پرده سینما

حفظ و نگهداری از میراث کیارستمی در «بنیاد کیارستمی»

پرده سینما

 



 

 


 

 

احمد کیارستمیاحمد کیارستمی در جریان برگزاری جشنواره فیلم لوکارنو از فعالیت هایش برای حفظ و نگهداری از میراث هنری پدرش گفت و از تدارک ایجاد یک بنیاد خبر داد.

به گزارش ایسنا، احمد کیارستمی در جریان برگزاری بزرگداشتی که شصت‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو برای عباس کیارستمی ترتیب داده بود درباره حفظ میراث بزرگ به جامانده از پدرش برای ایران و جهان گفت.

 

عباس کیارستمی میراث بزرگی برای ایران، جهان و خانواده‌اتان باقی گذاشت. آیا به او افتخار می‌کنید؟

غیرممکن است که به او افتخار نکنم. او میراث فراوانی بر جای گذاشته و این تنها فیلم‌های او نیست بلکه حتی شامل نوشته‌ها، شعرها، عکس‌ها و چیدمان‌ها می‌شود. در واقع آثار پدرم خیلی سازماندهی شده و مرتب نیست و ما قصد داریم این کار را انجام دهیم. در این میان دو مجموعه عکس و همچنین یک فیلم وجود دارد که امیدواریم بتوانیم سال آینده آن را اکران کنیم و می‌توانم به شما بگویم که این فیلم واقعا فوق‌العاده است.

 

بنابراین آیا به فکر ایجاد آرشیوی از آثار پدرتان هستید؟

 

بله در حال آغاز فرآیند ایجاد یک بنیاد برای حفظ و نگهدای از آثار او هستیم و در حال مذاکره باکمپانی تولید فیلم «MK2» هستیم که حق پخش بسیاری از فیلم‌های پدرم را در اختیار دارد تا بتوانیم تمام آثار را دوباره به هم پیوند دهیم. همچنین در تلاش برای ایجاد مجدد چیدمان‌های هنری گم شده پدرم چون چیدمان «جنگل بدون برگ» هستیم که پیش از این در لندن و پاریس به نمایش گذاشته شده بود. مشغول مذاکره با چند کمپانی بزرگ در کالیفرنیا هستیم تا این چیدمان‌های هنری را به صورت دائم ایجاد کنیم.

 

آیا به فکر حفظ و نگهداری از فیلم‌های پدرتان نیز هستید؟

 

بله، آنچه بیش از هر چیز می‌خواهیم این است که فیلم‌های پدرم بیشتر در دسترس باشد. در حال حاضز برخی از فیلم ها چون زیر درختان زیتون به صورت آنلاین و روی دی‌وی‌دی موجود نیست. ما همچنین درباره ترمیم تمامی فیلم‌های پدرم حتی فیلم‌های کوتاهی که در ابتدای کارش برای کودکان می‌ساخت هستیم. به عنوان مثال فیلم کوتاه رنگ ها را به دختر 6 ساله‌ام نشان دادم و او از من پرسید "پدر رنگ‌ها کجا هستند؟" چرا که فیلم کاملا سیاه سفید است، بنابراین امیدوارم رنگ را به میراث به جا مانده از عباس کیارستمی بازگردانیم.

 

 

 عباس کیارستمیکیارستمی در سال 1989 با فیلم خانه دوست کجاست؟ جایزه یوزپلنگ نقره‌ای و چندین جایزه دیگر را از هیات داوران جشنواره معتبر لوکارنو دریافت کرد و در سال 2005 میلادی نیز جایزه یک عمر دستاورد سینمایی این جشنواره سینمایی به وی اعطا شد.

این کارگردان سرشناس سینمای ایران 14 تیر ماه پس از یک دوره کوتاه مدت بیماری از دنیا رفت.

شصت‌ونهمین جشنواره لوکارنو از تاریخ سوم تا سیزدهم اوت (13 تا 23 مرداد) در شهر لوکارنوی کشور سوئیس برگزار می‌شود.



 تاريخ ارسال: 1395/5/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.