پرده سینما

نسخه های ترمیم شده هشت فیلم مهم تاریخ سینما در شصت و پنجمین فستیوال کن به نمایش در می آید

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

نسخه ترمیم شده فیلم های آرواره‌ها، روزی روزگاری در آمریکا، لارنس عربستان، کلئو از 5 تا 7، سفر به ایتالیا، قطار افسار گسیخته، افسانه نارایاما و رینگ در شصت و پنجمین فستیوال کن به نمایش درمی آید.

 

 

پیتر اوتول و آنتونی کویین در لارنس عربستانرابرت دنیرو، رومن پولانسکی و آنیس واردا از جمله چهره‌های سرشناس هستند که در شصت و پنجمین جشنواره فیلم کن حضور خواهند داشت. به گزارش خبرآنلاین، نسخه ترمیم‌شده تعدادی از فیلم‌های کلاسیک تاریخ سینما در نهمین دوره بخش جنبی کلاسیک‌های کن به نمایش درمی‌آید.

 برنامه کلاسیک‌های کن 2012 شامل 13 فیلم بلند، دو فیلم کوتاه، یک مینی کنسرت و چهار مستند است که اولین بار در دنیا در کن روی پرده می‌روند.

 کلاسیک‌های کن که جزو بخش رسمی جشنواره است، سال 2004 راه‌اندازی شد. این بخش به نمایش فیلم‌های از نو کشف‌شده، نسخه‌های ترمیم‌شده و بهترین فیلم‌های قدیمی اختصاص دارد.

 امسال بنیاد فیلم مارتین اسکورسیزی نسخه ترمیم‌شده فیلم روزی روزگاری در آمریکا (سرجو لئونه، 1984) را در بخش کلاسیک‌های کن عرضه می‌کند. این نسخه شامل 25 دقیقه تصاویر اضافه‌شده بر مبنای اولین نسخه لئونه است.

 به گفته برگزارکنندگان بخش کلاسیک‌های کن، این نسخه به درخواست اسکورسیزی تهیه شده است. رابرت دنیرو، الیزابت مگاورن و جنیفر کانلی بازیگران، آرنون میلکان تهیه‌کننده و خانواده لئونه همگی در مراسم اولین نمایش جهانی نسخه جدید روزی روزگاری در آمریکا حضور دارند.

 رومن پولانسکی کارگردان تس به همراه ناستازیا کینسکی بازیگر به کن می‌آید تا فیلم سال 1979 خود را به نمایش بگذارد. ترمیم تس با نظارت خود پولانسکی انجام شده است.

 استودیو یونیورسال پیکچرز نسخه ترمیم‌شده فیلم آرواره‌ها (استیون اسپیلبرگ، 1975) را عرضه می‌کند.

 نسخه ترمیم‌شده فیلم صامت رینگ(حلقه) به کارگردانی آلفرد هیچکاک با همراهی یک گروه ارکستر روی پرده می‌رود. ترمیم این فیلم بخشی از پروژه‌ای است که آرشیو ملی موسسه فیلم بریتانیا برای نجات 9 فیلم صامت هیچکاک راه‌اندازی کرد.

 همچنین به مناسبت پنجاهمین سال نمایش لارنس عربستان ساخته دیوید لین، نسخه ترمیم‌شده این فیلم در کن به نمایش درمی‌آید. کلئو از ساعت 5 تا 7 به کارگردانی آنیس واردا دیگر فیلم کلاسیک‌های کن 2012 است. واردا برای معرفی فیلم افسانه‌ای خود به کن سفر می‌کند.

 از دیگر فیلم‌های این بخش می‌توان به ترانه نارایاما به کارگردانی کیسوکه کینوشیتا فیلمساز ژاپنی و سفر به ایتالیا ساخته روبرتو روسلینی با بازی اینگرید برگمن اشاره کرد.

 استیون اسپیلبرگ سر صحنه آروارهاجشنواره کن امسال نیز میزبان بنیاد سینمای جهان خواهد بود که اسکورسیزی سال 2007 با هدف ترمیم گنجینه‌های دنیای سینما در کن راه‌اندازی کرد. فیلم اندونزیایی پس از ساعات منع عبور و مرور ساخته عمر اسماعیل و فیلم هندی Kalpana به کارگردانی عدی شانکار از جمله فیلم‌هایی هستند که این بنیاد امسال عرضه می‌کند.

 آندری کونچالوفسکی نسخه ترمیم‌شده قطار افسار گسیخته فیلم سال 1985 خود را به نمایش می‌گذارد.

 وودی آلن: یک مستند ساخته رابرت واید، روش جنون جری لوییس به کارگردانی گرگ بارسن، جان بورمن: من و پدرم ساخته کاترین بورمن و Claude M Le Cinema به کارگردانی امانوئل بارنو که فیلمی درباره کلود میلر فیلمساز فقید فرانسوی است، چهار فیلم مستند هستند که برای نمایش در کلاسیک‌های کن در نظر گرفته شده‌اند.

برگزارکنندگان جشنواره کن همچنین روز پنجشنبه برتران بونلو فیلمساز فرانسوی و ژوا پدرو رودریگز فیلمساز پرتغالی را به عنوان رئیس داوران هفته منتقدان کن معرفی کردند. هر دو کارگردان در دوره‌های قبل با فیلم‌های خود در بخش‌های مختلف جشنواره کن حضور داشتند.

 بونلو آخرین بار پارسال با فیلم خانه بردباری در بخش مسابقه رسمی حضور داشت و رودریگز نیز آخرین بار با فیلم «مثل یک مرد بمیر» در بخش نوعی نگاه رقابت کرد.

 شصت و پنجمین جشنواره فیلم کن 16 تا 27 مه (27 اردیبهشت تا 7 خرداد) برگزار می‌شود.

 

منبع: هالیوود ریپورتر / 26 آوریل / ترجمه: علی افتخاری


 تاريخ ارسال: 1391/2/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.