پرده سینما

آیین اختتامیه بیست و ششمین جشنواره فیلم کودک برگزار شد

پرده سینما

 





 




  

 

آیین اختتامیه بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان در تالار گل نرگس اصفهان با حضور تعداد کثیری از هنرمندان، اصحاب رسانه  مسئولان سینمای ایران برگزار شد.

   

اختتامیهاین مراسم با پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردید و پس از آن آنونس جشنواره پخش شد، سپس امیر محمد در حالی که شعری در وصف پیامبر اسلام ( ص ) را می خواند روی صحنه آمد و پس از آن محمد سلوکی که اجرای مراسم را بر عهده داشت وارد شد و در جملاتی گفت:

طی این مدت بیش از پنجاه هزار هدیه از پروانه ها به شهرهای مختلف ایران رفت.

به همین مناسبت کلیپ تصویری از کاروان های اعزامی جشنواره فیلم کودک به شهرهای مختلف از جمله مناطق زلزله زده پخش گردید و پس از با دعوت مجری مراسم، سید احمد میرعلایی دبیر بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کودک روی صحنه رفت و در جملاتی گفت:

ما اکنون و در این جشنواره میزبان کل کره زمین هستیم چرا که از 5 قاره جهان مهمان داریم و همه آن ها از این جشنواره ابراز خشنودی می کردند. من از همه می خواهم تا دست در دست هم دهیم و سینمای کودک را سرپا نگهداریم. سینمای کودک مظهر شفافیت، پاکی، صداقت و زلالی است و این سینما نیاز به همت ملی دارد.

سپس نوبت به اهدای جوایز برگزیدگان بخش ویدیویی جشنواره رسید که به همین منظور هیئت داوران این بخش به همراه سید علیرضا سجاوپور، جهانبخش سلطانی و علیرضا اوسیوند روی صحنه آمدند و جوایزی به شرح زیر به برگزیدگان اهدا نمودند:

پروانه زرین بهترین اثر بلند:

قصه من و دوچرخه بابام(علی حجازی مهر)

دیپلم افتخار:

شب طولانی( عباس زارع- مرتضی میرشفیع)

پروانه زرین بهترین اثرکوتاه:

خروسک(فریدون نجفی)

دیپلم افتخار:

1- تولد یک عروسک (بهروز باقری)

2- زاغ و روباه(محمود کیانی فلاورجانی)

پروانه زرین بهترین فیلمنامه:

در اعماق خطوط(سجاد امیر یزدانی)

دیپلم افتخار:

عملیات کرکس(غلامرضا رمضانی)

پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان:

کاکوتی (تارا بهزادی فر)

دیپلم افتخار:

1- سجاده (مائده سالمی)

2- مزرعه کودکی(پارسا قره خانلو)

3- قصه من و دوچرخه بابام( احمد رضا متین فر)

4- قدر آن روزها( برانوش سیف  الهی)

5- مرادو(علی اکبر برزگر)

اختتامیهپروانه زرین جایزه ویژه  هیئت داوران:

به کارگردان فیلم سجاده ( شهرزاد سالمی)

پروانه زرین بهترین کارگردانی:

شعله در باد(فرهاد مهرانفر)

دیپلم افتخار:

لب دریا (حمید نعمت اله)

سپس نوبت به اهدای جوایز بخش سیفژ رسید که اسفندیاری به همین منظور پشت تریبون آمد و از هیئت داوران این بخش به همراه محسن چینی فروشان دبیر کل سیفژ دعوت کرد تا روی صحنه بروند. در این بخش جوایزی به شرح زیر اهدا شد:

جایزه ویژه هیات داوران  به سیدعلیرضا گلپایگانی و بهنام دلداده، کارگردانان فیلم آقای مهربان

جایزه بهترین پویا نمایی کوتاه یا نیمه بلند به خط قرمز به  کارگردانی و تهیه کنندگی مونا عبدالله شاهی

 بهترین پویانمایی بلند به روز کلاغ ها به تهیه کنندگی ویلیام پیکو و مارک ژوسه محصول مشترک فرانسه و بلژیک

سپس ولودیمیر دیاجیلف رییس کمیته سازماندهی جشنواره فیلم نوجوان دیتیاتکو از اکراین و وینوند گاناترا کارگردان هارون  آرون و برنده جشنواره فیلم کودک از کشور هند به همراه رسول صدرعاملی فیلمساز شناخته شده سینمای کشور داوران سیفژ در جشنواره فیلم به روی صحنه آمدند و جایزه سازمان جهانی سینمای کودک و نوجوان را راه های جاودانه زیستن ساخته گوستافو رون محصول اسپانیا و بریتانیا تقدیم کردند و پروانه زرین کودک و مقاومت به فیلم چتر سبز ساخته ناصر رفاهی رسید.

بعد از داوران سیفژ ، نوبت به داوران بخش بین الملل جشنواره فیلم کودک رسید و در این بخش شیه فیه کارگردان سینما از چین و برنده خرس طلای برلین، کریستیانو بورتونه کارگردان سینما از ایتالیا، (کارگردان فیلم سرخ همچون آسمان برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم کودک) فلیپ بودوگ تهیه کننده از آلمان(تهیه کننده فیلم دختر زمستان برگزیده جشنواره فیلم کودک)،  سلمان آریستو فیلمنامه نویس از اندونزی(نویسنده فیلمنامه های رویاپرداز و عقاب در قلب من، برنده جشنواره فیلم کودک)، آتینا ریکاکی رییس همایش تلویزیون و سینمای کودک اروپا از یونان، علی شاه حاتمی کارگردان سینما و ویشکا آسایش بازیگر به روی صحنه آمدند.

در این بخش لوح تقدیر بهترین فیلم به چتر سبز به تهیه کنندگی و کارگردانی ناصر رفایی و پروانه زرین بهرتین فیلم آسیایی به فیلم بوتا ساخته ایلغار نجف از آذربایجان رسید.

اختتامیههیات داوران بخش بین الملل سپس پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری را به گوستاوو رون کارگردان راه های جاودانه زیستن و بهترین بازیگر را به آناستازیا مولوتیلوفا برای فیلم عروسک بازی از روسیه اهدا کردند.

پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه نصیب آدم یکدنده و کنترل از راه دور به کارگردانی هلیو ویه لانونز از برزین و جایزه بهترین فیلمنامه به رهبر قنبری برای روییدن در باد اهدا شد. هیات داوران بخش بین الملل همچنین لولو لو را برای کارگردانی فیلم زندگی پر از شگفتی است از تایوان را به عنوان بهترین کارگردان برگزیدند.

فیلم ای کاش از ژاپن به کارگردانی کنتارو کوئیکه و هیجیری تاگوچی جایزه بهترین فیلم بخش بین الملل جشنواره را به خود اختصاص داد.

سپس با حضور سیدمرتضی سقاییان نژاد شهردار اصفهان ، آقای حاجی رسولی ها رییس شورای شهر اصفهان و مجتبی شهیدی مدیر اجرایی استانی جشنواره از گروه سازنده برنامه عمو پورنگ تقدیر به عمل آمد.

داریوش فرضیایی هنگام دریافت جایزه اش از حمید جبلی و ایرج طهماسب به عنوان اساتید خود یاد کرد و از آن ها تشکر کرد.

سپس هیئت داوران کودک جشنواره آرای خود را اعلام کردند. هیئت داوران کودک ضمن تقدیر از فیلم های آدم آهنی و مروارید رای خود را به فیلم فرزند خوانده دادند.

نیکخواه آزاد در هنگام دریافت این جایزه گفت : خوشحالم که جایزه ای به این مهمی را دریافت کردم و حتی اگر تا پایان مراسم فیلم فرزندخوانده جایزه دیگری دریافت نکند چندان مهم نیست چون جایزه مهمی از دستان کودکان و نوجوان این سرزمین دریافت کرده ام.

سپس جواد شمقدری پشت تریبون آمد و در جملاتی گفت:

اختتامیهسینمای کودک طی این روزها آسیب شناسی شده و نیاز به قهرمان و قصه منسجم تر دارد. سینمای کودک این روزها با بزرگ ترها حرف می زند که این اشتباه است. امید و نشاط و پیشرفت کشور باید در سینمای کودک هم تجلی پیدا کند. من سال گذشته از مسئولان استان اصفهان خواستم تا مکانی را به عنوان کاخ جشنواره در نظر بگیرند تا در ایام برگزاری جشنواره آغوش خود را روی همگان باز کند.

سپس در ادامه این مراسم جایزه یژه شهید بهنام محمدی به پروانه مرزبان اهدا شد و پس از آن مراسم تجلیل از عوامل فیلم کلاه قرمزی با حضور ایرج طهماسب، حمید جبلی، حمید مدرسی، دنیا فنی زاده و مرضیه محبوب برگزار شد.

بعد از تجلیل از عوامل سازنده کلاه قرمزی نوبت به اهدای جوایز مسابقه سینمای ایران رسید که در این بخش جوایزی به شرح زیر به برگزیدگان اهدا گردید:

 

پروانه زرین بهترین فیلم (تهیه کننده): گورداله و عمه غولی( نادره ترکمانی)

دیپلم افتخار:فرزند خوانده ( وحید نیکخواه آزاد)

پروانه زرین بهترین کارگردانی: گورداله و عمه غولی( نادره ترکمانی)

دیپلم افتخار:1-چتر سبز(ناصر رفایی)

 2-آقای مدیر( حسن آقا کریمی)

پروانه زرین بهترین فیلمنامه:فرزند خوانده(وحید نیکخواه آزاد)

دیپلم افتخار:آقای مدیر(رضا حیدر نژاد)

 گورداله و عمه غولی(خسرو صالحی- نادره ترکمانی)

پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان:

1- برزگ مرد کوچک(محمد جواد سلام پور)

2-فرزند خوانده(ارشیا صادقی)

دیپلم افتخار: 1-چتر سبز( علی غفوری فرد)  

2-فرزند خوانده(علیرضا مظفری)

پروانه زرین بهترین دستاورد فنی و هنری: جلوه های ویژه فیلم گورداله و عمه غولی( مجید یوسفی زاده)

پروانه زرین جایزه ویژه هیئت داوران:فرزند خوانده (وحید نیکخواه آزاد)

دیپلم افتخار:

1-موسیقی فیلم گورداله و عمه غولی( بهنود یخچالی)

2-طراح و سازنده عروسک گورداله و عمه غولی( فاطمه سوزنگر- نیلوفر رفیعی)

3-مدیر فیلمبرداری فیلم قبیله من (پیام آزادی)

4-مدیر فیلمبرداری فیلم فرزند خوانده(فرشاد محمدی)

اما برخی از حواشی این مراسم:

با این که مسئولان و دست اندرکاران برگزاری این مراسم سعی داشتند تا با نظم بیشتری نسبت به مراسم افتتاحیه این مراسم را برگزار کنند اما با این حال شلوغی، ازدحام و هرج و مرج زیاد باعث شد در ابتدا این مراسم به شکل بسیار بی نظمی برگزار شود.

اختتامیهمجری مراسم بارها و بارها در تعیین جنسیت برگزیدگان جشنواره اشتباه کرد به نحوی که مجری نام های شهرزاد و فرنوش را که دو تن از برگزیدگان جشنواره بودند به نام خانمم خطاب کرد در صورتی که این دو برگزیده مرد بودند!

تلفن همراه یکی از دست اندکاران فیلم کلاه قرمزی در حین اجرای مراسم گم شده بود و این فرد به شدت از این قضیه ناراحت بود به نحوی که محمد سلوکی ناچار شد این خبر را از پشت تریبون اعلام کند.

مسئولان برگزاری جشنواره به خانم هایی که برای دریافت جایزه روی صحنه می رفتند به شدت تذکر می دادند که حجاب خود را رعایت کنند.

بر خلاف مراسم افتتاحیه مجری های این مراسم ( سلوکی و عمو پورنگ ) با کودکان ارتباط خوبی را برقرار کردند.

هنرمندان زیادی از این که جایی برای نشستن آن ها در سالن تعیین نشده بود گله مند بودند.

دیپلم افتخارهای زیاد در هر بخش از جشنواره که اصولاً با تعارف و تملق همراه بود با بازخورد بسیار بدی از سوی حاضران مواجه شد.

 

 


 تاريخ ارسال: 1391/7/22
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.