پرده سینما

کتاب «فیلم به عنوان فیلم»

غلامعباس فاضلی










فیلم به عنوان فیلم

 

(نویسنده: ویکتور پرکینز)

کتاب «فیلم به عنوان فیلم» 

 

اغراق نکرده ام اگر بخواهم از کتاب  «فیلم به عنوان فیلم» به عنوان «تأثیرگزارترین کتاب سینمایی تمام عمرم» یاد کنم! دو مقاله «امکانات و محدودیت های مونتاژ» و «تکامل زبان سینما» نوشته آندره بازن در کتاب «سینما و رئالیسم» را که در سال های دور به وسیله امید روشن ضمیر به فارسی ترجمه شد به خاطر «مقاله» بودن وارد این داوری شخصی نمی کنم!

به نظرم کتاب «فیلم به عنوان فیلم» کتاب بی نظیری است. در عین حال که تصور می کنم اهمیت کتاب برای خوانندگانی که سینما دغدغه اصلی شان نیست درک نخواهد شد. چراکه مباحث مطرح شده در آن بسیار باریک بینانه است. اگر دغدغه اصلی شما فلسفه، شعر، روزنامه نگاری، سیاست، ادبیات، عرفان و چیزهای دیگری به غیر از سینماست، اساسا خواندن این کتاب را به شما توصیه نمی کنم چون فکر می کنم به نظر شما کسالتبار جلوه خواهد کرد. اما اگر سینما دغدغه جدی و اصلی شما در زندگی است و می خواهید بدانید سینمای ناب یعنی چه؟ توصیه می کنم خواندن این کتاب را از دست ندهید، چون بعید می دانم در کتاب دیگری این همه دانستنی های سودمند درباره سینمای ناب نوشته شده باشد!

کتاب از چند 9 فصل شکل گرفته که به نظر من نام این فصل ها کمکی به دانستن محتوای بی نظیر کتاب نمی کند: 1-گناه پیشگامان 2-گزارش های اقلیت 3-تکنولوژی و تکنیک 4-شکل و انضباط 5-دنیا و تصویر آن 6-«چگونه» همان «چه» است 7-ناظران شرکت کننده 8-کارگردانی و مؤلف بودن 9-حدود نقد.

بله! چیز زیادی با این سرفصل ها عایدمان نمی شود! اما جاهایی که نویسنده به شیوه القای مفاهیم در فیلم های روانی (1960) و مارنی (1964) و رود بی بازگشت (1954) و کارمن جونز (1955) و جانی گیتار (1953) 55 روز در پکن (1962) و المرگنتری (1960) یا مسئله عدم قطعیت در فیلم تشریح یک جنایت (1959) و... اشاره می کند کتاب به عرش اعلاء می رود!

کتاب به وسیله ویکتور پرکینز نوشته شده که یکی از پایه گذاران و دبیران تحریریه مجله معروف «مووی» بود. خاطره «مووی» که یک جور «کایه دو سینما»ی انگلیسی و جاهایی حتی از آن هم فراتر بود در ذهن خیلی از آدم های نسل گذشته محو نشدنی است. نسلی که سینما برایش خیلی جدی تر بود.

مقدمه چاپ 1993 کتاب که به وسیله فاستر هیرش نوشته شده هم سودمند است. در بخشی از آن آمده است: «چرا صحنه اتومبیل جیپ در فیلم کارمن جونز، به کارگردانی اتوپره مینجر، در مقایسه با سکانسی در فیلم رزمناو پوتمکین، که در آن شیرها برمی خیزند، استفاده بهتری از سینما کرده است؟ در کتاب فیلم به عنوان فیلم، و.ف. پرکینز استدلال می کند که در کارمن جونز تدوین و کادربندی، روی تعارض هایی که دو شخصیت را در صحنه از هم جدا می کنند تأکید می کند، در حالی که در رزمناو پوتمکین استفاده ی آیزنشتین از شیرها یک شگرد دخالت کننده  است که تدوینِ ناگهانی جسورانه کارگردان را به زیان انسجام درونمایه یی به نمایش می گذارد.

سبک پره مینجر هموار و سبک ایزنشتاین خطابه وار است و پرکینز، به نفع مورد اول، از آن نوع انتخاب هنری که جویای نامرئی بودن است حمایت می کند...»

 

 

 

فیلم به عنوان فیلم

نویسنده: ویکتور پرکینز

مترجم: عبدالله تربیت

ناشر: انتشارات خجسته

چاپ دوم (با تجدید نظر کامل): 1376

تیراژ: 3000 نسخه

بها: 950 تومان

 


 تاريخ ارسال: 1391/7/20
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>حیدر کرامتی:

من خیلی وقت بود دنبال این کتاب بودم

0+0-

دوشنبه 9 ارديبهشت




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.