پرده سینما

شمقدری: اجماع نگاه نظام این است كه خانه سینما با این ماهیت منحل است

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-جدیدترین اظهارات شمقدری درباره‌ی صنوف سینمایی: شاید اگر من هم رییس خانه سینما بودم همین اتفاق می‌افتاد

 

-شمقدری: سیستم مدیریتی ما با نبود صنوف هم كار می‌كند و گواه آن هم برگزاری جشنواره فیلم فجر و انجام همه وظایف مدیریت سینمای در سال گذشته است اما صنوف باید باشند.

 

جواد شمقدریجواد شمقدری در تازه‌ترین اظهارنظرش گفت كه « شاكله قبلی خانه سینما غلط بوده و اگر من هم رئیس خانه سینما می‌شدم در آن ساختار شاید همین اتفاقات می‌افتاد». او همچنین تأكید كرد: « اگر صنوف قانونی خواستند كار مشترك انجام دهند اسمش می‌تواند هر چیز باشد. به نظر من خانه سینما با ماهیت قبلی نمی‌تواند باشد».

رییس سازمان سینمایی همچنین مطرح كرد كه «سیستم مدیریتی ما با نبود صنوف هم كار می‌كند» و در عین حال گفت: « اما صنوف باید باشند».

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان سینمایی كه در جمع نمایندگان هشت صنف سینمایی حاضر شده بود، گفت: من از جایگاه مدیریتی و به عنوان رئیس سازمان سینمایی به نظرم می‌رسد هر مسئولی كه در این جایگاه قرار می‌گیرد باید كار انجام دهد.

وی در عین حال گفت: علیرغم كارشكنی بعضی‌ها در این سه سال، تولید سینمای ایران بالا رفته است. قبل از من تولید سالیانه حدود 65 فیلم بود اما دوره ما تولید سینمای ایران بالای 90 فیلم است.

شمقدری با اشاره به دیگر دستاوردهای مدیریتش یادآور شد: در جشنواره فجر سال 89 ،94فیلم دیده شد، سال گذشته 90 فیلم تولید شده و علی‌رغم این كه صنوف وضعیت مشخصی نداشته‌اند وضعیت اكران خوب بوده، در سال 90 حدود 72 فیلم اكران شده است و پروانه مالكیت هم بالا رفته، حجم تیراژ در شبكه نمایش خانگی هم بالا رفته وافزایش آمار فیلمهایی كه در شبكه نمایش خانگی توزیع شده نیز شاخص دیگری از رشد است.

این مسوول تصریح كرد: ما به عنوان مسئول سینمای ایران نگاه كلان در این حوزه داریم و این آمارها حقیقی است. در گذشته بسیاری از این مأموریت‌ها روی زمین بود، از جمله ایجاد تسهیلات مسكن، ایجاد بیمه تأمین اجتماعی و... . به هرحال تحقق این كارها حجم فعالیت‌ها را افزایش می‌دهد. سیستم باید درگیر باشد ،كارمندان باید درگیر باشند اگر مثل قبل باشد و مطالبات روی زمین باشد سیستم راحت است.

وی اذعان داشت: در زمان مدیران قبلی با 6ساعت كار هم امورات معاونت می‌گذشت اما الان ما با 15 ساعت كار وقت كم می‌آوریم.

شمقدری در بخش دیگری از سخناتش گفت: سیستم مدیریتی ما با نبود صنوف هم كار می‌كند و گواه آن هم برگزاری جشنواره فیلم فجر و انجام همه وظایف مدیریت سینمای در سال گذشته است اما صنوف باید باشند.

رییس سازمان سینمایی تصریح كرد: امروز كه قرار است صنوف شكل بگیرد به عهده خودشان است والاّ بیلان كار ارشاد وسازمان بسیار خوب است اگر گفته می‌شود صنوف راه اندازی شود نیاز سینماگران است و نیاز صنعت سینمای ایران است.

وی تأكید كرد: صنعت سینمای ایران نیاز دارد صنوف قانونمند در آن كار كنند و مأموریتهای سینما را به عهده بگیرند و در این فضا بسیاری از تصدی‌گری‌های دولت به عهده صنوف می‌افتد.

جواد شمقدریشمقدری گفت: صنوف قانونی می توانند بحث بیكاری را نیز مهار كنند و امنیت شغل این جا معنا پیدا می‌كند كه ورودافراد متفرقه به حوزه سینما را مدیریت كنند و البته راه ورود راه هم به صورت كارآمد تعریف می‌كنیم.

رییس سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان كرد: من تا 2 سه ماه دیگر می‌توانم در این حوزه وقت بگذارم. شروع جشنواره‌ها و تدوین آیین نامه‌های سازمان سینمایی وقت مرا خواهد گرفت، امیدوارم هیات ساماندهی صنوف همه كارها را انجام دهند و من امضاء كنم.

وی در عین حال گفت: اگر تا 2 سه ماه دیگر بحث صنوف به انجام نرسد اولویت‌ها جا به جا می شوند و ما وقت زیادی نمی‌توانیم بگذاریم و امیدوارم كه انشاءا... بعد از این جلسه این صنوفی كه اینجا حضور دارند كارشان را شروع كنند.

شمقدری تاكید كرد: در شورای عالی سینما هم به یك نتیجه قطعی رسیدیم كه كار صنف كار مستقلی است و نباید آلوده به هیچ چیز دیگر شود. اگر صنوف قانونی خواستند كار مشترک انجام دهند اسمش می‌تواند هر چیز باشد. به نظر من خانه سینما با ماهیت قبلی نمی‌تواند باشد. این مجموعه اگر بخواهد بروند كار سیاسی كنند با مجوز وزارت كشور می‌توانند اما نباید كار صنفی را گروگان بگیرند. در اینجا باید بگویم چون شاكله قبلی غلط بود اگر من هم رئیس خانه سینما می‌شدم در آن ساختار شاید همین اتفاقات می‌افتاد.

بنا بر این گزارش، رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به اظهارات اسكندری نماینده صنف چهره پردازان ـ كه در جلسه حاضر بود ـ مبنی بر برگزاری جلسه مجمع عمومی صنوف و درمیان گذاشتن آیین‌نامه‌ها با آنان و كسب تأیید مجمع عمومی گفت: همه برای مجمع عمومی قرار بگذارید جلسه بگذارید تا همه اعضاء صنوف آگاه شوند و زوایای حقوقی مسئله برای اعضاء روشن شود.

شمقدری در عین حال دوباره تأكید كرد: البته من بعد از 2سه ماه دیگر فرصت كمتری دارم بخواهم در همه جلسات باشم. البته مجموعه سازمان آمادگی دارد تا در جلسه با اعضای صنوف مشاركت داشته باشد. اما یك قاعده كلی دارد و این كه اساسنامه باید در چارچوب نظام باشد. قواعد كلی اساسنامه‌ها روشن است و تغییر ناپذیر است اما شرایط صنف شرایط مأموریت‌ها و.. می‌تواند به بحث گذاشته شود و بر اساس آن بندهایی از اساسنامه تغییركند.

رییس سازمان سینمایی در ادامه در خصوص سیاستهای سازمان در رفع موانع و مشكلات ایجاد شده گفت: در صحنه تقابل گروه مخالف هر كاری می‌خواهد انجام می‌دهد اما ما دنبال اینكه در خانه سینما چه اتفاقی افتاد، دنبال پرونده سازی نیستیم. وقتی بحث جمع شدن خانه سینما شد من به دوستان خانه سینما قول دادم كه پرونده‌سازی نخواهد بود و آنها را خاطر جمع كردم، اما شاید سازمان‌های نظارتی بعداً در این بحث ورود كنند.

شمقدری گفت: اجماع نگاه نظام این است كه خانه سینما با این ماهیت منحل است و اولین جایی كه خانه سینما را غیر قانونی اعلام كرد، شورای فرهنگ عمومی بود كه اتفاقاً معاون سینمایی عضو آن نیست. در كشور تنها صنوفی كه قانونمند نشده‌اند صنوف سینمایی هستند و البته باید انجام شود.

وی خطاب به جمع حاضر گفت: با ثبت قانونی مطالبات قانونی شما دستخوش تغییر نمی‌شود.

شمقدری یادآور شد: ما الان داریم آئین‌نامه‌ای می‌گذاریم كه هیچ فیلمی را برای پروانه نمایش قبول نمی‌كنیم مگر اینكه با همه عوامل تسویه كرده باشد و اعلان رضایت آنها را بیاورد اما وقتی صنف نباشد نمی‌توانم این قانون را اجرا كنم. صنف می‌تواند ساز و كار اخذ رضایت نامه همه عوامل را تسهیل كند و در این میان مانع زیاده خواهی بعضی عوامل هم بشود.

رییس سازمان سینمایی تصریح كرد: در سازمان سینمایی بدون اخذ برآورد دیگر پروانه ساخت نمی‌دهیم، این حجم كار از ما انرژی می گیرد اما بدون صنف نمی‌توانیم این كارها را به خوبی انجام دهیم.

طبق اعلام روابط عمومی سازمان سینمایی، نمایندگان هشت صنف سینمایی در جلسه‌ای با رئیس سازمان سینمایی كشور در خصوص مسائل و مشكلات خود و راهكارهای تشكیل صنوف قانونی سینمایی بحث و گفتگو كردند.

در ابتدای این جلسه كه با حضور نمایندگان صنوف جلوه‌های ویژه، فیلمنامه‌نویسان، آموزشگاههای سینمایی، مدیران تداركات، مدیران تولید،ب ازیگران و بدلكاران، كاركنان لابراتوار و چهره پردازان تشكیل شد، حسین زندباف مسئول ستاد ساماندهی صنوف سینمایی ضمن تشكر از مسئولین سینمایی كشور و خصوصأ جواد شمقدری گفت: درمدت اخیر با دعوت از صنوف مختلف سینمایی نشستهایی با آنان داشتیم، برای آشنایی بیشتر و طرح مسائل و مشكلات، تشكر می‌كنم از همه دوستانی كه در نهایت بزرگواری تلاش می‌كنند تا صنوف شكل قانونی به خود بگیرد و انشاءالله قدم خیری باشد برای سینما.

در ادامه پرویز شیخ طادی با طرح مسائل و مشكلاتی كه اعضای خانواده سینما با آن درگیر هستند، گفت: در این مدت كه درگیر كارهای صنوف شدم خبر از كارهایی كه خانه سینما می‌توانست برای سینما انجام دهد نداشتم. من همیشه در جلسات آن شركت می‌كردم تا همدلی صنوف حفظ شود اما بنده هنوز بیمه ندارم و باید بگویم چیزی به عنوان صنف وجود ندارد و یك سینماگر نمی‌تواند حق خود را بگیرد، همچنین وزارت ارشاد هم نمی تواند فشار بیاورد چون صنوف قانونی نیست و به همین دلیل سینماگر دستش جلوی همه برای كمك گرفتن دراز است.

وی ادامه داد: خانه سینما هیچ كاری برای بیمه و راحتی صنوف انجام نداده بود و سیستم آن سیستم صدقه‌ای بود. ما در صورتی كه قانونی شویم می‌توانیم حافظ منافع خود شویم. همه قوانین پشت صنوف قانونی است. به عنوان مثال اخیرأ با ایجاد هماهنگی میان دو وزیر بهداشت و ارشاد بحث بیمارستان سینماگران حل شد و یا بحث بیمه بیكاری حل شد ،برای مسكن با یك نامه ما 2000 مسكن مهر گرفتیم.

كارگردان فیلم روزهای زندگی یادآور شد: در گذشته از سیستم غیر قانونی و صدقه‌ای خانه سینما كمک می‌كرد اما باید كمك به صنوف طبق قانون باشد.

در ادامه این نشست نمایندگان صنوف به طرح مسائل و مشكلات موجود پرداختند و پس از 3 ساعت جلسه پایان یافت.

در حالی خبر از حضور 8 نماینده صنوف سینمایی در این جلسه منتشر می‌شود كه فقط نام پرویز شیخ‌طادی، اسكندری و حسین زندباف منتشر شده است و اسامی بقیه نمایندگان صنوف اعلام نشده است.


 تاريخ ارسال: 1391/4/19
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.