پرده سینما

بهبهانی نیا: ادعای سرقت ادبی فیلمنامه فاصله ها کذب محض و توهم کودکانه است

پرده سینما

  

 

 

 

 

 

 

 

 

هر چند آقای فرماندار در مصاحبه ی خود چند بار تکرار کرده که در صورت اثبات این موضوع چنین و چنان خواهد شد اما نفرمودند در صورت عدم اثبات چه خواهد شد. آقای فرماندار فقط یک سوی قضیه را دیدند و نفرمودند ... و اگر ثابت شود که این خانم به دروغ چنین ادعایی کرده چگونه می خواهند احقاق حق طرف دیگر را بنمایند؟!

 

 

سریال فاصله هاپس از ادعای سرقت ادبی فیلمنامه سریال فاصله‌ها، نویسنده سریال مسعود بهبهانی‌نیا توضیحاتی در پاسخ به این ادعا ارائه کرده است و آن را برای رسانه های مختلف ارسال کرده است:

با توجه به درج خبر ادعای یک نویسنده شیرازی مبنی بر سرقت ادبی فیلمنامه ی فاصله ها، خواهشمند است پاسخ اینجانب را در همان سایت و به همان شکل منتشر نمایید.

ادعای سرقت ادبی فیلمنامه فاصله ها کذب محض و توهم کودکانه است.

بیست سالی است برای تلویزیون می نویسم. سریالها و مجموعه های مختلفی چون شرکت، خانه پدری، ایستگاه آخر، خاک سرخ، کارآگاهان، نرگس، ترانه ی مادری و... این آخری هم فاصله ها، از میان نوشته هایم تولید و پخش شده است. اغلب این سریالها به دلیل طرح مسائل خانواگی، تربیتی و اجتماعی پر مخاطب و در زمان خودشان بحث برانگیز و حاشیه دار بوده اند اما اتفاق نادری که برای این آخری یعنی فاصله ها افتاده، کمی عجیب و در عین حال جالب است. نویسنده ی جوانی از شیراز مدعی شده این فیلمنامه متعلق به او بوده و من آنرا سرقت کرده ام. تا اینجای قضیه هنوز عجیب نیست. گاهی پیش می آید کسی میان نوشته ی خودش و دیگری شباهتهایی به لحاظ مضمون می بیند. ادعای سرقت البته یک اتهام است که باید ثابت شود و قاعدتا اگر مدعی نتواند آنرا ثابت کند باید جوابگوی اتهامی که زده و اعاده حیثیت باشد. اما نکته ی عجیبی که پیش آمده ورود فرماندار محترم شیراز به قضیه و صدور حکم قبل از اثبات جرم و تهدیدهای ضمنی ایشان است. این موضوع تنها برای من تعجب برانگیز نیست بلکه خود مدعی هم از این اظهار نظر فرماندار به شدت تعجب کرده و گفته «تا کنون سابقه نداشته یک مسئول تا این حد از یک هنرمند حمایت کند».

هر چند آقای فرماندار در مصاحبه ی خود چند بار تکرار کرده که در صورت اثبات این موضوع چنین و چنان خواهد شد اما نفرمودند در صورت عدم اثبات چه خواهد شد. آقای فرماندار فقط یک سوی قضیه را دیدند و نفرمودند ... و اگر ثابت شود که این خانم به دروغ چنین ادعایی کرده چگونه می خواهند احقاق حق طرف دیگر را بنمایند.

سر صحنه سریال فاصله هاآقای فرماندار، دیروز، دهها سایت و رسانه خبری، مصاحبه ی شما را با عنوان سرقت ادبی فیلمنامه ی فاصله ها منتشر کردند. صدها و بلکه هزاران نفر مصاحبه ی شما را خواندند و بعضی از خوانندگان هم یادداشتهایی بر مصاحبه ی شما نوشتند. سوال من این است اگر برایتان ثابت شود که ادعای این جوان واهی و کذب محض است چگونه می خواهید پاسخ این تشویش اذهان و این توهین ها را بدهید.

آقای فرماندار، متاسفانه مصاحبه ی شما حکایت از قضاوت و پیشداوری دارد. البته توجه به جوانان وظیفه ی همه از جمله مسئولین است. حمایت از هنرمندان هم مطلوب و پسندیده است اما تایید حرکت غلط و یاد دادن بی قانونی به جوانان به هیچ روی پذیرفتنی نیست. کاش قبل از مصاحبه از خودتان می پرسیدید این خانم نویسنده چرا بجای رفتن به مراجع ذیصلاح، سراغ شما آمده است. و کاش قبل از رسانه ای کردن ماجرا تماسی با شبکه ی سه سیما یا روابط عمومی می گرفتید یا حداقل اسم مرا در اینترنت سرچ می کردید تا طرف دعوا را بشناسید و قدری در قضاوت تامل کنید.

حالا به اصل ادعا بپردازیم. این خانم مدعی است داستان کوتاهی به نام «برای زهرا» دارد که شباهتی با سریال پنجاه قسمتی من دارد. جهت اطلاع عرض می کنم که سریال بنده در هزار و پانصد صفحه و در هزار و چهارصد سکانس و در طول یک سال و نیم با نظارت تهیه کننده، کارگردان و ناظر شبکه به نگارش درآمده است. کجای این سریال طولانی با داستان کوتاه ایشان شباهت دارد نمی دانم. چرا که ایشان علیرغم درخواست مدیر شبکه سه سیما هنوز حتی یک صفحه از فیلمنامه ی ادعایی خود، ارائه نکرده است. همین جا سوال می کنم ایشان بجز ادعا، فیلمنامه ای هم ارائه داده اند؟

سریال فاصله ها بیش از بیست شخصیت اصلی و فرعی و ده داستان اصلی و فرعی دارد. تفاوت دیدگاههای محسن و سعید و شکاف ارزشی و اعتقادی آنها، داستان دلبستگی سعید و بیتا به هم و خطاهای آنها، داستان دلبستگی محسن و لیلا به هم و گذشته و حال آنها، مقایسه ی عشق پدر و پسر و تفاوت نگاهها، ماجرای فرهاد و توهم پایان فصل ارزشها، ماجرای اختلاف لیلا و دخترش صبا و قضایای مهران،؛ ریحانه و علی، زهره و نیما، ساسان و فرهاد، و دهها قصه ی فرعی و اصلی دیگر در سریال فاصله هاست. شباهت در کجاست؟ چه چیز قصه ی کوتاه این خانم شباهت به فیلمنامه ی مطول من دارد که چنین گستاخانه اتهام سرقت می زنند و در آشفته بازار رسانه های تشنه ی خبرهای داغ مظلوم نمایی می کنند. حتما آرم فیلمهای کمپانی متروگلدوین مایر را به خاطر دارید که شیری در دایره ای می آید و می غرد. کسی وارد سینما شده بود و به محض دیدن این آرم از سینما بیرون زده بود که من این فیلم را قبلا دیده ام...

آقای فرماندار، معمول این است که در این قبیل موارد و اختلافات، بجای رسانه ای کردن و مصاحبه و ایراد اتهام، جایی مثل خانه ی سینما یا کسی مثل مدیر شبکه را به عنوان حکم تعیین و طرفین را ملزم به ارائه ی فیلمنامه ی ثبت شده ی خود می کنند و کار داوری و قضاوت را به حکم می سپارند. راه دیگر مراجعه به مراجع قضایی و طرح شکایت و پیگیری قانونی است. حقی که بنده برای تعقیب مدعی و اعاده ی حیثیت برای خود قائل هستم. اما بدترین کار قضاوت نسنجیده، پیشداوری و ایراد اتهامهای کذب و واهی است. کاری که این نویسنده اصرار به انجامش داشته و متاسفانه شما هم با مصاحبه خود روش او را تایید کرده اید.

اکنون اتفاقی که نباید بیفتد افتاده است. همتی کنید و حالا که به این موضوع ورود کرده اید، کار را تا پایان پیگیری نمایید. به صلاحدید خودتان کس یا کسانی را مأمور نمایید تا حصول نتیجه کار را دنبال کنند و نهایتا گزارش کار را همچون همین مصاحبه منعکس نمایید. اولین قدم آن است که قبل از تمام شدن پخش سریال فاصله ها، یک نسخه از فیلمنامه ی ثبت شده ی این مدعی را از او طلب کنید. چیزی که ایشان تا کنون حتی به درخواست مدیر شبکه سه، حاضر به انجامش نبوده است. منتظر می مانم ببینم اگر بر شما کذب بودن ادعای مربوطه ثابت شد باز هم با همین قوت از حق و حقوق نویسندگان هر چند شیرازی نباشند، حمایت می فرمایید.

 

نویسنده ی فاصله ها

مسعود بهبهانی نیا

 

در همین رابطه ببینید

گالری عکس: عکس های سریال فاصله ها

 

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1389/5/20
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>اسماعیل قجاوند:

قابل توجه(استاد مسعود بهبهانی نیا.). سلام.وقت بخیر.چهره من شباهت زیادی به بازیگرمحبوب سینما(امین حیایی)داره.به ویژه از لحاظ چشم.ابرو.و پوست صورت.بطوریکه برای مردم خیلی جالبه.گاهی وقتا میپرسن:ایا با ایشون نسبتی دارم؟؟؟ دوره بازیگری رفتم وبیلبورد تبلیغاتی به عنوان( مدلینگ )کار کردم.و2سکانس در 2 تله فیلم به کارگردانی استاد اکبر خواجویی کارگردان سریال(پدرسالار) انجام دادم.23سالمه.وزنم60کیلووقدم182است.رشتم مترجمی زبان انگلیسی بوده.وبا لهجه ترکی وعربی(جنوبی)اشنایی دارم.همچنین اشنایی کمی با زبان المانی دارم. چندین نفر هم به من گفتن با توجه به چهره ای که دارم. تقریبا به عنوان یک چهره (تجاری)محسوب میشم.و میتونه برای مخاطب جالب باشه.و به فروش فیلم وسریال کمک قابل توجه ای کنه.فقط یه مقدار باید گریم بشم.اگه تمایل داشتید در فیلمها یا سریالهایی که شما .نویسنده اون هستیدویا باکارگردان و تهیه کننده ارتباطدارید_معرفیم کنید) تا .به عنوان بازیگر همکاری کنم. در ضمن یک پیشنهاد برای ساخت یک فیلم ویا سریال در ژانر(اجتماعی یا طنز)داشتم.که اگه توسط یک نویسنده یا فیلمنامه نویس توانا و خوش ذوق از جمله خود شما وسایر نویسندگان با تجربه نوشته ویک گروه حرفه ای اونو بسازن.مطمینم که فیلم وسریال پرفروش وپربیننده ای میشه.وبا استقبال مردم روبه رو میشه.چرا که تا به حال چنین فیلمی تو سینما وتلویزیون کار نشده.و میتونه به لحاظ تجاری وگیشه هم موفق باشه(طرح فیلمنامه:با توجه به چهره من وشباهت زیاد اون به اقای(امین حیایی)اگه فیلمی ساخته بشه.که با حضور2 فرد شبیه به هم در کنار یکدیگر موقعیت های طنزی پیش بیادویا به جای هم اشتباه گرفته شوند.ویا فیلم یا سریالی در ژانر( ملودرام یا اجتماعی) که داستان دو برادر دوقلو رو روایت کنه.همانطورکه فیلم نیش وزنبور(2کلاه بردار)ویافیلم شیش وبش با حضور(2دزد) کنار هم ساخته شد.و با استقبال خوب مردم مواجه شد اما تا کنون فیلمی ساخته نشده که دو فرد شبیه به هم در کنار هم ایفای نقش کنند.چرا که تنوع فیلمنامه هایی که درسینمای ما ساخته میشوند خیلی زیاد نیست.کمتر فیلمنامه ای با مختصات جدید نوشته میشود.حتی من نظر چندین نفررو هم پرسیدم.انها نیز با طرح این موضوع موافق بودن.بایک خانم نویسنده هم صحبت میکردم.میگفتن طرح داستانم خیلی خوبه.میگفتن.با توجه به اینکه(امین حیایی)در تهران زندگی میکنه.اگه فیلمی ساخته بشه.که مثلا یک فرد وارد اصفهان شده واین شباهت باعث ایجاد مشکلات وحوادث طنزی میشه.و مردم ایشون رو به جای(امین حیایی)اشتباه میگیرن. ممنون میشم روی پیشنهاد(طرح فیلمنامه)فکر کنیدو هر چه سریعتربا نویسندگان با تجربه اون رو در میان بگذارید.چرا که در اخبار ومجلات سینمایی خواندم.که (امین حیایی)میخاد برای همیشه از سینما خداحافظی کنه.در پایان از طولانی شدن نوشته ام عذرخواهی میکنم.وبرای شما بهترین ارزوها رو دارم.در صورت ارتباط با مدیران فیلم وسریال شبکه3 ویا شبکه اصفهان با انها نیز در میان بگذارید(اسماعیل قجاوند23ساله ازاصفهان)ایمیل من:aminim26@yahoo.com

0+0-

پنجشنبه 9 شهريور 1391



>>>اسماعیل قجاوند:

سلام.وقت بخیر.چهره من شباهت زیادی به بازیگرمحبوب سینما(امین حیایی)داره.به ویژه از لحاظ چشم.ابروو پوست صورت.بطوریکه برای مردم خیلی جالبه.یک دوره بازیگری رفتم وبیلبورد تبلیغاتی به عنوان( مدلینگ )کار کردم.ویک سکانس در یک تله فیلم به کارگردانی استاد اکبر خواجویی انجام دادم.23سالمه.وزنم60کیلووقدم175است.رشتم مترجمی زبان انگلیسی بوده.وبا لهجه ترکی وعربی(جنوبی)اشنایی دارم.در صورتی که احتیاج به بازیگر داشتید با هم همکاری کنیم.چندین نفر هم به من گفتم با توجه به چهره ای که دارم.به عنوان یک چهره (تجاری)محسوب میشم.و میتونه برای مخاطب جالب باشه.و به فروش فیلم کمک قابل توجه ای کنه.فقط یه مقدار باید گریم بشم.یک طرح فیلمنامه هم داشتم.اگه بشه فیلمی سینمایی ویا تله در ژانر(طنز یا اجتماعی)با حضور دو فردشبیه به هم(اقای حیایی ومن)فکر میکنم فیلم پرفروشی میشه.چون تا به حال همچین فیلمی توسینما کار نشده.و برای مردم هم فکر میکنم جالب باشه .البته باید یه نویسنده قوی اون رو بنویسه.من نظر یک کارگردان و چندین نفر از دوستان واشنایانم را که پرسیدم.اونا هم استقبال کردند.در هر صورت میتونیم همکاری صمیمانه ای داشته باشیم.این هم شماره منه(09371888082)اسماعیل قجاوند.در ضمن یک فیلمنامه دیگری نیز دارم که فقط مایلم اقای سهیلی زاده اون رو بسازه.براساس یک داستان واقعیه.ممنون از وبلاگ قشنگتون.ممنون میشم نظر من رو هم بذارید.(ایمیل من:aminim26@yahoo.com(اقای مسعود بهبهانی نیای عزیز.من متاسفا نه ادرس یا تلفنی از شما ندارم.خواهشمندم اگه نظر من رو خوندید به ایمیل من یا تلفنم ارتباط برقرار کنید.میخام در مورد این فیلمنامه با شما مشورت کنم(با سپاس فراوان)

0+0-

دوشنبه 8 خرداد 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.