پرده سینما

عسگرپور: دلایل تغییر اساسنامه فارابی شفاف نیست

پرده سینما






 

 

 

مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه تغییر اساسنامه‌ موسسات وابسته به دولت غیرطبیعی نیست، در عین حال تصریح کرد: نه‌تنها دلایل تغییر اساسنامه فارابی مشخص نیست بلکه تغییر عجولانه آن‌هم در روزهای پایانی کار یک مدیر می‌تواند نوعی هزینه‌تراشی جدید و یا در بهترین حالت، بی‌توجهی به شرایط و حساسیت‌های موجود را به ذهن متبادر می‌کند.

 

محمدمهدی عسگرپورمحمدمهدی عسگرپور در گفت‌و‌گویی با ایسنا، درباره تغییر نام و اساسنامه‌ بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: تغییر اساسنامه در هر موسسه دولتی‌ می‌تواند بحثی نسبتاً طبیعی تلقی شود چرا که ممکن است در طول زمان، مأموریت‌های یک نهاد دولتی تغییر کرده و یا شرایط مدیریت آن متفاوت از قبل باشد. به‌عنوان مثال، چندین سال قبل چنین شرایطی در مرکز سینمای تجربی به‌وجود آمد و اساسنامه آن با توجه به مقتضیاتِ زمان بازنگری شد. در عین حال باید بگویم که وقتی اساسنامه جدید فارابی را مشاهده کردم، متوجه دلایل تغییراتِ بنیادی آن نشدم.

وی درباره اینکه حسن نجاریان تغییرات اساسنامه فارابی را به‌دلیل معافیت از پرداخت مالیات عنوان کرده است، گفت: درباره نکاتی که آقای نجاریان اشاره کرده‌اند، خزانه‌داران سابق و اسبق بنیاد می‌توانند نظر بدهند و صحبت کنند اما تا آنجا که به‌یاد دارم، زمان مدیریتم در فارابی با چنین مشکلی روبرو نبودیم.

عسگرپور در عین حال با اشاره به تغییرات غیرمرتبط با بحث مالیات در اساسنامه جدید اظهار کرد: در این اساسنامه علاوه بر تغییر بخشی از اختیارات بنیاد، مرجعیت مدیریت آن هم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رئیس سازمان سینمایی تغییر کرده است. شاید دوستان بگویند که این کار با توجه به مقتضیات و بر اساس نوعی آسیب‌شناسی انجام شده اما ای کاش ابتدا چنین مسائلی را توضیح می‌دادند و سپس دست به این تغییر می‌زدند.

مدیرعامل خانه سینما همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر مطالب فوق، روشی نوظهور و منحصر به فرد در مدیریت سینمایی دولت دهم ابداع و به بعضی صنوف دست‌ساز دولتی هم آموزش داده شد که طی آن بحث تأسیس مجدد و همچنین ادامه‌ روال قبل به‌صورت توأمان پی‌گیری شود، به‌گونه‌ای که مخاطبان متوجه نمی‌شدند آیا نهاد قبلی کارش تمام و نهادی دیگر تاسیس شده یا همان مجموعه‌ی قبلی تغییر وضعیت داده است! این پدیده را می‌توان در نظرات سست و دائم در حال تغییرِ مدیران مربوطه و همکاران‌شان که در صنف‌سازی فعال بودند، به‌وضوح مشاهده کرد.

این کارگردان سینما سپس با تأکید بر اینکه قصد نیت‌خوانی ندارد، بیان کرد: در مقطعی که بحث تغییر دولت قطعی است، چرا باید مدیران دست به چنین تغییر زیربنایی‌ای در مهمترین نهاد حامی تولید در سینما بزنند؟ من برای این‌کار دو گمان دارم. اول آنکه آقایان احتمال می‌دادند دولت یازدهم در ادامه دولت دهم خواهد بود و یکی از افراد ذی‌نفوذ در دولت، رئیس‌جمهور بعدی می‌شود. طبیعتاً در آن شرایط، یکسری اقدامات می‌توانست بدون حساسیت خاصی انجام شود و حیاط خلوتی دیگر در دل معاونت سینمایی ایجاد کنند اما گمان دیگر هم این است که آقایان قصد ایجاد هزینه‌های جدیدی را برای مدیریت بعدی سینما داشتند.

عسگرپور افزود: متأسفانه آقایان به فضای روانی داخل سینما توجه نکردند. در هر صورت فارابی به دلیل ارتباط تنگاتنگش با اهالی سینما، وضعیتی بسیار متفاوت نسبت به‌ سایر موسسات دارد و هر تغییری در آن می‌تواند با نیت‌خوانی همراه شود. البته این بدان معنا نیست که باید برای تغییرات اینچنینی از همه سینماگران اجازه بگیرند اما به‌هرحال باید نکاتی را مدنظر قرار می‌دادند.

مدیرعامل اسبق بنیاد فارابی در ادامه این گفت‌وگو، ایجاد تغییرات بنیادین این‌چنینی در پایان دوره مدیریت یک دولت یا فرد را مغایر با اخلاق مدیریتی دانست و خاطرنشان کرد:‌ تا آنجا که ذهن ما یاری می‌کند در تمام دولت‌های پس از انقلاب، دولت‌مردان در روزهای پایانی تلاش می‌کردند تا اساسنامه‌ها، پرونده‌ها، رویه‌ها و... را دچار تغییرات بنیادین نکنند چرا که اگر نگاهی منطقی و برنامه‌ریزی شده پشت آن تغییرات بود، طبیعتاً می‌توانست در اواسط کار دولت انجام شود اما می‌بینیم که آقایان در روزهای پایانی هزینه‌های زیادی را برای مدیران بعدی ایجاد کردند.

وی سپس با اشاره به موضوع خانه سینما و اقدامات روزهای پایانی مدیریت سینمایی دولت دهم در این زمینه عنوان کرد:‌ در دو سال اولی که مشکل خانه سینما به وجود آمد، اقدامات آقایان در این زمینه با نوعی بهم‌ریختگی روبرو بود و نظراتِ ازهم‌گسیخته‌ای درباره آن مطرح می‌شد اما مدیران سابق در دو سه ماه آخر فعالیت‌شان که متوجه شدند دیگر کاری از دست‌شان برنمی‌آید و دولت بعدی هم رویه آن‌ها را ادامه نخواهد داد، به صنف‌سازی روی‌ آوردند. طبیعی است که این تغییرات عجولانه نمی‌تواند نیتی خیرخواهانه در مجموعه‌های تحت نظر داشته باشد.

محمدمهدی عسگرپور که در سه سال گذشته در جایگاه مدیرعاملی خانه سینما جدی‌ترین منتقد ریاست سابق سازمان سینمایی بود، در پایان سخنانش تصریح کرد: گاهی دوستان می‌گویند یک مدیر باید تا آخرین لحظه‌ای که در جایگاه حقوقی خود قرار دارد برنامه‌هایش را دنبال کند. این حرف کاملا درست است اما بعید می‌دانم منظور از این عبارت، ایجاد تغییرات بنیادین، غیرتخصصی و ناقص در ساختارها باشد. در هر صورت این هم شیوه‌ی جدیدی از مدیریت بود که احتمالا باعث خواهد شد آقای ایوبی و تیم جدید 6 ماه کاری‌شان را صرف پیدا کردن مشکلاتی کنند که ظرف همین چند هفته و حتی چند روز آخر در درون سیستم‌ ایجاد کرده‌اند.


 تاريخ ارسال: 1392/6/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.