پرده سینما

دو فیلمساز از نحوه عملکرد سیدعلیرضا سجادپور در دوران مدیریتی اش انتقاد کردند

پرده سینما









در حالی كه حرف و حدیث‌ها در خصوص بازداشت علیرضا سجادپور همچنان ادامه دارد دو فیلمساز از نحوه مدیریت مدیركل سابق اداره نظارت و ارزشیابی انتقاد كرد‌ه‌اند.

 

سید علیرضا سجادپورمحمدعلی طالبی و عباس مرادیان اعتقاد دارند كه سجادپور در دوران مدیریتش سدی در راه فیلمسازی‌شان بوده است.

کارگردان فیلم سینمایی دیوار با انتقاد از تیم فعال در معاونت سینمایی دلیل کم کاری اش در سینما را مشکلاتی دانست که علیرضا سجادپور برایش به وجود آورده است.

محمدعلی طالبی درباره فعالیت‌های جدید خود به سوره سینما گفت: یک فیلم تلویزیونی به نام یک روز سرد ساختم که برای پخش از تلویزیون آماده است. چهار فیلمنامه سینمایی آماده ساخت دارم که وزارت ارشاد برای هیچکدام پروانه نمایش صادر نکرد.

کارگردان تو آزادی گفت: تیم معاونت سینمایی، مخصوصا علیرضا سجادپور نمی‌گذارد من فیلم بسازم. منتظرم این مدیریت عوض شود تا شرایط فیلم ساختن برایم آسان‌تر شود. این چهار فیلمنامه که سجادپور مانع ساخت آنها شد عجیب و غریب نبودند مثل ۱۲ فیلم قبلی هستند که ساخته‌ام. من با تلویزیون هم کار کرده‌ام و فیلم‌هایم نه سیاسی است و نه مشکلی دارد.

وی افزود: پرونده سجادپور وحشتناک است. مطمئن باشید هر کس به جای او بیاید بهتر از او مدیریت خواهد کرد. حتی یک راننده تاکسی اگر جای سجادپور باشد عملکرد بهتری نسبت به او خواهد داشت.

طالبی درباره چهار فیلمنامه آماده‌اش توضیح داد: هر چهار فیلمنامه را دوست دارم و روی آنها کار کرده‌ام و برای تولید هر کدام از آنها آماده‌ام. اگر فیلمنامه‌ای به من بدهند که دوستش نداشته باشم با میلیاردها تومان پول هم راضی نمی‌شوم که آن را بسازم.

محمدعلی طالبی با ساخت فیلم‌های علفزار‌، باد و مه، دیوار، تو آزادی، و… در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی سینمایی حضور داشته است.

عباس مرادیان كارگردان نیز گفت: «با شرایطی كه در سینما حاكم است قصد تولید كاری را ندارم و به احتمال فراوان یك تله‌فیلم را در هفته های آینده مقابل دوربین خواهم برد. متأسفانه چند سال پیش برای ساخت فیلم چوب خط با مضمون دفاع مقدس درخواست پروانه دادم ولی هر بار دوستان برای صدور پروانه ساخت ایراداتی به فیلمنامه می گرفتند».

او اضافه كرد: «برایم عجیب بود چطور ممكن است فیلمنامه چوب خط كه در جشنواره دفاع مقدس عنوان یكی از شش فیلمنامه برتر را از آن خود كرده بود حالا در مرحله صدور پروانه ساخت دچار مشكل كیفی شده است. البته بعدها متوجه شدم كه شخص آقای سجادپور با ساخت این فیلم مخالف بودند و عنوان كردند كه فیلم به نفع عراقی ها است در صورتی كه به هیچ وجه اینطور نبود».

مرادیان افزود: «بعد از مخالفت با چوب خط، فیلمنامه برخاسته را ارائه دادیم كه این فیلم نیز مضمونی دفاع مقدسی داشت. شخص شمقدری فیلمنامه را شاخص خواند و نكته جالب اینكه باز هم شورا در صدور پروانه ساخت آن مخالفت كرد. آقای شورجه فیلمنامه را خواندند و 13 مورد اصلاحیه وارد كردند. اصلاحیه ها انجام شد ولی باز هم پروانه ساخت صادر نشد». این كارگردان در ادامه به وجود یك شخصیت روحانی در فیلم اشاره كرد و گفت: «دوستان عقیده داشتند فیلمنامه «برخاسته» با توجه به حضور یك روحانی در آن، به روحانیت توهین می كند. ما حتی در بازنویسی مجدد شخصیت روحانی را حذف كردیم ولی باز هم جواب مشخصی درباره ساخت فیلم از دوستان نگرفتیم. با توجه به تأكید دوستان مبنی بر ساخت آثار دفاع مقدس و ارزشی، بارها از همین افراد به من توصیه شد كه بروم فیلم كمدی و حتی كودك بسازم!».

او در پایان گفت: «با توجه به شرایط پیش آمده تصمیم گرفته ام به حرمت دوستان سكوت كنم تا شاید شرایط تغییر كند. من سرمایه گذار خصوصی برای ساخت فیلم سینمایی نیز دارم ولی با این شرایط فعلاً قصد دارم یك تله‌فیلم را طی هفته‌های آینده مقابل دوربین ببرم».


 تاريخ ارسال: 1392/2/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.