پرده سینما

افشای حمایت دولت اوباما از فیلم کاترین بیگلو

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

سی دقیقه بامداد ساخته کاترین بیگلوایمیل‌ها‌ بین مارک بول فیلمنامه‌نویس و یک مقام رسمی پنتاگون از حمایت دولت اوباما از فیلم سینمایی 30 دقیقه بامداد خبر می‌دهد.

به گزارش خبرآنلاین، دو سال پیش وقتی مارک بول فیلمنامه‌نویس برنده اسکار از پنتاگون و سیا خواست در ساخت فیلم 30 دقیقه بامداد (Zero Dark Thirty) به او و کاترین بیگلو کارگردان فیلم کمک کنند، نظر مقامات تشنه زرق و برق واشنگتن را با یکی از فوت و فن‌های هالیوودی جلب کرد: «بیایید ناهار بخوریم.»

بول در ژوئن 2011 به داگلاس ویلسن دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور جاری ایمیل زد و ضمن تشکر از او برای برپایی ملاقاتی دو نفره قول «یک ضیافت ناهار واقعی در لس آنجلس» را داد.

ویلسن یکی از مقامات رسمی پنتاگون بود که ماه قبل از آن در عملیات کشتن اسامه بن لادن رهبر گروه القاعده در مخفیگاهی در پاکستان نقش داشت، عملیاتی که سیا هدایت آن را به عهده داشت.

ویلسن پاسخ داد: «در اولین فرصت آنجا خواهم بود. پیشنهادی است که می‌توانی از آن فرار کنی، اما نمی‌توانی خودت را ازش پنهان کنی.»

این ایمیل یکی از ده‌ها ایمیل منتشر شده درباره همکاری مقامات دولت اوباما با سازندگان فیلم 30 دقیقه بامداد درباره پیدا کردن و کشتن بن لادن است و از حمایت دولت آمریکا از تهیه‌کنندگان این فیلم جنجالی خبر می‌دهد.

جسیکا چاستین در سی دقیقه بامداد ساخته کاترین بیگلواین گزارش که به درخواست اعضای جمهوری‌خواه کنگره آمریکا توسط پنتاگون تهیه شده، روز چهارشنبه توسط سازمان «Project On Government Oversight» منتشر شد که یک گروه مستقل و غیرانتفاعی است و درباره فساد و دیگر سوء مدیریت‌ها در دولت تحقیق می‌کند.

سال گذشته بعضی از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه، کاخ سفید را به خاطر سوء استفاده از عملیات به دام انداختن بن لادن پیش از انتخابات ریاست جمهوری مورد انتقاد قرار دادند و این اتهام را به مقامات دولت آمریکا وارد کردند که به تهیه‌کنندگان فیلم 30 دقیقه بامداد اجازه دادند به شکلی نامعمول با مقامات ارشد که در عملیات انجام‌شده توسط یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا موسوم به Navy Seals نقش داشتند، دسترسی داشته باشند.

این ایمیل‌ها نشان می‌دهد که تهیه‌کنندگان فیلم می‌توانستند با تملق گفتن به مقامات دولتی که مشتاق بودند نقش‌های خود را روی پرده بزرگ، جاودانه ببینند، درهای واشنگتن را به روی خود باز کنند. این گزارش همچنین حاکی است که پس از تایید پروژه از سوی مقامات کاخ سفید به بول و بیگلو، اجازه دسترسی داده شد.

بول حاضر نشد در این زمینه اظهار نظر کند، اما ویلسن در مصاحبه‌ای تأیید کرد پس از موافقت مقامات رسمی کاخ سفید و سیا، زمینه برپایی ملاقات بین بول و بیگلو با مقامات ارشد پنتاگون را فراهم کرد.

او گفت: «پس از هماهنگی با کاخ سفید و مقامات ارشد اطلاعاتی این کار را انجام دادم.»

ویلسن همچنین افزود زمینه دیدار بول با مقامات رسمی کاخ سفید برای توضیح درباره پروژه را فراهم کرد.

جسیکا چاستین پارسال برای بازی در فیلم 30 دقیقه بامداد نامزد اسکار بهترین بازیگر زن بود

در گزارش منتشرشده در دو بخش به این نکته اشاره شده که نام دو نفر از سربازانی که دوم مه 2011 در عملیات کشتن بن لادن در ایبت آباد در پاکستان حضور داشتند، به بول و بیگلو گفته شد.

هیچ یک از آن دو سرباز در آن زمان «تحت حفاظت» نبودند، به این معنی که افشای نام آن‌ها تخطی از انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده نبود.

دریاسالار ویلیام مک‌ریون که آن زمان فرمانده نیروهای ویژه بود به خانواده‌های سربازان SEALs شرکت‌کننده در عملیات قول داده بود که نام آن‌ها فاش نشود. او در مقابل فشار غیرنظامی‌های پنتاگون که از او خواسته بودند به بول و بیگلو کمک کند مقاومت کرد، اما در نهایت اجازه داد آن‌ها با یکی از طراحان عملیات دیدار کنند.

در گزارش پنتاگون آمده است: «مک ریون به ما اطلاع داد که نگران افشای احتمالی هویت افراد شرکت‌کننده در عملیات است.»

15 ژوئیه 2011، کمتر از دو ماه پس از عملیات، بول و بیگلو با مایکل ویکرز معاون وزیر دفاع آمریکا در امور اطلاعات دیدار کردند و او نام یکی از طراحان عملیات را به آن‌ها گفت.

سی دقیقه بامداد ساخته کاترین بیگلوویکرز به فیلمسازان گفت: «او شاید بتواند هر چیزی که بخواهید یا بتوانید از مک‌ریون و دیگر مقامات ارشد ارتش به دست بیاورید، در اختیارتان قرار ‌دهد.»

البته آن طراح هیچگاه با فیلمسازان ملاقات نکرد، برای اینکه به قول خودش می‌خواست «آب‌ها از آسیاب بیفتد».

بول حتی در مراسم تقدیر از شرکت‌کنندگان در عملیات ویژه که چند هفته بعد به طور مخفیانه در مقر سیا در حومه ویرجینیا برگزار شد، شرکت کرد. در آن مراسم لئون پانه‌تا که آن زمان هنوز رئیس سیا بود، نام فرمانده عملیات را برد و به جزئیاتی اشاره کرد که آن زمان همچنان «کاملا محرمانه» بود.

پس از مراسم، بول را به مک‌ریون معرفی کردند. آن طور که در گزارش پنتاگون آمده، «او و دیگر سربازان شرکت‌کننده در عملیات از حضور او در این مراسم محرمانه شگفت‌زده و شوکه شدند».

ظاهراً پانه‌تا و دیگر مقامات ارشد به خیال‌پردازی‌های هالیوود مشکوک بودند.

جرج لیتل که آن زمان در سیا معاون پانه‌تا در امور جاری بود و بعد در وزارت دفاع این مسئولیت را عهده‌دار شد، در ایمیلی به ویلسن نوشت: «امیدوارم کاری کنند آل پاچینو نقش پانه‌تا را بازی کند. شوخی نمی‌کنم. خودش این را می‌خواهد.»

ویلسن پاسخ داد: «همین کار را خواهند کرد. چه کسی نقش تو را بازی کند؟»

لیتل حاضر نشد در این زمینه اظهار نظر کند و پانه‌تا هم در دسترس نبود.

در نهایت نقش رئیس سابق سیا در فیلم را جیمز گاندولفینی بازی کرد. پانه‌تا که فرزند مهاجران ایتالیایی است، بعدها درباره این انتخاب به ای‌بی‌سی نیوز گفت: «خدا را شکر که یک ایتالیایی این نقش را بازی کرد.»

ویلسن در مصاحبه خود گفت او و بول هیچگاه با هم ناهار نخوردند، هرچند مارس پیش در لس آنجلس با هم شام خوردند.

ویلسن گفت: «البته پول اش را من دادم!»

30 دقیقه بامداد پارسال در پنج بخش شامل بهترین فیلم و فیلمنامه غیراقتباسی (بول) نامزد جوایز اسکار بود، اما تنها در بخش تدوین صدا برنده اسکار شد.

بیگلو و بول سال 2010 در درام جنگی قفسه درد هم همکاری کردند. بیگلو برای آن فیلم برنده اسکار بهترین کارگردانی شد و بول اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را برد.

 

 

لس آنجلس تایمز / 5 ژوئن / ترجمه: علی افتخاری


 تاريخ ارسال: 1392/3/18
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.