پرده سینما

سیدضیاء هاشمی: علاقه‌مندان واقعی سرنوشت صنفی سینما میانه‌ روی کنند

پرده سینما









سیدضیاء هاشمی متن یادداشتی را خطاب به اهالی سینما منتشر کرد.

 

سید ضیاء هاشمیبه گزارش ایسنا، رئیس هیئت مدیره جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینما در این یادداشت نوشته است: «نهاد‌ها نقش حیاتی در تکوین جامعه و حمایت از حقوق مردم و به ویژه مشاغل و اصناف دارند. چند‌دستگی به تضعیف و اختلال در کارکرد نهاد‌ها و به ویژه کارکرد صنف منجر شده و به اصطلاح دودش به چشم همه می‌رود.

مدتی است که خانه‌ سینما به مثابه یکی از نهاد‌های موثر در عرصه‌ی فرهنگی جامعه و نیز حمایت صنفی از اهالی سینما دچار اختلاف و دودستگی شده که متأسفانه با روندی فزاینده تا به امروز تداوم یافته است. در این نوشته به ماهیت اختلاف‌ها و ادعاهای طرفین بر علیه یکدیگر پرداخته نمی‌شود و تلاش می‌شود تا با نگاهی متفاوت به برخی از عناصر محیط پیرامونی سینما راهبردهائی برای ارتقای موقعیت سینما معرفی شود.

در این راستا و به عنوان مقدمه چند نکته یادآوری می‌شود :1- دو گروه با وجود اختلافات جدی و دامنه‌دار دارای منافع مشترک ی نیز هستند.2- هر گروه با اندکی تأمل می‌توانند در یابند که امکان حذف کامل دیگری را ندارد.3- این اختلاف‌ها می‌تواند در کوتاه مدت حل نشود،جنبه فرسایشی به خود بگیرد و به درازا انجامد.

4- شرایط کنونی کشور از بابت شکل‌گیری دولت جدید مقطع زمانی حساسی را فرا روی اهالی خانه سینما قرار داده که بهره‌مندی مؤثر از آن متضمن خویشتن‌داری بیشتر و خودداری از توسعه ی اختلافات است.5- به نظر می‌رسد که رویکرد اعتدال گرایی دولت یازدهم کمتر پذیرای آرای اعضای افراطی دو گروه است و پیشنهادهای ارائه شده از سوی اعضای معتدل طرفیناز زمینه پذیرش بیشتری برخوردار خواهد بود.

با توجه به نکات فوق به نظر می‌رسد که اقدام‌های اخیر به عمل آمده‌ از سوی یکی از گروه‌ها از طریق ملاقات با شخصیت‌ها و برای اعمال فشار بر ریاست محترم جمهوری به منظور منصرف ساختن ایشان از معرفی جناب ‌آقای‌ دکتر جنتی، ناشی از غلبه‌ی دیدگاه‌های افراطی گروه مذکور و کم‌توجهی نسبت به واقعیت‌هائی‌از قبیل رویکرد اعتدال‌گرایانه دولت یازدهم، مواضع مجلس شورای اسلامی و عملکرد نهاد های حاکمیتی کشور است.

قصد اینجانب از عنوان کردن مطلب فوق نکوهش اقدام‌های مورد اشاره نیست، بلکه یادآوری این نکته است که اگر برای لحظه‌ای بتوانیم ‌اختلافات را کنار بگذاریم و شرایط کشور ، سینمای ملی و آینده‌ی صنف را از منظری فراتر از مجادلات کنونی ملاحظه‌ کنیم به نتیجه حمایت از وزیر پیشنهادی می‌رسیم.

با تأکید بر اینکه تصدی پست وزارت بیشتر نیازمند توان اعمال مدیریتی کارآمد است،تجارب برگرفته از سوابق عضویت در شورای سرپرستی و مدیریت شبکه‌ی یک، معاونت وزارت ارشاد و ریاست کمیته‌ی فرهنگی اجتماعی شورای امنیت ملی با حوزه‌ی وزارت ایشان سازگاری دارد.

به علاوه نقطه نظرات عنوان شده از سوی ایشان مبنی بر مشورت با صاحب نظران،توسعه فضای رسانه‌ها، تلاش برای مصون نگاه داشتن فضای فرهنگی از غبار مسائل سیاسی و امنیتی،ممانعت از رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی در حوزه‌ی فرهنگ و نیز ابراز ناخشنودی از تعطیلی خانه سینما نشانه‌های امیدوار کننده‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی و سینمای ملی به شمار می‌روند.

از‌ این گذشته ریاست محترم جمهور بر جدیت خود برای دفاع از وزرا‌ در هنگام اخذ رای اعتماد از مجلس تاکید کردند و شرایط عمومی ایشان در مقایسه با دیگر وزرا‌ی‌ پیشنهادی بر توفیق ایشان برای جلب اعتماد مجلس دلالت دارد که با اضافه شدن حمایت‌ اهالی سینما می‌تواند بر کارایی ایشان بیفزاید.

گام مهم لزوم معرفی فردی برای ریاست سازمان سینمایی است که ارتباط نزدیکی با اهالی سینما داشته باشد. فردی که شرایط سینمای کشور و خواسته‌های مشروع اهالی سینما را به خوبی بشناسد و مورد اعتماد جریان‌های مختلف سینما باشد.تجربه مدیریتی طولانی و موفق داشته و برای غلبه بر بزرگ ترین معضل سینمای ایران یعنی عدم تمایل مردم برای تماشای فیلم در سینما از تو در توی محدودیتها تلاش کرده باشد.ظرفیت‌های برجسته سینما را که به دلایل گوناگون در سالهای پس از انقلاب به حاشیه رانده شده بودند به عرصه فعالیت بازگردانده و تعلق و گرایش ویژه‌ای به گرایشها و جریانهای موجود سینمائی نداشته باشد تا بتواند همه را با انصاف نمایندگی کند.در مسیر بسط آزاد اندیشی در سینما از مقام و موقعیت و منافع خود بی‌منت گذشته و در کوران ناملایمات دوران پایبند باورهایش باشد.حمایت از چنین فردی فراتر از یک وظیفه‌ی صنفی می‌تواند فرض اجتماعی و ملی تلقی شود.

توجه به این مهم مفید است که وزیر ارشاد دولت یازدهم اهتمام جدی به حل مساله خانه سینما خواهد داشت و پافشاری هریک از طرفین برای ایستادگی سرسختانه برای طرفداری از فردی که به هریک از گروه‌ها وابستگی داشته باشد، مخالفت گروه دیگر را به دنبال داشته و ضمن ناکام ساختن وزیر جدید از دستیابی به هدف حل معضل خانه سینما به عنوان دستاورد‌ی ارزنده در شروع دوره‌ی وزارت،رییس آتی سازمان سینمایی را نیز از فعالیت مؤثر برای حل مشکلات پیچیده‌ی فرارو‌ی سینمای ملی و اهالی سینما باز خواهد داشت.

توافق برای معرفی فردی واجد شرایط برای تصدی مسند ریاست سازمان سینمایی ، می‌تواند مقدمه ونخستین گام برای حل و فصل اختلافات صنفی و همگرا‌یی و کاستن از شدت اختلافات و حرکت در مسیر اعتدال‌گرایی و در نهایت هدیه‌ای به وزیر محترم برای آغاز دوره‌ی وزارت باشد.

قابل پیش بینی است که صاحبان دیدگاه‌های افراطی در هر دو گروه بر طبل دشمنی‌ها خواهند کوفت و با غفلت از این واقعیت که شاخی را می‌برند که خود برآن نشسته‌اند، به این پیشنهاد نیز روی خوش نشان نخواهند داد.

اما گام نهادن در‌این مسیر منوط به عبور از افراط گرائی و افراط گرایان به عنوان وظیفه تمامی دلسوزان سینمای ملی و علاقمندان واقعی سرنوشت صنف است که مدارا و میانه‌روی را پیشه خود سازند و سینما رااز اتلاف بیشتر منابع و زمان مصون نگاه دارند.»


 تاريخ ارسال: 1392/5/21
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.