پرده سینما

یک روز گرم در کوچه سمنان؛ گردهم آیی برای حفاظت از خانه سینما

پرده سینما


 

 

 

 




صبح امروز و برای دومین بار طی هفته جاری عده زیادی از هنرمندان سینمای ایران از صنوف مختلف از ساعت 8 صبح جلوی خانه سینمای ایران واقع در خیابان بهار جنوبی کوچه سمنان که از چند شب گذشته پلمب شده و موجبات ناراحتی افراد حقیقی و حقوقی زیادی از جمله رئیس جمهور شده است تجمع برپا داشتند.

 

تجمع سینماگران معترضبه گزارش خبرنگاران سایت پرده سینما در این تجمع که از ساعت 8 صبح امروز آغاز و تا حوالی ساعت 13:30 ادامه داشت تعداد زیادی از هنرمندان شاخص سینمای ایران از جمله: بهمن فرمان آرا، مازیار میری، محمدمهدی عسگرپور، فرهاد توحیدی، مهدی فخیم زاده، همایون اسعدیان، رخشان بنی اعتماد، رسول صدرعاملی، رضا کیانیان، آتیلا پسیانی، مهتاب کرامتی، پگاه آهنگرانی، طناز طباطبایی، سید غلامرضا موسوی، صدیقه کیانفر، ژاله صامتی، آهو خردمند، بهرام دهقانی، نازنین مفخم، آناهید آباد، علی علایی، کیوان کثیریان، مهرزاد دانش، جواد طوسی، غلامعباس فاضلی، صدرالدین حجازی، مریم بوبانی، پرویز پورحسینی، حسن برزیده، امیرحسین شریفی، واهیک خچومیان، فرحناز منافی ظاهر، مسعود رایگان، رویا تیموریان، مجید برزگر، سروش صحت، عزل شاکری، اشکان خطیبی،  محمد متوسلانی، مهرداد صدیقیان، عزیز الله حمیدنژاد، همایون ارشادی، ناصر هاشمی، مهرشاد کارخانی، الهام پاوه نژاد، محمدعلی سجادی، بیژن امکانیان، کوروش سلیمانی، محمد توسلیان، مهری شیرازی، ژیلا ایپکچی، کیومرث پوراحمد، داریوش فرهنگ، زینت رضا، حسن پورشیرازی، علیرضا داوود نژاد، رضا سبحانی، محمود گبرلو، جمال اجلالی، ابوالحسن داوودی، وحید موسائیان، مجتبی راعی، منوچهر محمدی، ارد زند، مهرداد زاهدیان، محمدرضا مقدسیان، حمیرا ریاضی، محمدرضا موئینی، شهرام مکری، مهرداد فرید، مجتبی میرطهماسب، جواد نوروزبیگی، محمد پیرهادی، صابر ابر، هانیه توسلی، علی دهکردی، بهروز شعیبی، پیمان قاسم خانی، داریوش اسد زاده، پرویز صبری، امیرحسین علم الهدی، رهبر قنبری، آناهید آباد، مسعود میمی، بیژن میرباقری، ابراهیم شیبانی، امیر اثباتی، محمد جعفری، محسن امیریوسفی و بسیاری دیگر از جمله افرادی بودند که در این تجمع حضور داشتند.

از همان دقایق اولیه حضور نیروهای پلیس جلوی خانه سینمای ایران مشهود بود و این در حالی بود که لحظه به لحظه به تعداد سینماگران معترض به رفتارهای جواد شمقدری افزوده می شد.

تجمع سینماگران معترضعسگرپور مدیر عامل خانه سینمای ایران در دقایق اولیه این تجمع اعتراضی اظهار داشت: صبح امروز پرویزپرستویی و فرهاد توحیدی به دیدار جواد شمقدری رفتند تا برای بازگشایی خانه سینما با وی به تفاهم برسند اما دست برقضا امروز وزارت ارشاد در تعطیلی به سر می برد به نظر ما پلمب خانه سینمای ایران کاری غیرقانونی است و وزارت ارشاد حق پلمب این مکان را نداشته است و ما به هیچ عنوان نباید این پلمب را بشکنیم.

عسگرپور در حالی این سخنان را بیان می کرد که تعدادی از حاضران از جمله رخشان بنی اعتماد و حسین برزیده موافق شکست پلمب و وارد شدن به خانه سینما بودند. برزیده اظهار داشت:  «خانه سینما» خانه ما است و عده ای نادان که چندین سال است سینمای ایران را به قهقرا کشانده اند آن را پلمب کرده اند و ما باید پلمب را بشکنیم و وارد خانه مان شویم. این سخنان برزیده با تشویق تعداد زیادی از سینماگران شد. با این همه هیئت مدیره خانه سینما حاضران را آرامش دعوت کردند.

عسگرپور گفت:

آقایان می‌خواهند قبل از بررسی قضایی برگه چسبانده شده به در خانه سینما آن را بکنند تا اثر جرم را از بین ببرند. اگر این پلمپ قانونی است و ما نمی‌توانیم وارد شویم پس ما می‌ایستیم تا بازرس کشیک به این ساختمان مراجعه کند تا قانونی یا غیرقانونی بودن پلمپ مشخص شود.

تجمع سینماگران معترضعسگرپور ادامه داد: پس از بررسی پلمپ این ساختمان اثر جرم می‌تواند پاک شود. اینجا شبانه قفل‌ها نیز عوض شده است و ما نمی‌گذاریم اثر جرم تا قبل از رسیدن بازرس پاک شود.

حدود ساعت 12 حسن برزیده همراه برخی دیگر از سینماگران تلاش کردند با شکستن قفل درب پارکینگ، از آن در وارد خانه سینما شوند که با مداخله پلیس، از کار آنها جلوگیری به عمل آمد. همایون اسعدیان از سینماگران خواست آرامش خود را حفظ کنند و اجازه ندهند با درگیری حق و حقوقشان ضایع شود.

اسعدیان افزود: ما از نیروی انتظامی تشکر می کنیم و با آنها همکاری می کنیم. عده ای در وزارت ارشاد می خواهند ما را مقابل ریاست جمهوری، قانون، نیروی انتظامی قرار دهند. آنها دائم بیانیه می دهند، با خبرگزاری ها مصاحبه می کنند و دقیقه ای بعد همه حرف هایشان را تکذیب می کنند. ما نباید اسیر بازی آنها شویم.

تجمع سینماگران معترضحدود ساعت 1 بعد اصغر فرهادی به جمع سینماگران اضافه شد. با ورود او روحیه تازه ای به حاضران ایجاد شد. فرهادی با تشویق حضار چند جمله ای درباره وضعیت موجود صحبت کرد و گفت:

در این چند سالی که خانه سینما تشکیل شده سینماگران وابستگی عاطفی به اینجا پیدا کرده‌اند اما متاسفانه این وابستگی عاطفی هیچ وقت در نظر گرفته نمی‌شود. این را هم بگویم که قرار نیست با باز شدن خانه سینما اتفاقات عجیب و غریبی رخ دهد.

اما بسته شدن اینجا هم گمان نمی‌کنم سود زیادی برای کسانی که خانه سینما را بسته‌اند داشته باشد. حضور سینماگران روبه روی خانه سینما یک حرکت سمبلیک است و ما هم به آن به عنوان یک اقدام سمبولیک نگاه می کنیم.

پس از سخنان فرهادی، سردار ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در محل حاضر شد و به سینماگران تعهد داد تا روز ششم مرداد ماه  (روز مجمع عمومی خانه سینما) پلیس مانع ورود هر گروه به خانه سینما خواهد شد. به این ترتیب با تعهد سردار ساجدی، مسئولین وزارت ارشاد، و همچنین هیئت مدیره دیگری که تحت پوشش سازمان سینمایی درآمده اند، اجازه ورود به خانه سینما را نخواهند داشت. تجمع امروز تا ساعت 13.30 ادامه داشت و با اعلام حفاظت نیروی پلیس از ساختمان شماره 29 کوچه سمنان، عسگرپور از سینماگران خواست متفرق شوند و ساعت 10 روز ششم مرداد ماه به خانه سینما بازگردند.

 

در همین رابطه ببینید:

 

عکس های الهام عبدلی از گردهم آیی هنرمندان برای بازگشایی خانه سینما-1

عکس های الهام عبدلی از گردهم آیی هنرمندان برای بازگشایی خانه سینما-2


 تاريخ ارسال: 1392/4/27
کلید واژه‌ها:

نظرات خوانندگان
>>>سيد ... :

ببين ! اين حضور استثنايي محمد توسليان از سوپراستارهاي تاپ سينماي ايران و جهان منو كشت . شمقدري خيلي بايد خجالت بكشه ؛ آخه يعني چي كه مزاحم اين بزرگمرد شدن اين ... !

1+0-

شنبه 29 تير 1392




فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.