پرده سینما

مشهد، شیراز و كیش؛ گزینه‌های احتمالی میزبانی جشنواره فیلم كودک

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پوستر جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانانبا نزدیك شدن به زمان برگزاری جشنواره فیلم كودک و نوجوان و مشخص نبودن مكان برگزاری جشنواره، می‌توان احتمال میزبانی شهرهایی چون مشهد، شیراز، كیش، تبریز و اصفهان را بیش از مابقی شهرها دانست.

 

به گزارش فارس، با نزدیك شدن به ایام برگزاری جشنواره فیلم كودک و نوجوان، حرف و حدیث‌های مختلف پیرامون مكان برگزاری جشنواره زیاد و زیاد‌تر می‌شود.

جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت ارشاد در آخرین اظهارنظر در این رابطه گفته كه جشنواره كودک برگزار می‌شود ولی برگزاری آن در همدان معلوم نیست.

شمقدری این را هم گفته است كه سیداحمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر بیست و پنجمین جشنواره فیلم و كودك و نوجوان مشغول پیگیری كار است و به‌زودی مكان برگزاری جشنواره را اعلام می‌كند.

اینكه چرا پس از گذشت بیست و چهار دوره، هنوز جشنواره جای ثابتی ندارد، موضوعی است كه می‌توان روی آن بحث كرد اما در این مطلب سعی داریم پیرامون شهرهایی كه می‌توانند میزبان جشنواره كودك باشند، صحبت كنیم.

ذكر این نكته هم ضروری است كه در لیست زیر به دلیل سیاست معاونت سینمایی در راستای عدالت‌محوری و برگزاری جشنواره‌ها در استان‌های مختلف كشور، شهر تهران در نظر نگرفته شده است.

انتقال جشنواره در كشور ما مثل انتقال تیم‌های فوتبال، یك قاعده اینجایی است كه شاید در هیچ‌كجای دنیا نتوان به این شكل، نمونه آن را سراغ گرفت. هم مضراتی دارد (مثل بی‌هویتی، سرگردانی و حیرانی و البته تبعیت از بی‌قانونی!) و هم از بهره‌هایی برخوردار است (مثل عدالت در برپایی جشنواره در همه شهرها، جلب مشاركت همه مردم، اختصاص بودجه و استفاده از فیلم و سینما برای همه و...)

با بررسی‌های به عمل آمده خبرنگاران فارس؛ گزینه‌های میزبانی برگزاری بیست و پنجمین جشنواره فیلم كودك و نوجوان به همراه درصدهای احتمالی به شرح زیر است:

 

* مشهد/ 30 درصد

 

کدام شهر میزبان جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان خواهد بود؟شهر مشهد اصلی‌ترین گزینه برای میزبانی جشنواره كودك به حساب می‌آید. این انتخاب از این جهت است كه «جواد شمقدری» مشهدی است و ارتباط خوبی هم با مسئولان این شهر و استان خراسان رضوی دارد. در طرح مناطق‌ هشت‌گانه سینمایی كشور كه به قول خود معاون امور سینمایی به فرجام مطلوب نرسید، یكی از دو فیلم تولید شده در این طرح، «آسمان هشتم» بود كه با همكاری آستان قدس رضوی، استاندار خراسان و شهردار مشهد به مرحله تولید رسید.

از این رو، اگر بخواهیم به شهرهای مختلف برای میزبانی جشنواره فیلم كودك درصدی اختصاص دهیم، مشهد می‌تواند 30 درصد را از آن خود كند.

 

* شیراز/ 20 درصد

 

شهر شیراز یكی از گزینه‌های میزبانی جشنواره كودك است كه طی روزهای گذشته برخی از اهالی رسانه از قطعی شدن آن خبر ‌دادند اما مثل اینكه این‌طورها هم نیست و مسئولان این استان به دلیل داشتن توریست‌های همیشگی برای شهرشان، خیلی احتیاجی به برگزاری این جشنواره ندارند. اما به هر حال شهر شیراز به دلیل وجود بسترهای مناسب توریستی، تاریخی و فرهنگی می‌تواند گزینه خوبی برای میزبانی جشنواره بیست و پنجم باشد.

 

* كیش/ 20 درصد

 

منطقه آزاد كیش یكی از مكان‌هایی است كه می‌تواند به دلایل مختلف میزبانی شایسته برای جشنواره فیلم كودك باشد. یكی از این دلایل، ورود و خروج آسان میهمانان خارجی است كه خود دلیل مهمی است. دلیل دیگر هم بحث جذب توریسیت است كه مسئولان این منطقه می‌توانند با برگزاری این جشنواره تبلیغات خوبی برای جزیره مرجانی‌شان داشته باشند. شاید اگر همین پول‌هایی كه مسئولان منطقه این روزها بابت تبلیغ به صدا و سیما می‌دهند، برای برگزاری شایسته این جشنواره كافی باشد.

هیاهوی جشنواره فیلم كیش نیز می‌تواند دست‌اندركاران جشنواره را به برپایی جشنواره در این جزیره راغب كند.

 

* تبریز/ 15 درصد

 

شهر تبریز هم كه سال‌ها پیش سابقه میزبانی جشنواره معتبر «وحدت» در دهه 60 و 70 را داشته و میزبانی جشنواره فیلم كوتاه «رحمت» را هم برعهده دارد، می‌تواند به عنوان یكی از گزینه‌های میزبانی جشنواره كودك مطرح باشد. تبریز به دلیل آب و هوای خوب و نزدیكی به كشورهای شمالی می‌تواند مبه عنوان یك شهر فرهنگی تاریخی با مردمی پرشور میزبان مناسبی برای فیلمسازان و علاقه‌مندان به سینما باشد. برگزاری این جشنواره در تبریز می‌تواند در تبادل همكاری‌ها بین كشورهای منطقه و جذب توریست موثر باشد.

 

* اصفهان/ 10 درصد

 

شهر اصفهان یا همان نصف جهان خودمان هم كه نیاز به توضیح ندارد. البته نباید فراموش كرد كه این شهر در دوره‌های ابتدایی، میزبان جشنواره فیلم كودك و نوجوان بود و به دلایل مختلف، جشنواره را به همدان پاس داد.

برای این شهر می‌توان 10 درصد درنظر گرفت.

 

* شهرهای دیگر/ 5 درصد

 

شهرهایی چون اردبیل (كه اخیرا جشنواره میلاد سرخ را در شرایطی مطلوب برپا كرده)، كرمان (كه سابقه برگزاری جشنواره را دارد) و حتی كرج (به عنوان مركز استان البرز) یا شهرهای شمالی كشور را می‌توان از گزینه‌های دیگر میزبانی جشنواره فیلم كودك به حساب آورد. شهرهای استان مركزی نیز (به ویژه شهر ساوه) با توجه به علاقه‌مندی نمایندگانش در مجلس می‌توانند در این زمینه شانس داشته باشند گرچه اینجا، بحث وجود سالن سینما هم یك اصل است كه نباید از نظرها دور داشت!

 


 تاريخ ارسال: 1390/4/30
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.