پرده سینما

آخرین اظهارنظرها درباره جشنواره بین المللی فیلم کودک/10

پرده سینما






 

 

 

آخرین اظهارات هنرمندان و مسئولین درباره جشنواره بین المللی فیلم کودک اعلام شد.

 

محمد تقی فهیم گفت: جشنواره چراغ سینمای کودک را روشن نگه داشته است اما برای ادامه حرکت در مسیر خود، نیاز به پرتو افکنی و نور افشانی دارد.  

جشنواره فیلم کودکبه گزارش سایت پرده سینما وی در گفت وگو با ستاد خبری بیست وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اعلام این مطلب، درباره جشنواره فیلم کودک گفت: در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای راه‌اندازی سینمای کودک شده که جشنواره هم در چنین راستایی بوده است اما همچنان با معضل عدم وجود فیلم برای کودک رو‌به‌رو هستیم.

فهیم با اشاره به تفاوت سینما برای کودک با دیگر فیلم‌هایی که به نام کودک ساخته می‌شود، عنوان کرد: همیشه سه دسته فیلم در حوزه کودک  وجود داشته است: فیلم درباره کودک ، فیلم با حضور کودک و فیلم برای کودک که وجه تمایز فیلم برای کودک با دو دسته دیگر رویا پردازی یا فانتزی است.

وی ادامه داد: این جنس فیلم‌ها می‌تواند قابلیت این را داشته باشد که در 90 دقیقه کودک را ارتقا دهد و او را با خود در دنیای خیال پردازی‌هایش همراهی کند.

فهیم با تاکید بر کمبود وجود فیلم برای کودک در سینمای ایران  و نیاز به توجه جدی برنامه‌ریزان برای حل این مسئله گفت: متاسفانه در تولید فیلم برای کودک در کف رتبه هستیم و این نوع فیلم‌هاست  که کمبودش در سینمای ما حس می‌شود. برنامه‌ریزان و سیاستگذاران باید به این کمبود بهای جدی دهند و دنبال این باشند که کودک فیلمی می‌خواهد متعلق به دنیای خودش.

وی همچنین افزود: در میان حدود 70 آثار سینمایی تولید شده در طول یک سال، یک فیلم انیمیشن هم نداریم در حالیکه گیشه‎‎‎‎‎های پرفروش دنیا را همین انیمیشن تشکیل می‌دهد.

این منتقد ضمن انتقاد از به تصویر کشیدن بیانیه‌های سیاسی و اجتماعی به بهانه ساخت فیلم کودک، افزود: بسیاری از دوستان به علت سیاست‌زدگی کودک را بهانه قرار می‌دهند  تا حرف خود را بزنند. در فیلم‌هایشان می‌بینیم  یک بیانیه سیاسی یا اجتماعی را با حضور کودک به تصویر می‌کشند و نام آن را فیلم کودک می‌گذارند.

وی ادامه داد: این از همان فریب‌های بزرگ است و نتیجه‌اش آن می‌شود که کودک فیلم را رها می‌کند و نمی‌بیند. پس لازم است برای حل چنین معضل انجمنی ترتیب داده شود و این نوع فیلم‌ها را وتو کند.

فهیم در پایان گفت: جشنواره باید آثار الگویی خوب را برجسته کند و با نمایش آثار شاخص سینمای جهان راه را به فیلمسازان، داورران و حتی مخاطبان نشان دهد. همچنین برای گزینش هیات‌های انتخاب و داوری از افرادی استفاده کند که در زمینه سینمای کودک دارای دانش وسیع هستند.

 

آهو خردمند معتقد است که پرورش بازیگر کودک برای بازی در سینما نیز نیازمند تأسیس آموزشگاه است.

جشنواره فیلم کودکبه گزارش سایت پرده سینما آهو خردمند بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، درباره ویژگی‌های همبازی شدن با بازیگر کودک و نوجوان  عنوان کرد:  انتخاب بازیگران کودک تابع تعاریف متفاوت و خاصی است. کودکان بیشتر به دلیل شیرینی خاصی که دارند برای بازیگری انتخاب می‌شوند اما به نظر می‌رسد باید برای پرورش آکادمیک و بابرنامه کودکان بازیگر، اموزشگاه‌هایی تاسیس شود.

این بازیگر با اشاره به سختی و شیرینی‌های کار با بازیگر کودک افزود : کار با بازیگران کودک ویژگی‌های خاصی دارد و به طور مثال در مدت طولانی با کودکان نمی‌توان سرصحنه کار کرد چرا که کودکان زود خسته می‌شوند و باید ساعت‌ها منتظر ماند تا بازیگر کودک بعد از پایان یک صحنه، برای فیلمبرداری صحنه بعدی یک فیلم آماده شود.

بازیگر پدربزرگ، شهر زیبا و بچه‌های ابدی ضمن اشاره به عدم وجود نگاه تخصصی کار با بازیگر کودک تصریح کرد: در این حوزه در سینمای ایران نگاه تخصصی وجود ندارد وباید به سمتی رفت که تخصص‌های مورد نیاز کارکردن با کودک در سینما نهادینه شود. با این شیوه کودکان به صورت آکادمیک و حرفه‌ای وارد فضای حرفه‌ای سینما می‌شوند و می‌توانند خودشان را با شرایط هماهنگ کنند.

آهو خردمند با تاکید بر تجربیات خوب همکاریش با بازیگران کودکی که سابقه بازیگری داشته‌اند، گفت: این کودکان چون تجربه بازی جلوی دوربین را به دست آورده‌اند، سرصحنه می‌توانند ارتباط درستی با سایر عوامل به وجود بیاورند و بازیگران نقش‌های مقابلشان هم می‌توانند ارتباطی منطقی و حرفه‌ای با آنها برقرار کنند.

بیست‌ و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با گرامی‌داشت نام پیامبر اکرم (ص) پدر آسمانی کودکان دنیا، از پانزدهم تا نوزدهم مهرماه در اصفهان برگزار خواهد شد.


 تاريخ ارسال: 1392/6/22
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.