پرده سینما

نشست خبری جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین برگزار شد

پرده سینما









نشست خبری پنجمین جشنواره ملی نماز ونیایش که از 2 تا 5 بهمن ماه  در استان قم و همزمان در 30 استان سراسر کشور  برگزار خواهد شد، صبح امروز در سالن کنفرانس دفتر مرکزی انجمن سینمای جوانان ایران برگزار گردید.

 

نشست خبری جشنواره نماز و نیایشدر این نشست خبری مرتضی اسماعیلی طبا مدیرکل فرهنگ  و ارشاد اسلامی استان قم و دبیر جشنواره و همچنین هاشم میرزاخانی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره در محل انجمن سینمای جوانان ایران، مژگان زرگر مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران و خبرنگاران سینمایی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست مژگان زرگر معاون جشنواره ها، اموربین الملل و بازرگانی انجمن ضمن خیرمقدم به حاضران و تشکر از حضورشان دراین نشست گفت: انجمن سینمای جوانان ایران در ماه های دی و بهمن دو جشنواره ملی را در حال برگزاری دارد که همانطور که مطلع هستید دومین جشنواره ملی عکس ایران از عصر روز 24 دی ماه در موسسه فرهنگی و هنری صبا با حضور ریاست محترم سازمان امورسینمایی و همچنین سایر مسئولین فرهنگی، عکاسان، علاقه مندان و اصحاب رسانه رسماً افتتاح و برگزیدگان نیز معرفی شدند.

زرگر از دبیر جشنواره ملی عکس ایران  هاشم میرزاخانی خواست تا قبل از ورود به بحث جشنواره نماز و نیایش توضیحاتی را در خصوص جشنواره ملی عکس ایران که تا 7 بهمن ماه در صبا برپا می باشد اعلام نماید.

میرزاخانی با خیرمقدم به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و همچنین خبرنگاران حاضر در این نشست  با اشاره به پيشينه عكاسي در انجمن سينماي جوانان ايران گفت: همانطور كه مي دانيم انجمن هرگز از آموزش فارغ نبوده و متاسفانه يك وقفه اي در دوره هاي آموزشي آن افتاد كه سعي مي كنيم   آن را جبران كنيم.

ميرزاخاني با اشاره به جشنواره هاي منطقه اي سينماي جوان و جشنواره ملی نماز و نیایش گفت: در انجمن ، مقوله عكس از جشنواره هاي منطقه اي جدا نشد و در حاشيه جشنواره هاي منطقه اي همواره جشنواره عكس داشته ايم و ان شا ا.. به زودي با برگزاري چهل و نهمين دوره جشنواره منطقه اي سينماي جوان شاهد برگزاري مستقل اين بخش همچنان خواهيم بود.

دبير جشنواره ملی عکس ایران، دليل انتخاب موضوع اين جشنواره را به دليل جامعه گسترده اي كه با اين موضوع سروكار دارند ابراز كرد و ادامه داد:  موضوع عكاسي طبيعت  قشر بزرگي را تحت پوشش قرار مي دهد. سينماگران و عكاساني كه دوست دارند از زيبايي ايران لحظاتي را ثبت كنند. اتخاب اين حوزه با عنوان يك زبان گويا از زيبايي هاي كشورمان با همفكري كه با اهالي آن شد اتفاق ميموني بود كه سال گذشته 124 عكس انتخاب و در يك كتاب فاخر منشر شد.

ميرزاخاني به ارائه مجموعه عكسهاي منتخب جشنواره در فستيوال هاي خارجي و بازارهاي بين المللي به عنواني يك كالاي فرهنگي فاخراشاره كرد و گفت: اكثر فستيوال هاي خارجي فيلم مستند و كوتاه از اين كتاب بهره مند شد. من خودم به بيش از 40 مدير جشنواره، فيلمساز و تهيه كننده در جشنواره ها و  بازارها كتاب را هديه كردم كه موجب دگرگوني تصور ذهني از ايران شد .

مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران به تبليغات منفي از كشور ايران و جهان سومي ناميدن آن در كشورهاي خارجي اشاره كرد و گفت: عكس به عنوان يك رسانه و حوزه عام اثر گذار در يك لحظه توانست واقعا اثرات جدي در ايران شناسي انجام دهد و من تلاش كردم مسئولين محترم ميراث فرهنگي و گردشگردي در اين برنامه در كنار شما باشند و متاسفانه جاي اين عزيزان خالي است و اگر زيبايي ايران از طريق اين مديا در اختيار توريست ها و علاقه مندان قرار بگيرد بسيار تاثيرگذار خواهد بود .

وي همچنين مردم ايران را مردمي با ذوق و علاقه به سفر خواند و گفت: قطعا ديدن اين عكسها موجب برنامه ريزي براي سفرهاي آتي ما هم خواهد بود.

نشست خبری جشنواره فیلم نماز و نیایشدبير جشنواره ملي عكس ايران به برنامه ريزي انجام شده در زمينه  عكاسي در انجمن طي دوره جديد فعاليت آن اشاره كرد و گفت:  در طرح درس هاي بلند مدت فيلمسازي ؛ عكاسي به عنوان يك پايه در فيلمسازي گنجانده شده زيرا عكاسي براي قاب بندي، زيباشناسي، تفسير و عمق ميدان و دگوپاژ ضروري است و لذا  ما از اين مقوله غفلت نكرديم و در دوره هاي فيلمسازي عكس را به عنوان يك درس مهم در ترم يك گنجانده ايم و توانسته ايم با اين متد جديد عده  زيادي را آموزش دهيم.

وي ادامه داد: درحوزه عكاسي شاخص هم ورود كرده ايم. طرح درس عكاسي پرتره هم آماده شده و به زودي به دفاتر انجمن در سراسر كشور مي رود و دعوت مي كنم كه از اين پتانسيل علاقه مندان استفاده كنند.

بانك اطلاعاتي عكاسان سراسر كشور از ديگر موارد اشاره شده توسط ميرزاخاني بود و در اين رابطه گفت: اساتيد زبده اي در دفاتر ما در حال تدريس هستند و در شاخه هاي ديگر هم فعاليت خواهيم كرد مثل طبيعت و خبري كه اين كار در حوزه آموزشي و فرهنگي انجمن در حال برنامه ريزي است.

ادامه بخش  صحبتهاي مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران آمار آموزش آن بود. آموزش 650 عكاس در درون تكدرس سال 91 در 54 دفتر، آموزش 1150 نفر در 40 دفتر در ترم اول ورودي سال 91 آموزش بلند مدت فيلمسازي، آموزش 750 نفر در 40 دفتر در تكدرس عكاسي سال 90، همچنين ترم اول سال 90 – 91 در 40 دفتر آموزش 850 نفر در مجموع ، آموزش 2500 علاقه مند به عكاسي رقم چشمگيري است كه در اين مدت اتفاق افتاده است.

میرزاخانی با بيان اين مطلب كه به ياري خدا كانون عكس انجمن سينماي جوانان را در مركز سه استان به شكل نمونه راه اندازه شده كه با استقبال خوب و در خوري همراه بوده و انجمن در صدد است با راه اندازي  كانون عكس در كليه دفاتر انجمن سينماي جوانان در مراكز استانها پايگاه محكم تري در دفاتر و شهرستانها براي اين هنر فراهم نمايد و با امكانات عكاسي آنالوك و ديجيتال گام موثرتري در اين حوزه ورسانه مستقل بردارد.

و اما وی در پایان گفت: با اعلام فراخوان جشنواره تعداد 3677 عکس از 733 عکاس سراسر کشورمان به دبیرخانه جشنواره واصل گشت و اساتید محترم جناب آقایان علی قلمسیاه/ مسعود زنده روح کرمانی/علی اصغر داود آبادی فراهانی/ سعید محمودی ازناوه وکیارنگ علایی پس از بازبینی این تعداد عکس، 120 عکس را برای شرکت در دو بخش مسابقه و ویژه - بخش طبیعت و تولید ملی  - انتخاب کرد که 24 دی ماه همزمان با افتتاح گالری برگزیدگان جشنواره معرفی شدند.

میرزاخانی از تمامی علاقه مندان دعوت کرد تا 7 بهمن ماه برای دیدن عکسهای منحصر به فرد از طبیعت زیبای ایران به موسسه فرهنگی و هنری صبا مراجعه نمایند.

در این بخش کلیپ عکسهای نمایشگاه برای خبرنگاران به نمایش در آمد.

سپس زرگر سرپرست روابط عمومی انجمن از اسماعیلی طبا خواست تا در خصوص کم و کیف جشنواره ملی نماز و نیایش و ابعاد برگزاری آن توضیحاتی ارائه نماید.

اسماعیلی طبا گفت: این جشنواره به منظور تشویق و ترغیب هنرمندان در جهت اعتلای جایگاه والای نماز و نیایش ، گسترش فرهنگ نماز و نمازخوانی ، تقویت مبانی فرهنگ عمومی مبتنی بر باورها و ارزشهای دینی و به کارگیری ابزارهای هنری ارایه ی آفرینش های جذاب در حیطه ی موضوعات دینی و پرداختن به امر معنوی نماز و نیایش به منزله یکی از جلوه های بی بدیل روحی انسان توسط انجمن سینمای جوانان ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در سه بخش فیلم کوتاه ، فیلمنامه و عکس برگزار می شود.

وی ادامه داد: در اين جشنواره كه با استقبال 1541اثر از هنرمندان  روبرو شد  تعداد344 فیلم از فيلمساز، 931 قطعه عكس و 272 فيلمنامه دریافت شد که نسبت به دوره گذشته75 درصد افزایش را نشان می داد.

در بخش فیلم 80 فیلم، در بخش عکس56 عکس و 11 فیلمنامه  به بخشهاي مسابقه راه يافته  و هيئت هاي انتخاب و داوري در سه زير مجموعه فيلم كوتاه – عكس و فيلمنامه آثار را ارزيابي نمودند.

دبیر جشنواره ملی نماز و نیایش در معرفی هیئت انتخاب و داوران گفت: در بخش فيلم آقایان محمد درمنش، پرویز شیخ طادی، پژمان لشکری پورآثار را انتخاب و با اضافه شدن آقایان ، فضل ا.. شریعت پناهی و جواد مزد آبادی داوری این بخش انجام شد در بخش عكس:  آقایان رضا برجی، ابراهیم صافی و محمد روح الامین همچنین در بخش فيلمنامه حسن نجاریان، محمود سالاری و تیرداد سخایی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را مورد ارزیابی و داوری قرار داده اند.

اسماعیلی طبا در ادامه اظهار داشت:  پنجمین جشنواره ملی نماز و نیایش در سینما وتوس یکی از بهترین سینماهای قم که دارای یک سالن نمایش با امکان دیجینال و 35 میلیمتری می باشد و با یک سالن کوچک با امکان نمایش دیجیتال و همچنین گالری عکس برای به نمایش گذشتن عکسهای بخش مسابقه برای برگزاری جشنواره در نظرگرفته شده است.

میرزاخانی مدیرعامل انجمن به برنامه ریزی و هماهنگی برگزاری هزمان جشنواره در سراسر کشور اشاره کرد و گفت : دفاتر انجمن در سراسر کشور در حال برنامه ریزی برای نمایش آثار بخش مسابقه و جنبی جشنواره در استان خود هستند و شهرستانهای استان نیز که امکانات نمایش را مهیا نموده اند نیز امکان برگزاری همزمان را دارند.

دبیر جشنواره از انتشار کتاب فیلم شناخت جشنواره و همچنین 5 شماره نشریه روزانه در ایام برگزاری جشنواره خبر داد.

اسماعیلی طبا در ادامه با ذکر این مطلب که در استان قم مراکز مختلفی از جشنواره و برگزاری آن حمایت کرده اند گفت: طی توافق انجام شده بین مدیر محترم شبکه قرآن و معارف و مدیرعامل محترم انجمن سینمای جوانان ایران این شبکه با پوشش گسترده خبری جشنواره شامل پخش تیزر جشنواره، اختصاص یک برنامه 20 دقیقه ای، پوشش مراسم افتتاحیه و اختتامیه و پخش آن از این شبکه و همچنین کمک هزینه سفر حج عمره، عتبات عالیات و مشهد مقدس این جشنواره را یاری نموده اند که از مدیرعامل انجمن و مدیر شبکه قرآن و معارف تقدیر و تشکر کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان قم گفت: مراسم افتتاحیه جشنواره عصر روز اول بهمن  ماه با حضور مقامات استانی و هنرمندان و خبرنگارن و اصحاب رسانه در حرم حضرت معصومه (س) پس از اقامه نماز مغرب و عشا  برگزار   می شود

نقد و بررسی فیلمهای بخش مسابقه جشنواره هر شب پس از پايان آخرين نمايش در سالن کوچک سینما وتوس ، توسط یک منتقد سینمایی و یک چهره سینما گر با حضور هنرمندان حاضر در جشنواره برگزار می شود.

کارگاه تخصصی عکاسی همراه با شرکت در تورهای عکاسی با حضور عکاسان شرکت کننده در جشنواره و همراهی آقای ابراهیم صافی برگزار می شود.

همچنین کارگاه کارگاه فیلمنامه نویسی و فیلمنامه خوانی نیز با حضور محمود سالاری عضو محترم هیئت داوران برنامه ریزی شده است.

هاشم میرزاخانی رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره گفت: به منظور نمایش آثار برگزیده سایر کشورهای جهان با محوریت جهان اسلام، در این دوره از جشنواره شاهد نمایش 13 فیلم کوتاه و در سه سانس نمایش تحت عنوان "جهان اسلام" خواهیم بود.

میرزاخانی در ادامه گفت: در این دوره از جشنواره علاوه بر بخش ملی، بخش جهان اسلام را شامل آثاری که با رویکرد هنری نسبت به اصول راستین اسلام و

براساس مفاهیمی همانند عدالت، راستی و کمال، نقش آیین ها در زندگی امروزی و اعتقادات معنوی در ایجاد ارتباطات انسانی و همچنین با آروزی ساختن جهانی بهتر در جهان تولید شده برای علاقه مندان به نمایش در خواهیم آورد.

13 فیلم کوتاه از کشورهای تونس، استرالیا، کانادا،  پاکستان، ایتالیا، مصر، فنلاند، اسلوونی، امارت متحده عربی، بوسنی و هرزگوین و همچنین  مالزی 11 کشوری هستند که با 13 فیلم آثارشان در جشنواره به نمایش در خواهد آمد.

سه فیلم بلند سینمایی در جشنواره نماز و نیایش همراه با تقدیر از سازندگان آن

در این دوره از جشنواره همانند دوره گذشته سه فیلم بلند سینمایی برای ایام برگزاری جشنواره انتخاب که در پایان هر روز از برگزاری جشنواره برای علاقه مندان و شرکت کنندگان در جشنواره نماز و نیایش به نمایش درخواهند آمد.

مدیرعامل انجمن افزود: فیلمهای  شور شیرین ساخته جواد اردکانی ، سیب و سلما ساخته حبیب ا.. بهمنی و روزهای زندگی ساخته پرویز شیخ طادی به ترتیب و از 2 تا 4 بهمن ماه از ساعت  19 الی 30 :20 در سینما وتوس قم به نمایش در خواهد آمد.

ضمناً  پس از نمایش فیلم های مذکور در جمع فیلمسازان و علاقه مندان همزمان با برنامه نقد و بررسی فیلمهای بخش مسابقه از کارگردان این آثار تقدیر به عمل خواهد آمد.

نشست خبری جشنواره نماز و نیایشمدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان قم در ادامه اعلام کرد: هنرمندان میهمان در قم از مراکز تاریخی استان قم در روز صبح پنجشنبه 5 بهمن ماه دیدن می کنند و همچنین برای شام یک شب میهمان جمکران خواهند بود.

میرزاخانی مدیرعامل انجمن از تقدیر و برگزاری مراسم نکوداشت  شهریار بحرانی کارگردان نامی کشورمان  در مراسم اختتامیه جشنواره خبر داد.

شهريار بحراني متولد 1330 تهران، فارغ التحصيل انيميشن از مدرسه سينمايي لندن است. وي فعاليت هنري را با گروه تلويزيوني «سپاه» آغاز كرد و سال 1368 به عنوان يكي از مؤسسين، دفتر سينمايي «مهاب فيلم» را راه اندازي كرد.

فیلمهای ملک سلیمان، مریم مقدس، دنیای وارونه، حمله به اچ 3، آب را گل نکنید ، گذرگاه از آثار این سینماگراست

اسماعیلی طبا با اشاره به استقرار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در ساختمان جدید که دارای یک گالری عکس استاندارد و همچنین یک سالن نمایش با ظرفیت 300 نفر میباشد گفت: هرچند در قم سالن های بسیار خوبی برای برگزاری مراسم اختتامیه وجود دارد اما تصمیم گرفتیم برای بازدید هنرمندان از امکانات اداری و ساحتمان این اداره کل مراسم را در سالن آمفی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار نماییم.

او از دعوت از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین ریاست سازمان امورسینمایی و معاونین و مدیران کل این حوزه برای شرکت در مراسم اختتامیه نام برد و ضمن دعوت از اصحاب رسانه و خبر از آنها خواست در صورت امکان در مراسم اختتامیه جشنواره حضور یابند.

مدیرکل همچنین به تقارن این مراسم با هفته وحدت اشاره کرد و گفت به همین مناسبت برنامه های ویژه ای برای مراسم اختتامیه در نظر گرفته ایم و ان شاا.. شام را میهمان آستان مقدس حضرت معصومه (س) خواهیم بود و زیارت اختصاصی نیز برای میه در حال برنامه ریزی است.

در پایان اسماعیلی طبا گفت: یکصد و ده میلیون ریال جایزه نقدی به همراه 10 حمایت از تولید اثربعد  در بخش فیلم و فیلمنامه به همراه 11 تندیس به برگزیدگان جشنواره در این مراسم اهدا می شود.


 تاريخ ارسال: 1391/10/26
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.