پرده سینما

برخورد سرد باب دیلن با جایزه نوبل!

پرده سینما







 

 

باب دیلنباب دیلن خبر مرتبط با کسب جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۶ میلادی را از وب‌سایت شخصی‌اش حذف کرد. به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، باب دیلن، ترانه‌سرا و خواننده آمریکایی که امسال در میان شگفتی همگان، موفق به کسب جایزه نوبل ادبیات شد، گویا خیلی از این اتفاق هیجان‌زده نیست و حتی اشاره‌ کوچکی را که در سایتش به کسب این جایزه داشت حذف کرده است.

در‌حالی‌که نزدیک به ۱۰ روز از معرفی برنده نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۶ می‌گذرد، وب‌سایت باب دیلن با تأخیر فراوان و نزدیک به یک‌هفته‌ای با عبارت کوتاه برنده جایزه نوبل ادبیات در مقابل عنوان مجموعه ترانه‌های ۱۹۶۱ تا ۲۰۱۲ به این موضوع اشاره کرده بود، اما همین اشاره کوتاه به کسب مهم‌ترین جایزه ادبی جهان نیز امروز از وب‌سایت این هنرمند آمریکایی حذف شد.

این در حالی است که تلاش‌های آکادمی نوبل برای تماس با باب دیلن نیز تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است و بی‌تفاوتی این هنرمند به این جایزه تا جایی ادامه داشته که یکی از اعضای آکادمی او را به تکبر و بی‌ادبی متهم کرده است.

باب دیلن بی‌ادب است

خودداری باب دیلن از پاسخ‌دادن به تماس‌های مکرر آکادمی نوبل ‌پس از کسب مهم‌ترین جایزه ادبی دنیا، موجب شد یکی از اعضای آکادمی او را به تکبر و بی‌ادبی متهم کند.

    

به گزارش ایسنا، گاردین نوشت: ٩ روز از اعلام نام باب دیلن، ترانه‌سرا و خواننده معروف آمریکایی، به ‌عنوان برنده نوبل ادبیات ٢٠١٦ می‌گذرد و او هیچ‌یک از تماس‌های تلفنی اعضای آکادمی نوبل را پاسخ نداده است. این مسئله موجبات ناراحتی آکادمی سوئدی را فراهم آورده، ‌تاجایی‌که پر واستبرگ یکی از اعضای این کمیته درباره سکوت مطلق دیلن گفت: این تکبر و بی‌ادبی است. واستبرگ در مصاحبه‌ای که از شبکه تلویزیونی STV پخش شد، ‌انتقاد خود را نسبت به رفتار برنده نوبل ادبیات ٢٠١٦ اعلام کرد. دیلن روز ١٣ اکتبر (پنجشنبه ٢٢ مهر) به ‌عنوان برنده معرفی شد و همان روز در لاس‌وگاس برای اجراي کنسرت به روی صحنه رفت، اما هیچ اشاره‌ای به این اتفاق مهم نکرد و به اجرای موسیقی روی صحنه بسنده کرد.

    

تصمیم نادر و بی‌سابقه آکادمی نوبل مبنی بر اعطای نوبل ادبیات به یک موسیقی‌دان، ‌به اندازه کافی حاشیه‌دار و بحث‌برانگیز بود، اما ‌حالا بی‌تفاوتی دیلن به کسب این افتخار موج جدیدی از حواشی را به وجود آورده است.

هر سال برندگان جوایز نوبل به استکهلم دعوت می‌شوند تا در مراسمی رسمی مدال و جوایز خود را از کارل گوستاو شانزدهم - پادشاه سوئد - دریافت و سخنرانی نوبل خود را ایراد کنند. اما آکادمی نوبل هنوز نمی‌داند دیلن در این مراسم حضور پیدا خواهد کرد یا نه. واتسبرگ عضو آکادمی سوئدی نوبل دراین‌باره گفت: این موقعیت بی‌سابقه است.

با‌این‌حال اندره بارانی یکی دیگر از اعضای آکادمی نوبل یادآوری می‌کند: آلبرت اینشتین هم که در سال ١٩٢١ به ‌عنوان برنده نوبل فیزیک معرفی شد، ‌برخورد سردی با این رویداد داشت. ژان پل سارتر، نویسنده و فیلسوف فرانسوی، از دیگر نمونه‌های مشهور این نوع برخورد با جایزه نوبل است؛ او نیز از دریافت جایزه‌اش خودداری کرد و حتی نمی‌خواست نامش به ‌عنوان برنده نوبل ادبیات ذکر شود.

سارا دانیوس، دبیر دائمی آکادمی نوبل پیش‌تر درباره موفق‌نشدن در برقراری تماس با دیلن گفته بود: اگر او نخواهد به مراسم اعطای جایزه بیاید، نمی‌آید. در هر صورت آن شب یک جشن بزرگ برپا خواهد شد و این افتخار به او تعلق دارد.

در نتیجه، باب دیلن می‌تواند آکادمی نوبل و جایزه‌اش را نادیده بگیرد اما نام او همچنان در فهرست برندگان نوبل ثبت خواهد شد. حتی اگر او تصمیم بگیرد در مراسم حضور پیدا نکند، دعوت‌نامه‌ای برای ایراد سخنرانی برایش ارسال می‌شود و نامش همیشه به ‌عنوان برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۶ ذکر خواهد شد.

آکادمی نوبل روز پنجشنبه (۲۲ مهرماه) نام باب دیلن را به ‌عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۶ اعلام و خلق تعابیر جدید شاعرانه در سنت شعر آمریکایی را علت برگزیدن او عنوان کرد. انتخاب یک ترانه‌سرا و خواننده به ‌عنوان برنده نوبل ادبیات، واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری را به همراه داشته است.



 تاريخ ارسال: 1395/8/2
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.