پرده سینما

محمد ورشوچی درگذشت

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یکی دیگر از پیشکسوتان هنر بازیگری ایران درگذشت...

 

محمد ورشوچیپیرمرد در تمامی این سالها که در گوشه ای از خانه کوچکش در نزدیکی اتوبان آهنگ زندگی می کرد. به یاد روزهای خوشی بود که همه با انگشت او را در کوچه و خیابان به یکدیگر نشان می دادند و او برای بازی در فیلمها و سریالهای بی شمار در آن روزگاران روی بورس بود.

پیرمرد به مانند تمامی هنرمندان هم نسلش از اینکه دیگر کسی یادی از او نمی کند و حالی از او نمی پرسد غمگین بود. بعد از درگذشت زوج هنری اش زنده یاد پروین سلیمانی که در اغلب فیلمها و سریالها نقش همسر یکدیگر را بازی می کردند و مردم عامه آنها را با هم زن و شوهر می دانستند دیگر دل و دماغی برایش نمانده بود.

پیرمرد دلش می خواست نوروز 1390 را هم ببیند، اما حیف که دست اجل به وی مهلت نداد تا به ثمر نشستن شکوفه های زیبای بهاری را نظاره گر باشد.

در نهمین روز از فروردین ماه خبر درگذشت محمد ورشوچی بازیگر توانمند و پیشکسوت سینما و تلویزیون و تئاتر ایران قلب جامعه هنری ایران را به درد آورد.

 

 

**********

 

محمد ورشوچی با نام اصلی محمد علی ورشوچی سال 1304 شمسی در تهران به دنیا آمد و فعالیت هنری خود را از سال 1340 با حضور در برنامه های نمایشی تلویزیون آغاز کرد. او دارای مدرک تحصیلی سیکل بود و بدون داشتن هرگونه تحصیلات آکادمیک در زمینه هنر بازیگری و تنها به واسطه داشتن علاقه مفرطش به این هنر وارد این عرصه شد و بعد از مدت کوتاهی به واسطه استعداد ذاتی اش در این زمینه توانست به بازیگر بسیار پر کاری که البته اغلب در نقشهای حاشیه ای  فیلم ها و سریال ها ایفای نقش میکرد تبدیل شود.

ورشوچی به واسطه قد و قامت و چهره اش اغلب در فیلمها و سریالهای طنز ایفای نقش می نمود.

نقش «آسپیران غیات آبادی» در سریال دایی جان ناپلئون یکی از به یادماندنی ترین بازیهای ورشوچی است که اکنون به یادگار مانده است. همچنین نقش مونس پیشخدمت معتاد و تنبل «آقای قاطبه» در سریال ایتالیا ایتالیا نیز یکی دیگر از نقشهای به یاد ماندنی این هنرمند در تلویزیون است.

ورشوچی که یکی از پرکار ترین بازیگران سینما و تلویزیون پیش از وقوع انقلاب اسلامی بود، بعد از انقلاب هم به فعالیت های هنری خود ادامه داد اما طی سالیان اخیر که به ناگهان هنرمندان پیشکسوت محو شدند این هنرمند هم به ناچار مجبور به خانه نشینی شد و طی این مدت تنها به مرور خاطرات خوش دوران گذشته اش می پرداخت.

برخی از فعالیتهای سینمایی این هنرمند فقید عبارتند از: علی کنکوری، سازش، گوزنها، صمد در راه اژدها، صمد دربه در می شود، کمال الملک، کفشهای میرزا نوروز، تحفه ها، خارج از محدوده، گراند سینما، ای ایران، آقای بخشدار، من زمین را دوست دارم، همسر دلخواه من و...

 

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/1/9
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>آنا:

ای کاش دوباره این پیشکوست‎ها بیان داخل سینما و تلوزیون. من که هنوز بعد از سالها وقتی فیلمی رو میبینم که یکی یا چند نفر از این اساتید نازنین داخلشون بازی می‎کنن بیشتر از دیدن فیلم لذت میبرم. این حداقل چیزیه که از دوران خوش قدیم و کودکی ما برامون مونده امیدوارم تا زمانیکه این عزیزان رو مثل این استاد نازنین جناب ورشوچی از دست ندادیم از اونها نهایت استفاده رو ببریم. هرچی نباشه این عزیزان در قدیم با کمترین امکانات به شاد کردن و سرگرم کردن ما می‎پرداختن و امروز هم در جامعه سینما و تلویزیون با تجربه و حتی شیرینی حضورشون میتونن به فیلم ها اون لذت وافر رو که ما از دیدنشون می بردیم به ما بدن و برای بازیگران جوون هم تجربه هاشون آموزنده باشه. امیدوارم هیچ وقت از بزرگانمون وقتی یاد نکنیم که از دستشون دادیم و همیشه و همیشه به یادشون باشیم و از تجربیات و حتی حضورشون استفاده کنیم.

0+0-

پنجشنبه 23 مرداد 1399



>>>یه نفر:

خدا بیامرزدش به نکته خوبی اشاره کردین واقعا بازیش تو دایی جان ناپلئون هیچوقت از یادها نمیره آسپیران غیاث آبادی مجسمه بلاهت

1+0-

سه‌شنبه 9 فروردين




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.