پرده سینما

اولین فیلم تهمینه میلانی در ژانر دفاع مقدس

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تهمینه میلانی گفت: اگر از ساخت فیلم تنهایی پرهیاهو حمایت خوبی شود،‌ تنها فیلم دفاع مقدسی خواهد بود كه برای جذب مخاطب احتیاجی به تبلیغ نخواهیم داشت.

 

تهمنینه میلانی. عکس از الهام عبدلی. سایت پرده سینمااین كارگردان كه پروانه ساخت اولین فیلم جنگی‌اش به نام تنهایی پرهیاهو امروز صادر شده است در گفت وگویی با ایسنا، با بیان اینكه سه سال طول كشید این فیلمنامه به اینجا رسید، ادامه داد: قبلاً فیلمنامه جنگی نوشته بودم و حتی برایش جایزه هم دریافت كردم اما تنهایی پرهیاهو اولین فیلم سینمایی جنگی‌ام محسوب می‌شود.

وی درباره شناخت اش از جنگ یادآور شد: من در سال 65 شش ماه به عنوان مهندس در سر پل ذهاب ‌، گیلان غرب،‌سومار‌، قصر شیرین‌ و روستانی به نام «گور سفید» حضور داشتم و مدت‌های زیادی را در سنگری در 9 متری زیر زمین گذراندم. ضمن اینكه یكی از برادران ام پس از سالها مجروحیت به درجه رفیع شهادت رسیده بنابراین با جنگ بیگانه نیستم و به خوبی آن را درك كرده‌ام.

میلانی درباره موضوع تنهایی پرهیاهو گفت: داستان این فیلم، درباره تفاوت دو نسل است و تم اصلی كار در خرمشهر و به زمان شروع جنگ مربوط می‌شود.

به گفته‌ی این كارگردان؛ 30 درصد فیلم در تهران امروز و 70 درصد در خرم شهر روایت می‌شود.

تهمینه میلانی موضوع فیلم را ملی میهنی عنوان و اظهار كرد: فیلم درباره‌ی ارزش خاک و سرزمین است و قهرمان قصه، یك دختر 18 ساله جنوبی است و مردها در حاشیه هستند.

میلانی درباره زمان شروع فیلم جدیدش گفت: با توجه به اینكه این فیلم پرهزینه است، سرمایه گذاری توسط بنیاد سینمایی فارابی انجام می‌شود و از همین فردا پیگیر كار می‌شوم و هر موقع شرایط آماده بود، فیلم برداری آغاز خواهد شد.

وی درباره اینكه درباره موضوع خرم‌شهر سینمای ایران با كمبود آثار مناسب در این حوزه مواجه است، اظهار امیدواری كرد: تنهایی پرهیاهو این خلاء را پر كند.

تهمینه میلانی كه فیلم‌هایی چون واكنش پنجم، نیمه پنهان، دوزن و... را در كارنامه‌ی هنری‌اش دارد، آخرین ساخته‌ای یكی از ما دو نفر بود كه سال 89 به نمایش درآمد.


 تاريخ ارسال: 1391/3/24
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>مهین:

امروز وقتی داشتم سرچ میکردم به دو تا خبر خیلی بد درباره خانم میلانی و فیلم جدیدشون برخورد کردم که فکر میکنم اگر ایشون فعالانه تر در رسانه ها حاضر بشن این مشکلات پیش نیادش رویدادنیوز تحول عرفانی تهمینه میلانی! کارگردان اثر موفق شکارچی شنبه در واکنش به فیلم سازی میلانی برای دفاع مقدس میگوید مشکل را باید در معاونت سینمایی جستجو کرد. به گزارش سرویس فرهنگی رویداد، پرویز شیخ طادی کارگردانی که فیلم روزهای زندگی او پس از موفقیت در جشنواره فجر هم اکنون در حال اکران است، در گفتگو با سرویس فرهنگی رویداد و در واکنش به فیلم در حال تولید میلانی که مربوط به سینمای دفاع مقدس است گفت: اکنون که دیگر این اثر رو به سوی تولید دارد باید دید نتیجه امر چیست؟ از دو حالت خارج نیست یا فیلمساز مثل عرفای قدیم ما به یکباره متحول شده است و بینش جدیدی را اتخاذ کرده که گویا مساعدت و صدور مجوز برای این دست فیلم ها از سوی مسئولین به این امید است! ]با کنایه می خندد[ و یا اینکه باز یک فیلم زنانه و زن محور و با نگرش های فمینیستی در سایه حضور یک قهرمان دختر که به دنبال خط کشی و مرزکشی میان جنسیت هاست را خواهیم دید. بالاخره باید فیلم ساخته شود و آن را دید. وی در ادامه افزود: به هر حال میلانی ها نه اینکه خطری برای بینش اجتماع نیستند بلکه اینها شاید پیاده نظامهای انحرافات بینشی باشند. سواره نظام و توپخانه انحراف جای دیگری است که خطر میلانی ها و امثال او نسبت به آنها به مراتب کمتر است. شیخ طادی به اتفاق دیگری اشاره کرد و گفت: اتفاق مهم تر گرایشات بینشی مسئولین فرهنگی و رأس سینمای ما از جمله دوستان معاونت سینمایی به مکاتب و نگرش ها و ایدئولوژی های غیراسلامی است. عدم وفاداری اینها به اسلام و انقلاب است که خطر یک توپخانه انحرافی به سمت نظام و اجتماع به شمار می رود. این کارگردان ارزشی در ادامه با اشاره به موضوع خانه سینما خاطرنشان کرد: لطمه ای که از سوی خانه سینما به نظام وارد شد بسیار اثرگذارتر و مخرب تر از کارهای پراکنده این پیاده نظام است. جالب اینکه فقر نگاه تاریخی و آلزایمر تاریخی باعث می شود همه یادشان برود چه خبر بوده است. جا دارد که یک بار روزشمار عکس العمل خانه سینما نسبت به جریان فتنه بازخوانی شود. مرور و یادآوری مسائلی که برای نظام گران تمام شد و هزینه زیادی برای آن پرداخت گردید. وی در پایان گفت: ما به تحلیل بینش هنرمندان نیاز داریم. این سیر را هم باید از اوایل انقلاب پی گرفت تا به اکنون رسید. اگر تعهد و بینش نیست باید دید چرا اینگونه است. ما موضوعات حیاتی تری مثل اینها داریم که از میلانی و فیلمش مهم تر هستند. رویداد نیوز وقتی مادر گلشیفته فیلم دفاع مقدسی می سازد همین چند ماه پیش تهمینه میلانی با مسیح علی نژاد که این روزها به نام فعالیت دردستگاه تبلیغاتی ملکه انگلیس ، راهی برای ارتباط با فعالین فرهنگی و سیاسی داخل کشور را آغاز کرده به گفتگو نشست و در اظهارنظری قابل تامل درباره عریان شدن گلشیفته فراهانی گفت: گلشیفته دختر من است. سمیه عظیمی - رویداد ، وی که هم اکنون دعوت به ساخت فیلمی برگرفته از داستان کتاب "دا" در ژانر دفاع مقدس شده است، که پس از عریان شدن گلشیفته در اظهار نظر حمایت آمیز و تامل برانگیز گفت : گلشیفته دختر من است. این درحالی است که روز گذشته رویداد تصاویر جنجالی و مستهجن دیگری از رسوایی گلشیفته را با سانسور و پوشاندن حجم قابل توجهی ازین تصاویر زشت و شنیع منتشر کرد. پس از آن، تهمینه که از عریان شدن گلشیفته حمایت کرده با انتشار تصویر خارج از عرف خود در کنار (ب.و) بازیگر فاسد فیلم فارسی های قبل از انقلاب در صفحه فیس بوکش تاسف اهالی متعهد سینمای کشور را برانگیخت. تهمینه میلانی درگفتگو با علی نژاد در حالی دم از هنر سیاسی میزند که در سخنانش از فحاشی و اتهام زدن های غیر اخلاقی به همکاران سینماگر خود با ذکر اسامی ابایی ندارد و هنرمندانی که در فتنه 88 به قوانین جمهوری اسلامی احترام گذاشته اند را افرادی عقده ای و پر از کمبود دانسته و دست ندادن با آنها را از جمله افتخارات خود عنوان می کند. این در حالی است که همین چند روز پیش شورای صدور پروانه فیلم سازی، مجوز ساخت فیلم "تنهایی پرهیاهو" در ژانر دفاع مقدس را برای تهمینه میلانی صادر می کند. صدور مجوز ساخت یک فیلم در ژانر دفاع مقدس برای کسی صادر می شود که آرزو دارد "مهر انگیز کار" همان ضد انقلاب فراری کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود تا به وی رای بدهد. نکته قابل توجه این است که افرادی همچون حاتمی کیا که پرکارترین کارگردان دفاع مقدس است با بی مهری مسئولین مواجه می شود تا تهمینه میلانی مجالی برای ساختن اینگونه فیلم ها بیابد. کسی که با ساخت فیلم نیمه پنهان در سال 79 به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، همکاری با گروه­های معاند و تشویش اذهان عمومی از طریق آثار هنری دستگیر شد. هرچند به اعتقاد برخی نیمه پنهان بیان علاقه میلانی به مهرجویی با مایه ای سیاسی است. اما روند تولید فیلم هایی با رنگ و بوی سیاسی توام با پرده های خارج از عرف از سوی تهمینه میلانی همچنان ادامه یافت؛ تا آنجا که حضور 8 روزه در زندان تهمینه را با دخترانی آشنا کرد که بعدها زندگی آن‌ها را در فیلمی به نام تسویه حساب در سال 86 به تصویر کشید. تهمینه‌ میلانی از آن‌ دسته‌ فیلمسازانی‌ است که‌ دغدغه اصلی‌اش‌ تصویر زن و نگاه‌ زنانه‌ فمینیستی و ناروا نسبت به‌ اوست چرا که میلانی زنان را نیز مانند سایر اقشار ایران افرادی عقده ای می شناسد و در برنامه هفت بر آن تاکید کرده است. میلانی فیلمسازی‌ را با فیلم‌ «بچه‌های‌ طلاق» در سال 68 آغاز کرده و فعالیت فیلمسازیش را با «افسانه‌ آه» در سال 69، «دیگه‌ چه‌ خبر؟» در سال 70 و «کاکادو» در سال 73 پی‌ می‌گیرد. آنچه میلانی‌ را به‌ عنوان‌ یک‌ کارگردان‌ زن‌ در سینما مطرح‌ می‌سازد، فیلمی‌ جنجالی‌ است‌ با عنوان "دو زن" که‌ تلاش می کند در راستای‌ پرداختن‌ به‌ مسائل‌ حقوقی، وضعیت دو زن را در جامعه‌ای‌ سنتی‌ و در حال‌ گذار به‌ سوی‌ مدرنیسم‌ نشان‌ می‌دهد. «دو زن» محصول سال 77 میلانی، پرده‌ اول‌ از تریلوژی‌ فمینیستی‌ این کارگردان است‌ که‌ خود هدف‌ از آن‌ را خردمند کردن‌ زنان‌ نسبت به‌ شرایط‌ اجتماعی‌ و حقوق‌ از دست‌ رفته‌شان‌ می‌داند. پرده‌ دوم‌ این‌ تریلوژی‌ زنانه، فیلم‌ «نیمه‌ پنهان» ساخته سال 79 است‌ که‌ ترکیب‌ مضمونی‌ عاشقانه‌ با مایه‌های‌ سیاسی‌ اجتماعی‌ دارد و بالاخره سومین‌ پرده‌ «واکنش‌ پنجم» تولید سال 80 بوده که‌ واکنشی‌ است زنانه‌ علیه‌ قوانین‌ جامعه‌ مردسالار. میلانی‌ معتقد است‌ که‌ «دو زن» تشریح‌ جایگاه‌ زنان‌ در مناسبات‌ جامعه‌ای‌ سنتی‌ است‌ که‌ هویتی‌ برای‌ زنان‌ نمی‌شناسد و «نیمه‌ پنهان»، بیان‌ اندیشه‌ها، آرزوها و فعالیت‌های‌ سیاسی‌ اجتماعی‌ آنان‌ که‌ به‌ سرکوب‌ شدن‌ از سوی‌ شرایط‌ جامعه‌ مردسالار می‌انجامد و در نهایت زنان در «واکنش‌ پنجم» به‌ اعتراض‌ در مقابل‌ جامعه‌ مردان‌ واکنش‌ نشان‌ می‌دهند. میلانی‌ در این‌ فیلم‌ها، به‌ بهانه‌ دفاع‌ از حقوق‌ زنان، خواسته‌ یا ناخواسته‌ به‌ طرح‌ دیدگاه‌ها و نظریه‌های‌ فمینیستی‌ پرداخته‌ است، وی تحت‌ تأثیر نظریه‌های‌ فمینیستی‌ و با نادیده‌انگاری‌ جایگاه‌ و موقعیت‌ زن‌ مسلمان‌ ایرانی، تلاش‌ می کند مشکلات‌ اجتماعی‌ زنان‌ را به‌ گونه‌ای‌ تفسیر کند که‌ نسخه‌های‌ از پیش‌ نوشته‌ شده‌ فمینیسم، راه‌ درمان‌ آن‌ باشد. اینکه چرا حوزه هنری می بایست امکانات دولتی و بیت المال را در اختیار کارگردانی اینچنینی قرار دهد سوالی است که قاطبه جامعه هنری کشور در یک مطالبه عمومی می بایست آنرا تعقیب کنند. http://roydadnews.org/NSite/FullStory/News/?Serv=2&Id=10270 http://roydadnews.org/NSite/FullStory/News/?Serv=15&Id=10207

0+0-

شنبه 27 خرداد 1391



>>>هادی پور:

خیلی خوشحالم از اینکه یک پروانه ی ساخت دیگر صادر شد . هرچند ما دخیل نیستیم. امیدوارم ایشان موفق باشند و فیلم خوش ساختی به ما نشان بدهند.

0+0-

پنجشنبه 25 خرداد 1391



>>>رسولی:

میلانی هیچ شباهتی به برادر شهیدش نبرده است بلکه در عوض خیلی شبیه پدر توده ای خود است. در نسل شیخ فضل الله کسی مثل کیانوری نوۀ آن شیخ هم بود که پدرش در پای چوبۀ دار به پدر مظلومش سنگ می زد. در نسل آیت الله میلانی هم این جماعت بی خدا و کفرگو معلوم نیست از کجا پیدا شدند. پدر توده ای این خانم ر اشاه از مشهد به تبریز تبعید کرد و این مسئله سرآغاز پیدایش بسیاری از مشکلات فروخفتۀ این زن شده است.

0+0-

پنجشنبه 25 خرداد 1391



>>>یک نفر:

متأسفانه واژگان ایشان خیلی محدود است.

0+0-

پنجشنبه 25 خرداد 1391



>>>مهسا:

خانم میلانی سلام. اگه یه مرد تو این سینما باشه خودتی. بساز خوبشم بساز. فمینیستیشم بساز. دست مریزاد اینم یه تحولیه تو سینمای دفاع مقدس.

0+0-

چهارشنبه 24 خرداد 1391



>>>سلا م:

خانم میلانی ببخشید ولی شما همون یکی از مادو نفر . یکی از ما سه نفر . یکی از ما چهار نفر و... را بسازید چکار داری جنگ چیه خانم

0+0-

چهارشنبه 24 خرداد 1391



>>>محمد امین:

عنوان ژانر دفاع مقدس خیلی هوشمندانه و عالمانه وبد که انصافا لذت بردم. به واقع ما در کل سینمای خود هیچ مکتب و جریان هویت دار نداریم و هیچ نظریه پردازی خاصی نتوانسته ایم انجام بدهیم جز همین ژانر دفاع مقدس که به برکت خون هزاران جوان مظلوم بنا شده است . هرچند به نظرم به هیچ عنوان ادای دین مناسبی نسبت به این ژآنر انجام نشده است. خانم میلانی خواهر شهید است و امیدوارم به دور از تفکرات روشنفکرانه به خود جنگ بپردازد و نتیجه کارش در خدمت اهداف برادر شهیدش باشد.البته جای نگرانی بسیار زیادی وجود دارد که باز از دریچه یک نگاه زن محور و نه انسان محور می خواهد به جنگ بپردازد و قهرمان اصلی فیلم ی دختر 18 ساله می باشد . خانم میلانی حتی با فیلم های فمنیستی که ساخته نتوانسته کمکی به حقوق از دست رفته زنان در جامه امروز داشته باشد. دعا می کنم فیلم ضد جنگ را در نهایت نبینیم .

0+0-

چهارشنبه 24 خرداد 1391



>>>امیری:

شهید چمران می گفت وقتی شیپور جنگ در راه خدا نواخته می شود مرد از نامرد شناخته می شود. دلم هوس کرده صدای این شیپور را بار دیگر بشنود تا حداقل این رجاله ها سر جایشان بنشینند.

0+0-

چهارشنبه 24 خرداد 1391



>>>hamidreza958:

البته باید توجه داشت که بیگانه بودن با جنگ یا بیگانه نبودن هیچ ربطی به حضور در جبهه و داشتن یک برادر شهید نداره!!!

0+0-

چهارشنبه 24 خرداد 1391



>>>موسی:

دیگر همین مانده بود که فمینیست ها دفاع مقدس را نیز به نفع خود مصادره کنند.

0+0-

چهارشنبه 24 خرداد 1391




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.