پرده سینما

شمقدری: منحل کردن سازمان سینمایی به لحاظ حقوقی میسر نیست

پرده سینما









رئیس سازمان سینمایی گفت: مجلس در ارتباط با اصل مصوبه سازمان سینمایی هیچ ایرادی وارد نکرده و تنها به برخی فرآیندها ایراد حقوقی گرفته است ولی اصل قضیه و تأسیس سازمان سینمایی در مجلس شورای اسلامی رد نشده است.

 

 

جواد شمقدریبه گزارش فارس، رئیس سازمان سینمایی در پی مطالب درج شده اخیر و برخی اظهارنظرها از سوی سینماگران منتقد مدیریت سینمایی مبنی بر انحلال سازمان سینمایی توضیحات کاملی را در این خصوص ارائه کرده است.

- اخیراً در برخی از رسانه‌ها مطالبی از قول برخی از منتقدین سیاست‌های شما عنوان می‌شود که سازمان سینمایی به دلیل عدم کارآمدی در دولت یازدهم منحل و دوباره به ساختار معاونت سینمایی باز خواهد گشت. به لحاظ حقوقی چقدر انحلال سازمان سینمایی امکان پذیر است؟

این اظهارها مبنی بر انحلال سازمان سینمایی پیش از آنکه ناشی از یک نگاه کارشناسی باشد متاثر از یک تفکر و اندیشه‌ای است که امروز در دنیا هم رایج است که وقتی یک نفر جنایت می‌کند اگر این جنایت به نفع او باشد آنرا یک عمل انقلابی می‌دانند اما مثلاً اگر یک فلسطینی از حقوق خودش بخواهد دفاع کند و با رژیم صهیونیستی بجنگد او را تروریست می‌نامند. در واقع این نوع اظهار نظر‌ها شبیه همین ایدئولوژی و نگاهی است که این روش را در دنیا دارد پیاده می‌کند.

واقعیت این است که من برای اینکه همه بتوانند اهمیت سازمان سینمایی را درک کنند یک مثال بسیار ساده زدم و گفتم تبدیل معاونت به سازمان سینمایی مثل این است که پیکان را بگذارید و پژو پارس تحویل دهید و هیچ آدم عاقلی بعید است که بگوید پژو پارس را دوست ندارم و علاقه دارم با همان پیکان قدیمی سواری کنم.

نسبت جایگاه سازمان سینمایی در دوره کنونی با معاونت سینمایی در دوره قبل به نوعی برای اینکه عامه فهم باشد مثل همین تبدیل پیکان به پژو پارس است. اما اتفاقاتی که افتاده  این است که اولا تشکیل سازمان سینمایی مصوبه هیئت وزیران است و بعد در شورای عالی اداری مصوب شده است و چارت سازمان سینمایی نیز در معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری به تصویب رسیده است و براساس این چارت نزدیک به 300 پست سازمانی مصوب شده است که به هر حال مدیران آینده موظف هستند تا این پست‌های سازمانی را پر کنند.

نکته بعدی این است که وقتی مصوبه هیئت وزیران به مجلس می‌رود و اگر در مجلس رد نشود خود به خود وجه قانونی پیدا می‌کند.

- اتفاقاً یکی از مواردی که منتقدین سازمان سینمایی به آن اشاره می‌کنند همین است که سازمان سینمایی هنوز به تصویب مجلس نرسیده است.

مصوبات هیئت وزیران وقتی به هیئت رئیسه مجلس می‌رود و اگر رئیس مجلس این مصوبه را فاقد اشکال دانست به دایره حقوقی ارجاع می‌شود و اگر مجلس ظرف 15 روز اشکالی به آن مصوبه نگرفت خود به خود تصویب شده است.

- بنابراین چون مجلس ظرف 15 روز پس از ارجاع مصوبه هیئت وزیران اشکالی قانونی به مصوبه سازمان سینمایی نگرفت می‌توان گفت که سازمان سینمایی توسط مجلس تصویب شده و انحلال آن غیر ممکن است؟

مجلس در ارتباط با اصل مصوبه سازمان سینمایی هیچ ایرادی وارد نکرده و تنها به برخی از فرآیندها ایراد حقوقی گرفته است که این فرآنیدهای حقوقی باید با نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری برطرف شود و بیشتر یکسری اختلاف نظر‌های حقوقی است ولی اصل قضیه و تاسیس سازمان سینمایی در مجلس شورای اسلامی رد نشده است و همین موضوع به معنای تائید سازمان سینمایی است و اگر آقایان به خودشان زحمت دهند و سایت مجلس مراجعه کنند می‌بینند که به عنوان یکی از مصوبات به تصویب رسیده است.

- بنابراین دیگر هیچ دولتی نمی‌تواند سازمان سینمایی را منحل کند؟

بله. نکته دوم در این خصوص مصوبه دولت اصلاحات بوده است که طبق آن مصوب شده است که به جهت کو‌چک سازی دولت، وزارتخانه‌ها نباید بیش از 5 معاونت داشته باشند و وزارت ارشاد هم 7 معاونت داشته است که باید دو معاونت از آن کم می‌شد. در واقع ذیل تصمیم تاسیس سازمان سینمایی مصوبات دولت‌های قبلی هم محقق شده است.

در واقع تشکیل سازمان سینمایی از چند جهت اتفاقی است که به هرحال نقض آن و یا عبور از آن بسیار پیچیده‌تر از این است که ما می‌خواستیم سازمان سینمایی را تاسیس کنیم و در واقع انحلال سازمان سینمایی مراحل اداری پیچیده‌تری است و اگر بخواهد تبدیل به ماعونت شود اولین اشکالش این است که مصوبه مجلس و دولت که معاونت‌های وزارتخانه‌ها به 5 معاونت کاهش پیدا کنند را نقض کرده است.

بنابراین تبدیل دوباره سازمان سینمایی به معاونت تنها در یک صورت امکانپذیر است که یا باید یکی از معاونت‌های موجود ارشاد منحل شود و یا اینکه سازمان سینمایی باید در یکی از معاونت‌های موجود مثلا معاونت هنری ادغام شود.

موضوع دیگر بحث پست‌های سازمانی است که مصوب شده است و اگر این پست‌ها برگردد به ساختار وزارتخانه تقریبا غیرممکن است چرا که وزارتخانه دیگر پست خالی ندارد که بخواهد پست جدیدی در ان ایجاد و یا یک پست منحل شود تا پست‌های سازمان سینمایی بخواهد در آن مشغول شوند.

- یکی دیگر از ایرادات اساسی عدم دستاورد مشخص سازمان سینمایی بوده و عنوان کرده‌اند که سازمان سینمایی به لحاظ اجرایی تفاوتی با معاونت سینمایی نداشته و تنها اسم آن عوض شده است. در این مور چه توضیحی دارید؟

در مورد این نظر منتقدین اگر ما معاونت سینمایی هم بودیم بازهم همین حرف‌ها را می‌زدند چون این‌ها فقط یک عزم دارند و آن هم این است که تخریب کنند و نقد غیرمنصفانه آن هم بدون ارائه سند و مدرک داشته باشند. لذا نقد آنها آنقدر غیرکارشناسی است که من نمی‌خواهم وارد آن شوم چرا که هیچ سندی را برای استدلال حرفشان ارائه نمی‌دهند.

از طرف دیگر کارنامه ما در همه عرصه‌ها روشن است و سال گذشته با وجود اینکه بودجه سازمان 60 درصد درصد کاهش پیدا کرد و تورم نیز در بسیاری از حوزه‌ها دوبرابر شد اما تقریبا هیچ فعالیتی در عرصه سینما متوقف نشد و همه فعالیت‌ها در شکل بسیار مطلوبی انجام شد و تنها تولید از آن سقف 100 فیلم که ما دنبال ان بودیم تا عبور کنیم، عبور نکرد که آن هم به دلیل نگرانی بخش خصوصی در سرمایه گذاری بود، اما علی‌رغم آن سقف تولید ما نسبت به همه دولت‌های گذشته بیشتر بود.

 - اتفاقاً در مورد همین بحث بودجه صحبت های زیادی است و عنوان شده وقتی سازمان سینمایی به لحاظ بودجه‌ای همچنان مشکل دارد، تغییر آن از معاونت خیلی موثر نبوده است.

آقایان هر ادعایی می‌توانند بکنند چرا که قرار نیست به کسی پاسخگو باشند و صرفاً قرار است مواضع تخریبی خودشان را تا آخرین روزها ادامه بدهند و من هم این‌ها را واگذار می‌کنم به همه کسانی که وجدان و انصاف دارند و به نظرم که هیچ اطلاعی از این موارد ندارند و فقط کافی بود تا یکی از زیر دستانشان تماس می‌گرفت تا اطلاعات بهتری می‌گرفتند. بالاخره جداول بودجه منتشر شده و الان ذی‌حساب مستقل داریم،حساب بودجه‌ای مستقل داریم و همه ردیف بودجه سازمان سینمایی به حساب مستقل آن وارد می‌شود و مقام عالی وزارت با همه اختیاراتی که دارد نمی‌تواند از این حساب هیچگونه برداشتی داشته باشد.

بنابراین وقتی شما ذی‌حساب دارید و حساب مستقل دارید یعنی به لحاظ بودجه‌ای کاملاً مستقل هستید که این استقلال در آینده برکات زیادی برای سینمای ایران خواهد داشت.


 تاريخ ارسال: 1392/4/14
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.