پرده سینما

امیریوسفی در نامه‌ای به پوراحمد به اظهارات حیدری فاروقی پاسخ داد

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

محسن امیریوسفی نامه‌ای را خطاب به كیومرث پوراحمد، پیرامون بحث انتخاب فیلم‌های مستند جشن خانه سینما نوشت.

 

این كارگردان سینما در نامه‌ای كه نسخه‌ای از آن را در اختیار ایسنا،گذاشته است خطاب به كیومرث پوراحمد نوشته است:

 

«به نام داورنهائی

 

امیریوسفی- پوراحمدبا سلام و قدردانی و سپاس به خاطر تمام زحماتی که برای هرچه بهتر برگزار شدن این دوره از جشن خانه سینما متحمل شدید، مایلم نکاتی را در خصوص بحث انتخاب فیلمهای مستند جشن خانه سینما خدمتتان عرض نمایم.

من امسال مستندی ساختم به نام خانه من که هیئت محترم انتخاب جشن مستند آن را مناسب برای بخش مسابقه ندانست، به هر حال رقابت است و هر کس که وارد این گود می‌شود باید قواعد را بپذیرد و تمام. گردن ما هم از مو باریکتر!

بعد از آن نامه‌ای توسط تعدادی از مستندسازان در اعتراض به نحوه انتخابها نوشته شد که علیرغم حقانیت گفته‌هایشان، توسط من امضاء نشد چون بنابر تجربه، اعتقاد داشتم و دارم که بحث انتخاب (مخصوصاً در جشن صنفی خانه سینما) همیشه محل مناقشه و بحث است و سلیقه ترکیبی اعضاء هر نتیجه‌ای را ممکن است به بار آورد که نهایتاً باید آن را پذیرفت.»

امیریوسفی در بخش دیگری از این نامه با اشاره به برخی مباحث مطرح شده، آورده است: «ولی خواندن مصاحبه مدیر محترم هماهنگی جشن مستند [رامین حیدری فاروقی] نشان داد که فراتر از تشخیص و رای هیئت هفت نفره انتخاب، نگاه دیگری هم تحت عنوان «کارشناسی و مستدل...» در این زمینه دخیل بوده که در نهایت به اشتباه بزرگی چون، تعداد اندک فیلمهای هیئت انتخاب منجر شده است.

طبق اساسنامه جشن مستند، هیئت انتخاب تا سقف چهل فیلم را می‌توانند معرفی کند که تنها 28 فیلم معرفی شده، یعنی کمی بیش از نصف ظرفیت انتخاب! والبته سه فیلم هم بعداً طبق مقررات از مسابقه کنار گذاشته شدند.

ولی مدیرمحترم هماهنگی در مقابل اعتراضات با افتخار اعلام کردند که «حتی تا 50 فیلم یا بیشتر(!) هم میتوانستیم انتخاب کنیم ولی نکردیم یا نگذاشتیم انتخاب کنند!» البته معلوم نیست ایشان هماهنگ کننده فیلمهای مستند بوده‌اند یا رئیس هیئت انتخاب؟!»

كارگردان آتشكار در ادامه‌ی این نامه نوشته است:«آقای پوراحمد عزیز به عنوان کسی که تقریبا هر سال عضو هیئت انتخاب یا داوری جشن خانه سینما بوده‌ام یک چیز را در انتخاب فیلمها آویزه گوش خود کرده‌ام که عضو هیئت انتخاب حق داوری ندارد و تا جائی که قانون اجازه می‌دهد باید فیلمهای شایسته را به رقابت بیاورد، ولی نکاتی که مدیر هماهنگی جشن مستند یا تئوریسن هیئت انتخاب! مطرح کرده‌اند آنقدر موشکافانه است که به نظر می‌رسد نتیجه زحمات هیئت انتخاب را از آن طرف پشت بام جشن مستند خانه سینما، به حیاط خلوت جشنواره های تلویزیونی انداخته است!

«به گفته ایشان در انتخاب تنها 25 فیلم (که مطمئناً فیلمهای شایسته ای هستند)،... شاخصهائی مانند موضوع و بیان متفاوت، رعایت معیارهای کیفی بیان بصری، ریتم متناسب، بیان موجز، ثبت خلاق و متناسب سند در لحظه قطعی، معرفی نادیده ها و باز تولید داشته ها، نقد و آسیب شناسی مبتنی بر پژوهش و واقعیت تنها بخشی(!!) از ملاکهای انتخاب بودند....» آقای پوراحمد! وقتی قیف انتخاب اینقدر تنگ و پیچیده است وای به ظرف داوریش! و وای به اون موقع که مباحث حوزه نظری مستند بخواهند به زور و به فرموده وارد حوزه اجرائی شوند!»

امیریوسفی در این نامه آورده است:«بعد از اختراع مباحث جهانی و فلسفی انتخاب! سخن دیگر، اختراع بخش جدید "تشویق" در جشنی است که نمایش فیلمش فقط برای داوران است و بس! شاخصهای مهم فیلمهای این بخش هم،.... «درجه یک، خوب و محترم با قابلیت تاثیر گذاری و نمایش است که آنچه ارائه میکنند از متوسط برنامه سازی موجود در جامعه فاصله چندانی ندارد!!...» با این تعریف دقیق و درست 99% مستندهای تلویزیونی ما به راستی باید "تشویق" شوند!!

رامین حیدری فاروقیآقای پوراحمد عزیز، تصور کنید داوران محترمی که مجبورند فیلمهای مستند بخش "تشویق" را ببینند و درانتها هم به فرموده با دست و کف مرتب، مراسم تلویزیونی "تشویق" را اجرا نمایند! البته ایشان قول دادند که آقای پورحسین قرار است این مراسم را از شبکه مستند بطورمستقیم پخش کنند!

به هر جهت مدیر اجرائی محترم جشن آقای "مازیار میری" قول دادند که به شکایات مستند سازان در این زمینه رسیدگی نمایند و خوشبختانه زودتر از دیگران تشخیص دادند که این بخش نوظهور "تشویق" بر خلاف آئین نامه است و آن را حذف کردند. و همچنین سه فیلم را که برخلاف مقررات پذیرفته شده بودند را از مسابقه خارج کردند.

ولی بنده به عنوان عضو کم کار مستندسازان غیرتلویزیونی! خواهشمندم قضیه کم بودن تعداد مستندهای بخش مسابقه را طبق اختیارات قانونی خودتان حل و فصل نمائید.»

این كارگردان در پایان این نامه خطاب به كیومرث پوراحمد نوشته است:«درشرایطی که جشنواره فیلم فجربخش فیلمهای مستند را حذف کرده و جشن مستند خانه سینما ازمعدود فرصتهای دیده شدن و عرض اندام فیلمهای مستند و مستقل میباشد، پیشنهاد می‌کنم تعداد بیشتری از فیلمهای مورد تائید هیئت محترم انتخاب را به بخش مسابقه امسال اضافه کنید.

به نظر من اولین و مناسبت‌ترین گروه تعدادی از فیلمهای بخش "تشویق!" میباشد که پیش از این توسط هیئت انتخاب معرفی شدند و به گفته هماهنگ کننده محترم،... «فیلمهای درجه یک، محترم و خوبی با قابلیت تاثیرگذاری و نمایش هستند...» و میتوانند به راحتی در بخش مسابقه قرار بگیرند.

با این حساب فیلمهای مسابقه امسال میتواند به دوبرابر تعداد فعلی برسد وبرنده تندیس ارزشمند بهترین فیلم مستند خانه سینما، میتواند مثل سالهای قبل، خود را برنده واقعی بداند. وگرنه تنها با حضوراین 25 فیلمِ مطمئناً شایسته، تندیس امسال صاحب نیمی از ارزش تندیس بهترین فیلم خواهد بود و نیمی دیگرسهم فیلمهائی است که به ناحق و به ابتکارهماهنگ کننده جشن مستند یا هر متفکر دیگری! از دایره رقابت کنار گذاشته شدند.

آقای پوراحمد عزیز درایت و مشکل گشائی شما در این زمینه میتواند به راستی، نشان از بالندگی و تفاوت جشن خانه سینما با دیگر جشنواره های کشور باشد و زحمات هیئت انتخاب جشن مستند امسال را فدای سلیقه ناهماهنگ یکی دو نفر نکند. همچنین از بروز این اتفاقات ناخوشایند در سالهای بعد جلوگیری خواهد کرد.

با سپاس و قدردانی دوباره از تلاش شما و همکاران محترمتان در برگزاری هر چه باشکوهتر جشن خانه سینما.»

 

 


 تاريخ ارسال: 1390/5/29
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.