پرده سینما

وزیر ارشاد: ما نمی‌خواهیم چیزی به سینماگران تحمیل شود

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تمام پاسخ‌های وزیر ارشاد به سوالات خبرنگاران درباره‌ی خانه سینما و اظهارات كارگر

 

سید محمد حسینی و سردار کارگروزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سردار بهمن كارگر (معاون اجتماعی ناجا) در نشست خبری كه امروز ـ 21 خرداد ماه ـ در ساختمان معاونت اجتماعی نیروی انتظامی برگزار شد به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست یكی از خبرنگاران درباره سخنان سردار كارگر پیرامون سفر یكی از بازیگران سینمای ایران به جشنواره كن و وضعیت نامناسب پوشش او از وزیر ارشاد سوال كرد كه حسینی در پاسخ گفت: سینماگران ما خودشان ضوابط كشور را می‌دانند، بعید است فردی 33 سال در این كشور باشد و ضوابط آن را نداند.

وی ادامه داد: لذا آن‌ها باید خودشان مسایل را رعایت كنند. نه اینكه تا در جایی برایشان سوت و كف زدند، اعتقادات مردم كشور خود را نادیده بگیرند. البته ما هم باید ضوابط و مقررات را شفاف ارائه دهیم. از جمله كارهای سازمان سینمایی این است كه آیین‌نامه‌های متعدد در مسایل مختلف را داشته باشد.

در ادامه این نشست، خبرنگاری درباره سخنان سردار كارگر درباره برخورد با جشن‌ها و جشنواره‌های هنری كه ضوابط اخلاقی جامعه را مد نظر نمی‌گیرند از حسینی سوال كرد كه وی در پاسخ گفت: ما همه توانمان را به كار گرفته‌ایم تا آن وظیفه‌ای كه بر عهده وزارت ارشاد است را به بهترین وجه انجام دهیم. اما در هر صورت بنیه پرسنل و نیروهای ما هم محدود است ولی در عین حال در این زمینه تلاش بسیاری می‌كنیم.

وزیر ارشاد ادامه داد: نكته دیگری كه در این زمینه وجود دارد این است كه تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری كشور تنها به وزارت ارشاد ختم نمی‌شود. مثلاً اگر بحث حجاب در جامعه مطرح می شود، تنها این بحث به حوزه های اجتماعی، فرهنگی، انتظامی و ... مربوط نیست چرا كه اگر روی اعتقادات فرد از كودكی كار می‌شد چه بسا او امروز با چنین مشكلی روبرو نبود اما متاسفانه گاهی فعالیت‌های لازم انجام نمی‌شود.

وی با تأكید بر اینكه نباید در تبیین و حل مشكلات فرافكنی كرد گفت: باید كمك كرد كه هر كس وظیفه خودش را به درستی انجام دهد. به عنوان مثال نمایشگاه كتاب امسال بهتر از سال قبل بود. اما در هر صورت ممكن است در بین 400 هزار عنوان كتاب، دو عنوان را هم همكاران ما متوجه نشده باشند و چند ساعتی را در نمایشگاه عرضه شده باشند. نباید همین دو عنوان را به شكلی برای علما تبیین كرد كه گویا ما در نمایشگاه ترویج وهابیت می‌كنیم. برخی از بزرگان هم نباید بر اساس شنیده‌ها نتیجه‌گیری كرده و به یكباره یك دستگاه فرهنگی را به مسایلی متهم كنند.

حسینی تصریح كرد: متأسفانه برخی مدام تعبیر لیبرالیسم فرهنگی را به كار می‌برند در حالی كه می‌بینیم گاها در مواضع خود آن‌ها پیرامون مسایل مختلف لیبرالیسم فرهنگی كاملاً مشخص است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مسایل خانه سینما در جدیدترین اظهار نظرش، گفت: در هر صورت همیشه اختلاف وجود دارد. انشاء الله همه مسائلی كه رخ داده و هر چه كه بوده و گذشته را نادیده بگیریم و در كنار هم بر مبنای قانون خدمت كنیم.

در ادامه این نشست خبرنگار ایسنا با توجه به صحبت‌های حسینی مبنی بر رویكرد تعاملی وزارت ارشاد و همچنین در كنار آن صحبت در مورد تشكل‌هایی مانند «باشگاه سینما» از وزیر ارشاد درخواست كرد كه پیرامون این موضوع توضیحات شفافی را ارائه دهد كه وی در پاسخ گفت: ما نمی‌خواهیم چنین چیزی به سینماگران تحمیل شود بحث این است كه تشكل‌های صنفی بر اساس ضوابط شكل بگیرد.

وی همچنین درباره تشكلی كه قرار است فعالیتهای غیرصنفی سینماگران را بر عهده بگیرد نیز تصریح كرد: فعالیت‌های فراتر از صنفی باید اساسنامه قانونی داشته باشند آنچه در این زمینه به ذهن ما رسیده همان نام «خانه سینما» كه در نظرها آشنا است و یا نامی مانند «باشگاه سینما» است. اما ما اصلاً تعصبی روی نام این مجموعه نداریم. چرا كه مهم فعالیت است.

وزیر ارشاد افزود: این تشكل می‌تواند برنامه‌های مختلفی مانند مبادله هیات‌های سینمایی، بازاریابی بین‌المللی، جلسات نقد و بررسی و ... داشته باشد كه البته همه این موارد باید در اساسنامه آن تشكل ذكر شده باشد چرا كه هر تشكلی باید بر اساس اساسنامه خود كار كند. ما دراین زمینه‌ می‌خواهیم از آنچه در گذشته بوده استفاده كنیم.

حسینی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری از خبرنگار ایسنا، مبنی بر اینكه هیأت مدیره خانه سینما می‌گوید حاضر است اساسنامه را بر اساس مواد قانونی و نظرات وزارت ارشاد وشورای فرهنگ عمومی اصلاح كند و این موضوع آیا می‌تواند مشكلات گذشته را بین ارشاد و خانه سینما حل كند گفت: به نظرم دوستان اقدام خوبی كردند كه گفتند حاضریم اساسنامه تغییر كند. البته ما نگاهمان فقط به آن‌ها نیست و می‌گوییم همه بیایند و اساسنامه را بنویسند و انتخابات انجام شود.

وی در پایان سخنانش در این بخش خاطرنشان كرد: ما می‌گوییم حتی افرادی كه به هر دلیلی تمایلی ندارند در تغییر اساسنامه و اصلاح آن همكاری كنند می‌توانند در انتخابات آن تشكل موثر باشند. گرچه ما از همكاری همه دوستان چه آنهایی كه از قبل بوده‌اند و چه آنهایی كه نبوده‌اند برای تدوین اساسنامه استقبال می‌كنیم.

این موضوع كه همه در تدوین اساسنامه نقش داشته باشند همگرایی قوی‌تری را ایجاد می‌كند اگر چه همان طور كه گفتم افرادی كه نمی‌خواهند در اصلاح اساسنامه همكاری كنند می‌توانند در انتخابات آن تشكل سهیم باشند.

حسینی در پاسخ به پرسش یكی از خبرنگاران درباره آخرین وضعیت «خانه سینما» از دیدگاه وزیر ارشاد گفت: ما اعتقاد داریم فعالیت‌های صنفی در سینما باید انجام شود. لذا به زودی باید اصناف قانونی تشكیل شود تا بتوانند به خودشان و جامعه‌ای كه در برمی‌گیرند خدمت كنند.

وی در عین حال خاطرنشان كرد: اما فراتر از مباحث صنفی سینماگران، فعالیت‌های فرهنگی، سینمایی، اجتماعی و ... را نیز دارند كه آن فعالیت‌ها باید در تشكلی تحت عنوان «خانه سینما»، «باشگاه سینما» و یا هر عنوان دیگری انجام شود كه البته نیاز به اساسنامه جدیدی دارد كه باید به كمک سینماگران نوشته شده و در جایی مانند شورای عالی سینما تصویب و عملیاتی شود. امیدواریم با همكاری خوب سینماگران این كار هر چه سریعتر انجام شود و همه در برابر قانون حاضر باشیم.

وزیر ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره اینكه گفته می‌شد وزیر ارشاد موافق انحلال و سردار كارگر معاون اجتماعی ناجا و عضو شورای فرهنگ عمومی مخالف انحلال خانه سینما هستند نیز با تكذیب این مطلب گفت: ما از همه رسانه‌ها انتظار داریم كه مطالب را بر اساس شایعات منتشر نكنند. این مطلب چند وقت قبل منتشر شده بود كه به هیچ وجه واقعیت نداشت چرا كه هماهنگی خوبی بین دستگاه‌های فرهنگی وجود دارد و در كارها اصل بر تعامل است آن زمان هم برخی بر اساس برداشت شخصی این را نوشته بودند.


 تاريخ ارسال: 1391/3/21
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.