پرده سینما

آخرین اظهارنظرها درباره جشنواره بین المللی فیلم کودک/3

پرده سینما






 

 

 

آخرین اظهارات هنرمندان و مسئولین درباره جشنواره بین المللی فیلم کودک اعلام شد.

 

جشنواره فیلم کودکفرهاد اصلانی با اشاره به علاقه‌مندی خود به بازی در فیلم‌های کودک، گفت: برای من کلاه قرمزی جذاب‌ترین شخصیت در سینمای کودک است و به نظرم یک سر و گردن بالاتر از مابقی شخصیت‌ها محبوبت دارد.

به گزارش سایت پرده سینما فرهاد اصلانی بازیگر محبوب سینما و تلویزیون در گفتگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان، گفت: از کارهایی موفق و مورد علاقه‌ام که در بازه‌های زمانی مختلف تولید شده‌اند می‌توانم به گلنار، مدرسه موش‌ها و مجموعه کارهای ایرج طهماسب و حمید جبلی اشاره کنم و به نظرم بیش از دیگر آثار با استقبال رو به رو و در ذهن‌ها باقی مانده‌اند.

بازیگر حیران و یه حبه قند با تاکید براینکه گویی مخاطب اصلی عموم آثار معروف و پرمخاطب سینمای کودک، بزرگسالان هستند و نه کودکان، توضیح داد: معتقدم بسیاری از کارگردانان ما از آنجا که به کودکی خود رجوع نمی‌کنند آثارشان به ویژه کارهای رئال، بیشتر بزرگسالان جذب می‌کند و آن‌طور که باید نتوانسته‌اند کودکان را با خود همراه سازند.

بازیگر سیزده59 و خرس درباره محبوب‌‌ترین شخصیت سینمایی کودک خودش، گفت: برای من کلاه قرمزی، جذاب‌ترین است و به نظرم یک سر و گردن بیشتر از مابقی شخصیت‌های سینمای کودک محبوبیت دارد.

او با انتقاد از کم‌توجهی به جشنواره کودک، تصریح کرد: با وجود آنکه سینمای کودک و جشنواره کودک علاقه‌مندان بسیاری دارد اما همیشه مورد بی‌مهری قرار گرفته است و آن طور که باید حمایت نشده است و همین بی‌توجهی‌هاست که سینمای کودک ما را از سکه می‌اندازد و سبب می‌شود تا کودکان به سمت انیمیشن‌ها و کارتون‌های آمریکایی سوق پیدا کنند. 

این بازیگر تاکید کرد: همچنان فکر می‌کنم ایرج طهماسب و حمید جبلی بهترین کارگردانان سینمای کودک هستند. 

جشنواره فیلم کودکاو درباره علاقه خود به بازی در فیلم کودک، گفت: هر بازیگری دوست دارد ژانر کودک را تجربه کند اما سال‌ها اخیر فیلمنامه خوبی در این زمینه به من پیشنهاد نشده است.

اصلانی ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره فیلم کودک و نوجوان، ادامه داد: برای عوامل جشنواره کودک آرزوی موفقیت می‌کنم. از برگزاری چنین جشنواره‌ای که به طور اخص به کودک می‌پردازد، بسیار خوشحالم و امیدوارم فعالیت‌های آن‌ها در حوزه کودک و نوجوان نتیجه بخش باشد و تنها به ایام جشنواره محدود نشود. 

بیست‌وهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با گرامی‌داشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا، از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

 

کارگردان انیمیشن تا به افق از انیمیشن‌هایی که به اسم کودکان اما برای بزرگسالان ساخته می‌شود انتقاد کرد و گفت: تولید انیمیشن برای بچه‌ها کار آسانی نیست.

به گزارش سایت پرده سینما و به نقل از خبرگزاری ایرنا مریم کشکولی‌ نیا گفت: تولید انیمیشن در چند سال اخیر کاهش یافته و از این رشته حمایت مالی لازم صورت نمی‌ گیرد و به همین علت است که گروه‌های مستعد و عوامل تولید انیمیشن بیشتر به سریال‌سازی رو آورده اند و کیفیت تولید سریال در این زمینه نسبت به کارهای سینمایی پیشرفت کرده است.

انیمیشن هنر حرکت بخشیدن به اشیای بی جان است و تکنیکی است که در آن هر فریم فیلم به صورت انفرادی چه به صورت یک گرافیک کامپیوتری یا عکاسی از یک تصویر و یا ایجاد تغییرات مکرر کوچک در یک واحد مدل تولید و سپس فیلم‌برداری نتیجه توسط یک دوربین مخصوص انجام می‌پذیرد.

وی در ارزیابی وضعیت اکران انیمیشن در ایران افزود: بسیاری از سینماها مثل سینما آزادی قرار بود سانس‌هایی را برای نمایش فیلم مستند و انیمیشن اختصاص دهند اما این موضوع به جایی نرسید، زیرا بستر مناسب برای جذب مخاطب فراهم نشد و تلاش‌های آموزش و پرورش برای هدایت کودکان و نوجوانان از مدارس به سینما نیز پیگیرانه دنبال نشد.

سازنده انیمیشن در خانه ما با اشاره به ظرفیت جشنواره‌ بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برای ایجاد بستر مناسب جهت توجه به انیمیشن در سینمای ایران، گفت: کار کردن در حوزه انیمیشن برای کودکان دشوار است. معمولاً در جشنواره‌ کودک، انیمیشن‌ها و فیلم‌ها به بهانه کودک ساخته می‌شود اما مخاطب آن بزرگسالان هستند.

به گفته وی در واقع این فیلم‌ها درباره کودکان است و به این علت که مخاطب گروه سنی کودک ونوجوان را با خود همراه نمی‌کند، به آنها آسیب می‌زند.

 

جشنواره فیلم کودککارگردان فیلم سینمایی تابستان طولانی با اشاره به تاثیرگذاری جشنواره کودک بر سینمای کودک، گفت: ما باید کودک را به سینما علاقه‌مند کنیم چراکه سینمای ما تماشاگر ثابت و سنتی خود را پشت سر گذاشته و باید با کمک نسل جدید، فیلم دیدن در سالن سینما را زنده کرد.

به گزارش سایت پرده سینما علی خزائی‌فر کارگردان فیلم سینمایی تابستان طولانی در گفتگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به وضعیت سینمای کودک کشورمان اشاره کرد و افزود: فکر می‌کنم سینمای کودک ما مانند سینمای بزرگسال یک مشکل اساسی دارد یعنی تک ژانری است و این ژانرهای محدود، سینما را فاقد جذابیت می‌کند بنابراین یکی از راه‌های تقویت سینما این است که ژانرهای مختلفی را وارد سینمای کودک کنیم. ضمن آنکه خیلی‌ها معتقدند کار در حوزه کودک راحت‌تر است اما باز هم  تنوع ژانری کمتر دیده می‌شود.

او معتقد است ما باید کودک را به سینما علاقه‌مند کنیم چراکه سینمای ما تماشاگر ثابت و سنتی خود را پشت سر گذاشته و باید با کمک نسل جدید باید فیلم دیدن در سالن سینما را زنده کرد. به همین دلیل سینمای کودک اهمیت بیشتری از جشنواره فجر دارد چراکه ما با این سینما و جشنواره می‌توانیم جمعیتی را به مرور تربیت کنیم که بعدها نسل سینمارو را تشکیل دهند. 

خزائی‌فر درباره اهمیت جشنواره کودک گفت: هر قدر درباره اهمیت جشنواره کودک بگویم کم گفته‌ایم. معتقدم فیلم دیدن مانند سایر عادات نیازمند تربیت شدن است و بچه‌ها باید به دیدن فیلم تربیت شود و اهمیت جشنواره کودک از این جهت است که یک کار اصیل، ریشه‌دار و ارزشمند را که همان تربیت نسل‌های آینده است، پیش می‌برد و همراهی با هنر را از کودکی رواج می‌دهید.

او تاکید کرد: فیلم یکی از شاخه‌های هنری مانند نقاشی، موسیقی و ... است و اگر کودک در یکی از این شاخه‌ها توانمند باشد به یقین انسان متفاوتی خواهد بود. ما با نسلی رو به رو هستیم که فاقد تربیت هنری است یعنی میل و ذوقی به دیدن هنر ندارد در حالی که در گذشته نسل سینمارو و کتاب خوان داشتیم اما هم اکنون با وجود آنکه جمعیت دو برابر شده است، استقبال از فیلم و هنرهای دیگر را چندان احساس نمی‌کنیم.

خزائی فر درباره ارائه فیلم تابستان طولانی به جشنواره کودک، گفت: همان نسخه‌ای که در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد، به جشنواره کودک ارائه داده‌ام و تغییری در نسخه اولیه تابستان طولانی ایجاد نشده است. 

او با بیان اینکه تابستان طولانی نخستین فیلم او با موضوع کودکان است، افزود: قهرمان این فیلم یک پسر 10 سال است و به نظرم کودکان بتوانند به واسطه اینکه قهرمان اصلی داستان یک کودک است و همچنین داستان و ماجرای این فیلم، با آن ارتباط برقرار کنند. اما این اثر مانند بسیاری دیگر از فیلم‌های کودک، برای بزرگسالان هم قابل درک است به ویژه داستان که در زمان جنگ می‌گذرد‌ و صحنه‌های دارد که می‌تواند برای کسانی که روزهای جنگ را از نزدیک دیده‌اند، خاطره‌انگیز باشد.

خزائی‌فر درباره فعالیت خود در ژانر کودک، اضافه کرد: من به فعالیت در ژانرهای مختلف سینمایی علاقه دارم به همین دلیل بر آن شدم تا اثری را هم در ژانر کودک بنویسم و کارگردانی کنم بنابراین تابستان طولانی را به تهیه‌کنندگی صدا و سیما است جلوی دوربین بردم. 


 تاريخ ارسال: 1392/6/8
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.