پرده سینما

هری پاتر! خداحافظ برای همیشه!

پرده سینما


 

 

 

 

 

 

 

 

 

با نمایش آخرین قسمت «هری پاتر» در لندن، پرونده شخصیت درآمدزای سینمای جادویی فردا رسما بسته شد

 

 

 

هری پاتر و هدیه های مرگآخرین قسمت از سری فیلم های هری پاتر امروز در لندن اكران جهانی و پرونده این شخصیت درآمدزای سینما پس از ‌١٠ سال رسماً شد. به گزارش ایسنا، سری فیلم‌های پرفروش هری پاتر محصول كمپانی برادران وارنر پس از ‌‌١٠ سال جذب مخاطب و درآمدزایی فردا با اكران جهانی قسمت دوم هری پاتر و هدیه‌های مرگ پایان یافت و پرونده این شخصیت پرطرفدار سینما رسما بسته شد.

قسمت اول این فیلم كمتر از یك ماه پس از اكران ‌‌٦١١ میلیون دلار در خارج از آمریكا فروش جهانی داشت و پرفروش‌ترین فیلم كمپانی برادران وارنر در سال ‌‌٢٠١٠ نام گرفت.

كمپانی برادران وارنر به لطف قسمت اول از هری پاتر و هدیه‌های مرگ توانست برای سومین سال متوالی موفق‌ترین استودیو فیلم‌سازی هالیوود نام بگیرد و با مجموع فروش ‌٨٨/١ میلیارد دلار، بیش از ‌‌١٨ درصد از كل بازار فیلم سینمای آمریكا را در اختیار داشته باشد.

فیلم‌های هری پاتر براساس داستان کتاب‌هایی با همین نام ساخته شده‌اند. امتیاز ساخت فیلم چهار کتاب اول را جی.کی. رولینگ در سال ‌‌١٩٩٩ به كمپانی برادران وارنر با قراردادی بالغ بر یک میلیون یورو فروخت.

اولین قسمت از این مجموعه در سال ‌‌٢٠٠١ با نام هری پاتر و سنگ جادو با بودجه ‌‌١٢٥ میلیون دلاری به كارگردانی كریس كولومبوس ساخته شد. این فیلم به فروش ‌‌٩٧٥ میلیون دلاری دست یافت و هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینما نام گرفت و نامزد سه جایزه اسكار شد.

قسمت دوم این فیلم نوامبر ‌‌٢٠٠٢ با عنوان هری پاتر و تالار اسرار به كارگردانی كریس كلومبوس با بودجه ‌‌١٠٠ میلیون دلاری به سینمای جهان آمد و فروشی بالغ بر ‌‌٨٧٨ میلیون دلار به‌دست‌ آورد و در جوایز بافتا جایزه بهترین فیلم كودك را كسب كرد.

سومین قسمت این فیلم در ژوئن ‌‌٢٠٠٤ با بودجه ‌‌١٣٠ میلیون دلاری با نام هری پاتر و زندانی آزكابان اكران شد و فروش جهانی ‌‌٧٩٥ میلیون دلار را به ثبت رساند. این فیلم به كارگردانی آلفونسو كوارون نامزد دو جایزه اسكار بود و در جوایز بافتا فیلم منتخب تماشاگران نام گرفت.

هری پاتر و جام آتش چهارمین قسمت از این سری فیلم‌های پرطرفدار بود كه به كارگردانی مایک نویل در نوامبر ‌‌٢٠٠٥ با بودجه ‌‌١٥٠ میلیون دلاری ساخته شد و فروش ‌‌٨٩٥ میلیون دلار را ‌به دست آورد. این فیلم نامزد جایزه اسكار بهترین كارگردان هنری بود.

پنجمین قسمت از این فیلم با نام هری پاتر و محفل ققنوس در جولای ‌‌٢٠٠٧ با بودجه ‌‌١٥٠ میلیون دلار به كارگردانی دیوید یتس به روی پرده سینماهای جهان رفت و توانست فروش جهانی ‌‌٩٣٨ میلیون دلار را كسب كند. این فیلم در جوایز فیلم اروپا بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.

آخرین قسمت از این فیلم جولای ‌‌٢٠٠٩ به كارگردانی دیوید یتس با نام هری پاتر و هدیه‌های مرگ با بودجه كلان ‌‌٢٥٠ میلیون دلار ساخته شد و فروش ‌‌٩٣٣ میلیون دلار را به‌همراه داشت. این فیلم نامزد جایزه اسكار بهترین فیلم‌برداری شد.

سری فیلم‌های هری پاتر با مجموع فروش جهانی ‌‌٥ میلیارد و ‌‌٤١٧ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم‌ چندگانه تاریخ سینمای جهان است كه بالاتر از جیمز باند و جنگ ستارگان شش‌قسمتی قرار دارد؛ هرچند برای ساخت قسمت‌های قبلی هری پاتر بودجه چشم‌گیر یک میلیارد و ‌‌٢٨٠ میلیون دلار هزینه شده است.

 

كمپانی برادران وارنر سال گذشته پیشنهاد ساخت سری انیمشن داستان‌های هری ‌پاتر را به استیون اسپیلبرگ، كارگردان صاحب‌نام سینمای هالیوود، ارائه كرده است.

 


 تاريخ ارسال: 1390/4/17
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>keley:

يكبار درست و حسابي يكي از اين هري پاترارو نديدم.با اون چوبش خيلي كسالت آوره

0+0-

جمعه 17 تير 1390



>>>kamal:

good

0+0-

جمعه 17 تير 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.