پرده سینما

آیین اختتامیه بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر برگزار شد؛ «قاعده تصادف» بیشترین جوایز را از آن خود کرد

پرده سینما









 

مراسم اختتامیه‌ بخش بین‌الملل جشنواره‌ فیلم فجر با اهدای سیمرغ های دو بخش مسابقه سینمای بین الملل و سینمای سعادت برگزار شد.

 

آیین اختتامیه بخش بین المللی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجربه گزارش سایت پرده سینما در ابتدای مراسم، محمدرضا عباسیان که به دو زیان فارسی و انگلیسی سخن می گفت، ضمن خوش ‌آمدگویی به مهمانان درباره بخش بین‌الملل جشنواره‌ فجر سی‌ویکم گفت: ۴۳۰ فیلم از ۷۳ کشور دنیا درخواست شرکت در این جشنواره را داشتند که تعداد قابل توجهی است. این تعداد به غیر از فیلم‌هایی است که دوستان ما در ستاد جشنواره فجر از فستیوال‌های مختلف انتخاب کردند تا در این رویداد حضور داشته باشند.

وی با اشاره به آمار‌های مختلف درباره این بخش اظهار کرد: از مجموعه‌ فیلم‌هایی که فرم درخواست حضور در جشنواره را پر کرده‌اند، هشت بخش رقابتی و غیررقابتی سامان داده شد و فیلم‌ها در یک برنامه‌ریزی دقیق به نمایش درآمد که این نمایش‌ها تا ۲۲ بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت. در بخش مسابقه‌ی بین‌الملل (جام جهان‌نما) ۱۶ فیلم از ۱۵ کشور، در بخش سینمای سعادت ۱۲ فیلم از ۱۶ کشور در بخش غیررقابتی جشنواره جشنواره‌ها ۱۳ فیلم از ۱۷ کشور، در بخش نمایش‌های ویژه ۱۲ فیلم از ۱۲ کشور حضور داشتند. همچنین امسال با توجه به ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش کشورهای عدم تعهد «نم»، ۱۲ فیلم از این کشورها به همراه دو اثر ایرانی بخش ویژه‌ای را تشکیل دادند.

دبیر جشنواره‌ فجر در ادامه‌ سخنانش به برگزاری شانزدهمن بازار بین‌المللی فیلم ایران اشاره کرد و گفت: در شانزدهمین بازار بین‌المللی فیلم سینمای ایران، ۱۱۰ کمپانی حضور داشتند که در میان آن‌ها ۷۵ کمپانی بین‌المللی دیده می‌شد.

محمدرضا عباسیان در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: امیدوارم نمایندگان و مدیران محترم فستیوال‌هایی که برای انتخاب فیلم‌ها به ایران آمدند از آثار خوششان آمده باشد و افتخارات سینمایی کشور ما مانند سال‌های قبل در سال ۹۲ هم ادامه داشته باشد.

در این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خوش آمدگویی به مهمانان خارجی سی ‌و یکمین جشنواره‌ فیلم فجرگفت: امسال ۱۱۰ فیلم در بخش بین‌الملل جشنواره به نمایش درآمد که این تعداد تقریبا دو برابر تعداد سال گذشته است. همچنین بخش فیلم‌سازان جنبش عدم تعهد به جشنواره اضافه شد که حرکتی قابل تحسین است و امیدواریم در سال‌های آینده جایزه‌ی ویژه‌ای برای این بخش هم در نظر گرفته شود.

حسینی در ادامه‌ سخنانش با اشاره به بخش سینمای سعادت جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: ما در ایران تجربیات بسیار خوبی در ساخت فیلم‌هایی با مضامین دینی، تاریخی و اخلاقی داریم. فیلم‌های متنوعی در ایران ساخته شده است که می‌تواند الگویی برای سایر کشورها باشد به هر حال سینمای ایران یک سینمای نجیب است که می‌تواند تجربیاتش را در اختیار فیلم‌سازان دنیا بگذارد.

عضو هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنانش با اشاره به تحریم‌های روز‌افزون غرب علیه کشورمان یادآور شد: علی‌رغم تحریم‌های غرب علیه کشورمان می‌بینیم که هنرمندان و فیلم‌سازان دنیا از جشنواره فجر استقبال می‌کنند که این نشان‌دهنده‌ی جایگاه هنری و سینمایی ایران در میان هنرمندان دنیاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش خطاب به مهمانان خارجی حاضر در مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل جشنواره فجر گفت: امیدوارم مهمانان عزیزی که برای اولین بار به ایران آمده‌اند در فرصت فراهم شده با واقعیت‌های ایران، فرهنگ و مردم ما آشنا شوند و در بازگشت، این واقعیت‌ها را بازگو کنند و بگویند آیا واقعا ایران یک تهدید است که غربی‌ها به تعبیر خودشان تحریم‌هایی شکننده را برای در هم شکستن عزم مردم ایران اتخاذ می‌کنند؟ معتقدم آنها تفکر اشتباهی در این زمینه دارند چرا که مردم کشور ما ۳۴ است با این تحریم‌ها روبه‌رو هستند.

در ادامه‌ این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس‌ سازمان سینمایی کشور و دبیر سی ‌و یکمین جشنواره فیلم فجر از پنج فیلم‌ساز برتر خارجی در حوزه‌ هالیوودیسم تقدیر کردند.

در ادامه، جوایز بخش بین‌الملل توسط داوران بخش‌های مختلف و مسئولان حاضر در مراسم به برگزیدگان اهدا شد.

بر اساس این گزارش، اسامی برگزیدگان دو بخش سینمای سعادت و مسابقه سینمای بین الملل به شرح زیر است:

مسابقه سینمای سعادت

نمایی از فیلم گهواره ای برای مادرسیمرغ بلورین بهترین فیلم به ساندرا هارمز برای تهیه‌کنندگی فیلم بیکاس

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به پناه بر خدا رضایی برای فیلم گهواره‌ای برای مادر

سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه به علی قوی‌تن برای فیلم آفتاب،مهتاب،زمین

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن به الهام حمیدی برای فیلم گهواره‌ای برای مادر

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد به Zamand Taha (زاماند تاها) و Sarwar Fazil (سرور فَضیل) برای فیلم بیکاس

سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی هنری: Akan Satayev (آکان ساتایِف) (کارگردان فیلم جنگجویان جلگه از قزاقستان) و محمداحمدی (فیلمبردار فیلم گهواره‌ای برای مادر)

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران: Akan Satayev

(آکان ساتایِف) (برای کارگردانی فیلم Myn Bala از قزاقستان)

بیرق طلایی (جایزه مصطفی عنقاد): مهرداد خوشبخت (برای کارگردانی فیلم عقاب صحرا)

 

جوایز بخش جام جهان‌نما (مسابقه سینمای بین الملل)

نمایی از فیلم قاعده تصادفسیمرغ بلورین بهترین فیلم: بهنام بهزادی (برای تهیه‌کنندگی فیلم قاعده تصادف)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم آسیایی: بهرام توکلی (برای کارگردانی فیلم آسمان زرد کم‌عمق)

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران: Eva Neymann (برای کارگردانی فیلم خانه و برجک از اوکراین)

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: بهنام بهزادی (برای فیلم قاعده تصادف)

سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه: Zhenyun Liu (برای فیلم بازگشت به سال1942)

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد: Oliver Litondo (برای فیلم سال اولی)

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن: Emili Watson (برای فیلم پرتقال‌هاوآفتاب)

سیمرغ بلورین بهترین دست‌آورد فنی هنری: پیمان شادمان‌فر (برای فیلم‌برداری فیلم آسمان زرد کم‌عمق)

جایزه حقوق بشر اسلامی: رامتین لوافی (برای کارگردانی فیلم برلین منفی هفت)

مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با گرفتن عکس یادگاری برگزیدگان جشنواره به پایان رسید.

لازم به ذکر است اجرای این مراسم مانند افتتاحیه جشنواره فجر بر عهده محمد سلوکی بود. نگین کیانفر نیز این مراسم را برای مهمانان خارجی ترجمه می‌کرد.

 


 تاريخ ارسال: 1391/11/16
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.