پرده سینما

حاشیه‌نگاری بر مراسم یادبود ایرج قادری

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

مراسم یادبود ایرج قادری. عکس از ایسنامراسم ختم زنده‌یاد ایرج قادری عصر روز گذشته ـ 22 اردیبهشت ماه ـ در مسجد الجواد(ع) تهران كه حواشی بسیار پررنگ‌تر از متن داشت بار دیگر نشان داد حاشیه در زندگی هنرمندان سینما چنان سهمی دارد كه حتی به مجالس ختم آن‌ها در مساجد هم كشیده می‌شود. در مراسم ختم ایرج قادری، مرتضی و مصطفی شایسته، هارون یشایایی، اسدالله یكتا، ماهچهره خلیلی، حبیب اسماعیلی، جمشید مشایخی، ملكه رنجبر، علی علایی، ولی‌الله مومنی،‌ داریوش اسدزاده، محرم بسیم، احمد ایران‌دوست، پوری بنایی و تعداد بسیار زیاد هنرمندان قدیمی سینما و تلویزیون كشور حضور داشتند كه البته بسیاری از آن‌ها پس از مشاهده ازدحام جمعیت و با توصیه برخی همراهان‌شان، پس از لحظاتی حضور در بین دوستداران ایرج قادری محل را ترک كردند

به گزارش ایسنا، مراسم ختم قرار بود راس ساعت 18:30 آغاز شود اما علاقه‌مندان به هنر هفتم و ایرج قادری از حدود ساعت 16:30 در محل میدان هفت تیر و بیرون از سالن اجتماعات مسجد الجواد تجمع كرده بودند. حضور این جمعیت را با نشریاتی كه در صفحه نخست خود با عكس‌های بزرگ، مراسم را اطلاع‌رسانی كرده بودند و برخی اعلان‌های دیگر از طریق سایر رسانه‌ها، بی‌ارتباط نمی‌توان دانست.

 

ـ تجمع علاقه‌مندان به شكلی بود كه مانند برخی مراسم مشابه، نیروی انتظامی مجبور شد با حضور در محل و بستن قسمتی از میدان هفت تیر علاوه بر روانسازی ترافیك ایجاد شده سلامت حاضران را نیز در برابر تصادفات احتمالی تامین كند.

 

ـ نكته جالب توجه حضور برخی از افراد بود كه مشخصا برای دیدن هنرمندان و بازیگران جدید و قدیم سینما و تلویزیون به محل مراسم ختم آمده بودند. در این میان اگرچه هنرمندان جدید با استقبال بسیار زیادی مواجه می‌شدند اما افراد مسن‌تر ترجیح می‌دادند با بازیگران قدیمی سینما و تلویزیون همراه شوند و با آن‌ها عكس بیاندازند.

 

ـ ازدحامی كه جمع حاضر از علاقه‌مندان سینما ایجاد می‌كردند در دقایقی باعث شد كه مهناز افشار و مهران مدیری كه سعی داشتند در دقایق اولیه مراسم ختم در محل حاضر شوند، بلافاصله پس از توقف در میدان هفت تیر حتی نتوانند به خیابان منتهی به سالن اجتماعات مجلس قدم بگذارند. آن‌ها مجبور شدند پس از چند لحظه با كمك بخشی از مردم محل را ترك كنند. هنرمندان قدیم‌تر نیز با مشكل ازدحام جمعیت مواجه بودند. حتی كار به جایی رسید كه جمشید مشایخی كه اصرار بر حضور در مراسم ختم داشت با مشكل مواجه شد و به گفته حاضران، به دلیل فشار جمعیت با آمبولانس از محل خارج شد.

 

ـ بخشی از جمعیت حاضر در میدان هفت تیر منتظر حضور محمدرضا گلزار بودند و حتی در دقایقی شایعه شد كه وی در محل حاضر شده است. این شایعه به دلیل آن بود كه گلزار اولین حضور سینمایی‌اش را در فیلم سام و نرگس به كارگردانی ایرج قادری تجربه كرده بود. البته محمدرضا گلزار تا آخرین دقایق در محل حاضر نشد.

 

ـ تشكیل جمع‌ها چند نفره برای شعرخوانی و صحبت درباره ایرج قادری از نكات جالب توجه حاشیه‌های مراسم دیروز بود. در گوشه گوشه خیابان بختیار میدان هفت تیر چند ده نفر در كنار یكدیگر شعرهای قدیمی را زمزمه كرده و دوربین‌های عكاسی و فیلمبرداری این اتفاقات را ضبط می‌كردند.

ازدحام جمعیت در سالن و حضور چند برابر ظرفیت علاقمندان باعث شد كه مسئول مربوطه مداوم از حاضران بخواهد كه محل را ترک كنند تا سایر علاقمندان هم بتوانند در سالن اجتماعات حاضر شوند كه البته این تذكر وی با بی‌محلی حاضران روبه‌رو شد. حضور جمعیت و بی‌نظمی داخل سالن تا جایی پیش رفت كه مسئول سالن مجبور شد از ادبیاتی خاص و گاه نامناسب از حاضران بخواهد كه محل را ترک كنند كه سخنان وی با واكنش شدید چند نفر روبه‌رو شد و حتی می‌رفت كه كار به زد و خورد شدید منجر شود اما عده‌ای از حاضران شرایط را كنترل كردند.

مسئول سالن اجتماعات مسجد الجواد هم در پایان تاكید كرد با این وضع هیچ مسجدی دیگر حاضر نمی‌شود میزبانی مراسم‌ ختم هنرمندان را بر عهده بگیرد.

 

ـ پس از حضور ژوبین قادری (فرزند ایرج قادری) در سالن اجتماعات، بسیاری از حاضران سعی كردند كه خود را به او برسانند كه این كار مشكلات بسیاری را در سالن ایجاد كرد و بی‌نظمی بیش از قبل شد، به همین دلیل مسئول سالن از وی خواست كه محل را ترک كند و فرزند ایرج قادری با كمك مردم از سالن خارج شد.

پس از این درخواست بخشی از چراغ‌های سالن خاموش شد تا جمعیت هر چه سریع‌تر محل را ترك كند و بیش از این به سالن اجتماعای مسجد خسارت وارد نشود. اگرچه حاضران پس از مدتی سالن اجتماعات مسجد الجواد را ترك كردند اما مراسم در خیابان منتهی به سالن اجتماعات ادامه پیدا كرد كه جمع‌هایی با حضور در خیابان بختیار به شعرخوانی‌های چند نفره‌شان ادامه دادند و با هنرمندان قدیمی عكس گرفتند.

 

ـ از نكات جالب توجه این مراسم می‌توان به پوسترها و بروشورهایی كه عكس‌های قدیمی و جدید از ایرج قادری و محمدعلی فردین روی آن‌ها چاپ شده بود اشاره كرد. حتی در پایان مراسم، یك نفر پوسترهایی كه از قبل چاپ كرده بود را با قیمت 1000 تومان به فروش می‌رساند كه البته با استقبال بیش از حد حاضران مواجه شد و مجبور شد بخشی از پوسترها را به هوا پرتاب كند تا بتواند از زیر دست و پای جمعیت خلاص شود!


 تاريخ ارسال: 1391/2/23
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>نگار:

واقعا استادایرج قادری بزرگ ترین بازیگر ایرانی بودنند چه در قدیم چه درفیلم های جدید. وبامعرفی بازیگرانی چون:اقای گلزارو..... مرسی. روحش شادویادش گرامی.

0+0-

جمعه 6 دي 1392



>>>نگار:

خوب بود

0+0-

جمعه 6 دي 1392



>>>فرشته عقیلی نژاد:

هیچگاه بازی قدرتمندت راایرج قادری درفیلمهایی همچون کوچه مردهادرکنار مرحوم فردین چشمه اب حیات درکنارایرن زازیانس مرگ درباران درکنارارام کوسه جنوب درکنارلیلا بهاران ومرتضی عقیلی وبرزخیها بسال 1361 درکنار ناصرملک مطیعی سعید راد مرحوم فردین که خودتوکارگردان ان بودی وبدنبال ان محمد علی فردین وناصرملک مطیعی از عالم سینمای ایران کنار گذاشته شدند رافراموش نخواهم کرد روانت شاد ایرج قادری. باتشکرازشمافرشته عقیلی نژاد

1+0-

يكشنبه 24 ارديبهش




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.