پرده سینما

الناز شاکر دوست: دیگر در فیلم های سخت بازی نخواهم کرد

علیرضا انتظاری

 

 

 

 

 

 

 

 

الناز شاکردوست. عکس از الهام عبدلییکی از نشستهای جنجالی بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر مربوط به فیلم چراغ قرمز به کارگردانی علی غفاری بود که در سینمای مطبوعات ( برج میلاد ) برگزار شد.

مدیریت این نشست را طهماسب صلح جو بر عهده داشت. علی غفاری ( کارگردان ) سعید شرفی کیا ( تهیه کننده )  سعید آهنگرانی ( طراح صحنه و لباس )  کاوه ایمانی ( تدوین گر )  الناز شاکر دوست ( بازیگر )  مریم امیر جلالی ( بازیگر )  مجید یاسر ( بازیگر ) از جمله عوامل این فیلم بودند که در نشست پرسش و پاسخ فیلم حضور داشتند.

در ابتدای جلسه با پرسش صلح جو از غفاری در خصوص اینکه چرا پوریا پورسرخ را برای بازی در چنین نقشی (جاهل) انتخاب کرده غفاری پاسخ داد: «آقای پورسرخ بسیار خوب در این فیلم بازی کرده اند و اگر احیانا کسانی فکر میکنند که پورسرخ خوب نیست برای این است که او تا کنون نقش کمدی بازی نکرده و به همین خاطر برای بیننده باور پذیر نیست و من در فیلمم به یک ساختار شکنی دست زدم همانگونه که برای نقش آقای شفیعی جم هم اینکار را انجام دادم.»

الناز شاکر دوست بازیگر فیلم چراغ قرمز نیز در خصوص حضورش در این فیلم گفت: «ابتدا قرار نبود که من در فیلم دو نقش را بازی کنم و اول شخصیت رویا جواهریان شخصیت پولدار فیلم به من پیشنهاد شده بود و قرار بود نقش دیگر را بازیگر دیگری ایفا کند. اما خب بنا به دلایلی بازیگران دیگر در آن نقش کار نکردند و من پیشنهاد دادم که خودم هر دو نقش را کار کنم و بعد از پیشنهاد من همه به آن فکر کردند و قضیه صورت جدی به خود گرفت. من هیچوقت به دنیال حفظ چهره و زیبایی ام در فیلم نیستم و در فیلم مجردها هم این مسئله را نشان دادم.»

علی غفاری. عکس از الهام عبدلیدر ادامه با سوال خبرنگار سایت "پرده سینما: ( رضا منتظری ) که از تهیه کننده و کارگردان این فیلم پرسیده بود «شما چرا از روی فیلمهای دهه 40 و 50 بازسازی مبتذلی انجام داده اید و آیا فکر نمی کنید که ساخت چنین فیلمهایی سینمای ایران را روز به روز دچار پسرفت می کند؟» تهیه کننده فیلم پاسخ داد: «شما دارید نصیحت می کنید و این نصیحت شما تاثیری نخواهد داشت. ما این کار را در ژانر طنز انجام دادیم و من فکر نمی کنم که کار ما کپی برداری باشد و مطمئنم که آقای غفاری کارشان را درست انجام داده اند و این فیلم فیلم خوبی بوده.»

علی غفاری کارگردان چراغ قرمز هم گفت: «بدبینی آفتی است که امروز جامعه ما را فراگرفته و در جامعه زیاد شده است و ما تلاش کردیم این موضوع را در قالب طنز در این فیلم نشان دهیم. این فیلم خوشایند تماشاگر است. فیلم ما مثل فیلمهای قبل از انقلاب نیست که مفهومی نداشته باشد و مفهوم فیلم ما مهم است.»

صلح جو در پاسخ گفت: «نه اینطور نیست در همان فیلمهای دهه 40 و 50 هم من خیلی تحقیقات کرده ام و مسلماً آن فیلمها هم حرفی برای گفتن داشته اند.»

در اینجا خبرنگار سایت "پرده سینما" با صدای بلند گفت:

بله آقای صلح جو حرف شما صحیح است ...

صلح جو رو به خبرنگار گفت: «خواهش میکنم بحث را شفاهی نکنید!»

خبرنگار با اعتراض به صلح جو گفت: «آقای صلح جو! کارگردان و تهیه کننده این فیلم خیلی غیر منطقی جواب مرا دادند و من هم همین حرف شما را می زنم. مسلما سازندگان فیلمهای دهه 40 و 50 هم حرفی برای گفتن داشته اند اما ایشان با اینکه رسما از آن فیلمها کپی برداری کرده اند با با دادن قر کمر و خواندن آواز و تیپ جاهلی و سبیل کلفت همان چیزهایی را نشان داده اند که فیلمهای دهه 40 و 50 نشان می دادند.»

الناز شاکر دوست. عکس از الهام عبدلیصلح جو در ادامه از غفاری خواست تا در مورد فیلمش حرف بزند. و غفاری ادامه داد: «ما قصد داشتیم با ساخت این اثر از سینمای معمول که لودگی میکند فاصله بگیریم و فیلمی تنها در ژانر طنز بسازیم.» او در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: «من سال 76 فیلم شاهرگ را ساختم و بعد از 12 سال این فیلم را ساختم. من به نوع نگاه همکاران خود در همین شغل کارگردانی انتقاد دارم و تعجب می کنم که چرا همه در مقابل این فیلم موضع می گیرند و فیلمساز را مجبور میکنند که به دور از نگاه جشنواره و مطبوعات فیلمش را بسازد.»

طهماسب صلح جو در پاسخ به غفاری گفت: «اصلا اینگونه نیست آقای غفاری! ما در همین سینما فیلمهای کمدی ارزشمندی همچون اجاره نشین ها و لیلی با من است را داریم. آدمها شاید به خیلی از چیزها بخندند شما با شکلک در آوردن و لودگی هم میتوانید یک نفر را بخندانید. خنداندن مهم نیست و چیزی که مهم است نتیجه کار است. شما چارلی چاپلین را ببینید که فیلم دیکتاتور بزرگ را ساخت و در آن فیلم با لودگی هایش همه را می خنداند اما در ورای لودگی هایش حرفی برای گفتن داشت و میخواست چیزی به مردم بگوید.»

غفاری در پاسخ به صلح جو گفت: «من قبول ندارم. الآن در سینمای معمول ایران دیالوگها دارد به سمتی می رود که شرم را از بین می برد. ولی امثال من سعی دارند که یک فیلم شریف تجاری بسازند و در فضای طنز نگاهی انتقادی و اجتماعی داشته باشند.»

در بخشهایی از این نشست مریم امیرجلالی و کاوه ایمانی هم به چگونگی حضورشان در این فیلم پرداختند.

امیرجلالی در بخشی از صحبتهایش گفت: «مردم خنده را بیشتر از تأثر دوست دارند و این فیلم مردم را می خنداند و این فیلم برای مردم است.»

کاوه ایمانی هم گفت: «این فیلم برای گیشه و مردم است. الان افسردگی در جامعه ما زیاد است و فیلم هنری و تجاری با هم از هر لحاظ فرق می کنند.»

حاشیه های نشست:

-نشست این جلسه به طور معمول زودتر از سایر نشست ها به پایان رسید.

-تعداد خبرنگاران و منتقدین شرکت کننده در این نشست نیز نسبت به سایر نشستهای مطبوعاتی کمتر بود.

-الناز شاکر دوست بازیگر فیلم چراغ قرمز بعد از اتمام  نشست پرسش و پاسخ فیلم در کافی شاپ مرکز همایشهای برج میلاد به طور  اتفاقی با خبرنگار معترض سایت "پرده سینما" برخورد داشت و در این برخورد گفت:

از جسارت  شما خیلی خوشم اومد.

خبرنگار: پس چرا در چنین فیلمی بازی کردید؟

شاکردوست: روزی که من در فیلم خسرو معصومی (باد در علفزار می پیچد) در سرمای 20 درجه زیر صفر کار  می کردم چه کسی  کار مرا دید و نوشت؟ شما  آن موقع کجا بودید که از من تعریف  کنید؟ من دیگر آن کارها را نخواهم کرد.

خبرنگار: خوب  اون هنر بازیگری شما رو نشان می داد.

شاکردوست: نه من دیگه آن کارها را نمی کنم.

خبرنگار: یعنی فقط برای شما پول مهم است؟

شاکردوست: نه فقط پول نیست ولی اون همه  سختی ها هیچکس ندید.

 

عکس ها از: الهام عبدلی

 


 تاريخ ارسال: 1388/11/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.