پرده سینما

پاسخ غلامعباس فاضلی به ابراهیم حاتمی کیا: من فرزند این انقلابم، اپوزیسیون نیستم

غلامعباس فاضلی

 


 

 


 





 

آقای حاتمی کیا

 

 

 

غلامعباس فاضلینمایش پرهیاهوی شما در مراسم اختتامیه ی جشنواره سی و ششم، برای من تداعی کننده ی «شو» کهنه ی شما در جشنواره نوزدهم بود. همان وقتی که در جلسه ی مطبوعاتی فیلم «موج مرده» پوزتیوهای بریده شده فیلم را به دلیل اعتراض به سانسور فیلم توسط سپاه پاسداران روی میز چیدید و در معرض نمایش گذاشتید. در آن جلسه دست به دامان منتقدان شدید، از آنها خواستید از فیلم شما حمایت کنند، و از کج فهمی ها و یکسونگری های سپاه پاسداران و فرماندهان آن گله کردید. من یادم هست، شما یادتان هست؟

در طول تمام این سالها هروقت منتقدان به شما جایزه داده اند با شوق به مراسم آمده اید، کلی در مدح آنان سخن گفته اید و حتی همسو با برخی از آنان از اصولگرایان انتقاد کرده اید. حرفهایتان در جشن دهم منتقدان علیه «یالثارات» یادتان هست؟!

حالا چطور به خود اجازه می دهید وقتی چند نفر از اعضای این انجمن، (آنهم کسانی که سابقه فعالیت آنها دو الی سه دهه است) از فیلم شما خوششان نیامده چنین زبان به افترا بگشایید و به خاطر فیلمی هالیوودی و پرزرق و برق که فاصله ی زیادی با آثار متقدم شما دارد، به آنها برچسب سیاسی بزنید و به «اپوزیسیون» منتسب کنید؟! اینهمه تعارض در زندگی و از بستر این جناح سیاسی به آن جناح رفتن زننده است، اما زننده تر از آن قربانی گرفتن شما برای تعارضات زندگی تان است. که حالا پس از عباس کیارستمی و اصغر فرهادی نوبت منتقدان سینمای ایران فرا رسیده است.

چه کسی گفته شما ملاک و معیار نظام هستید که مخالفت با فیلم شما بشود «اپوزیسیون»؟ مگر همین شما نبودید که با فیلم «موج مرده» بزرگترین ضربه ی معنوی را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد کردید و به خاطر همین رویکرد نه تنها فیلمتان تا مدتها اجازه نمایش نداشت، بلکه خودتان هم «ممنوع التصویر» بودید؟

کمتر کسی است که نداند فیلم بد «گزارش یک جشن» شما چرا هشت سال است در محاق توقیف مانده. حالا اپوزیسیون کیست؟! من هستم یا شما؟

من سالها در این عرصه با فساد مبارزه کرده ام؛ به خاطر آن فحش خورده ام، ناسزا شنیده ام، و طرد شده ام، اما تا امروز کسی برچسب «اپوزیسیون» به من وارد نکرده. از کی تا حالا فیلم سینمایی شما مبنای نظام جمهوری اسلامی ایران شده، که اگر کسی از آن خوشش نیاید، باید متهم به براندازی شود؟!

غلامعباس فاضلی، رضا رشیدپور و آنتونیا شرکا در برنامه هفتمن فرزند این انقلابم، اپوزیسیون نیستم. من در اظهار نظرم درباره سینما آزادم. عرصه ی نقد فیلم مانند «فدک» ارمغان و عطیه ی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به سینمای ایران است، و دوران خلیفه گری غاصبان مدتهاست سپری شده؛ اجازه نمی دهم این حوزه نه از جانب شما، و نه از جانب هیچ شخص دیگری به خاطر منافع شخصی غصب شود و مورد تعدی قرار گیرد. استقلال و آزادی منتقدان سینمای ایران که بشارت این نظام مقدس است خدشه ناپذیر است.

اجازه نمی دهم به خاطر اظهار نظر درباره یک فیلم، آنهم در تلویزیون کشور خودم، به «اپوزیسیون» متهم شوم؟! تاوان فیلم بد شما را من نباید پس بدهم.

توصیه می کنم به جای پیروی از «امیر» ماکیاولی، نهج البلاغه «امیرالمومنین» را بخوانید تا کمی با مفاهیم آزادگی و عدالت آشنا شوید. چراکه متأسفانه شما شمایل تمام عیار یک ماکیاولیست را در تاریخ سینمای ایران به نام خودتان ثبت کرده اید.

دوران برچسب زنی به افراد سالهای زیادی است سپری شده. و ماهیت شما که رفتن از بستر این جناح به بستر آن جناح است سالهاست برای همگان واضح و مبرهن است.

عوام فریبی کافی است. سوار شدن روی موج احساسات خانواده شهدا بس است. اگر فلان سردار عزیز فیلم شما را دوست دارد، اگر خانواده یک شهید مدافع حرم با فیلم شما رابطه احساسی برقرار می کنند، دلیل بر این نیست که من و همکارانم «اپوزیسیون» هستیم. من برای اینکه از فیلمی خوشم بیاید بدهکار کسی نیستم. همکار من در آن برنامه تلویزیونی به فیلم شما «سه ستاره» داده و من «یک ستاره». دیگر از ما چه می خواهید؟! شما رفته بودید فیلمی علیه داعش بسازید، اما رفتار شما در مراسم اختتامیه نشان داد متأسفانه خودتان به یک داعشی تبدیل شده اید.

رفتار شما در مراسم اختتامیه ی جشنواره سی و ششم یک رفتار انقلابی نبود، بلکه به نظر می رسید در کنگره حزب رستاخیز شرکت کرده اید و دارید بیانیه ی این حزب را قرائت می کنید؟! نظام تک حزبی سالهاست در ایران منسوخ شده آقا! چرا تصور می کنید این رفتار فاشیستی در جامعه ما محلی از اعراب دارد؟!

 

آقای حاتمی کیا

فیلم سخنرانی پرافترای شما علیه من بارها و بارها از شبکه های تلویزیون و در فضاهای مجازی پخش شده. شما در مراسم اختتامیه جشنواره فجر، مرکز همایشهای برج میلاد را به «سقیفه بنی‌ساعده» تبدیل کرده اید. و من و همکاران ام بی آنکه فرصتی برای دفاع از حق و حقوق خود داشته باشیم از طریق «رسانه ملی» در معرض افتراهای پی در پی شما قرار گرفته ایم. حتماً نفسانیت شما ارضاء شده است. همکاران ام را نمی دانم، ولی من از این افترای شما درنمی گذرم و شما را به فاطمه زهرا (س) واگذار می کنم.

 

 

غلامعباس فاضلی


در همین رابطه بخوانید


کپی برابر اصل، نگاهی به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر- سعید توجهی


سه نمای دور، از سی و ششمین جشنواره ی فیلم فجر- فهیمه غنی نژاد


یادداشت های روزانه کاوه قادری در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر


پاسخ غلامعباس فاضلی به ابراهیم حاتمی کیا: من فرزند این انقلابم، اپوزیسیون نیستم


دیگر به چه معترضید؟! در مذمت طلبکاری نامتناهی ابراهیم حاتمی کیا، فیلمساز نازپرورده


پاسخ غلامعباس فاضلی به کارگردان «ماهورا»: راستی شما به فیلمتان چند ستاره می‌دهید!؟


جدول ارزشگذاری فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از دیدگاه منتقدان پرده سینما


داغونت می‌کنم بیلی!- جواد طوسی


جمعی از منتقدان و روزنامه‌نگاران خواستار اعطای «زرشک زرین» شدند




 تاريخ ارسال: 1396/11/25
کلید واژه‌ها: پاسخ غلامعباس فاضلی به ابراهیم حاتمی کیا

نظرات خوانندگان
>>>م - مدرسی:

هنر مندی که خودش را به سیستم بفروشد هنر مند نیست . والسلام.

2+0-

شنبه 1 دي 1397



>>>مجید سمیری:

تصحیح اشتباهات تایپی... تعداد فیلمسازان نزدیک به قدرت کم نیست. از کمال تبریزی گرفته و مجید مجیدی و چندی دیگر. ولی آنها اکثرا حداقل انسانیت را رعایت می کنند. این حاتمی کیا شورش را در آورده و نفرت انگیز است. من نمی دانم خانم مریلا زارعی چطور این آدم آشغال را تحمل می کند!

5+0-

شنبه 17 آذر 1397



>>>مجید سمیری:

تعداد فیلمسازان نزدیک به قدرت کم نیست. از کمال تبریزی گرفته و مجید مجیدی و چندی دیگر. ولی آنها اکثرا حر داقل انسانیت را رعایت می کنند. این حاتمی کیا شورش را در آورده و نفرت انگیز است. من نمی دانم خانم مریلا زارعی چطور این آدم آشغات را تحمت می کند!

7+0-

پنجشنبه 8 آذر 1397



>>>علينقي صفري:

حاتمي كيا يه آدم متوهمه (منظورم باورها و فضاي فكريشه) و استادش از خودش هم در اين زمينه متوهم تر بود.

34+1-

دوشنبه 30 بهمن 1396



>>>صادق در پاسخ به عماد:

ممنوناز وقتی که در پاسخ به نظرات بنده گذاشتید، امیدوارم همینطور که می فرمایید باشد و نظر بنده در مورد جناب فاضلی اشتباه بوده باشد.

66+0-

يكشنبه 29 بهمن 1396



>>>عماد در جواب صادق:

دوست عزیز روش برهان و تحلیل شما حیرت آوره! اولاً) متن پیش رو "نقد" نیست، بلکه پاسخ نویسنده به ابراهیم حاتمی کیاست. شما واقعاً فرق بین نقد و جوابیه رو نمی دونید؟! ثانیاً) چیزی که شما بعنوان "نفرت پراکنی و اتهام" ارش یاد میکنید "تاریخ" است! "تاریخ"ی که واقعیت دارد. ببخشید برای شما دردناک است! ثالثاً) اتفاقاً اورسن ولز مثال خیلی خوبی بود. چون او اصلاً اهل جایزه نبود و اعتنایی هم به منتقدان نمی کرد، نه اینکه در مراسم اسکار وقتی جایزه فیلمنامه را برای "همشهری کین" گرفت به منتقدان مخالف فیلم که اتفاقاٌ تعدادشون خیلی هم زیاد بود "اُف" بگه! و آنها را به "اپوزیسیون" بودن متهم کنه! رابعاً) به نطرمن واگذار کردن آقای حاتمی کیا از سوی آقای فاضلی (گرچه خودشون باید بگن و من مطمئن نیستم) پاسخی به حرفهای آقای حاتمی کیا در مراسم اختتامیه و "واگذار کردن" مدیران شبکه ها به خدا بود. خامساً)مورد آقای عزت الله انتطامی 1.ربطی به بحث حاتمی کیا نداره و مشکل ایشون رو حل نمیکنه 2. آقای فاضلی جوابیه ای در اون خصوص دادن که می تونید بخونید در سایتهای مختلفی از جمله سیمرغ، آفتاب، مد و مه، کافه سینما، پرده سینما، و... منتشر شده 3. به نظر من میاد که اتفاقاً اونجا هم آقای فاضلی از استقلال نقد دفاع کردن. چون ایشون گفتن که آقای انتظامی هم در یک گفتگوی تلفنی میخواستن اثر بگدارند روی دیدگاههای منتقد. و بالاخره اینکه دوست عزیز به کار بردن عباراتی مثل "تخریب" و "نفرت پراکنی" و... نه مشکل شما رو حل میکنه، نه مشکل آقای حاتمی کیا را در افکار عمومی و تاریخ!

52+0-

يكشنبه 29 بهمن 1396



>>>صادق در پاسخ به عماد:

حق با شماست، اما شما در متن فوق اثری از نقد فیلم به وقت شام می بینید که ایشان را منتقد سینما خطاب می کنید؟ جز نفرت پراکنی و اتهام در متن فوق چه می بینید که عنوان می کنید یک نقد فیلم خاطره انگیز می تواند باشد... ایا اگر کارگردانی، به عنوان مثال ارسن ولز بگوید که به نظر منتقدی اهمیت نمی دهد، منتقدان باید شب و روز علیه او جبهه بگیرند و نه تنها در مورد فیلم، بلکه درمورد شخصیت او، در مورد گرایش های چپ گرایانه ی گذشته اش و غیره نظر بدهند و در انتها ایشان را به حضرت مسیح واگذار کنند؟ شاید بفرمایید این برخورد ایشان در واکنش به برخورد نامناسب حاتمی کیاست، اما سایر برخوردهای ایشان، مانند صحبت هاشان در مورد اقای انتظامی با چه سنگ محکی به عنوان منتقد قابل بررسی است؟ ایا ایشان در مورد فیلم های اقای انتظامی صحبت کردند یا در صدد تخریب چهره ی ایشان بودند؟ پس از آن صحبت ها، باز هم جوابیه ها و اعلامیه و غیره، همان مدح و ذمی که عرض کردم، بدون کوجکترین اثری از نقد فیلم و روح یک منتقد

1+65-

يكشنبه 29 بهمن 1396



>>>عماد در جواب صادق:

دوست عزیز گویا شما «بادیگاردی»ی چیزی هستید که نوز نمی دونید دستاوردهای یک منتقد فیلم با دستاوردهای یک کارگردان از زمین تا آسمون فرق میکنه. هر منتقدی بسته به سابقه و کارش صاحب دهها یا صدها مقاله است که هرکدوم از آنها (گاهی حتی بیشتر از فیلمها) برای تماشاگران فیلمها و خواننده های نقد خاطره برانگیز هستند. ایکاش از طریق دیگه ای درصدد دفاع از کارگردان "به وقت شام" درمی اومدید!

55+0-

شنبه 28 بهمن 1396



>>>سعید مهرپور:

هیچکس رفتار ایشان در اختتامیه تائید نمیکند چون دهه و دوره اش مربی و بچه لوس سینمای ایران سالها است که تمام شده است. چرا چون ایشان جایزه فیلمنامه جشنواره را به دست نیاورده است! جشنواره یک پاتوق فرهنگی است و شاهد کسب استعدادهای بی شماری هستیم و مربی ما جوایز اش را گرفته اما تحمل نقد ندارد. واقعا برایش متاسفم و از منوچهر شاهسواری عزیز و نازنین تشکر می کنم که جوابش را به خوبی داد . از شما هم ممنون که یادداشت وزینی نوشتید واقعا عوام فریبی بس است چون ایشان برای تمام جناح ها فیلم می سازد و توقع دارد همه برایش به به چه چه کنند. دست مربی به اسکار نمی رسد اما تک پهلوان سینمایی ایران ده ها قدم از مربی ما جلوتر است چون به حوزه اخلاق و درونیات آدمها رسیده است. یا علی

73+1-

شنبه 28 بهمن 1396



>>>صادق:

همانطور که شما در انتقاد از ایشان و منافق دانستن ایشان آزاد هستید، این حق را قائل شوید که ایشان هم نظرشان را در مورد شما و امثال شما آزادانه بیان کنند. جناب فاضلی، این منافقی که می فرمایید حداقل چند فیلم خاطره انگیز ساخته است، شما جز جوابیه صادر کردن و باند بازی و مدح و ذم این و آن، چه کاری برای مخاطب و سینما کرده اید؟

0+67-

شنبه 28 بهمن 1396



>>>حنانه شریعتی:

حرف‌های منطقی شما برای اهل تفکر کافی است!

52+0-

پنجشنبه 26 بهمن 1396



>>>Abbas:

هروقت در قاب تلویزیون ظاهر شدید ، هرجا بودم بلند گفتم : خیلی آقاست ، خیلی پاک و انسان هستن ایشون ....

156+0-

پنجشنبه 26 بهمن 1396



>>>رضا:

آقای فاضلی، اصلاً شما و آقای حاتمی کیا با همدیگر قابل قیاس نیستید! شما شرافت و صداقت دارید آقای فاضلی؛ در حالی که آقای حاتمی کیا، مدتهاست که با این رفتارش، از این دو خصلت به دور افتاده است.

135+1-

چهارشنبه 25 بهمن 1396



>>>روژان موسوی:

عالی بود.دوستان کسی میدونه جناب حاتمی کیا دقیقا چی میخوان؟ دقیقا چی؟!!!

93+1-

چهارشنبه 25 بهمن 1396



>>>فارسی:

سال ۱۳۸۸و ۱۳۸۹ جناح راست، برای اشاره به حاتمی کیا از یک اسم رمز استفاده میکرد: «منافق».

326+1-

چهارشنبه 25 بهمن 1396



>>>جواد:

عالی بود . شاید سن ما کم باشه و اتفاقات دهه 70 رو بخاطر نیاریم اما تو دهه هشتاد خوب دیدیم که بعد از اکران گزارش یک جشن در جشنواره فجر چطور دوستان و حامیان فعلی جناب حاتمی کیا از خجالتش در اومدن و کلی بد و بیراه نثارش کردن .اگه حاتمی کیا بخاطر یک نقد از فیلمش اینطوری برافروخته میشه چرا نسبت به فیلم توقیفیش چیزی نمیگه ؟؟؟؟

97+1-

چهارشنبه 25 بهمن 1396



>>>آرش دانایی:

احسنت

125+1-

چهارشنبه 25 بهمن 1396



>>>qq:

درود بر جناب فاضلی عزیز.ابراهیم حاتمی کیا و بهروز افخمی دو نمونه افرادی هستند که از این جبهه به اون یکی میرن ببینن منفعت کدام بیشتر است

102+2-

چهارشنبه 25 بهمن 1396




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.