پرده سینما

شمقدری: در هیچ شرایطی تسلیم روش‌های غیرقانونی نمی‌شوم

پرده سینما








جواد شمقدری می‌گوید انحلال شورای صنفی نمایش جایگاه قانونی ندارد، اما سازمان سینمایی آماده تغییر شکل و اصلاح این شوراست.

رئیس سازمان سینماییبه گزارش خبرآنلاین، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اتفاقات افتاده میان شورای صنفی نمایش و حوزه هنری و مداخله سازمان سینمایی در این اختلاف را مرور کرد. صحبت‌های شمقدری را در ادامه می‌خوانید:

- بحث شکل‌گیری و فعالیت شورای صنفی نمایش مربوط به فرآیندی است که از این طریق تصدی‌گری امور به بخش خصوصی واگذار شود، به‌ویژه وقتی که  عایدی، نفع و ضرر تصمیم‌گیری‌ها در بخش خصوصی تجلی پیدا می‌کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد سیاستی است که عقب‌گرد ندارد. به هر حال ما به سمتی باید حرکت کنیم که تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

- ممکن است هر فرآیندی در بخش خصوصی برای پذیرفتن مباحث تصدی‌گری، ضعفها و اشکالاتی داشته باشد. از این رو طبیعی است قانونگذار، مسئولان و بخش خصوصی روی نحوه ساختاری که تعریف کرده‌اند بازنگری کنند. اینکه روی ساختار و فرآیند شورای صنفی بازنگری شود، مسئله‌ای است که ما روی آن حرفی نداریم و می‌شود نظرات مختلف را در این زمینه شنید.

- من در همان ابتدای کار هم  موضوع بازنگری و شنیدن نظرات را از طریق نامه‌های محرمانه عنوان کردم. مثلاً اگر حوزه هنری درباره نحوه تصمیم‌گیری، ترکیب شورا و یا هر چیزی دیگر نظری دارد بیان کند. ما این نظرات را در یک پدیده کارشناسی به بحث می‌گذاریم و تصمیمی می‌گیریم که به نفع همه باشد.

- اینکه بگوییم شورای صنفی نمایش باید منحل شود، حرف خوبی نیست و جایگاه قانونی هم ندارد و با سیاست‌های کلی‌مان هماهنگی ندارد. اما اینکه بگویم شورایی که برای مدیریت اکران تصمیم‌گیری می کند، شکلش تغییر کند و اصلاح شود حرفی نیست. ما در این زمینه اعلام آمادگی می‌کنیم. من یک سال پیش هم به آقای سجادپور گفته بودم در این فرآیند تجدیدنظر کند. این که بگوییم شورا منحل شود و تصمیمات خودرایی گرفته شود، شایعه است و صحت ندارد.

- تاکید می‌کنم در نامه‌های محرمانه اول سال هم تقاضا کردم اگر حوزه هنری نظر و پیشنهادی دارد، اعلام کند. نمی‌توان طالب فضای آشفته بود و در یک جو بی‌قانونی رفتارهای فراقانونی داشت. همه دوستان بیایند پیشنهادها و اصلاحات خود را مطرح کنند. یکی از وظایف ما این است که نظرات مختلف را بگیریم تا ساختار بهتری را تشکیل دهیم. ما همچنان اعلام آمادگی می‌کنیم.

- همه باید به قوانین و آیین‌نامه‌هایی که موجود است، تن دهیم. در مرحله دوم اشکالاتی را که فکر می‌کنیم وجود دارد در یک فرآیند فشرده با توجه به اینکه در حال حاضر جشنواره فجر را هم پیش رو داریم، در اولیت کار قرار دهیم. به طوریکه در یک هفته مباحث نهایی شود و به یک ساختار و ترکیب جدید برسیم که البته باید مورد نظر صنف هم شود. شورای صنفی نمایش تمرکزش به منافع سینماداران، پخش‌کننده‌ها و تهیه‌کنندگان است و البته مردم به عنوان مخاطب اصلی.

- پیش از این پیشنهادی از سوی آقای خاموشی رئیس سازمان تبلیغات ارائه شده بود که چون حوزه هنری سالن سینمایی بیشتری دارند حق رای بیشتری هم در شورا داشته باشند. این یک نظر است و اگر در فرآیند دموکراسی قابل قبول است ما هم می پذیریم. چون آن‌ها 90 سالن دارند می توانند سه رای داشته باشند. ما حرفی نداریم و این را باید صنف بپذیرد. مهم این است که صنف، افکار عمومی و اهالی سینما آن را بپسندند. دراین صورت ما هم قبول می‌کنیم.

- ما کار خودمان را می‌کنیم. کسانی که به فرآیند فعلی سینما معترض هستند، بیایند نظرات را در یک فضای کارشناسانه مطرح کنند و اگر نیاز است در ترکیب شورا اصلاحات انجام شود ما هم اعمال می کنیم. سریع‌ترین راه این است. اگر برخی فکر می کنند، من زیر بار رفتارهای غیرقانونی می روم اشتباه کرده اند.

-من تسلیم روش‌های غیرقانونی در هیچ شرایطی نمی شوم. بله نقد وجود دارد. ما هم منتقدیم. یک سال پیش تقاضا کردم از سجادپورکه یک بازنگری در شورا صورت بگیرد. نه اینکه منحل شود. حجت‌الاسلام خاموشی گفت ما هم باید در شورا عضو داشته باشیم ما هم گفتیم اشکالی ندارد.

-غلامرضا فرجی نماینده حوزه هنری در شورا خودش کنار رفت، اما حجت الاسلام خاموشی گفتند ما می‌خواهیم سه رای یا چهار رای داشته باشیم. گفتیم ایراد ندارد. اگر صنف بپیذیرد ما مشکلی نداریم. چون ما در این بخش ذینفع نیستیم. ما فقط باید از حقوق مردم دفاع کنیم که این کار را انجام می‌دهیم.

- طبق توافق وزیر ارشاد با رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، قرار بود سینما آزادی استثنا شود. حجت الاسلام خاموشی هم پذیرفت. از نظر ما مسئله هم حل بود. به شورا گفتیم مشکل برطرف شده است. اما دوستان حوزه این استثنا را نیذیرفتند و تا الان این بند را اجرا نکرده‌اند.


 تاريخ ارسال: 1391/10/9
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.