پرده سینما

مستغاثی و کثیریان از بخش دیگر جریان انحطاط در سینمای ایران پرده برداشتند

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در تشریح جریان انحطاط در بخش تولید سینمای ایران؛

مستغاثی: فعالیت بخش خصوصی در سینمای ایران جدی نیست

کثیریان: در سینما ما سرمایه سالاری در حال تبدیل شدن به جریان است

 

رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی با اشاره به نبود ساختار استاندارد در حوزه‌های تولید، توزیع و نمایش فیلم در ایران، گفت: استاندارد نبودن سینما موجب شده است به تبع آن صنوف اصلی همچون تهیه‌كنندگان نیز به صورت یكپارچه و حرفه‌ای شكل نگیرند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، سعید مستغاثی درقالب برنامه «دوقدم مانده به صبح» كه اختصاص به بحث جریان‌های فكری در سینما و فعالیت چند پاره تهیه كنندگان در این عرصه اختصاص داشت، افزود: عدم درك صحیح از مقوله صنف و وظایفی كه می‌توان برای تشكل‌های صنفی در نظر گرفت، موجب شده است كه تهیه كنندگان دچار افتراق شوند.

این منتقد سینمایی، شخصی‌نگری ، قدرت‌نمایی و تسویه حساب‌های خصوصی را از عوامل چند پارگی در حوزه فعالیت تهیه كنندگان و انشعاب در صنف اصلی آنها برشمرد و گفت: باید دقت داشت كه این چندپارگی به هیچ عنوان به دلیل وجود جریان‌های فكری و یا رویكرد مشخصی همچون گرایش به سینمای فرهنگی و تجاری نیست. بیش از هر چیز رفاقت‌ها و منافع مقطعی و استراتژی فردی موجب این گسست شده است.

مستغاثی با بیان این كه به دلیل دولتی بودن ساختار سینما، بحث بخش خصوصی در این گستره جدی نیست، ادامه داد: اغلب تهیه كنندگان از جایی حمایت می‌شوند كه به دولت وصل است و بدیهی است هویت مستقل مثلا به عنوان یك كمپانی خصوصی و مستقل نمی‌توان برای دفاتر فیلمسازی در نظر گرفت.

رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در ادامه گفت كه جریان های فكری به آن مفهوم كه مثلا موج نو ، سینمای روشنفكری و یا امثالهم در سینمای ما وجود ندارد و متأسفانه بیشترین هویتی كه می‌توان در این گسترده در نظر داشت برای همان فیلمفارسی است.

مستغاثی با اشاره به نبود تقسیم‌بندی میان آثار سینمایی به اصطلاح فرهنگی یا غیر فرهنگی در سینمای دنیا، گفت: تجاری ترین آثار آمریكایی نیز دارای تفكر هستند. در سینمای استاندارد دنیا مراكز تحقیقاتی و پژوهشی به مراكز فیلمسازی متصل هستند اما در ایران این گونه نیست و ما اساسا استودیوبه شكل مرسوم سینمای دنیا نداریم و صرفا چند دفتر فیلمسازی به فعالیت می‌پردازند كه اتفاقا برای تولید فیلم دست به جیب نیستند و با حمایت‌های عام و خاص دولتی به فعالیت مشغول‌ هستند.

وی با بیان این كه متاسفانه فیلمسازان و تهیه كنندگان ما خود را بی‌نیاز به تعامل با دیگران از جمله منتقدان و نویسندگان سینمایی می‌دانند، گفت: در سینمای امروز دنیا منتقدان آنالیزور هستند.

به گزارش روابط عمومی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، كیوان كثیریان نایب رییس این انجمن نیز گفت: تهیه كنندگان را می‌توان از روی نوع تولیدات‌شان در ایران بررسی كرد و این امر در ایران از روی افراد قضاوت می شود كه درست نیست.

این منتقد سینمایی با اشاره به مناسبات اقتصادی كه میان تهیه‌كنندگان حاكم است، گفت: به درستی نمی‌توان برای گروه‌های مختلفی از تهیه كنندگان كه در قالب جمعی كار می‌كنند، رویكرد و یا جریان فكری مشخصی در نظر داشت.

كثیریان تصریح كرد كه در سینما ما سرمایه سالاری در حال تبدیل شدن به جریان است و این به معنی این است كه تهیه‌كننده‌ای كه بتواند جذب سرمایه كند حاكم است.

وی درعین حال از مخاطب شناسی به عنوان راهبردی برای بازگشت سرمایه در سینما یاد كرد و گفت: نمی‌توان فیلم را برای یك طبقه مثلا روشنفكری ساخت هرچند كه در حوزه اكران نیز ساز وكار حرفه‌ای وجود ندارد.

به گفته نایب رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، ما سینمای عامه پسند سلامت نداریم اما سینما از سال 76 به سمت مضامینی رفت كه قبلا نرفته بود یا كم رفته بود.

 


 تاريخ ارسال: 1388/12/17
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.