پرده سینما

گزارش آیین افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران

پرده سینما







 

 

 

آیین افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه ساعتی قبل در پردیس سینمایی ملت با حضور تعداد کثیری از اصحاب رسانه، هنرمندان و مسئولین سینمای ایران برگزار شد.

افتتاحیه جشنواره فیلم کوتاهجواد شمقدری، سید علیرضا سجادپور، محمدرضا عباسیان، سید احمد میرعلایی، محمد رضا اسلاملو، شفیع آقامحمدیان، احمد نجفی، طهماسب صلح جو و غیره از جمله اشخاصی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم و پس از پخش کلیپ جشنواره، شاهین بهرام نژاد که اجرای مراسم را بر عهده داشت روی صحنه آمد و ضمن خوشامدگویی به حاضران از هاشم میرزاخانی دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دعوت کرد تا روی صحنه برود.

میرزاخانی پس از حضور روی صحنه پیام رئیس جمهور به جشنواره فیلم کوتاه را قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده بود: برگزاری جشنواره فیلم کوتاه فرصتی مغتنم برای تمامی جوانان ایران است تا توانایی خود را در آفرینش یک اثر هنری محک بزنند، جشنواره فیلم کوتاه کانون شایسته ای برای پرورش فیلمسازان جوان است که اصلی ترین سرمایه ما جوانان هستند.

میرزاخانی سپس ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان خارجی جشنواره و مدیران فستیوال های متعدد جهانی که در این مراسم حضور داشتند گفت:

من از زحمات 9 ماهه ستاد برگزاری جشنواره که از اختتامیه جشنواره بیست و هشتم شروع شد و تلاش زیادی در حوزه های مختلف انجمن سینمای جوان برای برگزاری این جشنواره شد تشکر می کنم. حضور بیش از 1196 اثر از بیست و اندی کشور در این جشنواره نشان از استاندار بودن جشنواره دارد.

میرزاخانی ادامه داد: انجمن سینمای جوان همیشه 3 مقوله را مد نظر داشته است که در راس همه آن ها آموزش قرار دارد. در حیطه آموزش ما چند وقت قبل جشنواره فیلم اولی ها را برگزار کردیم که بیش از 50 فیلمساز در آن حاضر شده بودند و آثار خوبی را به جشنواره ارائه کردند. مقوله بعدی که برای ما همیشه مهم بوده مسئله تولید است که اتفاقات خوبی در سطح تولید افتاده است و سومین مسئله مهم برای ما عرضه فیلم های کوتاه بوده که در این رابطه هم با برگزاری فستیوال های منطقه ای و فصلی و استانی که تعداد آن ها زیاد هم هست سعی کرده ایم که خوب عمل کنیم و باید اعلام کنم که در مقوله نمایش خانگی آثار برگزیده بیست و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تا چند وقت دیگر به بازار خواهد آمد که من از همین جا از آقای عباسیان که مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری هستند خواهش می کنم که در این امر ما را یاری کنند تا ما بتوانیم فعال باشیم و حداقل در خر فصل یک پکیج 40 فیلمه را برای عرضه در شبکه نمایش خانگی آماده کنیم و آن ها در سطح کشور توزیع شود و ما امیدوار باشیم که آن ها در سبد محصولات خانواده ها جای خواهند داشت.

میرزاخانی در پایان تصریح کرد: امیدوارم که تمامی این کارها باعث آشتی مردم با فیلم کوتاه شود و امیدوارم که همگی عزیزان از امکانات این جا استفاده لازم را ببرید. ما تمامی فیلم ها را با کیفیت فول اچ دی در این جا نمایش خواهیم داد و کارگاه های آموزشی متعدد با حضور اساتید بنام کشور و همجنین نشست های تخصصی را برگزار خواهیم کرد تا دست در دست هم اتفاقات بزرگی را برای سینمای ایران رقم بزنیم.

سپس کلیپ اعضای هیئات مختلف انتخاب و داوری بیست و نهمین جشنواره فیلم کوتاه پخش شد و پس از آن جواد شمقدری روی صحنه رفت و در جملاتی گفت:

پردیس سینمایی ملت مکان خوبی برای برگزاری جشنواره است و من از تمامی زحماتی که آقای میرزاخانی طی دو سال و اندی که مدیریت سینمای جوان را بر عهده گرفتند و تغییرات بزرگی در آن به وجود آوردند تشکر و قدردانی می کنم.

افتتاحیه جشنواره فیلم کوتاهشمقدری ادامه داد: فیلم کوتاه جایگاه ویژه ای دارد، از دید من امروز صاحبان سینما در دنیا سینما را به انحصار خود درآورده اند و جریان یک طرفه فرهنگی را راه اندازی کرده اند و بر ابزار سینما تسلط دارند و فیلم هایشان را به سمت همه کشورهای دنیا جاری می کنند و هالیوود ظرفیت پخش فیلم های دنیا را در دست خود گرفته است و این سینما با ما حرف می زند و فرهنگ و آینده را برای ما ترویج می کند و سبک زندگی را به ما ارائه می دهد و سبک زندگی آمریکایی را به ما القا می کند و به ما می گوید که به چه چیزی فکر کنیم و برای ما دغدغه و نگرانی و اضطراب به وجود می آورد، در مورد مسئله هسته ای جمهوری اسلامی ایران اگر الآن همه بر آن اذعان دارند که یک تهدید بین المللی است به خاطر این است که سینمای غرب و هالیوود با سینما جریان قدرتمند و نظام نوینی جدیدی را رقم زده اند، برخی نظام نوین سیاسی و نظامی را پیگیری می کنند اما آن ها در پنهان بر اساس سینما جریان فرهنگی ما را نشانه گرفته اند.

شمقدری افزود: ما در تقابل با این سینما موفق نیستیم چون عرصه نمایش و بازار و فستیوال های جهانی در اختیار ما نیست و سینمای ما در حوزه محدودی باقی مانده است. این مسئله فقط به سینمای ما مربوط نمی شود و حتی سینماهای اروپا و آسیا هم اگر فیلمی با هژمونی فرهنگ آمریکا نسازد امکان عرضه در بازارهای جهانی را نمیابد. تنها راه مقابله با این امر فیلم کوتاه است که این مقوله پل امن و عمومی برای ارتباط با همه فرهنگ ها است و همه کشورها می توانند با فیلم های کوتاه فرهنگ خود را نشان دهند و تمامی آرمان ها و عقاید خود را در آن بازگو کنند چرا که این سینما سرمایه گذاری محدود می خواهد و امکان ساخت فیلم در آن برای فیلمسازان راحت تر است. جوانان می توانند با فیلم های کوتاه راه را برای نشان دادن فرهنگ غنی کشورمان هموار کنند.

شمقدری در خاتمه سخنان اش اضافه کرد: سینمای جوان بستری برای کسب تجربه و آینده سازی سینمای ایران است و فیلم کوتاه ویژگی های ارزشمندی دارد و تعداد کثیری از کارگردانان بنام سینمای ایران کسانی هستند که از دالان فیلم کوتاه عبور کرده اند این استباه است که خیلی ها می خواهند با یکی دو تجربه فیلمسازی سراغ تولید فیلم های بلند حرفه ای بروند چرا که به دلیل عدم پختگی لازم در آن شکست می خورند و من در نهایت توصیه می کنم که این دوره را مغتنم شمارند. در سینمای حرفه ای روابط خیلی مهم است و شاید فیلمسازانی که به این عرصه ورود پیدا می کنند بعد از ساخت یک فیلم از آن برای همیشه خارج شوند و ما بیش از یکصد کارگردان داشته ایم که طی سی سال که از انقلاب اسلامی گذشته یک فیلم ساخته اند و بعد بنا به مسائل گوناگون برای همیشه از این عرصه کنار زده شدند. آینده سینما در دستان شما جوانان رقم می خورد.

افتتاحیه جشنواره فیلم کوتاهسپس در ادامه این مراسم لوح سپاس بهترین های 28 دوره گذشته جشنواره فیلم کوتاه اهدا شد که تعداد کثیری از افرادی که باید برای دریافت جایزه شان حضور داشتند در این جلسه غایب بودند. پس از آن کلیپی از طهماسب صلح جو منتقد برجسته سینمای ایران پخش شد و پس از آن هاشم میرزاخانی، جواد شمقدری و محمدرضا عباسیان برای تقدیر از این هنرمند پیشکسوت سینمای ایران روی صحنه رفتند.

صلح جو پس از دریافت تقدیرنامه خود در جملاتی کوتاه گفت: من تشکر می کنم از کسانی که به جوانان فکر می کنند من هم به آینده جوانان فکر می کنم و حتی این جا هم آینده را می بینم، فیلم کوتاه راه گشایی برای آینده همگی شما است. من مخلص همه جوانانی هستم که با عشق فیلم می سازند و این عشق در فریم به فریم فیلم هایشان نمود عینی دارد.

پس از آن گروه موسیقی بوشهری لیان قطعاتی را اجرا کردند و در ادامه مراسم احمد نجفی، سید احمد میرعلایی و هاشم میرزاخانی برای اهدای جوایز آثار سه دهه و سه نسل فیلمسازان فیلم کوتاه روی صحنه رفتند که در این بخش فیلمسازانی همچون: رهبر قنبری، مهرداد اسکویی، عاطفه خادم الرضا، مرجان اشرفی زاده و غیره جوایزی را کسب کردند.

رهبر قنبری بعد از دریافت جایزه خود در این مراسم گفت: فیلم کوتاه تصویر گر هنر ملی هر کشوری است، اندیشه فیلم کوتاه را پاس بدارید.

سپس از سعید مترصد هنرمند جانباز سینمای ایران تجلیل به عمل آمد و وی در جملاتی خطاب به مسئولین سینمای ایران گفت: خوب نیست که ما پس از سی سال که از انقلاب اسلامی ایران می گذرد فیلم مذهبی خوبی بر اساس قرآن و روایات و تفاسیر مذهبی نداریم که در رابطه با تاریخ اسلام باشد و بیانگر نقطه نظرات فیلمسازان مسلمان باشد من امیدوارم در عرصه فیلم کوتاه این اتفاق رخ دهد.

افتتاحیه جشنواره فیلم کوتاهسپس در انتهای مراسم گروه موسیقی جنوبی لیان به سرپرستی آقای شریفیان قطعاتی شاد و به یادماندنی را به اجرا درآورند و با اجرای این گروه موسیقی مراسم گشایش بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران پایان پذیرفت.

اما برخی از حواشی این مراسم:

برخلاف انتظار تعداد کثیری از افرادی که قرار بود در این مراسم از آن ها تجلیل شود حضور نداشتند که این امر بارها باعث شد هیئتی که برای تجلیل از افراد روی صحنه رفته بودند دقایق طولانی مدت به انتظار بایستند، هاشم میرزاخانی دبیر این جشنواره به ناچار پشت تریبون رفت و توضیح داد که این دوستان اغلب در تهران نیستند و بعداً جوایزشان را به دستشان خواهیم رساند.

احمد نجفی هنرمند سرشناس کشورمان که از اجرای موسیقی گروه لیان شدیداً به وجد آمده بود بارها با دست های بلند خود آن ها را مورد تشویق قرار می داد که در نهایت شریفیان سرپرست این گروه ناچار شد به او بگوید که لطفاً این قدر تحرک نداشته باشید من می ترسم همانگونه که ما در بسیاری از مراسم ها و مکان ها ممنوع الکار شده ایم من می ترسم شما را هم ممنوع البازی کنند!

سیداحمد میرعلایی، حسن نجاریان و سید علیرضا سجادپور از جمله مسئولینی بودند که در دقایق پایانی این مراسم حاضر شدند.

برخلاف اغلب جشنواره های سینمایی در این مراسم خبری از چهره های سرشناس عرصه خبر و اطلاع رسانی نبود و گویا رسانه ها ترجیح داده بودند تا بین فاصله جشنواره فیلم مقاومت تا کودک به استراحت بپردازند!

دکور مراسم افتتاحیه جشنواره بسیار ساده و ابتدایی طراحی شده بود که البته به خودی خود خالی از اشکال بود اما عدم اسقرار مناسب تجهیزات نورپردازی و صدا و همینطور فیلمبرداری وقفه و خلل های بی شماری در مراسم ایجاد کرده بود که باعث افت کیفی مراسم شده بود از جمله آن که نورپردازان مرتباً مجبور بودند جای نورهای خود را تغییر دهند و آن ها را جا به جا کنند.

در پایان این مراسم از حاضران به صرف شام پذیرایی شد.

در همین رابطه ببینید:

عکس های الهام عبدلی از آیین افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره فیلم کوتاه


 تاريخ ارسال: 1391/7/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.