پرده سینما

جنجال در دنیای نویسندگان ترک/ از الیف شافاک نویسنده «ملت عشق» بازجویی می‌شود

پرده سینما

 








 

 

 

در پی به راه افتادن موجی اینترنتی، دنیای نویسندگان ترک در هفته گذشته زیر و رو شده و پای مقامات قضایی ترک به ماجرای وجود محتوای آزار جنسی کودکان در ادبیات داستانی این کشور، باز شده است.

 

 

از الیف شافاک نویسنده «ملت عشق» بازجویی می‌شودبه گزارش صبا به نقل از گاردین، مقامات قضایی در ترکیه طرح یک بررسی و تحقیق علیه جمعی از نویسندگان ادبیات داستانی این کشور شامل نویسنده پرآوازه‌ای چوت الیف شافاک به راه‌انداخته‌‌اند؛ امری که تهدیدی جدی علیه آزادی بیان خوانده شده است.  این ماجرا بعد از آن آغاز شد که در شبکه‌های اجتماعی ترکیه بحثی داغ درباره اغماض نویسندگان این کشور برابر موضوعاتی چون آزار جنسی و بهره‌کشی از کودکان و ترویج آن مطرح شد. جرقه این موج همرسان شدن بریده‌ای از یک رمان ترکی به قلم عبدالله شوکی در توئیتر بود که باعث شد وزارت فرهنگ و توریسم ترکیه شکایتی حقوقی علیه این نویسنده تنظیم کند.  بنا بر گزارش منابع ترک، این بریده رمان بخشی از داستان این کتاب و از دید یک متجاوز جنسی است که کودکی را آزار می‌دهد. کانون وکلای ترکیه نیز با اعلام شکایتی از دولت ترکیه خواستار جمع‌آوری این کتاب و اعلام جرم علیه ناشر و نویسنده است. هم ناشر و هم نویسنده بازداشت شده‌اند.  بعد از این جریان گروهی از کاربران توئیتر در حال همرسان کردن بریده‌های دیگری از دیگر رمان‌های ترک به قلم نویسندگانی چون شافاک و عایشه کولین و طرح اتهاماتی مشابه هستند.  الیف شافاک اعلام کرده است که از دو روز گذشته هزاران پیام اهانت آمیز دریافت کرده است و مقامات ترکی خواستار انجام تحقیقاتی بر رمان‌های او، به ویژه دو کتاب «محرم» و «سه دختر حوا» شده‌اند که به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۱۶ به چاپ رسیده‌اند. او افزوده است: مقامات قضایی در ترکیه می‌خواهند هر پاراگراف کتابی را که ظن آن‌ها را به سمت آزار کودکان می‎برد مورد تحقیق قرار دهند، حال آنکه نکته متناقض و طعنه‌آمیز ماجرا اینجاست که در کشوری که روز به روز آمار خشونت علیه زنان و کودکان بالا می‎رود، هیچ اقدام مفیدی انجام نمی‌شود، دادگاه‌های ترکیه به این مسایل ورود نکرده و قوانین عوض نمی‌شوند و در جایی که کشور به حرکتی فوری و ضربتی برای مقابله با خشونت نیاز دارد، نویسندگان زیر تیغ تحقیق و محاکمه برده می‌شوند.  در همین باره آنتونیا بیت دبیر انجمن قلم انگلستان اعلام کرده است که سازمان‌های مدافع آزادی بیان عمیقا نگران این مساله هستند. او اضافه کرده است: شافاک نویسنده‌ای با استعداد فوق‌العاده است و نوشتن داستان یا بیان اظهارات در دنیای امروز نباید جرم تلقی شود.از الیف شافاک نویسنده «ملت عشق» بازجویی می‌شودبه گزارش صبا به نقل از گاردین، مقامات قضایی در ترکیه طرح یک بررسی و تحقیق علیه جمعی از نویسندگان ادبیات داستانی این کشور شامل نویسنده پرآوازه‌ای چوت الیف شافاک به راه‌انداخته‌‌اند؛ امری که تهدیدی جدی علیه آزادی بیان خوانده شده است.

این ماجرا بعد از آن آغاز شد که در شبکه‌های اجتماعی ترکیه بحثی داغ درباره اغماض نویسندگان این کشور برابر موضوعاتی چون آزار جنسی و بهره‌کشی از کودکان و ترویج آن مطرح شد. جرقه این موج همرسان شدن بریده‌ای از یک رمان ترکی به قلم عبدالله شوکی در توئیتر بود که باعث شد وزارت فرهنگ و توریسم ترکیه شکایتی حقوقی علیه این نویسنده تنظیم کند.

بنا بر گزارش منابع ترک، این بریده رمان بخشی از داستان این کتاب و از دید یک متجاوز جنسی است که کودکی را آزار می‌دهد. کانون وکلای ترکیه نیز با اعلام شکایتی از دولت ترکیه خواستار جمع‌آوری این کتاب و اعلام جرم علیه ناشر و نویسنده است. هم ناشر و هم نویسنده بازداشت شده‌اند.

بعد از این جریان گروهی از کاربران توئیتر در حال همرسان کردن بریده‌های دیگری از دیگر رمان‌های ترک به قلم نویسندگانی چون شافاک و عایشه کولین و طرح اتهاماتی مشابه هستند.

الیف شافاک اعلام کرده است که از دو روز گذشته هزاران پیام اهانت آمیز دریافت کرده است و مقامات ترکی خواستار انجام تحقیقاتی بر رمان‌های او، به ویژه دو کتاب «محرم» و «سه دختر حوا» شده‌اند که به ترتیب در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۱۶ به چاپ رسیده‌اند. او افزوده است: مقامات قضایی در ترکیه می‌خواهند هر پاراگراف کتابی را که ظن آن‌ها را به سمت آزار کودکان میبرد مورد تحقیق قرار دهند، حال آنکه نکته متناقض و طعنه‌آمیز ماجرا اینجاست که در کشوری که روز به روز آمار خشونت علیه زنان و کودکان بالا میرود، هیچ اقدام مفیدی انجام نمی‌شود، دادگاه‌های ترکیه به این مسایل ورود نکرده و قوانین عوض نمی‌شوند و در جایی که کشور به حرکتی فوری و ضربتی برای مقابله با خشونت نیاز دارد، نویسندگان زیر تیغ تحقیق و محاکمه برده می‌شوند.

در همین باره آنتونیا بیت دبیر انجمن قلم انگلستان اعلام کرده است که سازمان‌های مدافع آزادی بیان عمیقا نگران این مساله هستند. او اضافه کرده است: شافاک نویسنده‌ای با استعداد فوق‌العاده است و نوشتن داستان یا بیان اظهارات در دنیای امروز نباید جرم تلقی شود.



 تاريخ ارسال: 1398/3/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.