پرده سینما

کلیف رابرتسون درگذشت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پوستر فیلم بهترین مرد با بازی هنری فاندا و کلیف رابرتسونکلیف رابرتسن که برای فیلم چارلی برنده اسکار شد، از دنیا رفت. او روز شنبه یک روز پس از تولد 88 سالگی خود بر اثر کهولت سن درگذشت. رابرتسون با وجود کهولت سن در 79 سالگی به خاطر بازی در یک نقش کوتاه، اما مهم در فیلم مرد عنکبوتی بار دیگر مورد توجه قرار گرفت

کلیف رابرتسن فعالیت بازیگری خود را از سال 1943 آغاز کرد و بیشتر در نقش های مکمل ظاهر شد. در سال 1956 او با بازی در اقتباس مشهور رائول والش از رمان نورمن می لر که بر---ه/گان و مردگان (1956) نام داشت یکی از نخستین نقش های سینمایی جدی خود را بازی کرد. از دیگر موفقیت های او می توان بازی در برابر هنری فوندا در فیلم معروف بهترین مرد (1964) ساخته فرانکلین شفنر، فیلم یکشنبه ها در نیویورک (1963) که با جین فاندا همبازی شد و فیلم ظرف عسل (1967) ساخته جوزف ال منکیه ویچ که رابرتسون در کنار رکس هریسون و سوزان هیوارد درخشید اشاره داشت. او بیشتر بازیگر نقش های مکمل بود. اما در فیلم معروف اسکادران 633 (1964) ساخته والتر گرومان ایفاگر نق نخست فیلم شد.  رابرتسون در 1968 برای بازی در فیلم چارلی به نقش یک عقب‌مانده ذهنی که پس از عمل جراحی به طور موقت بهبود پیدا می‌کند، برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد. او این نقش را در تلویزیون هم بازی کرد. او پیش از دریافت اسکار حدود دو دهه در تئاتر، تلویزیون و سینما حضوری فعال داشت.

یکی دیگر نقش‌های ماندگار رابرتسن نقش جان اف. کندی جوان در نسخه سینمایی پی‌تی 109 (1963) بود که فیلمی درباره تجربیات رئیس جمهور آینده آمریکا در دوران جنگ جهانی دوم است. کندی خودش او را برای این نقش انتخاب کرد.

فیلم‌های سینمایی پیک‌نیک و بهترین مرد، نسخه تلویزیونی روزهای شراب و گل‌های سرخ و یکی از اپیزودهای سریال بازی که به خاطر آن برنده جایزه امی شد، از دیگر آثار مطرح رابرتسن است که متولد سال 1923 در لس آنجلس بود.

رابرتسن در دهه 1970 در فیلم‌های سینمایی سه روز کندور ساخته سیدنی پولاک و وسوسه‌ به کارگردانی برایان دی پالما و چند پروژه تلویزیونی مانند واشینگتن: پشت درهای بسته، خانه پدرم و مرد بدون کشور نقش‌های خوبی داشت.

موقعیت کاری رابرتسن در هالیوود در سال 1977 به هم ریخت و این زمانی بود که افشاگری‌های او در مورد یک چک جعلی 10 هزار دلاری که از سوی دیوید بگلمن، رئیس قدرتمند استودیو کلمبیا به نام اش صادر شده بود، ارتباط اش با چهره‌های متنفذ هالیوود را خدشه‌دار کرد.

او از اف.‌بی.‌آی و اداره‌های پلیس بربنک و بورلی هیلز خواست موضوع را پیگیری کنند و این رسوایی چیزی نبود که برای دست اندرکاران هالیوود قابل تحمل باشد. بگلمن در اواسط دهه 1990 خودکشی کرد.

رابرتسن در سه دهه اخیر بیشتر در تلویزیون فعال بود. او سال 2002 در مرد عنکبوتی نقش بن عموی پیتر پارکر را بازی کرد که قتل او لحظه‌ای تأثیرگذار در زندگی ابرقهرمان جوان است. او در قسمت دوم و سوم مرد عنکبوتی در صحنه‌های فلاش‌بک حضور داشت.

 

منبع: خبرآنلاین به نقل از ورایتی / 10 سپتامبر / ترجمه: علی افتخاری

 


 تاريخ ارسال: 1390/6/21
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.