پرده سینما

اسپیلبرگ با دست خالی، بر مسند هیات داوران کن می‌نشیند!

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استیون اسپیلبرگاستیون اسپیلبرگ در حالی به عنوان رییس هیات داوران جشنواره کن 2013 معرفی شده که سابقه چشمگیر و حضور درخشانی در معتبرترین رویداد سینمایی جهان ندارد.

به گزارش ایسنا، استیون اسپیلبرگ که بی‌شک از تاثیرگذارترین کارگردانان سینما و از پیشگامان سینمای تجاری جهان محسوب می‌شود، روز چهارشنبه از سوی مسئولان برگزاری جشنواره کن به عنوان رییس هیات داوران شصت‌وششمین دوره از این رویداد سینمایی معرفی شد.

وی در حالی بر مسند ریاست هیات‌داوران کن خواهند نشست که در کارنامه سینمایی وی تنها یک جایزه بهترین فیلمنامه برای شوگرلند اکسپرس و یک نامزدی نخل طلا با همین فیلم در جشنواره کن دیده می‌شود.

اسپیلبرگ که از کارگردانان الهام‌بخش تاریخ سینما محسوب می‌شود، در فیلم‌هایش به موضوعاتی چون برده‌داری، جنگ و تروریسم پرداخته است.

او موفق‌ترین کارگردان سینما در زمینه تجاری محسوب می‌شود که با فیلم‌های آرواره‌ها (‌1975)، ئی.تی (‌1982) و پارک ژوراسیک (‌1993) رکورد فروش سینمای جهان را شکست و هریک از این فیلم‌ها پرفروش‌ترین فیلم دوران خود بودند.

مجموع فروش فیلم‌های ساخت اسپیلبرگ تاکنون به رقم چشم‌گیر 5 / 8 میلیارد دلار رسیده است و نشریه اقتصادی فوربس ثروت این فیلم‌ساز آمریکایی را بیش از ‌3 میلیارد دلار برآورد کرده است.

اسپیلبرگ در ایالت اوهایو آمریکا متولد شد و سال‌های کودکی‌اش را در سالن های سینما و با تماشای فیلم‌های والت دیسنی و حادثه‌ای گذراند. وی از ‌12 سالگی شروع به ساخت فیلم‌های آماتوری کرد و در ‌16 سالگی فیلم بلندی به‌نام نور بلند را ساخت. اسپیلبرگ از کالج ایالتی کالیفرنیا در رشته سینما فارغ‌التحصیل شد و با فیلم کوتاه آمبلین در سال ‌1968 مورد توجه قرار گرفت.

وی هم‌دوره فیلم‌سازان سرشناسی چون جورج لوکاس، فرانسیس فورد کوپولا، مارتین اسکورسیزی، جان میلوش و برایان دی‌ پالما است که در ابتدای ورود به حرفه سینما با کمپانی کلمبیا پیکچرز برای ساخت چند فیلم تلویزیونی به توافق رسید و اولین فیلم بزرگ و مهم خود را که در سینماها به نمایش درآمد را در سال ‌1971 بانام دوئل ساخت.

سه سال بعد وی فیلم شوگرلند اکسپرس را ساخت. این فیلم در جشنواره کن 1974 نامزد نخل طلا بود و جایزه بهترین فیلم‌نامه را دریافت کرد.

آرواره ها ساخته استیون اسپیلبرگفیلم آرواره‌ها محصول ‌1975 از موفق‌ترین و مهم‌ترین آثار کارنامه سینمایی اسپیلبرگ است. این فیلم داستان ساکنان یک شهر ساحلیاست که با حضور یک کوسه در فصل تعطیلات به وحشت می افتند. آرواره ها فیلم به یکی از پرفروش‌ترین آثار سینمایی در زمان اکران تبدیل شد و شهرت و موفقیت اسپیلبرگ را دوچندان ساخت.

برخورد نزدیک از نوع سوم فیلم بعدی اسپیلبرگ بود که براساس داستانی که خود او نوشته بود ساخته شد که سفر موجودات فضایی به کره زمین را به تصویر کشیده است.

اسپیلبرگ در فیلم بعدی خود وارد دنیای خیالی شد و فیلم مهاجمان صندوقچه گمشده را در سال ‌1981 ساخت.

این کارگردن نام‌دار یک سال بعد فیلمی درباره دنیای کودکان و افسانه‌های تخیلی و فضایی ساخت که توجه مخاطبین بزرگسالان را نیز به خود جلب کرد. ئی. تی که در زمان اکران پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما شد و هم‌اکنون یکی از موفق‌ترین آثار اسپیلبرگ در زمینه تجاری محسوب می‌شود. این فیلم جایزه بهترین فیلم خارجی جوایز دیوید دوناتلو ایتالیا را در سال ‌1983 کسب کرد.

فیلم بعدی اسپیلبرگ رنگ ارغوانی بود که در سال ‌1985 ساخته شد و نامزد ‌11 جایزه اسکار شد، هرچند هیچ‌یک را کسب نکرد.

اسپیلبرگ در سال ‌1993 فیلم پارک ژوراسیک را با بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های جلوه‌های ویژه ساخت.

یکی از موفق‌ترین فیلم‌های کارنامه سینمایی اسپیبرگ بی‌شک فیلم فهرست شیندلر محصول ‌1994 است. این فیلم موفق شد در جوایز اسکار و جوایز بافتا عنوان بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را کسب کند و در جوایز گلدن گلوب جایزه بهترین کارگردانی را برای اسپیلبرگ به‌همراه آورد.

در سال ‌1998 بود که اسپیلبرگ دیگر شاهکار حرفه‌ای خود یعنی نجات سرباز رایان را به رخ اهالی سینما کشید. این فیلم جنگی درباره جنگ جهانی دوم و نبرد سربازان آمریکایی‌ با ژاپنی‌ها بود که هنر استفاده از تکنیک‌های جلوه‌های ویژه در آن بی‌نظیر بود. این فیلم برای دومین‌بار جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برای اسپیلبرگ به‌همراه آورد و در جوایز گلدن گلوب نیز جایزه بهترین کارگردانی را گرفت.

هوش مصنوعی محصول ‌2001، گزارش اقلیت محصول ‌2002 و ترمینال محصول 2004 و جنگ دنیاها محصول ‌2005 فیلم‌های بعدی اسپیلبرگ بودند.

این فیلم‌ساز ثروتمند در سال ‌1993 جایزه شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز، در سال ‌1995 جایزه سزار افتخاری فرانسه، در سال ‌1987 جایزه اسکار افتخاری و در سال ‌2004 جایزه آکی‌را کوروساوا جشنواره توکیو را گرفت و در سال 2003 نام وی در تالار مشاهیر هالیوود جا گرفت.

وی با جدیدترین ساخته‌اش با نام لینکلن نام زد 12 جایزه اسکار بود که جایزه بهترین بازیگر مرد را برای دنیل دی لوئیس به همراه آورد.


 تاريخ ارسال: 1391/12/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.