پرده سینما

فیلمسازی چراغ خاموش اصغر فرهادی درشیراز

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

 

 

شیراز- اطلاعات قطره چکانی از آخرین پروژه سینمایی اصغر فرهادی با نام «قهرمان» که قرار است در شیراز ساخته شود، ابهام‌ و سوال ها را پیرامون این فیلم بیشتر کرده است.

 

 

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بهمن ماه ۱۳۹۸ بود که زمزمه‌هایی مبنی بر ساخت فیلم «قهرمان» در شیراز از گوشه و کنار و رسانه‌های آن سوی آب‌ها بازنشر شد.

بر اساس آنچه نشریه سینمایی «ددلاین» مطرح کرد، کمپانی فرانسوی «ممنتو» پخش بین‌المللی ساخته جدید فرهادی را نیز بر عهده خواهد داشت.

این شیوه فرهادی است که پروژه‌های سینمایی خود را در سکوت خبری دنبال می‌کند و حتی بر اساس آنچه برخی فعالان سینمایی شیراز با خبرنگار مهر در میان گذاشتند او برای انتخاب لوکیشن فیلمبرداری نمایندگانی هم به این شهر گسیل داشته و با همکاری شناخته شده ترین مجموعه سینماهای شیراز نقاطی را زیر نظر داشته تا کلید فیلمبرداری «قهرمان» را در شهر گل و بلبل بزند.

اما آنچه بیش از همه تازه‌ترین ساخته فرهادی را کنجکاو برانگیز ساخته این ابهامی است که درباره فیلم یادشده وجود دارد و نگاه‌ها را به هرگونه شایعه‌ای معطوف ساخته است.

آنچه مسلم است از آن تاریخی که عنوان شد «قهرمان» ظرف ۲ ماه آینده به مرحله پیش تولید خواهد رسید و قرار است تابستان امسال در شهر شیراز فیلمبرداری‌اش آغاز شود، بیش از ۵ ماه گذشته و هر از چندی یکی دو خط خبر غیرموثق بازنشر می‌شود که به زودی فرهادی در شیراز نمایان خواهد شد و این اثر را کلید می‌زند.

از سویی ساخت فیلم در شهرهای شناخته شده که دارای تنوع گردشگری و تاریخی هستند در ایران مسبوق به سابقه کمتر بوده است و شاید این فیلم یک بازی بُرد بُرد برای برند شیراز و به این اندازه نامی شناخته شده مانند اصغر فرهادی باشد که بارها از سوی فیلمسازان شناخته شده برای فیلمبرداری مورد توجه قرار گرفته است.

بهمن فرمان آرا، مسعود کیمیایی، فریدون گله و نام‌های بزرگ دیگری در فیلم‌های خویش شیراز را محلی برای فیلمبرداری قرار دادند و اتفاقاً این آثار در یادها ماند و جاودانه شدند.

حال که ددلاین فقط به این بسنده کرده که فیلم «قهرمان» باز هم در فضای تعلیقی آثار فرهادی ساخته می‌شود و بازیگران سرشناس ایرانی که پیش از این با فرهادی همکاری نداشته‌اند در این فیلم نقش‌آفرینی خواهند کرد، شاید دنبال‌کنندگان سینمای پر علیق این فیلمساز ۴۸ ساله که تنها اسکاری سینمای ایران به شمار می‌رود باید پس از فروکش کردن تب داغ کووید ۱۹ که تمامی پروژه‌های سینمایی را در سراسر دنیا متوقف کرده است منتظر نشست خبری دیگر پیرامون این فیلم در فضای مجازی باشند زیرا به نظر نمی‌رسد از رسانه‌های رسمی داخلی چیزی فراتر از آنچه تاکنون فاش شده است، بروز کند.

به گفته «الکساندر مورو» نایب رئیس فروش و بازاریابی کمپانی ممنتو که تاکنون پخش بین‌المللی ۵ فیلم فرهادی را بر عهده داشته، او کارگردانی ثابت قدم و استاد تعلیق است که مخاطبان را به سینما می‌کشاند. فیلمنامه قهرمان» مشخصاً فوق‌العاده است و به بسیاری از مسائل روز و معاصر جوامع مدرن می‌پردازد.

این در حالیست که به نوشته «هالیوود ریپورتر»، نهمین ساخته سینمایی فرهادی با همکاری الکساندر ماله‌گی از شرکت ممنتو فیلمز پروداکشن تهیه خواهد شد.

این در حالیست که ماله‌گی در سه پروژه آخر فرهادی شامل گذشته، فروشنده و همه می‌دانند با او کار کرد.

 

اما در این میان سکوتی است که تمامی متولیان سینمایی شیراز پیشه کرده‌اند و اظهار نظری درباره این فیلم نمی‌کنند و هیچیک از نهادهای مرتبط با هنر هفتم تمایلی به این ندارند که بگویند از ساخت این فیلم استقبال می‌کنند یا در مسیر ساخت فیلمی که شاید نقطه درخشش دیگری در سینمای بین‌المللی باشد درهای تازه‌ای به روی این شهر بگشاید و دیگر فیلمسازان جهانی و شناخته شده را ترغیب به استفاده از لوکیشن‌های زیبای شیراز کند.

این در حالیست که در تمامی شهرهای تاریخی دنیا مرسوم است برای معرفی جاذبه‌های گردشگری این شهرها به فیلمسازان مشهور سفارش ساخت فیلم بدهند تا درهای بازار گسترده هنر هفتم به روی این نقاط گشوده شود؛ مانند تجربه‌ای که سال‌ها پیش در دهه هفتاد خورشیدی سازمان عمران جزیره کیش به فیلمسازان شناخته شده ایرانی سفارش ساخت فیلمی اپیزودیک داد و محصولی به نام «قصه‌های کیش» تولید شد که بسیاری از لوکیشن‌های آن در جاذبه‌های گردشگری این مروارید خلیج فارس از جمله کشتی یونانی ساخته و در ذهن تماشاگر جاودانه شد.

با این حال یک منبع آگاه از چند و چون ساخت تازه‌ترین اثر سینمایی اصغر فرهادی در شیراز خبر داد.

حمید مؤمنی کارشناس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به خبرنگار مهر، اعلام کرد: خبر تولید فیلم قهرمان در شیراز صحت دارد و مجوزهای ساخت آن از سوی فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، قرار است «ممنتو فیلمز دیستریبیوشن» به عنوان پخش کننده «قهرمان» را در فرانسه اکران کند.



 تاريخ ارسال: 1399/3/17
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سعید مهرپور:

ای جان-باز خواهد آمد با دستی پر اینبار قرار است چه اتفاقی رخ دهد اینبار قرار است چه دلهای تسخیر شوند . آخه سینما با تو رنگه دیگری دارد. شاید با درباره الی... هزاران پله سینما رشد کرد اما من هنوز در تلخ ترین چهارشنبه سوری سال و رقص در غبار گیر کرده ام.سینه چاک فرهادی ام اما دو اثر آخرش را دوست نداشتم . اما به طور مثال شما فرامرز قریبیان رقص در غبار را با آخرین اثر حاتمی کیا مقایسه کنید آن وقت به هزار توی آن پی میبرید . خوشا شیراز و وصف بی مثالش منتظرت هستم تک پهلوان سینما. یا علی

2+0-

شنبه 24 خرداد 1399




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.