع بازی‌اش با دیگر بازیگران تئاتر کاملا متفاوت و خارج از نرم معمول است.

 

ایده‌هایی که هنگام بازی ارائه می‌کند چقدر کارسازند؟

کسی که در صحنه تنها درگیر لباس و سرویس و غذا باشد، بازیگر نیست. بازیگر باید با شوق‌وذوق وصف‌نشدنی نقش را بر‌عهده بگیرد. از این نظر خوشبختانه نوید جزء بازیگرانی است که این اشتیاق را در چشمانش می‌بینیم. او با خودش کلی ایده به همراه می‌آورد که اتفاقا به درد کار می‌خورد.

 

هنگام بازی در «ناهید» چگونه عمل می‌کرد؟

نوید بازیگر هوشمندی است و می‌داند یک بازیگر چگونه باید رفتار کند. زمان فیلم‌برداری فیلم ناهید شرایط سختی به لحاظ جوی داشتیم. هوا خیلی سرد و لباس نوید هم کم بود. اما نوید ترجیح می‌داد در سرما بلرزد. اما به نقش اش نزدیک شود. من معتقدم نوید بازیگری است که نقش را بسیار واقع‌گرایانه بازی می‌کند. سعی می‌کند به نقش شکل واقعی ببخشد. این از محاسن بازی نوید است.

 

نوید محمدزاده در فیلم ابد و یک روز همراه پژمان بازغیآینده بازیگری آقای محمدزاده را چگونه می‌بینید؟

به‌هیچ‌عنوان قصد تعریف اضافی از او را ندارم. اما نوید بازیگر بی‌حاشیه و فعالی است که حضورش در جهت خدمت به فیلم است. دوسال پیش در گفت‌وگویی گفتم امیر جدیدی و نوید محمدزاده پدیده‌های بازیگری نسل نوین ما هستند که بعد از دوسال حرف ام ثابت شد.

 

لحظات خاصی از بازی نوید محمدزاده در خاطرتان هست که آن را دوست داشته باشید؟

بازی‌اش را در فیلم ابد و یک روز خیلی دوست داشتم. البته بازی همه بازیگران در این فیلم شاخص بود و همه در ایفای نقش زحمات بسیار کشیده بودند. اما در فیلم ناهید صحنه‌ای در لب ساحل با خودِ من بازی داشت که آن لحظات را خیلی دوست دارم. به نظرم نوید بازیگر درجه‌یک و باشعوری است.

 

پیشنهادتان برای آینده بازیگری‌اش چیست؟

نوید آن‌قدر کامل و درخور توجه است که نمی‌توانم برای او نظری داشته باشم. جمله‌ای از نوید شنیدم که همیشه در ذهنم ماندگار است. وقتی می‌دیدم برای کم‌کردن وزنش در فیلم ابد و یک روز سختی زیادی متحمل می‌شود، به او گفتم چرا این‌قدر خودت را اذیت می‌کنی؟ او در جوابم به من نگاه کرد و گفت ممکن است در زندگی‌ام فقط یک‌بار در این حالت قرار بگیرم. وقتی بازیگری برای نقشی که به او محول می‌شود این‌قدر زحمت می‌کشد و رشد می‌کند، هم ارزش والایی دارد و هم پیشنهادات کاری به او می‌شود. به نظرم نوید باید در انتخاب‌هایش دقت کند که چه کارهایی انجام بدهد و چه کارهایی انجام ندهد. به اعتقاد من در این مواقع نه گفتن به‌مراتب سخت‌تر از انتخاب‌کردن نقش است. 

 

از نظر شما چشم‌انداز بازیگری در سینما چگونه خواهد بود؟

سینما نیازمند خون‌های تازه‌ای است که در رگش دمیده شود. نه‌تنها در حوزه بازیگری که در دیگر بخش‌ها هم از جمله کارگردانی، فیلم‌برداری، صدابرداری و... نیازمند نیروهای تازه‌نفس هستیم. هومن بهمنش، هاتف علیمردانی، امیر جدیدی و حسین مهکام نمونه نسل جوان سینما هستند. باید قدر این نیروهای جوان را بدانیم. شما به موفقیت جهانی اصغر فرهادی و شهاب حسینی نگاه کنید. این بزرگواران نیازمند دلگرمی هستند. چرا همیشه مسئولان فقط از ورزشکاران حمایت می‌کنند؟! درحالی‌که این عزیزان هم افتخارات کشور ما هستند. باید به آنها توجه کرد تا هم باعث دلگرمی‌شان شویم و هم سینمای ایران به بالندگی برسد.

 

 

برگرفته از روزنامه شرق

گفتگو از: تینا جلالی

 



 تاريخ ارسال: 1395/3/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.