پرده سینما

کاترین بیگلو با فیلم «گنجه رنج» زن سال 2009 شد

مانی بزرگمهر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از نگاه منتقدان شیکاگو «گنجه رنج» بهترین فیلم سال 2009 شناخته شد؛

به احتمال زیاد بیگلو در آکادمی اسکار هم خواهد درخشید.

 

کاترین بیگلوچند سال قبل در جشنواره فیلم فجر تماشای فیلم ک 19 کاترین بیگلو روی پرده، او را فیلمسازی در اوج نشان می داد که اتفاقاً فارغ از دغدغه های زن آزادخواهانه، با قدرت و صلابتی که در کمتر زنی مشاهده شده از پس پروژه های سخت و سنگین برمی آید. فیلم دیگر او وزن آب هنوز یکی از فیلم های متفاوت و شاخصی است که توسط یک کارگردان زن در تاریخ سینما ساخته شده است. شاید از این رو که نشان می داد بیگلو نه کارگردانی است که (مثلاً نظیر جین کمپیون) بیشتر درگیر مسائل مربوط به زنان باشد، و نه تلاش می کند تا ادای مردان را دربیاورد. او تصویری متعادل و استوار از یک کارگردان زن در سینما تصویر از خود ثبت کرده است که کمتر نمونه مشابهی دارد.

بر اساس آخرین گزارش ها فیلم آخر بیگلو گنجه رنج پنج جایزه اصلی منتقدان شیکاگو را از آن خود کرده است. فیلم او توانسته در پنج رشته ی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنانه، بهترین بازیگر مرد نقش اول، و بهترین فیلمبرداری جوایز را از آن خود کند. بر همین اساس گنجه رنج در چند هفته گذشته منتقدان نیویورک، لس آنجلس، سان فرانسیسکو، بوستن و لاس وگاس نیز جایزه بهترین فیلم را به فیلم او اهداء کرده اند.  گنجه رنج کاندید دریافت جایزه در جشنواره گوی طلایی (گلدن گلوب) هم بود. از سوی دیگر کارشناسان احتمال موفقیت فراوانی را برای گنجه رنج و کارگردانش در مراسم جایزه اسکار پیش بینی می کنند.

 

بیوگرافی کوتاهی از کاترین بیگلو Kathryn Bigelow

 

کاترین بیگلو در 27 نوامبر سال 1951 در شهر سن کارلوس ایالت کالیفرنیا متولد شد.حرفه اولیه اش در سینما تدوینگر فیلم بود. پس از رو آوردن به کارگردانی عمده فیلم های وی متمرکز بر ژانر علمی تخیلی، حادثه ای، و وحشت زا بود. بیگلو در سال 1978 نخستین فیلم خود را به نام تنظیم (set Up)  ساخت، که یک فیلم کوتاه بود. چهار سال بعد، یعنی در سال 1982 بیگلو نخستین فیلم سینمایی خود به نام بدون عشق loveless را ساخت. این فیلم درباره سفر عده ای موتور سوار است که برای شرکت در یک مسابقه به شهر دیگری سفر می کنند. بیگلو برای ساختن دومین فیلم بلند خود نزدیک تاریکی Near Dark پنج سال در تدارک بود. اما فیلمی پر ثمر بر پرده آورد. نزدیک تاریکی (1987) یک فیلم وحشت زای موفق بود که جایگاه بیگلو را در سینمای آمریکا که چندان روی خوشی به کارگردانان زن نشان نمی داد تثبیت کرد. مانند فیلم بدون عشق در این فیلم نیز بیگلو علاوه بر کارگردانی، فیلمنامه فیلم را هم نوشته بود. در این زمان بیگلو با جیمز کامرون کارگردان صاحب نام سینما ازدواج کرد. ازدواجی که چندان دوام نیاورد. (1989-1991) اما نقطه عطف کارنامه کاری کاترین بیگلو فیلم فولاد آبی blue Steel به سال 1990 بود. روایتی از زندگی یک زن پلیس آمریکایی که از هر سو گرفتار به نظر می رسد. در فیلم بعدی که نقطه شکست Point Break (1991) نام داشت بیگلو تندتر و با اعتماد به نفس بیشتر به نظر می رسید. کینا ریوز بازیگر این فیلم پر حادثه و موفق بود. فیلم های بعدی بیگلو روزهای عجیب Strange Days  (1995) و وزن آب The Weight of Water (2000) و ک 19: بیوه ساز K19: Widdowmacker نشان می دادند که هم تمایل به تجربه گری و هم توانایی حفظ موقعیت حرفه ای خود را دارد. تا اینکه بیگلو به فیلم گنجه رنجرسید. درامی ضد جنگ درباره سربازان آمریکایی در عراق.

 


 تاريخ ارسال: 1388/10/15
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.