پرده سینما

کوپولا: ساخت دنباله‌های «پدرخوانده»‌ یک اشتباه بود

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

از چپ به راست: کوپولا، مارلون براندو و آل پاچینو سر صحنه فیلم پدرخواندهفرانسیس فورد کوپولا سازنده فیلم تحسین‌شده پدرخوانده از ساخت دنباله‌های این فیلم ابراز پشیمانی کرد.

در حالی که فیلم پدرخوانده قسمت 2 در اغلب نظرسنجی‌ها به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما انتخاب می‌شود و بسیاری آن را بهتر از فیلم اول می‌دانند، با این حال فرانسیس فورد کوپولا معتقد است ساختن دنباله‌های پدرخوانده یک اشتباه بود.

کوپولا درحالی از ساخت پدرخوانده قسمت 2 ابراز پشیمانی می‌کند که این فیلم جایگاه او را در سینما تثبیت کرد و جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برایش به ارمغان آورد. این اعتراف مطمئناً طرفداران سه‌گانه مافیایی کوپولا را شوکه می‌کند.

کارگردان 72 ساله در پاسخ به پرسش خبرنگاری در لس‌آنجلس درمورد احتمال بازگشت او به دنیای مافیا و ساخت قسمت چهارم پدرخوانده گفت: باید فقط فیلم اول را می‌ساختم.

این درحالی است که دو پدرخوانده اول همیشه در فهرست‌های بهترین فیلم‌های تاریخ فقط یک رقیب جدی دارند و آن هم همشهری کین ساخته اورسن ولز است.

 کوپولا گفت وقتی جوان بود دوست داشت فیلم‌های کوچک هنری بسازد. او افزود: به نظرم تمام هم‌نسلان من چنین حالتی داشتند. می‌خواستیم کاری کنیم تا پول به دست بیاوریم و بعد فردا که از خواب بیدار شدیم برویم فیلم خودمان را بسازیم.

 خالق فیلم‌ اینک آخرالزمان ادامه داد فیلم‌هایی مثل کارهای اولش یعنی مکالمه و مردم بارانی به تصور او از فیلم هنری نزدیک‌تر هستند.

 نکته جالب اینجاست که پدرخوانده قسمت 2 در جوایز اسکار موفق‌تر بود و شش جایزه به خانه برد، در حالیکه فیلم اول تنها سه جایزه گرفت. اسکاری که کوپولا برای کارگردانی فیلم دوم گرفت تنها جایزه اسکار کارگردانی کارنامه اوست.

 سه‌گانه پدرخوانده ماجرای تبهکاری به نام مایکل کورلئونه و تبدیل شدن او از یک قهرمان جنگ جهانی دوم به گانگستری شیطان‌صفت است. در دو فیلم اول داستان پدر مایکل یعنی دُن ویتو کورلئونه و تبدیل شدن او از یک بچه یتیم فقیر به تبهکاری جاه‌طلب نیز روایت می‌شود.

 کارگردان دراکولای برام استوکر ادامه داد: باید کاری پیدا می‌کردم و البته این کار پدرخوانده بود. این فیلم مرا به آدمی بدل کرد که فکرش را نمی‌کردم. به یک کارگردان پولساز بدل شدم. یک جوان ایتالیایی‌تبار آمده و به او کلی امکانات داده‌اند، خب می‌بینید که چه دیوانه بازی‌ها درآوردم در کارنامه‌ام!

فرانسیس فورد کوپولانقش ویتو کورلئونه برای بازیگران آن (مارلون براندو در نقش پیری ویتو در فیلم اول و رابرت دنیرو در نقش جوانی ویتو در فیلم دوم) پربارتر بودند، هر دو بازیگر به ترتیب جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اول و مکمل را دریافت کردند.

 این در حالی بود که بازی خیره کننده آل پاچینو در هر سه فیلم به‌ویژه در فیلم دوم نادیده گرفته شد و در کمال تعجب در رقابت اسکار از آرت کارنی بازیگر فیلم هری و تونتو شکست خورد.

 پدرخوانده قسمت 2 اولین دنباله تاریخ سینما بود که موفق شد جایزه اسکار بهترین فیلم را بگیرد. در تاریخ سینما تنها ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه توانست این موفقیت را تکرار کند.

 پدرخوانده و پدرخوانده قسمت 2 در کنار آثاری مثل 2001: یک ادیسه فضایی، محله چینی‌ها و شکارچی گوزن هالیوود نوین را شکل دادند.

قسمت سوم پدرخوانده نتوانست موفقیت دو فیلم قبلی را تکرار کند و هرچند در هفت رشته نامزد اسکار شد، اما از مراسم اسکار دست خالی بازگشت و منتقدان هم چندان فیلم را تحویل نگرفتند.

 فرانک سی‌ورو که در پدرخوانده قسمت 2 نقش مشاور دن ویتو را بازی می‌کرد، معتقد بود کوپولا اشتباه کرده است: دو فیلم اول شاهکار بودند، فیلم اول بیشتر هالیوودی بود و فیلم دوم بیشتر انسانی. فیلم سوم اصلاً ربطی به رمان‌ها ندارد. به نظر می‌رسد کوپولا هم به همین نتیجه رسیده است.

کوپولا در چند سال اخیر به ساخت فیلم‌های کوچکی مثل تترو، جوانی بدون جوانی و توئیکست روی آورده که بیشتر شبیه فیلم‌های اولیه او هستند.

توئیکست جدیدترین فیلم کوپولا که تحت تاثیر داستان‌های ادگار آلن پو با بودجه هفت میلیون دلاری ساخته شده به زودی روی پرده سینماها می‌رود.

 فیلم ماجرای نویسنده‌ای (با بازی ول کیلمر) است که از روزهای اوج خود دور مانده است. او برای نوشتن رمان جدید خود به شهری کوچک می‌رود و پایش به یک پرونده قتل باز می‌شود.

 

 

منبع: خبرآنلاین به نقل از دیلی‌میل / 22 نوامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده


 تاريخ ارسال: 1390/9/2
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>ابراهیم:

کاشکی همین کارو می کرد!

0+0-

پنجشنبه 3 آذر 1390




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.