پرده سینما

وزیر ارشاد: بحث «خانه سینما» با آن شکل قدیمی تمام ‌شده است

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر نقش رأی جمعی سینماگران در تدوین اساسنامه تشکل جدید سینمایی، گفت: بحث خانه سینما با آن شکل قدیمی تمام شده و آن تشکل غیرقانونی است.

 

سیدمحمد حسینیسید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز (27 خردادماه)  در حاشیه مراسم تقدیر از عوامل فیلم سینمایی قلاده‌های طلا در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به حضور سه نفر از اعضای خانه سینما در بین اعضای 7 نفره‌ای که قرار است صنف جدید سینمایی را تشکیل دهند، آیا این اعضا توسط هیئت مدیره خانه سینما انتخاب می‌شود یا توسط وزارت ارشاد، گفت: این جزئیات را دوستان سازمان سینمایی دنبال می‌کنند و پاسخ می‌دهند. در هر حال ما می‌خواهیم در نوشتن اساسنامه سینماگران با دیدگاه‌های مختلف همکاری کنند.

وزیر ارشاد در ادامه توضیح داد: نظر ما این است که سینماگران از بخش‌ها و طیف‌های مختلف درباره اساسنامه این تشکل نظر دهند، در ضمن  اساسنامه‌هایی از گذشته موجود بوده است. این جمع باید آن اسا‌سنامه‌ها را متناسب با روز اصلاح و تکمیل کند تا اساسنامه‌ای جامع نوشته شود. بعد از آن ما این اساسنامه را در شورای عالی سینما تصویب کرده تا در آینده هیچ شک و شبهه‌ای برای فعالیت آن نباشد و در این زمینه وفاقی ایجاد شود. در هر صورت ما معتقدیم که برای تدوین این اساسنامه رای جمع سینماگران مطرح باشد، نه جمع محدودی.

حسینی ادامه داد: سینماگران مانند سایر صنوف کشور باید صنوف خود را تشکیل دهند و انتخابات برگزار کنند و ما هم در خدمت‌شان هستیم، اما در این میان فعالیت‌هایی مانند برگزاری کلاس‌های آموزشی، برگزاری جلسات نقد و بررسی و ... نیز وجود دارد که در محدوده فعالیت‌های صنفی نمی‌گنجد.

 

 

 

‌‌* نام‌گذاری تشکل جدید بر عهده سینماگران است

 

وی درباره نام این تشکل سینمایی، گفت: فعالیت‌های غیرصنفی سینماگران باید در تشکلی تحت نام خانه سینما، باشگاه سینما و یا هر نام دیگری پیگیری شود. ما حتی نام‌گذاری این تشکل را بر عهده سینماگران گذاشته‌ایم.

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که سازمان سینمایی چه زمانی به طور کامل فعالیت می‌کند، بیان داشت: اصل سازمان سینمایی سال گذشته تصویب و کارهای آن شروع شده، اما تا بخواهیم همه ساختارهای آن شکل بگیرد و به انتظاراتی که از آن داریم نزدیک شویم، کمی زمان می‌برد.

وزیر ارشاد درباره سازمان سینمایی عنوان کرد: دیدیم که امسال سازمان سینمایی توانست بودجه مشخص و مستقل مربوط به خود را دریافت کند. همچنین اعتبار امسال آن‌ها بیش از سال گذشته است و همین امر نشان می‌دهد که قدمی که در این زمینه برداشته شده بود به تدریج در حال نتیجه دادن است تا ما بتوانیم با بنیه قوی‌تر برای تعالی سینما قدم برداریم.

 

 

* استقرار کامل سازمان سینمایی تا پایان سال

 

 

 

وی با تاکید بر اینکه آن ساختار قبلی مدیریت سینما دیگر جواب‌گوی نیازهای این سطح از فعالیت‌ها نبود، اظهار داشت: بر مبنای همین نیاز، شورای عالی سینما آغاز به کار کرد تا آقای رئیس جمهور در جریان کارهایی که در سینما انجام می‌شود، باشد و دیدیم که در این شورا مصوبات خیلی خوبی مانند اختصاص ارز، مالیات سینماگران و ... مطرح شد. خوشبختانه از ابتدای امسال تاکنون 3 جلسه برای شورای عالی سینما تشکیل شده است و این در حالی است که شوراهای عالی دیگر در سال تنها یک یا دو جلسه تشکیل می‌دهند و این نشان از اهمیت سینما برای ما دارد.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان سینمایی به صورت کامل تا پایان سال استقرار خواهد یافت نیز اظهار کرد: ان‌شاء‌الله، بله.

وی در پاسخ به یکی دیگر از پرسش های خبرنگاران که درباره حواشی اخیر سینما درباره وضعیت اکران فیلم‌ها و مخالفت حوزه هنری با اکران برخی فیلم‌ها مطرح شد، گفت: ما معتقدیم باید وفاق و هم‌گرایی ایجاد شود تا همه بتوانند در کنار هم کار کرده و فعالیت‌های سینمایی را ارتقا دهند.

 

‌* رسانه‌‌ای شدن برخی مسائل، مانع وفاق در سینماست

 

وی ادامه داد: یکی از مشکلات برای رسیدن به این امر، این است که گاهی برخی از مسائل رسانه‌ای می‌شود و رسانه‌ای شدن‌، مانع ایجاد یک وفاق خواهد شد. به طور کلی اختلاف نظرهایی وجود دارد و ما به دوستان حق می‌دهیم که بخواهند در تصمیم‌گیری‌ها دخیل باشند؛ چرا که سالن‌هایی را در اختیار دارند اما اینکه بخواهیم مدام به اختلافات دامن بزنیم، مشکلات حل نخواهد شد.

 

* باید برای پخش فوتبال در سینماها جلسه می‌گذاشتیم

 

وزیر ارشاد در ادامه تشریح کرد: به عنوان مثال در همین موضوع پخش مسابقات فوتبال در سینما باید جلساتی گذاشته و درباره این موضوع صحبت می‌کردیم، نه اینکه مسائل در رسانه‌ها پاسخ داده شود. از دوستان دیگر هم تقاضا دارم به جای آنکه مسائل را در رسانه‌ها مطرح کنیم و با این کار دامنه اختلاف نظرها را به خارج از کشور بکشانیم، در جلساتی با یکدیگر به توافق برسیم.

حسینی تاکید کرد: این‌گونه نیست که ما اقدامی انجام نداده باشیم. ما اکنون در حال تعامل با دستگاه‌های مختلف هستیم و چه بسا اگر موضوعات را رها کنیم، مشکلات خیلی بیشتر شود. ما در حال تلاش هستیم تا آنچه صلاح سینمای کشور است انجام شود.

سید محمد حسینی در پایان درباره انتشار اخباری مبنی بر نظر  رئیس‌جمهور به  اصلاح اساسنامه خانه سینما، گفت: بحث درباره خانه سینما با آن شکل قدیمی تمام شده و آن تشکل غیرقانونی است. حال قرار است تشکل جدیدی راه‌اندازی شده که بر اساس اساسنامه جدید به فعالیت‌هایش خواهد پرداخت


 تاريخ ارسال: 1391/3/28
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.