پرده سینما

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره فیلم کودک پیام داد

پرده سینما









وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان پیام داد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیبه گزارش سایت پرده سینما و اعلام ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برپایی این جشنواره در پیامی بر اهمیت سینمای کودک تاکید کرد. متن پیام وزیر در ادامه می‌آید.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

سینما هنری جوان به شمار می‌آید که در طول بیش از یک قرن گوی رقابت را از دیگر هنرها ربوده، بیشترین ضریب نفوذ هنری را در جهان داراست. ظرفیت هنر هفتم به مثابه فوتبال در بین ورزش‌هاست. هم علاقه‌مندان بسیار دارد و هم گستره جغرافیایی بسیار وسیع. مخاطبان اصلی این رسانه را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند که هر روز از طریق هزاران شبکه تلویزیونی و ماهواره‌ای یا از طریق پرده سیمگون سینما در معرض آموزه‌ها و القائات این هنر قرار دارند.

امروز اگر نگاهی ریزبینانه به فرزندان‌مان بیندازیم درمی یابیم که تا چه اندازه تحت تاثیر این هنر مدرن هستند؛ گفتار و رفتار شخصیت‌های سینمایی را تقلید می‌کنند یا به لوازم و لباس‌های بازیگران علاقه‌مندی نشان می‌دهند. این نکته بیانگر آن است که هنر سینما می‌تواند آموزه های خود را تا دورافتاده‌ترین نقاط عالم بگستراند و ذهن و فکر کودکان و نوجوانان را تسخیر کند. این ظرفیتی است که کمپانی‌های بزرگ سینمایی، به ویژه تولیدکنندگان پویانمایی، در طول چند دهه گذشته از آن بهره برده‌اند و ما در عین برخورداری از استعدادهای درخشان در این زمینه، کمتر به آن توجه داشته‌ایم.

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فرصتی ارزشمند است برای شناسایی این استعدادها، حمایت و بارور ساختن آنها تا آموزه های فرهنگ ایرانی اسلامی را از دریچه هنر سینما برای کودکان و نوجوانان سراسر جهان نمایان کنند.

بیست و شش دوره است که شمع سینمای کودک و نوجوان به گردش عاشقانه پروانه این جشنواره می‌سوزد و مسیر تداوم تلاش‌های سینماگران علاقه‌مند را روشن می‌کند. این جشنواره با نام دو شهر تاریخی و هنرپرور کشورمان عجین شده است، پیش از این همدان و اینک اصفهان، دو شهری که مردم هنردوستش با مهربانی علم جشنواره را برافراشتند تا این رویداد میمون هر روز بالنده‌تر شود. 

اینک جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در تقویم جهانی جشنواره‌های سینمایی جایگاهی شایسته و شناخته‌شده دارد و نگاه سینماگران صاحب سبک بین‌المللی را به خود معطوف کرده است. این رویداد سینمایی میدانی است برای رقابت سینماگران ایرانی با سینماگران بین‌المللی تا با تبادل تجربه برای آفرینش آثار فاخر سینمایی گام بردارند. با این همه، سینمای ایران و به تبع آن سینمای کودک و نوجوان از نظر میزان سرمایه‌گذاری، ابزار حرفه‌ای و فناوری با کمپانی‌های بزرگ جهانی قابل مقایسه نیست اما در مقابل، استعدادهای فراوان و سوژه‌های بکرِ برگرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی، این سینما را به عنوان سینمایی اخلاقی و حافظ سلامت بنیاد خانواده معرفی کرده است. بخشی از این استعدادها و سوژه‌های ناب در این جشنواره به منصه ظهور می‌رسند و برای نظام اسلامی درعرصه سینمای بین‌الملل آبرو و عزت به ارمغان می‌آورند.

سینمای کودک و نوجوان با همه موفقیت‌هایش رسالتی بزرگ‌تر و فراتر نیز بر عهده دارد. هنوز هستند کودکانی که از سوءتغذیه رنج می‌برند. کودکانی که در شرایط سخت کار می‌کنند و کودکانی که قربانی خشونت و جنگ می‌شوند. هزاران کودک و نوجوان در بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی از بین رفتند.، صدها کودک و نوجوان در حلبچه و سردشت قتل عام شدند و امروز در حلب و دمشق کودکانی قربانی اهداف سلطه‌طلبانه می‌شوند. یکی از رسالت‌های مهم سینمای کودک و نوجوان «دفاع از حقوق کودکانی است که امروز درگیر و دار جنگ و خشونت قربانی می‌شوند». امروز کودکان و نوجوانان بیش از هر چیز نیازمند صلح‌اند تا در پناه آن به قله‌های علم و معرفت دست یابند. سینما می‌تواند ندای قلبی کودکان و فریاد خاموش صلح‌طلبی آنان را به گوش جهانیان برساند و جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان فرصت خوبی برای رسانیدن این پیام حق‌طلبانه است.

آغاز بیست و هفتمین دوره جشنواره مصادف است با طلیعه ماه ذی‌الحجه، ماه لبیک به ندای ملکوتی حضرت حق که بوی پیامبر (ص) را همراه دارد و جشنواره این دوره را با نام و یاد حضرتش معطر می‌کند.

این شروع خوش یمن را به تمامی کودکان و نوجوانان ایران، سینماگران این عرصه و مردم هنردوست اصفهان تبریک می‌گویم.

می‌دانم که دست‌اندرکاران جشنواره و به ویژه اعضای محترم دبیرخانه در طول چند ماه گذشته تلاشی شبانه‌روزی داشته‌اند. ارتباط با سینماگران داخلی و بین‌المللی؛ دریافت، بازبینی و ترجمه آثار. تهیه زیرنویس، تدارک تجهیزات فنی، تعیین عوامل اجرایی و پشتیبانی، تعیین هیئت انتخاب و هیئت داوران کاری است سخت که با تلاش شما بزرگواران به انجام رسیده است تا امروز شاهد برپایی بیست و هفتمین دوره این رویداد فرخنده هنری در شهر اصفهان باشیم. از همه شما سپاسگزارم و برایتان آرزوی سعادت، بهروزی و کامیابی دارم.

 

علی جنتی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی


 تاريخ ارسال: 1392/7/12
کلید واژه‌ها:

فرم ارسال نظرات خوانندگان

نام (ضروري):
نظر شما (ضروري):
كد امنيتي (ضروري) :
كد امنيتي تركيبي از حروف كوچك انگليسي است. توجه داشته باشيد كه كد امنيتي به كوچك و بزرگ بودن حروف حساس است.