پرده سینما

علی مصفا: هنوز بلاتكلیف هستیم

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

24 آبان ماه یك سال از آتش‌سوزی سینما «جمهوری» گذشت

علی مصفا: هنوز بلاتكلیف هستیم

ایسنا - 24 آبان ماه یك سال از آتش‌سوزی سینما «جمهوری» می‌گذرد، اما همچنان آپارات این سینما خاموش است.

علی مصفا در آستانه‌ی سالروز آتش‌سوزی سینما «جمهوری» گفت: بعد از گذشت یك سال از آتش‌سوزی هنوز در بلاتكلیفی هستیم.

او به‌عنوان یكی از مالكان سینما «جمهوری» اظهار داشت: پرونده‌ی این آتش‌سوزی به دادگاه رفته و با توجه به این كه آتش‌نشانی عمدی بودن آن‌را اعلام كرده است، بیمه هنوز نمی‌تواند خسارتی را پرداخت كند.

وی ادامه داد: طی این مدت با انواع و اقسام بدهی‌ها دست به گریبان هستیم و از وزارت ارشاد تقاضای كمك كرده‌ایم كه در دست‌ بررسی است. تا چندی پیش حقوق پرسنل سینما را هم پرداخت می‌كردیم كه تعدادی از آنها كار پیدا كردند و تعدادی هم‌چنان بیكار هستند و به دنبال بیمه،‌ بیكاری‌شان هستیم.

مصفا گفت: طی این مدت نه از جایی كمك گرفته‌ایم و نه كسی اقدامی كرده است، تنها یك‌بار آقای مسچی اعلام كردند كه به بازسازی این سینما كمك می‌شود، اما تاكنون كاری نشده است. علی مصفا

وی با بیان این‌كه خواست اولیه‌ی ما بازسازی سینما «جمهوری» است گفت: این ساختمان بسیار محكم است و می‌توان بدون آنكه تخریب شود، بازسازی صورت بگیرد اما این از عهده‌ی ما خارج است و باید كمك شود.

سینما «جمهوری» 60 ساله در بهمن ماه 85 با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف بازسازی و تبدیل شدن به دو سالن نمایش مجزا، مورد بهره‌برداری مجدد قرار گرفته بود و در آتش سوزی كه اتفاق افتاد طبقه اول سینما (شامل سالن نمایش‌یك و سالن انتظار) به‌طور كامل تخریب شد و بخش‌های زیادی از طبقه دوم نیز بر اثر آتش سوزی از بین رفت.

آخرین اظهار نظر در خصوص بازسازی این سینما از سوی مسچی مدیر عامل موسسه سینما شهر صورت گرفت كه گفته بود: اگر برنامه‌ی بازسازی سینما جمهوری قطعی شود، ما آمادگی كامل داریم تا به بازسازی آن بپردازیم. و طی جلسه‌ای كه با علی مصفا یكی از مالكان این سینما داشتم، او درباره‌ی برخی مشكلات مربوط به بیمه صحبت كرد، مشكلاتی كه به گفته‌ی او درحال حل شدن است. به هرحال تا زمانی كه این مشكلات حل نشود، ما نمی‌توانیم اقدام كنیم. از سویی هم سینما «جمهوری» و مالكین آنها كه خانواده‌ی زنده‌یاد علی حاتمی هستند، در دست دو شریك قرار دارد و علاوه براین خانواده فرد دیگری نیز در تصمیم‌گیری‌های مربوط به آن دخیل است، لذا باید ابتدا خود این شركا بر روی نحوه‌ی تغییرات توافق كنند كه این مهم هنوز صورت نگرفته است.

وی هم‌چنین عنوان كرد: از آنجا كه این سینما به نوعی متعلق به زنده‌یاد حاتمی محسوب می‌شود، ما خودمان نیز علاقه‌مندیم این سینما هر چه زودتر بازسازی شود، اما با توجه به مسائل مطرح شده بعید می‌دانم كه بازسازی این سینما در سال جاری انجام شود.

با گذشت یك‌سال از حادثه‌ی آتش‌سوزی سینما جمهوری مروری بر خبرهای آن اهمیت ویژه دارد.

یك ماه پس از این حادثه 24 آذر رییس سازمان آتش نشانی تهران از عمدی بودن علت آتش سوزی سینما جمهوری خبر داد.

حاجی بیگی در پاسخ به این سوال كه این حریق چگونه اتفاق افتاده است، اعلام كرده بود:«چگونگی وقوع این حریق مشخص نیست و تنها كارشناسان ما تشخیص داده‌اند كه دلیل وقوع این آتش سوزی عمدی بوده است.»

رییس سازمان آتش نشانی تهران میزان خسارت مالی وارده به سینما جمهوری را 250 تا 300 میلیون تومان عنوان كرد و افزود: دلیل وقوع این حادثه به مراجع قضایی و بیمه اعلام خواهد شد.

 

***اما با رخ دادن این حادثه ناگوار جمعی از سینماگران به اظهار نظر پرداختند.

مسعود كیمیایی گفت: هر سالن سینمایی كه از بین می‌رود، تكه‌ای از فرهنگ است كه از بین می‌رود. من هیچ‌وقت نمایش اسپارتاكوس را در سینما «جمهوری» از خاطر نمی‌برم و این سینمایی است كه فیلم‌های زیادی را در آن دیدم و درواقع این‌ها معلمان ما بودند كه یك‌یك دارند یا آتش می‌گیرند و یا از بین می‌روند.

عزت‌الله انتظامی اظهار امیدواری كرد: سینما «جمهوری» به سرنوشت سینما «آزادی» كه چند سال مخروبه ماند تا ساخته شد، دچار نشود. باعث تاسف وتعجب است كه چنین آتش‌سوزی در مركز شهر اتفاق می‌افتد و این مقدار خرابی به‌همراه می‌آورد. اما باتوجه به این‌كه صاحب سینما مشخص و حاضر است امیدوارم سریعتر بازسازی شود.

سینما جمهوریاحمدرضا درویش هم در یادداشتی به آن پرداخت و پیشنهاد داد: «در حدِ توان تا یك‌سال بلیط صندلیهای سینما «جمهوری» را پیش‌خرید كنیم.»

و جعفری‌جلوه معاون سینمایی وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سال گذشته در اظهارنظری گفت: همكاران ما در اداره كل نظارت ارزشیابی و موسسه سینماشهر موظف هستند كه مساله سینما «جمهوری» را پیگیری كنند و همان‌طور كه 2 سال پیش این سینما با همكاری موسسه سینمایی شهر بازسازی شد و به ارائه خدمات بهتر به مراجعه‌كنندگان پرداخت، قطعا امروز نیز باهمین دیدگاه برای بازسازی مجددد این سینما نیز اقدام خواهد شد.

وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر مسئولی بود كه در این خصوص به اظهار نظر پرداخت و با اشاره به اتفاقی بودن آتش سوزی سینما جمهوری، گفت: همیشه می‌توانیم فرض كنیم كه حوادثی از قبیل آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد و در مورد خیلی از سینما‌ها نیز این اتفاق افتاده است. اكنون عده‌ای حدس زده و ماجرا را به این موضوع نسبت می‌دهند كه یك طراحی بوده، البته همیشه این احتمال را نیز باید در نظر گرفت.

محمدحسین صفارهرندی با تكذیب شایعاتی كه در این خصوص مطرح شده، تصریح كرد: عده خاصی معتقدند كه حادثه فوق به دلیل ایجاد بهانه‌ برای تغییر كاربردی محل مذكور بوده است و افراد دیگری نیز اعتقاد دارند كه آتش سوزی سینما جمهوری به‌واسطه دست داشتن صاحبان این سینما در جریانات سیاسی و یا جانبداری از یك جریان رخ داده است. لذا در خصوص این حادثه، مراكزی كه صاحب صلاحیت هستند باید تصمیمات لازم را اتخاذ كنند و به هر نتیجه‌ای كه رسیدند ، همان حرف آخر خواهد بود.

وزیر ارشاد افزود: در چند سال اخیر برای بازسازی این سینما از سوی وزارت ارشاد كمك‌هایی به موسسه سینمای شهر كه وابسته به ارشاد نیز می‌باشد، صورت گرفت. اكنون هم كه دچار چنین حادثه‌ای شده اگر صاحب سینما انگیزه ادامه كار داشته باشد ، دوباره به آنها كمك خواهیم كرد.

اكبر تشكری‌نیا مدیرعامل شركت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران كه پیش از این پس از سالها سینما آزادی را كه در حادثه مشابه‌ای ویران شده بود را ساخت با بیان این‌كه اگر مدیریت شهری تصمیم بگیرد آمادگی ساخت این سینما را نیز داریم تصریح كرد: رعایت استانداردهای جهانی در ساخت سینما بسیار مهم است و این حوادث را كاهش می‌دهد و تا زمانی كه در ساخت سالن‌ها استانداردهای لازم رعایت نشود، شاهد چنین حوادثی خواهیم بود.


 تاريخ ارسال: 1388/8/23
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.