پرده سینما

آکادمی اسکار برای پدرو آلمادوار جشن می گیرد

پرده سینما







 

 

 

آکادمی اسکار طی نشستی صمیمی به تجلیل از ساخته‌های پدرو آلمادوار، کارگردان سرشناس اسپانیایی خواهد پرداخت.

پدرو آلمادواربه گزارش ایسنا، آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا قصد دارد در نشستی با حضور پدرو آلمادوار در اواخر ماه جاری میلادی، به تجلیل از ساخته‌های این کارگردان سرشناس بپردازد.

در این نشست صمیمی که در سالن تئاتر کروزون سوهو در لندن برگزار می‌شود، علاوه‌بر آلمادوار قرار است خانواده و دوستان وی نیز در بحث پیرامون فیلم‌های این کارگردان سرشناس شرکت کنند.

آلمادوار 63 ساله فیلم‌ساز، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس نام‌دار اسپانیایی است که موفق‌ترین و معروف‌ترین فیلم‌ساز نسل خودش محسوب می‌شود.

آلمادوار که فیلم‌هایش از مقبولیت فراوانی در آمریکا بهره می‌برند، در آثارش از مشخصه‌های بارزی چون داستان‌سرایی پیچیده،‌ ترانه‌های عامه‌پسند، طنز، دکورهای تاریک و فرهنگ پاپ استفاده می‌کند.

این فیلم‌ساز سرشناس در دنیای سینمایی‌اش از کارگردانان نام‌داری چون لوئیس بونوئل، راینروارنر فاسبندر، آلفرد هیچکاک، جان واترز، اینگماربرگمن، فدریکو فلینی و لوئیس گارسیا برلانگا الهام گرفته است.

آلمادوار در سال 1967 برخلاف خواسته والدین‌اش به مادرید رفت تا رویای همیشگی‌اش یعنی فیلم‌سازی را دنبال کند. اما عدم پشتوانه مالی و تعطیلی مدرسه ملی سینما در مادرید او را مجبور کرد تا به شغل‌های متعددی چون فروشندگی لوازم دست دوم رو بیاورد.

در اوایل دهه 70 بود که آلمادوار به تئاتر و سینمای تجربی علاقه‌مند شد و اولین نقش‌های حرفه‌ای‌اش را بر روی صحنه اجرا کرد و به نوشتن آثار کمیک مشغول شد. او در سن 22 سالگی با خرید دوربین 8 میلی‌متری شروع به ساخت فیلم‌های کوتاه کرد و یک سال بعد اولین فیلم کوتاه او در مادرید و بارسلون نمایش یافت.

پس از چهار سال، آلمادوار اولین فیلم بلندش را ساخت و در سال 1984 فیلم چه‌ کرده‌ام که شایسته این باشم را به عنوان اولین فیلم بین‌المللی خود روانه سینما کرد.

اما موفق‌ترین عملکرد آلمادوار در آن سال‌ها با فیلم زنان در آستانه فروپاشی عصبی رقم خورد که اعتبار فراوانی در سطح جهانی برای او به‌همراه آورد و او را به‌عنوان کارگردانی که تبحر خاصی در بازی گرفتن از بازیگران زن دارد مطرح کرد. این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی اسکار شد.

آلمادوار که فیلم‌نامه همه فیلم‌هایش را خودش نوشته است، در سال 1999 همه چیز درباره مادرم را ساخت که به موفقیت جهانی بی‌نظیری دست یافت. طراحی صحنه و پلات این فیلم اقتباس از آثار فدریکو گارسیا لورکا و تنسی ویلیامز است. این فیلم بیش از هر فیلم دیگری در میان کشورهای اسپانیولی‌زبان موفق به کسب جوایز جهانی، از جمله اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی شد.

فیلم بعدی آلمادوار با او حرف بزن (2002) بود که جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه را برای او به‌ همراه آورد. آلمادوار سال گذشته پرهزینه‌ترین فیلم کارنامه فیلم‌سازی‌اش یعنی آغوش‌های شکسته را ساخت که «پنه‌لوپه کروز»، بازیگر سرشناس اسپانیایی برنده اسکار در آن ایفای نقش داشته است. پس از آن آلمادوار اعلام کرد، آغوش‌های شکسته که هفدهمین فیلم بلند اوست، ابراز علاقه شخصی وی به دنیای سینما است.


 تاريخ ارسال: 1391/9/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.