پرده سینما

تاد مک کارتی: جدایی... تأثیرگذارترین فیلم ایرانی که تاکنون در غرب به نمایش درآمده است

پرده سینما

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تحلیل تاد مک کارتی از فیلم‌های موفق سال ۲۰۱۱

 

یمان معادی و لیلا حاتمی در جدایی نادر از سیمینتاد مکارتی منتقد ارشد نشریه آمریکایی هالیوود ریپورتر جدایی نادر از سیمین را یکی از فیلم‌های موفق سال 2011 می‌داند.

تاد مکارتی در مطلبی که در شماره 18 نوامبر نشریه هالیوود ریپورتر منتشر خواهد شد، درباره فیلم‌هایی که امسال بیشترین بخت را در فصل جوایز سینمایی دارند، صحبت کرده که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

 

- آنچه از بحث‌های مختلف درمورد فیلم‌های سال 2011 برداشت می‌شود این است که امسال در فصل جوایز هیچ فیلمی نیست که بتوان کاملاً روی آن حساب کرد و تعداد رقبایی که بخت زیادی برای دریافت جوایز پایان سال دارند، زیاد است. این در حالی است که تعدادی از فیلم‌های مطرح هنوز اکران نشده‌اند.

 

- در طول سال شرکت‌های تولید و توزیع فیلم‌های مستقل و خاص تازه‌ترین ساخته‌های فیلمسازان بااستعداد قدیمی یا جدید را عرضه کردند. این فیلم‌ها جدیدترین آثار کهنه‌کاران موفق مانند استیون اسپیلبرگ و مارتین اسکورسیزی تا چهره‌هایی چون دیوید فینچر، براد برد، جیسن ریتمن، کامرون کرو و استفن دالدری را شامل می‌شود. چطور کسی می‌تواند بدون دیدن فیلم‌های این کارگردانان درباره برنده‌های فصل جوایز اظهار نظر کند؟

 

  - گذشته از این با فهرستی از فیلم‌های موفق در جشنواره‌های سینمایی روبرو هستیم؛ فیلم‌هایی چون مارتا مارسی می مارلنه شان دورکین، همچون دیوانه دریک دورموس، پناه بگیر جف نیکولز، Margin Call جی. سی. چاندور، زمین دیگر مایک کاهیل، تیراناسور پدی کانسیدین و فیلم ایرلندی نگهبان ساخته جان مایکل مکدانا.  

 

- امسال سه فیلم مستقل آمریکایی به نمایش درآمدند، دو فیلم به کارگردانی دو فیلمساز مؤلف کهنه‌کار و معروف و یکی به کارگردانی یک فیلمساز جوان تک‌‌رو که هر سه در جشنواره کن روی پرده رفتند: درخت زندگی ترنس مالیک که نخل طلای جشنواره کن را به خانه برد؛ نیمه‌شب در پاریس وودی آلن که یکی از فیلم‌های موفق تابستان بود و موفق‌ترین فیلم آلن در آمریکای شمالی لقب گرفت؛ و راندن نیکلاس ویندینگ رفن که در کن جایزه بهترین کارگردانی را برد.

 

- فیلم موفق‌العاده فرزندان ساخته الکساندر پین با بازی جرج کلونی و فیلم عالی یک روش خطرناک به کارگردانی دیوید کراننبرگ از آثار مستقل مورد علاقه من هستند که اواخر سال اکران شده‌اند. به این فهرست می‌توان شرم استیو مکویین، تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس توماس آلفردسون و کشتار رومن پولانسکی را هم اضافه کرد.

 

- به اعتقاد من تنها تولید سینمای بدنه هالیوود که می‌تواند در فهرست بهترین فیلم‌های سال ارزیابی شود مانیبال بنت میلر با بازی براد پیت است.

 

-  استودیوهای هالیوود امسال در حوزه تولید دنباله‌های پرهزینه یا احیاء فیلم‌های موفق قدیمی تاثیرگذار ظاهر شدند. از همه موفق‌تر هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت 2 دیوید ییتس که مجموعه سینمایی هری پاتر‌ را به شکلی راضی‌کننده به پایان رساند. افراد ایکس: درجه یک ماتیو وان هم فیلمی تقریبا درجه یک بود و ظهور سیاره میمون‌ها روپرت وایات انرژی لازم را برای راه‌اندازی مجدد مجموعه سینمایی سیاره میمون‌ها فراهم کرد.

 

- در سال 2011 چند فیلم خوب دیگر هالیوودی هم به نمایش درآمدند: ساقدوش‌ها ساخته پل فیگ، جی. ادگار کلینت ایستوود، «سوپر 8» جی. جی. آبرامز و رنگو گور وربینسکی که می‌توان آن را بهترین انیمیشن بلند سال دانست.

 

- در این بین با دو عنصر غیرقابل پیش‌بینی روبرو هستیم: اولی جدایی نادر از سیمین اصغر فرهادی است که شاید بتوان گفت تأثیرگذارترین فیلم ایرانی است که تاکنون در غرب به نمایش درآمده و بدون تردید مانند یک فیلم آمریکایی در بسیاری بخش‌ها پیشتاز دریافت جایزه است. فیلم دوم فیلم صامت و سیاه و سفید هنرمند به کارگردانی میشل هازاناویسیوس کارگردان فرانسوی است که داستان آن در دهه 1920 و سال‌های پیش از ورود صدا به سینما روی می‌دهد؛ یک ملودرام کمدی سرگرم‌کننده که می‌تواند مورد توجه آمریکایی‌ها قرار بگیرد.

 

- با تمام این حرف‌ها فقط یه این مسئله فکر کنید: پارسال این موقع چه کسی می‌توانست پیش‌بینی کند سخنرانی پادشاه فیلم پیروز جوایز اسکار باشد یا جایزه اسکار ساندرا بولاک در سال 2010 یا موفقیت میلیونر زاغه‌نشین در سال 2009 برای چه کسی قابل پیش‌بینی بود؟

 

 

 

منبع: خبرآنلاین به نقل از هالیوود ریپورتر / 11 نوامبر / ترجمه: علی افتخاری


 تاريخ ارسال: 1390/8/21
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>صحت:

وای خدا .باید نامزد اسکار بشه این فیلم

0+0-

شنبه 21 آبان 1390



>>>یحیی غلامی:

ای جونم.زنده باد تادمک کارتی و اصغر فرهادی

0+0-

شنبه 21 آبان 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.