پرده سینما

آخرین اظهارنظرها درباره جشنواره بین المللی فیلم کودک/9

پرده سینما






 

 

 

آخرین اظهارات هنرمندان و مسئولین درباره جشنواره بین المللی فیلم کودک اعلام شد.

 

طراح عروسک و عروسک گردان چرا، سنجد، و کلاه قرمزی معتقد است که جشنواره فیلم کودک و نوجوان می‌تواند کودکان و خانواده‌ها را با سینما آشتی دهد.

جشنواره فیلم کودکبه گزارش سایت پرده سینما محمد اعلمی که تا فیلم‌های در به در ها، جوجه اردک من و کلاه قرمزی و سروناز با آثار و فعالیت‌های عروسکی او در جشنواره فیلم کودک و نوجوان حضور داشته، در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گفت: جشنواره بستری است که می‌تواند هم کودک و هم خانواده را با سینما آشتی دهد و می تواند ویترین سینمای کودک باشد.

او افزود: در این یکی دو سال اخیر جشنواره با محصولاتش کمی جان گرفته، اما هنوز تا رسیدن به دوران اوج خود راه درازی پیش رو دارد. حدود شش سالی بود که سینمای کودک تقریبا مرده بود و الان دوباره دارد جان می‌گیرد.

اعلمی با اشاره به دلایل این تولد دوباره گفت: طی دو، سه سال اخیر مسئولان جشنواره به سینمای کودک اهمیت داده‌اند و اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، آثار سینمای کودک نسبت به دوره افت خود، در حال رشد است اما اگر حمایت‌های لازم از این سینما صورت نگیرد، دوباره به همان روند گذشته برمی‌گردیم. ما گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که رسالت مهم سینما فرهنگ سازی و سرگرمی است یعنی باید هر دوی اینها را در کنار هم پیش ببریم و اگر فقط یکی را جلو ببریم، موفق نخواهیم شد. باید بپذیریم که بخشی از بدنه سینمای ما، کودک است و بخش مفرح و شاد سینمای ما همین کودکان هستند که خانواده‌ها را به سینما می‌کشانند و خانواده‌ها هم سینما را از بعد اقتصادی تامین می‌کنند. در نتیجه، زمانی بخش اقتصادی سینما رشد خواهد کرد که به کودک و سینمای او اهمیت داده شود و در اینصورت است که بخش فرهنگی و بزرگسال سینما هم توسط همین کودکان حمایت خواهد شد.

او با اشاره به این که حتی دو فیلم خوب هم می تواند به جشنواره اعتبار دهد، ادامه داد: طبیعتاً جشنواره خوراک می خواهد و هرچه فیلم‌های فاخری داشته باشیم سربلندتر خواهیم بود.

اعلمی درباره تاثیر تلویزیون در سینمای کودک چنین گفت: در این سالها همیشه تلویزیون بستری برای ارائه خوراک به سینمای کودک بوده است و ویترین تبلیغ سینمای کودک است مثل کلاه قرمزی که از تلویزیون شروع شد و به سینما رفت. یا مثلا قورباغه سبز که آن را در تلویزیون می‌دیدیم و همان ایده‌ای شد برای ساخت فیلم گلنار. یا خونه مادربزرگه دستمایه‌ای شد تا مرضیه برومند برای فیلم الو الو من جوجوام! از شخصیت‌های آن استفاده کند و همینطور در مورد شهر موش‌ها این اتفاق رخ داد.

او درباره دلایل موفقیت کارهای عروسکی بیان داشت: در همه بخش‌ها، همه در این فکر هستند که چقدر از یک عروسک پول در می‌آورند. این افراد فقط به منافع کوتاه مدت فکر می‌کنند، در صورتی که کلاه قرمزی از همان ابتدا به منافع بلند مدت فکر کرده که الان هم از نظر اقتصادی و هم از لحاظ محبوبیت به جایگاه خوبی رسیده است. در این زمینه باید بگویم متاسفانه عروسک‌هایی مثل چرا و پنگول فدای نگاه و سیاست غلط تهیه کننده و کارگردانش شدند.

طراح و سازنده عروسک دانی و من، چرا و سنجد گفت: حمایت فقط نباید از سوی بخش دولتی باشد و باید بخش خصوصی هم از سینمای کودک حمایت کند. تولید شهرموش‌ها2 در بخش خصوصی شاهد این مطلب است و به عقیده من، این یکی از موفق‌ترین کارهای کودک سی سال اخیر خواهد شد، چراکه تمامی عوامل آن افرادی هستند که کار کودک، حیطه اصلی فعالیت‌شان بوده است.

او در پایان گفت: من حدود بیست سال است که در زمینه کودک کار می‌کنم. من و امثال من، افراد گمنامی هستیم که بیشتر از خودمان، محصولات‌مان دیده می‌شوند.

بیست‌ و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامی‌داشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا، از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد.

 

جهانگیر الماسی گفت: هیچ کودکی جلوی دوربین سینما بازی نمی‌کند بلکه با باور خود، به ایفای نقش می‌پردازد.

جشنواره فیلم کودکبه گزارش سایت پرده سینما جهانگیر الماسی بازیگر وکارگردان سینمای ایران در گفت وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، درباره ویژگی‌های همکاری با بازیگران کودک و نوجوان در فیلم‌های سینمایی عنوان کرد: کودک جلوی دوربین بازی نمی‌کند، بلکه نقشش را باور می‌کند و این نوع وضعیت برای بازیگر نقش مقابل حسن و سختی‌هایی دارد.

او ادامه داد: بازیگری جلوی دوربین بازی کردن موقعیت‌های مختلف به دروغ و حقیقت است. البته سینما به تکنیک وابستگی زیادی دارد و مساعدت ابزارهای تکنیکی به بازیگر کودک در جهت ارائه بازی درست کمک می‌کند.

بازیگر پایان کودکی با تاکید برلزوم هدایت درست بازیگران کودک افزود: وقتی بازیگر کودک نقشش را باور کند و سایر عوامل و بازیگران نقش مقابل به او کمک کنند، به راحتی می‌تواند با فضای فیلم مانوس و همراه شود.

بازیگر عاشق فقیر، آهوی وحشی و لنگرگاه با اشاره تفاوت نداشتن کار با نابازیگر کودک و بازیگر حرفه‌ای کودک گفت: کودکان با هر تعداد فیلمی که بازی کرده باشند، بازیگر حرفه‌ای نیستند. یادم می‌آید در فیلم پشت پرده مه تلاش کردیم با علیرضا شیخ الاسلامی (بازیگر کودک فیلم) که به لحاظ فیزیکی معلولیت داشت، رابطه‌ای انسانی برقرار کنیم و ماحصل کارهم درست از کار درآمد. 

این بازیگر با اشاره به لزوم ارتباط حسی و عاطفی با بازیگران کودک در حین کار خاطرنشان کرد: برخی ازمواقع، طبق شرایطی که نقش ایجاب می‌کند و البته نظر کارگردان، باید با بازیگر کودک دوست و رفیق شد تا فضای حسی در کار به وجود بیاید.

 

به اعتقاد عبدالحی شماسی استفاده از عناصر تخیل و تحرک در سینمای کودک لازم است و اگر آثار کودک از این مسایل خالی باشد بچه‌ها با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند.

جشنواره فیلم کودکبه گزارش سایت پرده سینما و اعلام روابط عمومی جشنواره فیلم کودک عبدالحی شماسی نویسنده، نمایشنامه‌‌ و فیلمنامه‌نویس در گفتگو با مهر با بیان این مطلب که کودک سابقه ذهنی از سینما ندارد، گفت: گاهی در صحبت‌ها مطرح می‌شود که بچه‌ها سینمای کودک را فراموش کرده‌اند. کودک حتی به تنهایی هم نمی ‌تواند به سینما برود چه برسد به این که بخواهد سینما را فراموش کند، این ما هستیم که کودکانمان را به فراموشی سپرده‌ایم.

مولف کتاب‌های هنر برای مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی ادامه داد: کودک از هر چیزی خوشش می آید حتی آتش. به همین خاطر دستش را به سمتش دراز می کند. ما باید چیزهایی را در اختیار کودکانمان قرار دهیم که دارای زیبایی هستند. این زیبایی باید خاص باشد، چون کودک باید بتواند با آن زیبایی خاص ارتباط برقرار کند.

شماسی با اشاره به این نکته که وظیفه ماست از طریق زیبایی ها به کودکانمان آموزش بدهیم، بیان کرد: سینمای کودک می تواند به گونه ای برای کودکانمان هویت‌بخشی کند. در سینمای کودک نقش آموزش و پرورش بسیار مهم است. آموزش و پرورش نقش بسزایی در ترویج آثار سینمایی کودک دارد.

نویسنده کتاب داستان قورباغه سبز درباره برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان بیان کرد: مهمترين مسئله در آثار کودکان توجه به عنصر تخیل است. تخیل پایه و اساس رشد کودک است، تخیل در پیشرفت علم نقش بسزایی دارد و همین تخیلات پایه و اساس اختراعات در جهان بوده است.

شماسی ادامه داد: از آنجایی که کودک خیال پردازی می کند، سرشتش به طبیعت نزدیک‌تر است. اگر دقت کرده باشید کودک از بازی با حیوانات لذت می برد. از همین رو در آثار سینمایی کودک، شاهد حضور پررنگ حیوانات هستیم. کودک با آن ها فضایی فانتزی می سازد که البته ما به آن فانتزی می گوییم، ولی برای کودک آن فضا واقعی است.

خالق فیلم وادی خاموشان گفت: شکوفایی یک کشور و یک ملت از کودکی آغاز می شود که متاسفانه آموزش ما از پایه غلط است. کودک باید کودکی کند و در دنیای خودش هر کاری خواست انجام دهد که این مساله در آموزش ما نادیده گرفته می‌شود.

نویسنده نمایش سیاست خواجه بیان کرد: اگر در آثار سینمایی کودک نگاهی بیندازیم می بینیم رنگ و حرکت دو عنصر کلیدی در آثار موفق جهان هستند. هر نویسنده ای برای نشان دادن ماجراجویی ها و تحرک، تکنیکی دارد اما باید آنقدر روح و روان خود را به کودک نزدیک کند تا بتواند صحنه ای جذاب برای کودک خلق کند.

شماسی در پایان گفت: با شناخت لحظه های کودکان می توان وجه آموزشی و تربیتی را بسط و گسترش داد.

 

مازیار فکری‌ارشاد گفت: ساخت فیلم کودک نباید با ساده‌انگاری از سوی فیلمسازان همراه باشد.

جشنواره فیلم کودکبه گزارش سایت پرده سینما مازیار فکری ارشاد منتقد سینمایی در گفت‌و‌گو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با انتقاد از کارگردانان فیلم کودک در ساده‌انگاری مضامین آثارشان گفت:  فیلمسازان حوزه کودک صرف آنکه می انگارند موضوع فیلمشان مربوط به کودکان و نوجوان است، از مضامین ساده‌انگارانه  بهره می‌برند.

وی ادامه داد: نتیجه این تفکر بر محصول نهایی تاثیر می‌گذارد و نتیجه این می‌شود که در فیلم‌هایشان کمبود تنوع موضوعی به چشم می‌خورد و از طرفی دیگر، در اجرا و کارگردانی این فیلم‌ها ضعف‌ها بیشتر به چشم می‌آید.

داور انجمن منتقدان سینمایی در جشنواره بیست و ششم فیلم کودک، ادامه داد: سال گذشته که به عنوان داور در جشنواره حضور داشتم، به همین علت استقبال مخاطبان از فیلم‌ها را چندان درخشان ندیدم چرا که با افت جدی کیفی فیلم‌ها رو‌به رو بودیم.

وی با اشاره به لزوم بازنگری در نحوه برگزاری جشنواره فیلم کودک، افزود: علیرغم هزینه بالای اختصاص یافته به جشنواره، نحوه برگزاری کلاسیک آن، نیاز به ایجاد تنوع در برنامه‌های آن را یادآوری می‌کند. به نظر من برنامه‌های جشنواره فقط نباید منوط به اکران فیلم‌ها، برپایی جلسات نقد و بررسی و یا چند نمایش جانبی باشد.

فکری ارشاد گفت: جشنواره خوب، مستلزم ایجاد تمهیدات جدید و جدی برای روزآمدی سالانه آن است و این میزان حساسیت باید در روند برگزاری و گزینش فیلم‌ها وجود داشته باشد.

 

محمدعلی نجفی نویسنده و کارگردان سینما در گفت وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با تاکید بر اهمیت سینمای کودک، از اهمیت ساختن آثار شاخص برای کودکان به عنوان نیاز فرهنگی یاد کرد.

جشنواره فیلم کودکبه گزارش سایت پرده سینما نجفی ادامه داد: فیلم‌سازی برای کودک شرایط خاصی دارد و باید دنیای کودکان را فهمید و درک کرد. وی ادامه داد: خیلی از فیلمسازانی که به سراغ ژانر کودک می‌روند، مسائل و دغدغه‌های بزرگسالان را به اسم کودک فیلم می‌کنند که این صحیح نیست.

نجفی با اشاره به جذابیت ورود سینماگر به جهان زیبای کودکان در قالب فیلمسازی عنوان کرد: دنیای کودکان پر از زیبایی، جذابیت و راز و رمز ساده و کودکانه است و موقعی که وارد این دنیا شوید، می‌توانید فیلم‌های موفق و جذاب کودکانه بسازید.

سازنده زاگرس با اشاره به شیوه‌های مختلف فیلمسازی برای کودکان افزود: فیلم خانه دوست کجاست؟ ساخته عباس کیارستمی فیلم بسیار موفقی است، زیرا سازنده‌اش به خوبی جهان زندگی دو کودک فیلمش را در موقعیتی که زندگی می‌کردند، شناخته بود و در ساختار فیلم خبری از بیان و طرح حرف‌های پیچیده  نبود.

وی درباره تمایلش برای فیلمسازی در ژانر کودک عنوان کرد: در سال‌های دور یکبار تجربه ساخت فیلم کودک را داشتم و در ادامه، شرایط فیلمسازی، من را به سمت ساخت فیلم‌های اجتماعی متمایل کرد.

سازنده پرستار شب و گزارش یک قتل به تجربه‌های فیلم سازی فیلم کوتاهش در حوزه سینمای کودک در قبل از انقلاب اشاره کرد و افزود: من حتی در اولین ساخته‌ام (فیلم جنگ اطهر) هم خیلی از شخصیت‌های فیلم را کودکان و نوجوانان قرار دادم و به‌نظرم آن فیلم به‌نوعی فیلم کودک محسوب می‌شود.

بیست و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامیداشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1392/6/20
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.