پرده سینما

گزارش پرده سینما از مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

علی کسمایی: سپاسگزارم که در زمان حیات خودم، مراسم تقدیرم را می بینم

عکس ها از الهام عبدلی

 

اهداء جایزه به استاد علی کسمایی- عکس از الهام عبدلیمراسم افتتاحیه بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر، ساعت 7 شب گذشته آغاز شد. مراسم امسال از آغاز غافلگیرکنده ای برخوردار بود. چراکه پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و  قرائت آیاتی از کلام الله مجید، سالن در تاریکی مطلقی فرو رفت و یکی از هیجان انگیز ترین بخشهای افتتاحیه در آن هنگام اجرا شد . یک آنونس سه بعدی که هم ایده و هم اجرایش غافلگیرکننده بود. قطاری 28 واگن داشت. 28 واگن جشنواره، در واقع 28 دوره جشنواره فجر بودند. از داخل پنجره های هر واگن می شد نماها و صداهایی از مهمترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را دید. قطار آرام آرام عبور می کرد تا رسید به واگن بیست و هشتم.  واگن بیست و هشتم تاریک بود. در حالی که حاضرین سالن داشتند ظاهراً یک ویدئو کلیپ دو بعدی را روی پرده تماشا می کردند،  ناگهان در واگن بیست و هشتم باز شد و تعدادی مسافر از آن پیاده شدند و از روی صحنه عبور کردند! یکی از آنها محمد سلوکی بود که اجرای این مراسم را بر عهده داشت.

سلوکی بعد از قرار گرفتن پشت تریبون به تمامی اهالی سینما و رسانه ها خیر مقدم گفت و اعلام کرد که مایلیم خیلی سریع برنامه افتتاحیه را برگزار کنیم. وی از آقای مسعود شاهی دبیر جشنواره دعوت کرد تا بر روی صحنه بیاید .

مسعود شاهی در ابتدای سخنانش میلاد امام موسی کاظم را به همگان تبریک عرض کرد و گفت «سینما در معنای فرهنگی اش آینه تمام عیاری است که برای تماشای خود» او در ادامه سخنانش اظهار داشت که جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر حاصل کار و تلاش تمامی اهالی سینماست .

تقدیر از ابراهیم رضایی در افتتاحیه جشنواره فجر. عکس از الهام عبدلیبعد از اتمام سخنان آقای مسعود شاهی محمد سلوکی از جواد شمقدری دعوت کرد تا در ادامه برنامه به سخنرانی بپردازد . شمقدری هم بعد از قرار گرفتن پشت تریبون ضمن تشکر از همگان اعلام کرد امسال در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر شاهد فیلمهای بسیار خوبی خواهیم بود و ابراز امیدواری کرد که این آغاز راهی باشد تا سینمای ایران ارتقا پیدا کند .

او  در ادامه صحبتهایش به ژانر سیاسی اشاره کرد و اعلام کرد پس از مدتها که سینما از این ژانر فاصله گرفته بود فیلم به رنگ ارغوان نقطه عطفی بود تا دوباره این ژانر زنده شود . جواد شمقدری در ادامه اظهار داشت : همگان باید آستانه تحملشان را بالا ببرند . با این جملات، حاضران به تشویق او پرداختند و شمقدری صحنه را ترک کرد. سپس مراسم با پخش آنونس معرفی بخشهای مختلف جشنواره ادامه یافت.

در ادامه این مراسم تیزری پخش شد در گرامی داشتن یاد و خاطره تمامی هنرمندانی که سال پیش در جشنواره حاضر بودند اما دست اجل آن نازنینان را در عرض یک سال از سینمای ایران جدا کرد. یاد و خاطره امیر قویدل، مسعود رسام، مهدی نوربخش، نیکو خردمند، فرخ لقا هوشمند، سیف الله داد، عباس شباویز، پروین سلیمانی، پیمان ابدی، محسن آراسته و جمشید لایق. و بعد مصاحبه ای با همسر امیر قویدل پخش شد.

تقدیر از اصغر شاهوردی در جشنواره فجر. عکس از الهام عبدلیدر ادامه مراسم محمد سلوکی از علیرضا خمسه و سید احمد میرعلایی دعوت کرد تا برای بخش تقدیر از بزرگان روی صحنه بیاید. بعد محمد سلوکی از هنرمند صاحب نام عرصه دوبلاژ ایران و پدر دوبله فارسی استاد علی کسمائی دعوت کردد تا روی صحنه بیاید. کسمائی با سختی و با کمک سید احمد میرعلایی و علیرضا خمسه و با تشویق مکرر حضار روی صحنه حاضر شد و خیلی جذاب حرف زد: «خانمها و آقایان سلام، قدمتان روی چشم، شاید خیلی از شماها قبلا با من کار کرده اید من بیش از 60 سال از عمرم را برای سینمای ایران صرف کردم و سپاسگذارم که در زمان حیات خودم مراسم تقدیر خودم را می بینم ، مراسم تقدیری برای هنرمندی که جوانی و زندگی اش را در راه هنر میهنش صرف کرده و به پیری رسیده این تقدیر خیلی خیلی خوشایند است، من آرزو و توصیه میکنم که دست اندرکاران سینما و تئاتر و هر رشته هنری را تا زنده هستند ازشون تقدیر کنید.» در این هنگام سید احمد میرعلایی اعلام کرد: حدود 25 سال پیش در کلاس های گویندگی، من شاگر این استاد بودم و می خواهم از طرف خودم و تمامی شما دست این استاد بزرگوار را ببوسم. میرعلایی در این هنگام دست استاد کسمائی را بوسید و با تشویق بی اندازه حضار روبرو شد.

محمد سلوکی هم در این هنگام اعلام کرد : «در اینجا می خواهیم از آقای ابراهیم رضایی اولین پایه گذار لابراتوار رنگی دعوت کنیم تا روی صحنه بیایند.»

رضایی بعد از آمدن روی صحنه در جملاتی اینگونه اظهار داشت: من حدود 52 سال است که در سینمای ایران خدمت میکنم و تشکر میکنم از بانیان جشنواره که به من افتخار دادند که جزو تقدیر شوندگان باشم .

سپس محمد سلوکی از محمدصادق آذین مدیر تولید با سابقه سینمای ایران دعوت کرد تا برای تقدیر روی صحنه بیایند آذین در جملاتی کوتاه اینگونه اظهار داشت: «خوشحالم که امسال در مراسم افتتاحیه تیزری پخش شد که خیلی از آدمهای پشت صحنه سینما را نشان داد»

بعد از مراسم تقدیر محمد آذین از محمد مهدی جعفری مدیریت موسسه فرهنگی و هنری «قرن 21» دعوت شد تا روی صحنه بیایند . جعفری در سخنانش یادی از زحمات کارکنان مؤسسه «قرن 21» و زحمات آنان کرد . گفت «شبکه نمایش خانگی استحقاق توجه بیشتری را از جانب مسئولین دارد».

در ادامه این مراسم تجلیل ویژه ای از اصغر شاهوردی صدابردار با سابقه سینمای ایران که چند سال پیش در سر صحنه فیلمی دچار سانحه شد برگزار شد و شاهوردی با ویلچر روی صحنه حاضر شد و همسر او نیز به دعوت مجری مراسم روی صحنه آمد و در سخنانی از کلیه مسئولین سینمای ایران تشکر کرد و در انتها دست همسرش را بوسید .

مسئولین جشنواره اعلام کردند که به اصغر شاهوردی هدیه ویژه ای (یک دستگاه پراید) اهدا خواهند نمود.

در ادامه مراسم تیزری در مورد داریوش ارجمند، اسحاق خانزادی، محمد تقی پاک سیما و رضا برجی پخش شد و سپس مراسم تقدیر این هنرمندان به همراه مراسم تقدیر از خاندان مرحوم امیر قویدل برگزار گردید.

لازم به ذکر است در انتهای مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ادای سخنانی در مورد سینمای ایران پرداخت و در نهایت از حضار با چای و شیرینی پذیرایی شد .

 

اجرای موسیقی در مراسم افتتاحیه جشنواره فجر. عکس از الهام عبدلیحاشیه های مراسم:

1-در بین صدها مدعو مراسم افتتاحیه کمتر چهره آشنایی از سینماگران یا دست اندرکاران امور هنری دیده می شد. و این در حالی بود کارت مراسم افتتاحیه با صرفه جویی کم سابقه ای در اختیار رسانه ها قرار گرفته بود!

2-در میان مهمانان مراسم افتتاحیه و به اصطلاح «ردیف اولی ها» نیز  کمتر چهره معروفی دیده می شد. مهمانان عبارت بودند از علیرضاخمسه ، اسماعیل سلطانیان، کیانوش گرامی، علی کسمائی، محمدولی احمدلو، حامدنصرآبادیان، داریوش ارجمند، ابراهیم حاتمی کیا، ابراهیم بحرالعلومی و !!!

3-عدم حضور سینماگران زن ایرانی در این مراسم غیرعادی بود. چراکه هیچکدام از بازیگران یا کارگردانان زن سینمای ایران در این مراسم دیده نمی شدند.

4-مراسم موسیقی زنده مراسم با میزانسن بد سلیقه ای اجرا شد. چند مرد پشت شان را به جمعیت کرده بودند و با ریتم یکنواخت روی دایره می کوبیدند!

5-با آغاز سخنرانی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از حاضران به شکل بی ربط و نامربوطی شعار سیاسی داد! تعداد زیادی از مدعوین هم سالن را ترک کردند.

6-مراسم حدود ساعت 30/9 شب تمام شد اما برخلاف رویه رایج به جای شام، با شیرینی و چای و نسکافه از مهمانان پذیرایی شد.

7-جای بسیاری از چهره های سیاسی و اجتماعی در مراسم افتتاحیه خالی به نظر می رسید.

8-رفتار صادقانه سید احمد میرعلایی در مراسم افتتاحیه، در تاریخ مدیریت بنیاد سینمایی فارابی بی نظیر بود.

9-وقتی همسر اصغر شاهوردی دست او را بوسید بسیاری حاضران از عشق و علاقه او به همسرش متأثر شدند.

10-جواد شمقدری خیلی خوب و جذاب سخنرانی کرد.

 

 

 

 


 تاريخ ارسال: 1388/11/4
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.