پرده سینما

مردم دوباره جلو سینماها صف کشیدند؛ استقبال تاریخی مردم از سینماها در نوروز ٩٥

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

نوروز ٩٥، پس از مدت‌ها بی‌رونقی سالن‌های سینما، مردم را در سراسر ایران دوباره به تماشای فیلم‌های روی پرده فراخواند، تا جایی که حتی سئانس‌های فوق‌العاده بامدادی چهار و ٥:٣٠ صبح هم در ایام نوروز به سینماها اضافه شدند.

ترکیب فیلم‌های ٥٠ کیلو آلبالو مانی حقیقی، من سالوادور نیستم منوچهر هادی، ابد و یک روز سعید روستایی، بادیگارد ابراهیم حاتمی‌کیا، کفشهایم کو؟ کیومرث پوراحمد و خشم و هیاهو هومن سیدی در اکران نوروزی امسال توانستند مخاطبی را که مدت‌ها با سالن‌های سینما قهر کرده بود، با هنر هفتم آشتی دهند.

دوباره مردم جلو سالن‌ها صف کشیدند، دوباره پیش‌فروش بلیت‌ها چندروز زودتر تمام شد و نهایتاً در دوازدهمین روز سال جدید، تاریخ سینمای ایران رکورد فروش در یک روز را جابه‌جا کرد؛ فروش یک‌میلیارد و صدمیلیون‌تومانی بلیت سینما در این روز، اتفاقی در سینمای ورشکسته این سال‌ها به‌شمار می‌آمد. اما آمار فروش فیلم‌ها تا تاریخ دوازدهم فروردین این‌چنین بود:

طبق اعلام حبیب اسماعیلی، پخش‌کننده فیلم من سالوادور نیستم، به کارگردانی منوچهر هادی، این فیلم که اکران اش پیش از عید نوروز و از اوایل اسفندماه آغاز شده است، با دراختیارداشتن  ١١٠ سالن سینمایی تا ١٢ فروردین‌ماه به مرز هشت میلیارد تومان فروش رسیده است.

او همچنین درباره میزان فروش کفشهایم کو؟، به کارگردانی کیومرث پوراحمد که در ١٧ سینمای تهران اکران شده است و فعلاً نمایش خود را در شهرستان‌ها آغاز نکرده است، گفت فیلم جدید پوراحمد، حدود ٢١٠ میلیون ‌تومان فقط در تهران فروش داشته است.

طبق اعلام امیر قطبی از دفتر فیلمیران، فیلم سینمایی بادیگارد، به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا تا پایان پنجشنبه ١٢ فروردین، در ٢٦ سینمای شهر تهران، یک میلیارد و ٥٢٠ میلیون تومان و در ٣٥ سالن سینمای شهرستان‌ها به فروش ٦٠٠ میلیون‌تومانی رسیده است. مجموع فروش بادیگارد به مرز دو میلیارد و ١٢٠ میلیون‌تومان می‌رسد.

همچنین فیلم ابد و یک روز، به کارگردانی سعید روستایی و فیلم برگزیده جشنواره فجر، در تهران با ٢٢ سالن سینما، یک میلیارد و ٣٨٠ میلیون‌تومان فروش داشته است و در شهرستان‌ها با ٢٧ سالن نمایش، ٤٣٠ میلیون‌تومان فروخته است. مجموع فروش ابد و یک روز به یک میلیارد و ٨١٠ میلیون تومان می‌رسد.

٥٠ کیلو آلبالو نیز در ٢٦ سالن سینما در تهران دو میلیارد‌ و ٣٦٤ میلیون‌تومان و در ١٦ سالن سینمای شهرستان‌ها ٦١٠ میلیون‌تومان تا ١٢ فروردین‌ماه فروش داشته است.

خشم و هیاهو، به کارگردانی هومن سیدی ٢٧٠ میلیون در ١٤ سینمای تهران و ٦٥ میلیون در شهرستان‌ها در پنج سینما فروش داشته است.

در ادامه، امیرحسین علم‌الهدی، رئیس شورای سیاست‌گذاری گروه هنر و تجربه و علی سرتیپی، مدیرعامل فیلمیران، به تحلیل اکران نوروزی امسال پرداخته‌اند.

علم‌الهدی درباره وضعیت اکران نوروز امسال می‌گوید: دو فیلم اصلی اکران نوروز من سالوادور نیستم و پنجاه کیلو آلبالو وضعیتی متفاوت را رقم زدند. اما بادیگارد و ابد و یک روز مخاطب متوسطی داشتند و خشم و هیاهو و کفشهایم کو؟ عملاً شکست خوردند. اکران بدموقع فیلمی نظیر خشم و هیاهو با توجه به مضمون آن، سبب شد پیش‌بینی‌ها درباره استقبال از این فیلم به تحقق نپیوندد. مخاطب سینما در عید، عمدتا در پی گذراندن اوقات فراغت است و دلیل اقبال فیلم‌های کمدی در این ایام نیز همین است. وقتی کمدی‌ها در فروش اول هستند یعنی مردم سلیقه‌شان برای تماشای فیلم در نوروز را نشان داده‌اند. مخاطب عید، دنبال گذران اوقات فراغت است. اکران سال گذشته هم بیانگر همین بود، چون پارسال هم ایران‌برگر که فیلمی کمدی بود در اکران نوروز پیشتاز شد. بادیگارد و ابد و یک روز در رده دوم فروش قرار گرفتند چون جدی‌تر هستند و کفشهایم کو؟ و خشم و هیاهو چون تلخ بودند مردم را پس زدند و عملاً شکست خوردند.

علم‌الهدی البته درباره نقش تبلیغات ماهواره‌ای فیلم‌ها نیز می‌گوید: مهم‌ترین دلیل موفقیت سالوادور و ٥٠ کیلو آلبالو نمایش آگهی‌های طولانی‌مدت در شبکه‌های ماهواره‌ای است. شبکه «جم» در ایام نوروز کاملاً در اختیار این دو فیلم بود و تبلیغات خوبی را در ایام عید نشان داد. انفعالی که شبکه‌های داخلی برای تولید برنامه‌های نوروزی داشتند و برنامه‌ای که مردم را همراه کند در باکس نوروزی‌شان وجود نداشت. تأثیر مثبت این تبلیغات برای سینمای ایران و تأثیر منفی‌اش برای تلویزیون بود.

البته حبیب ایل‌بیگی، در همین زمینه پیش‌تر اظهارنظر کرده بود: در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل صداوسیما باید از محصولات فرهنگی حمایت کند. نامه اداره تبلیغات اسلامی برای برخورد با پخش تیزر آثار سینمایی از شبکه «جم» به شورای صنفی نمایش داده شده است.

علی سرتیپی که خود از دست‌اندرکاران پردیس سینمایی کوروش است، اقبال امسال مخاطبان به فیلم‌ها را نه صرفاً یک خون تازه در رگ‌های سینما که پمپاژی اساسی توصیف می‌کند و می‌گوید: استقبال مردم از سینماها در نوروز امسال، تاریخی بود. حتی روز چهاردهم فروردین صف عجیبی در پردیس کوروش برپا بود. این صرفاً یک خون تازه در رگ‌های سینما نیست؛ پمپاژی اساسی است. انگار یک مرد ٨٥ ساله سکته‌ای به جوان ٢٠ ساله تبدیل شده باشد. حالا این سینما، سالم و جوان است، اگر خوب با او رفتار کنیم و خوب به آن سرویس بدهیم می‌تواند حسابی باانرژی جلو برود. مایی که خودمان دائم در سینماها حضور داریم کاملا احساس می‌کنیم که مردم مشتاق‌تر شده‌‌اند تا فیلم ببینند و به سینما بیایند.

علی سرتیپی درباره چرایی این اشتیاق نیز توضیح می‌دهد: روحیه امیدی که بعد از انتخابات بین مردم به وجود آمده می‌تواند از دلایلش باشد. نبودن سریال‌های جذاب در ایام نوروز که مردم را پای تلویزیون بنشاند نیز دلیلی دیگر است. تبلیغات درست فضای مجازی، اکران هم‌زمان چند فیلم خوب و پردیس‌های سینمایی از دلایل دیگر این استقبال هستند. این پخش‌کننده و تهیه‌کننده وضعیت کنونی را با توجه به نمایش‌های فوق‌العاده نیمه‌شبی چنین توصیف می‌کند: این استقبال مردم برای فیلم‌دیدن حتی به قیمت محرومیت از خواب در نیمه‌شب، رکوردی تاریخی است. کجای دنیا ساعت چهار صبح و ٥:٣٠ صبح مردم را در جایی به‌جز رختخواب می‌توان پیدا کرد؟ ما امسال شاهد اتفاقی تاریخی بوده‌ایم که امیدوارم حفظ شود.

 

 

 

برگرفته از شرق



 تاريخ ارسال: 1395/1/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.