پرده سینما

اصغر افضلی درگذشت

پرده سینما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مراسم ختم علی‌اصغر افضلی 14 شهریورماه از ساعت 16 تا 17:30 در مسجد الرضا (ع) واقع در خیابان سهروردی شمالی برگزار می‌شود.

 

. خاکسپاری اصغر افضلی. عکس از ملیحه فرهادی- باشگاه خبرنگاران جوانعلی اصغر خواجه افضلی از گویندگان پیشکسوت عرصه دوبله و صداهای ماندگار، ظهر یکشنبه - دهم شهریور ماه - درگذشت.

به گزارش ایسنا، مرحوم خواجه افضلی ظهر امروز به دلیل سکته قلبی در منزل اش درگذشت.

وی متولد 1317 تهران بود و کار حرفه‌ای دوبله را از سال 1339 آغاز کرد و از 1346 به عنوان مدیر دوبلاژ به فعالیتش در این حوزه ادامه داد.

اصغر افضلی به دلیل تیپ‌سازی‌های متفاوت کمدی در فیلم‌ها و کارتون‌ها مشهور بود و از نقش‌های شاخص او می‌توان به کاراکترهای فیلم‌های کمدی مثل فرانکو فرانکی، وودی آلن، بود آبوت، استن لورل، بهمن یار، اسدزاده و عزت‌الله وثوق اشاره کرد.

مرحوم افضلی در کارتون‌های وروجک و آقای نجار (وروجک)، گوریل انگوری (بیگلی بیگلی)، کارآگاه گجت، قلعه هزاراردک، رابین هود ( پادشاه / پرنس جان) و گربه‌های اشرافی (خدمتکار / ادگار) صداپیشگی کرده است.

او در سریال‌های هزاردستان و دایی جان ناپلئون (پروین سلیمانی!) هم دوبله کرده است.

پیکر زنده‌یاد علی‌اصغر افضلی - پیشکسوت عرصه‌ی دوبله - صبح امروز (11 شهریورماه) از مقابل خانه‌اش تشییع شد و در قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا (س) آرام گرفت.

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد افضلی با حضور اهالی هنر، جمعی از پیشکسوتان عرصه‌ی دوبله و همچنین بازیگران برگزار شد.

 

اهالی هنر و دوبله با چشم‌هایی گریان پیکر استادشان را بدرقه کردند

 

خاکسپاری اصغر افضلیدر این مراسم، سیامک اطلسی،‌ زهره شکوفنده‌، جواد پزشکیان‌، منوچهر والی‌زاده‌،مریم شیرزاد،آزیتا یاراحمدی، علی همت مومی‌وند‌، اسفندیار مهرتاش‌، شروین قطعه‌ای،‌ علیرضا باشکندی‌،حمیدرضا آشتیانی پور، ابراهیم شفیعی (بازیگر خنده بازار)، مهوش افشاری‌، جلیل فرجاد‌، شهروز ملک‌آرایی‌، تورج نصر‌، مژگان عظیمی، سعید شیخ زاده و ... حضور داشتند و پیکر استادشان را تا قطعه هنرمندان همراهی کردند.

در مراسم تشییع پیکر علی‌اصغر افضلی، تعداد قابل توجهی از مردم عادی نیز حضور داشتند که تا قطعه‌ی هنرمندان، پیکر افضلی را همراهی و با خانواده‌اش همدردی کردند.

 

ایرج رضایی: افضلی‌ها باید ادامه‌دار باشند

 

در این مراسم، ایرج رضایی - پیشکسوت عرصه‌ی دوبله - در سخنان کوتاهی درباره‌ی خاطراتی که با زنده‌یاد افضلی داشت، گفت: اگر بخواهم 50 سال خاطرات خود را با دوست عزیزم، علی‌اصغر افضلی، برای‌تان در سه دقیقه تعریف کنم، باید بگویم سواد آن را ندارم. من امروز می‌خواهم سرفصل‌هایی از شخصیت او را برای‌تان بازگو کنم.

او ادامه داد: جا دارد بگویم آن روزی که برای تشییع پیکر امیرهوشنگ قطعه‌ای - پیشکسوت عرصه‌ی دوبله - به اینجا آمدیم، استاد افضلی درباره‌ی شخصیت او صحبت کرد و حالا من امروز آمده‌ام تا درباره‌ی شخصیت زنده‌یاد افضلی صحبت کنم.

این پیشکسوت دوبله در حالی که اندوهگین بود، افزود: زنده‌یاد افضلی، کلام شیرینی داشت و بسیار مهربان بود. اصغر عزیز ما پرواز کرد و رفت، ولی ما نباید خاطرات اش را فراموش کنیم، چراکه او اهل وفا بود.

رضایی همچنین با بیان این‌که علی‌اصغر افضلی یکی از گویندگان خوب و حرفه‌یی واحد دوبلاژ بود، تأکید کرد: 50 سال با او همکاری و مدام با او قهر و آشتی کردم. در اینجا جا دارد بگویم افضلی‌ها باید ادامه‌دار باشند، هرچند مثل افضلی دیگر نیست.

 

علی همت مومی‌وند: امروز ستاره‌ی دیگری در آسمان دوبله‌ی ایران خاموش شد

 

در این مراسم علی همت مومی‌وند که برگزاری مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد افضلی را عهده‌دار بود،‌ گفت: امروز ستاره‌ی دیگری در آسمان دوبله‌ی ایران خاموش شد. آقای افضلی از بین ما رفت، ولی خاطرات خوش او هیچ‌گاه از ذهن ما فراموش نمی‌شود.

این دوبلور در ادامه‌ی صحبت‌های خود، اظهار کرد: ما در حرفه‌ای که در آن کار می‌کنیم، بیشتر از آن‌که خانواده‌مان را ببینیم، با دوستان‌مان هستیم. بنابراین نباید خاطرات خوش‌مان در کنار یکدیگر را فراموش کنیم.

او در پایان افزود: این ضایعه‌ی دردناک را به خانواده‌ی مرحوم افضلی و همه‌ی بستگان و آشنایان آن مرحوم، تسلیت عرض می‌کنم.

 

مژگان عظیمی: استاد افضلی زود از پیش ما رفت

 

اصغر افضلیمژگان عظیمی، یکی دیگر از گویندگان واحد دوبلاژ که در مراسم خاکسپاری زنده‌یاد افضلی حضور داشت، در حالی که اشک می‌ریخت، در توصیف شخصیت زنده‌یاد افضلی، اظهار کرد: آقای افضلی از جمله اساتیدی بود که خیلی مهربان بود و هنگام کار، حواسش به همه‌ی دوستانش بود و کاری به کار کسی نداشت. خدا را شکر می‌کنم که از او خاطرات خوبی دارم.

او افزود: زنده‌یاد افضلی تا هفته‌ی پیش، سر کار حضور داشت و کسالت اش به‌نحوی نبود که او را از پا بیندازد، نمی‌دانم چطور شد که این‌قدر زود از پیش ما رفت.

به گزارش ایسنا، زنده‌یاد علی‌اصغر افضلی (متولد 1317 در تهران) در سال 1339 به‌طور حرفه‌یی کار دوبله را آغاز و در سال 1346 برای نخستین‌بار مدیر دوبلاژی را تجربه کرد. پیشینه‌ی فعالیت او به حضور در تئاتر فردوسی به‌عنوان بازیگر در میانه‌ی دهه 1330 برمی‌گردد. او در آن سال‌ها همبازی بازیگران مشهوری مانند منیره تسلیمی (مادر سوسن تسلیمی)، جهانگیر فروهر، نصرت‌الله وحدت، همت آزاد و مهری ودادیان بود.

افضلی عصر روز گذشته (یکشنبه، دهم شهریورماه) براثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

 

مراسم ختم علی‌اصغر افضلی 14 شهریورماه از ساعت 16 تا 17:30 در مسجد الرضا (ع) واقع در خیابان سهروردی شمالی برگزار می‌شود.


 تاريخ ارسال: 1392/6/11
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.