پرده سینما

سرگرم کننده نیست، آزاردهنده هم هست! نقد و بررسی فیلم «دراکولا» ساخته رضا عطاران

موحد منتقم






 

 

 

 

دراکولا چیزی نیست جز تلاش یک فیلمساز ناموفق برای ساخت یک فیلم بلند ۸۰ دقیقه ای از یک سوژه ی نحیف ۸ دقیقه ای.

 

ظاهراً فیلم می خواهد پیام اخلاقی در مذمت اعتیاد بدهد ولی عملاً به تبلیغ اعتیاد تبدیل شده است!

 

 

از ۸۰ دقیقه فیلم ۵۰ دقیقه آن پای بساط و منقل می گذرد. در بقیه فیلم هم بازیگران برای تشخیص سن با گوشی از هم عکس می گیرند.

 

 

 

صحنه های کمدی فیلم که به انگشتان یک دست هم نمی رسند بسیار ترسناک اند... از طرفی صحنه های ترسناک فیلم هم کمدی از آب درآمده اند!

 

دراکولا نه تنها سرگرم کننده نیست، بلکه آزار دهنده هم هست.

 

 

 

 

پوستر فیلم دراکولا ساخته رضا عطارانفرمول جدید فیلم های پرفروش: یک فیلمنامه ی به شدت نازل و پیش پا افتاده به اضافه حضور رضا عطاران، مساوی گیشه میلیاردی. فیلم های سینمایی جدیدی که رضا عطاران در آن بازی یا کارگردانی کرده است تعریف جدیدی از فاجعه  ارائه داده اند و این آخری یعنی دراکولا  مرز های تعریف از یک فیلم پیش پاافتاده را به شدت گسترش داده است. هر فیلم جدیدی که از این «هنرمند محبوب» به پرده سینماها آمده است بقیه فیلم های ضعیف سینمای ایران را به هماوردی طلبیده است.

عطاران با سه فیلمی که کارگردانی کرده است ثابت کرده که هرچقدر در تلویزیون موفق بود در سینما کارگردان ناکارآمدی است. فیلم جدید عطاران دراکولا چیزی نیست جز تلاش یک فیلمساز ناموفق برای ساخت یک فیلم بلند ۸۰ دقیقه ای از یک سوژه ی نحیف ۸ دقیقه ای. منظورم از سوژه ۸ دقیقه ای سوژه ای است که ظرف حداکثر ۸ دقیقه می توان آن را از قوه به فعل تبدیل کرد. دراکولا پر از سکانسهایی است که پشت سر هم ردیف شده اند بدون اینکه هیچ اتفاق خاصی در آنها رخ دهد. ظاهراً فیلم می خواهد پیام اخلاقی در مذمت اعتیاد بدهد ولی عملاً به تبلیغ اعتیاد تبدیل شده است! دراکولا هیچ واکنشی در تماشاگر وجود نمی آورد. فیلم از فقدان قوه ی تخیل سازندگان اش در رنج است.

احمقانه ترین چیز در فیلم دراکولا خط داستانی ابلهانه وکم مایه آن است. از ۸۰ دقیقه فیلم ۵۰ دقیقه آن پای بساط و منقل می گذرد. در بقیه فیلم هم بازیگران برای تشخیص سن با گوشی از هم عکس می گیرند. این سطح اعتماد به نفس برای ساختن فیلم از روی یک فیلمنامه یک خطی واقعاً ستودنی است.

سر و وضع فیلم حکایت می کند که دراکولا در ژانر کمدی/ترسناک قرار می گیرد. اما فیلم نه کمدی است نه ترسناک! صحنه های کمدی فیلم که به انگشتان یک دست هم نمی رسند بسیار ترسناک اند. در فیلم اغلب از شوخی های کلامی جنسی بسیار نازل استفاده شده و به کارگیری اصطلاحات معتادان، صحنه های حل کردن تریاک در چای، و مصرف مواد مخدر، هر خانواده ای که به همراه کودک اش به تماشای این فیلم آمده را می ترساند.

از طرفی صحنه های ترسناک فیلم هم کمدی از آب درآمده اند و از فرط مسخرگی باعث نشستن نیشخند تمسخر بر لبان تماشاگران می شود. دراکولا نه تنها سرگرم کننده نیست، بلکه آزار دهنده هم هست. در این فیلم حجم ایده‌های فرعی بسیار زیاد است. از صحنه افتتاحیه که در آن زندگیِ محصور توسط تکنولوژی به صورت کمیک روایت می‌شود گرفته، تا اکثر صحنه‌های فیلم هیچ ربطی به قصه اصلی فیلم ندارند. مثلاً توجیه استفاده از «تلگرام» و «اپلیکیشن»‌های موبایل در طول فیلم چیست؟! مگر طرح های های فرعی فیلم نباید در خدمت طرح اصلی باشند؟!

مانند سایر فیلم های جناب عطاران اینجا هم از فیلمنامه خبری نیست. حفره ای در فیلمنامه وجود ندارد، بلکه کلاً یک حفره بوده که تبدیل به فیلمنامه شده است. فیلمنامه سرشار از حفره ها و داستان های زائد و اضافی و پرت و پلاست که گفتن و یا نگفتنشان هیچ دردی را دوا نمی کنند. داستان هایی هم که گفته می شوند نصفه کاره رها می شوند. اصلاً چه چیزی مانع از عدمِ خون‌خواری خون‌آشام‌های فیلم شده است؟ در واقع تصمیم «ولادیمیر»، «سوسن» و «مسعود» در رابطه با تبدیل شدن به یک انسان عادی از کجا نشأت می‌گیرد؟ در انتهای فیلم چه چیزی باعث عوض شدن تصمیم مسعود می‌شود و او را دوباره به یک خون‌آشام تبدیل می‌کند؟ و وقتی این ایده های پرت و پلا تمام می شود چون فیلم چیزی دیگری برای ارائه ندارد، با یک سکانس عجیب و غریب به پایان می رسد و تماشاگر مبهوت می ماند که این چه چیزی بود که دید!؟

دراکولا ساخته رضا عطاراناگر ایده های پرت و پلای دراکولا ادامه داشت فیلم می توانست تا سال ها و ماه ها ادامه داشته باشد. بعضی وقت ها اصلاً متوجه نمی شوید کاراکترها دارند درباره چه چیزی حرف می زنند؟ عطاران با هر تمهید مسخره ای مثل کشیدن تریاک، استفاده از صحنه های آرشیوی و... می خواهد داستان نیم خطی خود را کش دهد. او در گفتگویی گفته بود دراکولا در نکوهش اعتیاد است و به خاطر  فراگیر شدن اعتیاد این فیلم را ساخته است! در پایان فیلم شاید تنها نکته ای که در سالن سینما باعث خنده شما شود، به یاد آوردن این حرف است. چون دراکولا تبلیغ واضح اعتیاد است. جایی در فیلم دکتر آزمایشگاه به «دراکولا» می گوید «مواد رو کم بکش، اندازه بکش، خیلی خوبه، و زیاده روی نکن»! بقیه فیلم هم درباره این است که آدم ها هر وقت به مشکل برمی خورند سراغ مواد می روند و آرام می شوند! به نظر شما این تبلیغ اعتیاد است یا ضد تبلیغ؟!

فیلم پر است از کاراکتر های تک بعدی، مقوایی و  بی مصرف! اکثر کاراکترهای فیلم از بی هویتی مفرط رنج می برند. شما اصلاً نه چیزی درباره گذشته آنها می فهمید، نه آینده آنها. ویشکا آسایش، ژاله صامتی، و لیلا بلوکات همینجوری هر وقت نیاز شد جلو دوربین می آیند و می روند. شخصیت های فرعی نه تنها کمکی به فیلم نمی کنند بلکه بیشتر بر اغتشاش داستان می افزایند.

خوشبختانه گویا فرمولی که در ابتدای این نقد به آن اشاره کردم دیگر جواب نمی دهد. در حال حاضر دراکولا در هفته سوم اکران اش با افت شدید فروش مواجه شده است و فیلم بعدی عطاران یعنی آبنبات چوپی هم یک فیلم ضعیف دیگر در ادامه کارنامه ی به شدت ضعیف سینمایی عطاران است که با شکست تجاری مواجه خواهد شد؛ مخصوصاً اینکه فیلم کمدی هم نیست. این نشان می دهد که دوران سوءاستفاده عطاران از محبوبیت تلویزیونی اش در سینما رو به پایان است و باید چاره دیگری بیاندیشد.

در حین تماشای فیلم مدام به ساعت خود نگاه می کنید که چه زمانی از شر این کابوس سینمایی راحت می شوید. موقع تماشای چنین فیلم هایی است که انسان قدر زمان را می داند و افسوس می خورد بابت اینکه در زمانی که صرف دیدن این فیلم کردید، هر کار دیگری می کردید بهتر و مفید تر بود.

 

موحد منتقم

 

مرداد  ۱۳۹۵ 



 تاريخ ارسال: 1395/5/10
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>عطیه:

آقا موحد واقعا عالی نقد میکنی بیطرفانه و واقع نگر کاش منتقدین دیگه هم از شما یاد بگیرن

3+1-

شنبه 17 مهر 1395



>>>داریوش کریمی:

همه به خاطر اسم رضا عطاران رفتن سینما!.به تنها چیزی که ربط نداشت دراکولا بود.فقط صحنه های مسخره مواد مصرف کردن و یه جشن تولد بی سروته و حضور بی معنی سیامک انصاری و چند تا دیالوگ خیلی ضعیف از ویشکا آسایش و ... تمام!. حداقل مثل اون ده نمکی چارتا جمله مسخره و جک هم نذاشته بود تو فیلم! یه فیلم کاملا آبکی و مضحک بود

4+1-

يكشنبه 17 مرداد 1395



>>>حامد:

فیلمش ارزش دیدن نداره من با همسرم رفتم خوابمون برد نه خنده داره نه گریه دار....خیلی داغون

3+1-

يكشنبه 17 مرداد 1395



>>>وحید:

آقای عطاران واقعاً باید خجالت بکشی با این فیلم ساختنت واقعاً حیف وقت و پول که بریزی تو جیب عطاران... البته اینم راه مفت خوری رو یاد گرفته

10+1-

سه‌شنبه 12 مرداد 1395



>>>بانو:

کاش رضا عطاران اول بفهمه چه ژانری میخواد فیلم بسازه بعد فیلمشو بسازه دراکولا مزخرف کامل بود

18+0-

دوشنبه 11 مرداد 1395



>>>omg:

قحط رجال شده رضا عطاران شده زبل خان همه جا هست چه بازیگر چه کارگردان با این فیلم آبگوشتی دراکولا

11+0-

دوشنبه 11 مرداد 1395



>>>niloo:

واقعا از کسی که سریالی به زیبایی خانه به دوش میسازه،اصلا انتظار نمیره که چنین فیلم ضعیف و بی محتوایی بسازه

14+0-

يكشنبه 10 مرداد 1395



>>>شیوا جواهری:

همين فيلماي مذخرف رو ميسازن كه تموم سينماها توي شهراي به غير از تهران دائما خالي هستند.من به شخصه كه ترغيب شدم به سينما برم با ديدن اين فيلم داغون ديگه هيچ وقت نخواهم رفت .واقعا حيف وقت و پول كه واسه سينماي ايران گذاشته بشه.

11+0-

يكشنبه 10 مرداد 1395



>>>hassan b:

واقعا مزخرف ترين فيلمي بود كه تا به امروز ديدم اصلا ارزش ديدن نداشت از اول تا اخر در مورد تركاك و بنگ و دود واقعا چرت و توخالي بود چه راحت صحنه هاي كشيدن ترياك و به تصوير كشيدن واقعا براي بچه ها الگوي بدي بود ديدن اين فيلم تازه الان از ديدن اين فيلم رسيديم خونه همه ناراضي بودن توو سينما كه اين چه فيلمي بود واقعا ساختن اين فيلما توهين به شعور مردم و خالي كردن جيب مردم و پر كردن جيب عطارانه به خودم قول دادم هرگز پامو توو سينماهاي ايران نذارم واقعاااااا وقت تلف كردن بود

10+1-

يكشنبه 10 مرداد 1395



>>>مرتضی:

واقعا توهین به شعور مخاظب از این بیشتر امکان نداشت.اسم لیلا بلوکات رو جزو بازیگرا اورده در حالیکه یک پلان چند ثانیه ای بازی داره! کلا فقط خودش بود با اون نابازیگر مسخره که واقعا مجسمه دراکولا بود.خیلی هنر میخواد بدون متن و بدون داستان و بدون بازیگر و کارگردانی فیلم اکران کنی.اقا رضا عطاران شما هنرمندی!!!!

32+0-

يكشنبه 10 مرداد 1395



>>>ب.م.م:

موحد جان تو فقط نقد منفی بنویس.عاالی مینویسی نقد های منفی.باور کن سر نقد تو بیشتر خندیدم تا دراکولا.محشری

33+0-

يكشنبه 10 مرداد 1395



>>>pinokiu:

خیلی فیلم داغونی بود حیف وقتی که گزاشتیمو رفتیم واقعا من موندم چطور یه همچین فیلم مرخرف بی معنی و ضعیفی رو ساختن و چطور مجوز به این فیلم دادن واقعا متاسفم

34+0-

يكشنبه 10 مرداد 1395



>>>مریم:

بدترین و ضعیف ترین فیلمی که تا حالا رفتم.سینما آقای عطاران شما به شعور مخاطبان فیلمت توهیین کردی با این فیلم بسیار بسیار بسیار ضعیف

29+1-

يكشنبه 10 مرداد 1395



>>>حسین کلباسی:

این فیلم توهین به شعور کسانی بود که به خاطر رضا عطاران و با خاطره فیلم های قبلی ایشون رفتن سینما ، بیشتر مردم قبل از پایان فیلم سالن رو ترک کردن ، پول بلیط به درک حیفه وقتی که گذاشت رفتم سینما

29+0-

يكشنبه 10 مرداد 1395



>>>arman:

ولا ما نفهمیدیم این فیلم چه ژانری بود اصلا خیلی ضعیف بود خیلی انگار فقط میخواستن با اسم فیلمو گذاشتن یه موضوع جالب فقط بیننده جذب کنه بقول فراستی مقوا

30+0-

يكشنبه 10 مرداد 1395



>>>سعید:

ایده خوبی داشت ولی در نیومده بود . عطاران هنرمند بسیار مستعدی است ولی نمیدونم چرا وقتی تواناییش رو داره وقت و انرژی بیشتری برای کارهاش نمیزاره تا یک اثر منحصر به فرد ارائه کنه. این فیلم میتونست خیلی خوب باشه ، فضاسازی و لوکیشن های جدید و متفاوتی داشت ، فیلم نامه خوب شروع شد ، ضعیف جلو رفت و بد تموم شد

32+0-

يكشنبه 10 مرداد 1395



>>>سعید مهرپور:

اثری سردرگم و ملقغمه ای که به هیچ عنوان درک نمیشود چرا که دراکولا در ژانر سردرگم است و ادای آثار دسته سومی هالیوود را یدک میکشد / انتظارات از رضا عطاران خیلی بیشتر است.

35+0-

يكشنبه 10 مرداد 1395



>>>ساسان:

به به. باز هم یه نوشته خوندنی دیگه از آقای منتقم. این تعبیرتون که برای فیلم سالوادور هم بکار برده بودید رو دوست داشتم : ((حفره ای در فیلمنامه وجود ندارد، بلکه کلاً یک حفره بوده که تبدیل به فیلمنامه شده است)). البته با این جمله شما موافق نیستم که می فرمایید : ((دوران سوءاستفاده عطاران از محبوبیت تلویزیونی اش در سینما رو به پایان است و باید چاره دیگری بیاندیشد)). متاسفانه یا خوشبختانه باید قبول کنیم این محبوبیت و فروش حاصل از آن حالا حالاها ادامه خواهد داشت و برند عطاران حالا حالاها رنگ نخواهد باخت.

40+0-

يكشنبه 10 مرداد 1395




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.