پرده سینما

خانه دوست اینجاست! بزرگداشت عباس کیارستمی در خانه‌ی پدری

پرده سینما

 


 

 


 

 

 

عباس کیارستمیهمزمان با سی و پنجمین جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر قرار است بزرگداشتی سه روزه برای فیلم‌ساز سرشناس سینمای ایران و جهان، عباس کیارستمی، در خانه‌ی پدری‌اش ایران برپا شود. از سوی رضا میرکریمی – دبیر جشنواره- مسوولیت برنامه‌ریزی و اجرای این بخش به سیف‌اله صمدیان، هنرمند عرصه‌ی سینما، تجسمی و به قولی "یار غار" کیارستمی سپرده شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پس از ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۵ و درگذشت ناگهانی عباس کیارستمی، جشنواره‌های مختلف جهانی برای این کارگردان سرشناس ایرانی بزرگداشت برپا کردند و حالا ۱۰ ماه پس از درگذشت خالق «خانه دوست کجاست»، ایران سرزمین مادری‌اش میزبان بزرگداشتی با عنوان «خانه دوست اینجاست» می‌شود.

سیف‌اله صمدیان که جزییات این برنامه‌ی سه روزه را در گفت‌وگو با ایسنا اعلام می‌کرد، در ابتدا گفت: سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر تصمیم گرفت در پاسخ و قدردانی از صدها بزرگداشت جهانی از هنرمندی که در کشاکش سیاست بازی‌ها و بدخلقی‌های رسانه‌ای جهان، برای تک تک مردم ایران احترام و منزلت فرهنگی به ارمغان آورده بود، بزرگداشتی با حضور چهره‌های معتبر سینمایی جهان در خانه خود «دوست» برگزار کند.

از این رو، در کنار برپایی نمایشگاهی از آثار منتخب هنرمندان عکاس، گرافیست و کارتونیست درباره عباس کیارستمی و روزهای وداع ملی با او، در سه روز متوالی (دوم، سوم و چهارم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶) و طی نشست‌ها و میزگردهایی، ابعاد مختلف زندگی، آثار هنری و جایگاه جهانی او توسط کارشناسان سینمایی و فرهنگی ایرانی و خارجی مورد بحث و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

این هنرمند در پاسخ به اینکه محور این سه روز برنامه بزرگداشت کیارستمی در جشنواره جهانی فجر فقط سینمای این هنرمند است یا عکس‌ها، ویدیوآرت و چیدمان را هم شامل می‌شود؟ گفت: محور خود آقای کیارستمی است! تازه اگر بتوانیم محور خودمان را به لحاظ ورود با دنیای گسترده و خاص ایشان تنظیم کنیم، چون ادعای اینکه قادریم بزرگداشت لایقی برای چنین پدیده‌ای در دنیای هنر برگزار کنیم، کار ساده‌ای نیست.

صمدیان ادامه داد: در این ۱۰ ماه که از رفتن او می‌گذرد، بیش از ۲۰۰ بزرگداشت در جشنواره‌ها و مراکز دانشگاهی و فرهنگی جهان برای کیارستمی برگزار شده است و در ایران هم از چند ماه قبل با پیشنهاد رضا میرکریمی، دبیر جشنواره‌ی جهانی فجر داشتیم، تصمیم گرفتیم با توجه به بضاعت‌ فکری و اجرایی‌مان ولی در سطح بین‌المللی و گسترده به خاطر حضور و تاثیر جهانی عباس کیارستمی در عرصه هنر بزرگداشتی در شان او  همزمان با جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر برگزار کنیم.

او یادآوری کرد، به همین منظور و با توجه به برنامه‌ریزی قبلی قرار شد در جشنواره داخلی فجر در بهمن ماه، چنین اتفاقی نیافتد.

پوستر بزرگداشت عباس کیارستمی در بخش بین الملل جشنواره فجرسیف‌اله صمدیان در ادامه تشریح برنامه‌های بزرگداشت عباس کیارستمی توضیح داد: علاوه بر سه روز برنامه‌ی بزرگداشت، نمایشگاهی از آثار منتخب عکس، پوستر و کارتون از هنرمندان سراسر کشور که از طریق فراخوان چهاردهمین جشن تصویر سال با همکاری جشنواره جهانی فجر جمع‌آوری شده بود، از اول تا هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶در طبقه هفتم پردیس چارسو برپا خواهیم کرد که طبیعتا این نمایشگاه تا چند ماه آینده در معرض دید عموم قرار خواهد داشت.

مدیر برنامه‌های بزرگداشت عباس کیارستمی دربخش دیگری از این گفت‌ ‌وگو درباره‌ی سه روز برنامه‌های بزرگداشت که از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، توضیح داد: در روز نخست، علاوه بر نمایش فیلم Take me Home (مرا به خانه ببر) یکی از آخرین ساخته‌های کیارستمی که تدوین آن در بستر بیماری چند ماهه او به اتمام رسید، صحبت‌های حضوری و پیام‌های تصویری جمعی از سینماگران و منتقدین برجسته خارجی میهمان جشنواره از جمله: Victor Erice فیلم ساز اسپانیایی، Godfrey Cheshireمنتقد آمریکایی، Jonathan Rosenbaum منتقد آمریکایی، Fridrik thor Fridriksson کارگردان ایسلندی،Juliette Binoche بازیگر فرانسوی، Gilles Jacob رئیس سابق جشنواره کن، Semih Kaplanoğlu فیلمساز ترکیه‌ای، Geoff Andrew منتقد انگلیسی، به همراه پیام‌هایی از اصغر فرهادی، مهرناز سعید وفا، احمد کیارستمی و... را خواهیم داشت.

او در فهرست اسامی مهمانان روز نخست به ویکتور اریسه، کارگردان سرشناس اسپانیایی اشاره کرد که از لحاظ شخصیتی و کاری خیلی شبیه عباس کیارستمی است و ادامه داد: یک دوستی خیلی ویژه و مثال زدنی بین این دو نفر در سال‌های گذشته شکل گرفته بود که نامه‌نگاری رایج بین دو دوست را به نامه‌نگاری تصویری برای یکدیگر تبدیل کردند.

صمدیان نشست بررسی فیلمسازی عباس کیارستمی در خارج از کشور از جمله ژاپن و ایتالیا را که با حضور جمعی از همکاران ژاپنی کیارستمی از جمله مدیر فیلمبرداری، دستیار تدوین، مجری طرح و شهره گلپریان، در ساخت فیلم Like Someone in Love (مثل یک عاشق) و همکاران ایرانی در ساخت اپیزود کیارستمی از فیلم Ticket (بلیت) در ایتالیا همراه است، به عنوان برنامه‌های روز دوم اعلام کرد.

به گفته‌ی او، محمود کلاری فیلمبردار و محمدرضا دلپاک صداگذار اپیزود فیلم بلیت کیارستمی در یک نشست در روز دوم از تجربه این همکاری سخن خواهند گفت و بابک کریمی به عنوان دستیار و بازیگر «بلیت» هم که به دلیل داوری در ایتالیا، در این برنامه حضور ندارد، از طریق نمایش فیلم ضبط شده، از تجربه همکاری‌اش با این پروژه بین‌المللی سخن می‌گوید. در ادامه نیز کلاری و دلپاک تفاوت‌های کارگردانی کیارستمی در فیلم بلیت و باد ما را خواهد برد را بررسی می‌کنند.

صمدیان درباره‌ی برنامه‌های روز سوم هم توضیح داد: نشست بررسی کارگاه‌های آموزشی فیلم‌سازی عباس کیارستمی در ایران و خارج با حضور Estephania Bonnett ، مجری کارگاه‌های فیلم‌سازی کیارستمی در اسپانیا، کلمبیا و کوبا، «نگار اسکندرفر» مدیر موسسه فرهنگی کارنامه، مجری کارگاه‌های فیلم‌سازی کیارستمی در ایران و احمد طاهری، مترجم و دستیار کیارستمی در کشورهای اسپانیولی زبان از دیگر مهمانان روز سوم بزرگداشت این فیلم ساز است که این جلسه با نمایش منتخبی از فیلم‌های دانشجویان ایرانی و کشورهای اسپانیا، کلمبیا و کوبا همراه خواهد بود.

صمدیان در ادامه برنامه‌های روز سوم از حضور علی کریم، مرتضی فرشباف، محسن شرفی‌نیا، عادل یراقی، فائزه عزیزخانی، علی یحیایی و نوید دانش فیلم‌سازان جوانی که از کلاس‌های کیارستمی بیرون آمده و فیلم بلند سینمایی ساخته‌اند موفق به اکران عمومی فیلم‌هایشان به‌ویژه در گروه سینمای هنرو تجربه شده‌اند، یاد کرد که علاوه بر نمایش دقایقی از فیلم‌هایشان در رابطه با تاثیر عباس کیارستمی در شکل گیری سلیقه سینمایی‌شان صحبت خواهند کرد.

او همچنین خبر داد: «ژان میشل فرودون» Jean Michel Frodon نویسنده سینمایی سرشناس فرانسوی میهمان ویژه از فرانسه برنامه‌ی روز سوم است.

صمدیان در پاسخ به اینکه چقدر برخی کج فهمی‌ها درباره‌ی کیارستمی مانع برگزاری بزرگداشت گسترده برای این فیلم‌ساز در ایران شد،گفت: خوشبختانه در داخل اگر کج فهمی یا بدفهمی به لحاظ فرهنگی قبلا وجود داشت بعد از کوچ ابدی کیارستمی، حتی آن بخش از جامعه به پاس وسعت احترام و علاقه‌ای که این فیلم‌ساز در جهان سیاست زده کنونی نسبت به مردم و فرهنگ ایران بوجود آورده بود، چه در داخل و خارج به یک واقعیتی رسیدند و با حضور پرشکوه مردم در مراسم وداع و خاکسپاری ایشان این قضایا تبدیل به یک تفاهم ملی برای گرامیداشت حضور خلاق و انسانی کیارستمی شد؛ هنرمندی که بیشتر از خیلی‌ از دوستان و منتقدانش عاشق زندگی بود و عاشق وطن‌اش.

 

صمدیان در پایان اظهار امیدواری کرد: در بزرگداشتی که برای عباس کیارستمی در خانه پدری اش برگزار می‌کنیم،روسفید باشیم.

یک تصویر از مجموعه «سپید برفی» عباس کیارستمی برای پوستر اصلی جشنواره‌ی جهانی فجر، یک عکس ویژه که توسط مینا زیوری از عباس کیارستمی در لوکیشن معروف خانه دوست کجاست در پشت صحنه فیلم "زندگی ادامه دارد"، گرفته شده با طراحی حمیدرضا بیدقی به عنوان پوستر ویژه بزرگداشت درنظر گرفته شده است.

تیزر اصلی امسال جشنواره، مربوط به صحنه‌ای از فیلم جاده‌ها ساخته کیارستمی و تیزر بخش بزرگداشت نیز با استفاده از صحنه‌ای از فیلم  ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی تهیه شده است.



 تاريخ ارسال: 1396/1/29
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.